Koppeling kaduuk

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Koppeling kaduuk

Bericht door Louis »

Beste allen,

Afgelopen vrijdag de 13e is mij de ellende bespaard gebleven.
Het gedonder kreeg ik pas een een dag later.
De koppeling begon enorm te gieren (leek wel een ouwe Opel die een nieuwe v-snaar nodig heeft) en te ruiken. Die was dus naar z'n grootje. :evil: Ik had gehoopt dat-ie het nog een paar maanden zou uithouden maar helaas. Toch ben ik er nog mee thuis gekomen. De volgende dag had ik pas tijd om er naar te kijken maar veel verder dan dat kwam ik niet. Dus de ANWB maar gebeld. Deze beste man kon niet anders dan concluderen dat het druklager eruit lag. Onmogelijk ter plaatse te repareren dus de auto moest naar de garage. Afgelopen maandag de auto weggebracht en gisteren weer opgehaald met een compleet nieuwe koppeling :mrgreen: .
Ben wel 800 euri armer maar wat een verschil! De versnellingsbak schakelt nog strakker dan-ie al deed. Chapeau voor de Subarudealer te Nieuwegein dat ze mij toch nog effe tussendoor hebben kunnen helpen :okeee: !!!
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppeling kaduuk

Bericht door SP-Boxer »

Hoeveel km stond er op de oude koppeling?

Het lijkt zo langzamerhand wel een structureel probleem bij een bepaalde serie Foresters!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Koppeling kaduuk

Bericht door Louis »

@SP-Boxer,
Op de oude koppeling stond 165.000 km. Maar even nuanceren: ik heb de auto als occasion gekocht met 100.000 km op de teller. Ik weet niet hoe de vorige eigenaar de auto behandeld heeft, de trekhaak zat er niet voor niets op :mrgreen: .
Zelf heb ik de rest met een vrij pittige rijstijl erbij gereden. Dat zgn. 'nieuwe rijden' pas ik alleen toe om de motor warm te draaien en dan gaat het gas erop.
Terugdenkend aan mijn vorige Legacy, waarvan ik de koppeling ooit met 195.000 km moest laten vervangen omdat de plaat gewoon op was, denk ik dat het nu nog meevalt al had ik gehoopt dat mijn Forester de 2 ton wel zou halen.
Maar goed, aan mij nu de schone taak om erachter te komen hoever ik met een nagelnieuwe koppeling kan komen. Ik wil in ieder geval tot 350.000 km geen klachten meer hebben, als ik de auto dan nog heb!

Groeten, Louis.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppeling kaduuk

Bericht door SP-Boxer »

Ok, dan heb ik niets gezegd.
Over bepaalde bouwjaren zijn enorme klachten, vandaar ;)

Succes met de nieuwe koppeling :okeee:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Koppeling kaduuk

Bericht door RJS »

Bij mijn Forester uit 2001 is de koppeling bij ongeveer dezelfde kilometerslang vervangen... Er schijnt niet meer mee te rijden te zijn geweest. Ik kocht de auto met een nieuwe koppeling...
Plaats reactie