Vivio lekt ATF-olie

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Vooralsnog lekt hij nog steeds :( Heb er ruim 300 km opzitten, dan zou het ondertussen wel dicht moeten zitten denk ik? Bij de garage vertelden ze me namelijk dat ik er wel een flink stuk mee moest rijden eer het zou helpen...
Toen ik een proefrit maakte constateerde ik het lek, en hij zou het maken, en ik heb hem gekocht. Maar ja, het is niet verholpen, sta ik dan in mijn recht om te eisen dat hij het volledig oplost? Ik vind van wel...
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Volgens mij toch een lastige zaak. Staat het ergens zwart op wit dat die lekkage geconstateerd is? Hoe lang heb je de auto, da's ook van belang. Heb je nog garantie? Hoe oud is de auto eigenlijk?
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Lastig is het inderdaad. Het staat niet op papier, maar hij wilde me wel helpen omdat het zo hoort... Ik heb de auto sinds oktober 2011. Garantie heb ik niet, de auto is ook van '95 of '96...
Vandaag lag er ineens minder olie en in 1e instantie dacht ik: "Gelukkig!" maar misschien is de olie wel gewoon weer op aan het raken :P
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Dit zijn altijd erg vervelende dingen. En het moet toch wel worden verholpen. Is de auto dat nog waard is dan de volgende vraag die je moet stellen. Een auto van die leeftijd zal niet veel gekost hebben. Kun je niet gewoon je verlies nemen en hem inruilen tegen iets beters? Wel jammer dat je dit nu net met een Subaru moet overkomen, want over het algemeen is dat toch heel degelijk spul...
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door justyfever »

RJS schreef: want over het algemeen is dat toch heel degelijk spul...
We hebben het hier over de "oude" ECVT's van Subaru hoor.. Daar heb ik nog nooit positieve geluiden over gehoord.
Alleen: "Het is mooi zolang het heel blijft" :D

Je lekkage zou zo maar het afdichtingsringetje tussen motor en bak kunnen zijn. Onderdeelkosten bij de dealer? Verwaarloosbaar.
Probleem is dat je motor en bak er uit moet in dat geval, de bak moet van de motor af en het ringetje moet dan vervangen worden.
Daarna moet alles natuurlijk weer terug ook.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Precies, en dat kost veel geld. Je zou het bijna zelf doen...
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Als ik het kon had ik het zelf gedaan ja. Maar al zou ik het in theorie helemaal weten, zou ik er nog niet aan beginnen!
Ik zal eens afwachten wat de verkoper zegt, en anders moet ik inderdaad mijn verlies nemen. Helaas helaas, ik vind het een heel fijn autootje verder!
Maar ja, ik heb hem dus zo gebrekkig gekocht, dat vind ik niet eerlijk... Aanschafwaarde was overigens 900 euro, banden 125 euro.
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Bezwaren tegen een handbak?
De mijne was goedkoper en heeft de afgelopen 40.000km niet bijzonder veel gekost. Wel in een jaar gereden...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Geen bezwaar! Ik vind het een fijne auto en er staat nog maar 72000 op de teller dus toen ik hem kocht dacht ik er nog jaren mee te kunnen doen.. Het formaat en het uitzicht zijn geweldig!
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Met zo'n km-stand vind ik reparatie of het plaatsen van een handbak toch wel een optie hoor!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door justyfever »

Op de teller kan sowieso niet meer dan 99.999km staan.. Hoort er voor die kilometerstand niet nog een 1?
Anders is het de moeite misschien nog wel waard ja. Er komt overigens nog heel wat bij een ombouw kijken!

Ik heb vorig jaar een ECVT Justy omgebouwd naar handbak, maar dit was voor de cross dus kwam er veel minder bij kijken. Julian is nu bezig z'n Justy ECVT om te bouwen naar handbak, ik heb destijds voor hem een lijstje gemaakt met benodigdheden. Dat lijstje was aardig compleet maar Julian zal er ondertussen meer vanaf weten dan ik ;-) Mocht je interesse hebben kan je dus contact opnemen met Julian :mrgreen:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Doorgaans kun je dat wel zien aan het uiterlijk van de auto.

Tevens halen ze meestal de 172k niet, omdat ze voor die tijd al op de sloop belanden. (al zit ik nu op 179k)
Ding is al totalloss als je moet tanken hè :?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Heb je enig idee wat dat ongeveer kost? Ik ben een beetje bang voor de kosten... Als ik hard ga sparen kan ik een nieuwe(re) auto gaan kopen...
(Aandrijf wat losjes, remblokken, stuurkogel (?)) allemaal komende reparaties...
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Lastig te zeggen. Goedkoopste is een oud Viviootje erbij kopen voor de onderdelen. En dan nog iemand vinden die het geheel er in wil hobbyen voor weinig.

