Legacy II 2.5GX'98 aut - kmteller & check engine & ...

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Ron
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2012 01:55

Legacy II 2.5GX'98 aut - kmteller & check engine & ...

Bericht door Ron »

Ik heb me met vrienden ingeschreven bij de Carbagerun 2013 winter editie (leek ons wel een leuke manier om op onze wintersport bestemming aan te komen), en ben bezig de Legacy te preppen, echter stuit ik op wat probleempjes, en misschien kan iemand mij op weg helpen en/of een en ander verklaren.

1. Vorige week heb ik de velgen opnieuw gelakt, maar nadat ik de wielen weer terug onder de auto had gemonteerd werkte de kmteller/snelheidsmeter niet meer.
Alle andere wijzers van het instrumentarium werken wel nog naar behoren.
Ook de cruise control doet het niet meer. Waar kan/moet ik dit zoeken?

2. Een paar dagen geleden ging ook ineens de CEL branden, echter bleef de motor ongestoord netjes lopen zonder problemen.
Ik heb zelf een OBDII uitlees apparaat (via ELM327), maar ik heb nergens een OBD terminal gevonden in/onder het dashboard. Via google heb ik afbeeldingen gevonden van waar hij zou moeten zitten, maar bij mij zit er niks.
Ook heb ik gezocht naar de zwarte stekkers voor de zelfdiagnose, echter heb ik deze ook niet gevonden, alleen twee groene stekkertjes.
Toen heb ik een tip van dit forum nagevolgd en een nachtje de accu eraf gelaten en de volgende dag was hij inderdaad uit.
Echter na een aantal km's ging hij toch weer aan, ook weer zonder merkbare gevolgen voor de motor.

3. Deze Legacy is voorzien van zo'n kachel met digitaal display. Wat me opgevallen is, is dat de blazer van de kachel pas aanspringt als de motor enige tijd gelopen heeft (met koud weer afgelopen dagen). Is dit normaal?

4. Toen ik de auto kocht deed de airco het goed, maar na een tijdje was het ineens over en besloeg de auto tijdens een regenbui gigantisch.
Normaal als je de airco aan zou zetten voel je de pomp aanspringen en de motor gaat iets zwaarder lopen, echter is dat nu niet meer het geval en gaat het toerental zelfs ietsje omhoog als ik deze aanzet. Zou het aan de pomp liggen, of toch maar eerst opnieuw laten vullen en van daar uit verder? (ik ga er van uit dat deze A/C's ook op drukschakelaar werken)

Als laatste vraag, zit er hier een goede Subaru sleutelaar uit Limburg, of weet er een?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Legacy II 2.5GX'98 aut - kmteller & check engine & ...

Bericht door justyfever »

Laat ik voorop stellen dat ik geen ervaring heb met Legacy's, dus aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend. :mrgreen:

Maar ik heb het vermoeden dat probleem 1 en 2(de CEL) met elkaar te maken hebben. Nu dacht ik dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat de kilometerteller aan word gestuurd door de ABS sensor. Dit zou voor mij kunnen verklaren waarom het probleem optreed na het loshalen van de velgen.
Als dat het probleem is zal je ABS ook niet (goed) werken denk ik.

Maar nogmaals, lees mijn eerste zin ;)
Even geduld hebben voor de reacties van de echte kenners.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy II 2.5GX'98 aut - kmteller & check engine & ...

Bericht door erichendri »

Denk wat de cel aan een klopsensor.
En wat betreft je km teller een defecte abs sensor maar het kan ook toevallig
een gebroken km teller kabel zijn.(als hij dat heeft)
Of de electronische sensor op je versnellingsbak.
Maarrrr, dan zou ook je abs lampje continu moeten branden.
Maar even testen of hij het doet kan zowieso geen kwaad.
Cruise control heeft die snelheidsssignaal nodig voor een goede werking / inschakelen.

Eric
Plaats reactie