Tik linksachter bij optrekken stilstand

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
randy
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2012 16:51

Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door randy »

Als ik met mijn forester 2.0 aut. op trek vanuit stilstand is er een tik/klop hoorbaar. Dit gebeurt alleen als de auto warm is. Het lijkt net alsof er dan een ergens een kleine speling is. Als de auto eenmaal rolt hoor je niks meer. Heb het gevoel dat het van achter komt. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door SP-Boxer »

Ik denk een remschoen van de trommelrem die een beetje blijft "plakken". Zodra je dan weer in beweging komt, dan komt hij los en dan hoor je een soort "klonk".
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door RJS »

Ik hoor wel eens een lichte klonk als ik wegrijd van een (lichte) helling. Ik heb dan even op de rem getrapt om niet achteruit te rijden. De hillholder treedt dan in werking en als ik wegrijd hoor ik soms een lichte kloenk. Inderdaad net of de remmen achter even blijven plakken. Maar heeft een automaat een hillholder?
randy
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2012 16:51

Re: Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door randy »

Bedankt voor jullie reacties. De automaat heeft ook een hillholder. Ik hoor het ook als ik op een recht weg staat en op trek. Rare is dat het alleen gebeurd als het warm is. Zal volgend weekend mijn remschoenen controleren/vervangen. Ook even uitpluizen hoe de werking van de hillholder is.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door SP-Boxer »

Automaat heeft GEEN hillholder. Die werkt tenslotte op het koppelingspedaal. Geluid staat ook los van de hillholder. Je hebt de rem toch gebruikt om tot stilstand te komen?

Mijn Legacy staat vaak 2 maanden of langer stil en maakt dit geluid altijd als ik de garage uit rijd.
Vervangen van de remschoenen lijkt me in eerste instantie niet nodig. Trommel er af en alle scharnierpunten even schoonmaken en smeren kan al de oplossing zijn.
"I feel Legacy"
randy
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2012 16:51

Re: Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door randy »

SP-Boxer schreef:Automaat heeft GEEN hillholder. Die werkt tenslotte op het koppelingspedaal. Geluid staat ook los van de hillholder. Je hebt de rem toch gebruikt om tot stilstand te komen?

Mijn Legacy staat vaak 2 maanden of langer stil en maakt dit geluid altijd als ik de garage uit rijd.
Vervangen van de remschoenen lijkt me in eerste instantie niet nodig. Trommel er af en alle scharnierpunten even schoonmaken en smeren kan al de oplossing zijn.

Thx, Hillholder dat is toch als je op een helling stopt dat je je voet van de rem af kan halen en de auto niet naar achter of voor rolt, of is dit weer iets anders?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door SP-Boxer »

Ja, dat is inderdaad het effect van een hillholder.

Een automaat heeft op een vlakke weg echter kruipneigingen zodra je de voet van de rem haalt. Op een kleine helling kan dit resulteren in het stil laten staan van de auto. Als je echter een helling van, zeg 24%, hebt, dan trekt de automaat dat echt niet meer en zakt hij er gewoon doorheen. Een hillholder houdt echter de remmen vast en zal dus gewoon blijven staan. ;)
"I feel Legacy"
randy
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2012 16:51

Re: Tik linksachter bij optrekken stilstand

Bericht door randy »

SP-Boxer schreef:Ja, dat is inderdaad het effect van een hillholder.

Een automaat heeft op een vlakke weg echter kruipneigingen zodra je de voet van de rem haalt. Op een kleine helling kan dit resulteren in het stil laten staan van de auto. Als je echter een helling van, zeg 24%, hebt, dan trekt de automaat dat echt niet meer en zakt hij er gewoon doorheen. Een hillholder houdt echter de remmen vast en zal dus gewoon blijven staan. ;)
Thx, weer wat geleerd :okeee:
Plaats reactie