Autootje ca. 250,- en dan nog de montagekosten. Voor je het weet zit je op een 700,-
Dit is dus meteen de reden dat dit soort auto's soms met lage km-standen op de sloop belanden. :(
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Jammer :(
Ik zoek eigenlijk een hobbybob die het voor mij wil maken.... :) (voor een leuke vergoeding natuurlijk)
Trouwens, als je een autootje erbij koopt voor de onderdelen, wie zegt dat die onderdelen wèl goed zijn? Tricky...
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Zelfs met mijn gebruik blijft het handbakje heel, dus ik vrees niet zo op het gebied van de versnellingsbak. :mrgreen:

Als ik tijd over had wilde ik het best proberen, maar ik kom niet eens aan mijn eigen projecten toe :(


Eerst maar eens kijken wat je garage zegt, toch?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Ben ook benieuwd wat de garage zegt. Als die het goed kan reparen is alles OK. Zo niet en met het oog wat er aan kosten nog aankomt.... Dan wist ik het wel. Inruilen voor iets beters.
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik houd jullie op de hoogte!
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Is er al nieuws...?
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Ik ben nog niet geweest *schaamschaam*
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Dit weekend heb ik de remblokken laten vervangen. Ik had niet veel langer moeten wachten. Wel een verademing om te remmen zonder herrie, haha! Ik was 110 incl. kwijt, wat volgens mij niet te veel is? Olieverhaal is momenteel even toekomstmuziek... Hij doet het, en doet het goed, en dat is voor nu even het belangrijkste :)
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Dat is geen 70 ;)

Maar fijn dat hij weer goed remt :) Ik zag dat ik ook nog maar een mm voering had, dus kan zelf binnenkort ook aan de gang :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Nee dat is inderdaad geen 70, er kwam natuurlijk nog arbeid bij.... Ik =-blonT :mrgreen:
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Even een update :)
De auto lekt geen olie meer :shock:
Als ik het peil nakijk zit er zowaar nog wat olie in ook. Zou het toch geholpen hebben?
Ik rijd ineens wel veel minder zuinig maar dat ligt vrees ik aan mijn rijstijl en de file haha!
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Hallo allemaal!

Lekker genoten van de korte zomer in NL of al op vakantie geweest?

Ik rijd nog in mijn Vivio. Sinds kort rammelt het als een gek, en na een beetje zoeken kwam ik erachter dat de demper van de uitlaat de schuldige is. Beetje jammer dat ik bijna op vakantie ga, en na de vakantie de APK-keuring is. Die demper moet zeker vervangen worden? Iemand enig idee wat dat kost? Of waar ik op korte termijn een 2e hands vandaan kan toveren?
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Rammelen is geen reden tot afkeur. Zou overigens niet weten hoe dat door de demper veroorzaakt wordt. Bij mij komt het van een hitteschild ergens aan de voorzijde vandaan.

Mijn dempertje kostte 70,- (http://www.autoonderhoud.nl/uitlaatdelen/su225-1.html)
Pasvorm is prima. Alleen de pakking die ik mee had besteld was erg slecht qua pasvorm en daar was de uitlaat niet dicht mee te krijgen. Wat WEL reden is tot afkeur ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Als ik met de demper schud dan hoor ik er wat in rollen dus daarom weet ik dat t in de demper zit.
Ik ben benieuwd wat ze verder nog vinden.
Zelf wel 2 losse bougies gevonden en niks gemerkt met rijden. Was gewoon toeval dat ik t zag. Een ervaren iemand had het denk ik wel gemerkt :)
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Een laatste update!
De Vivio was afgekeurd op de linker asstomp. Hoes was gescheurd en zat veel te veel speling op. Via de sloop een 'nieuwe' gehaald en er onder laten zetten. Kostte me €150,-.
Vorige week maandag heb ik een nieuwe auto gekocht! Een Volkswagen Move Up 3-deurs Blue Motion. Best zonde van de keuring van de Vivio want die verliep pas 28-9, maar ja, je kan niet alles van tevoren weten. Voor 1 oktober wordt de nieuwe auto geleverd :). Ik ben benieuwd hoe lang ik dan zonder kosten zal rijden...
Het Viviootje was trouw, en uiteraard met wat gebreken, maar dat heb je met die leeftijd.
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door niksnut »

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst .
zeker geen verkeerde keuze :okeee:
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Tnx! Ik heb er behoorlijk lang over getwijfeld. Ik wilde liever een Japanse of Koreaanse auto bijvoorbeeld.
De zaterdag voor dat ik de Up kocht had ik nog een proefrit gemaakt in de Aygo. Dat beviel niet echt. Het maakt veel herrie en je voelt alles. Ook de stoelen vond ik niet zo super. Toen die maandag erna dus een proefrit in de Up gemaakt, en op het moment dat ik ging zitten was ik al verkocht :). Het zit lekker, is ondanks zijn 60pk best snel, en zo stil! Half uur later zette ik mijn handtekening :D. Nu bewaak ik mijn telefoon met mijn leven, want ze kunnen deze week of volgende week bellen dat hij klaar is :).
Groetjes Marijke
Plaats reactie