Vivio lekt ATF-olie

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Mijn Viviootje lekt helaas olie. Is het mogelijk er zelf wat aan te doen? En hoe erg is dat eigenlijk? Ik heb een behoorlijk handige man, die zelf evt. dingen zou kunnen doen. Ik heb eerst even op Google gekeken natuurlijk, en las verontrustende berichten als moeten laten reviseren of vervangen... Dat is die auto natuurlijk niet waard...
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door the dude »

Hoe erg is die lekkage dan? Evt even kontroleren......?

Plaats de automaat, nadat deze is schoongemaakt (Karcher?)< maar eens boven een stukje afdekzeil oid en kijk wat er de volgende ochtend onder ligt. Mss toch even de boutjes van de automaat"carter" aantrekken?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Lekkage geeft nogal wat vlekken in de straat hier *schaamschaam*. Het zijn aardig wat druppels. Sta ik ergens een paar uur geparkeerd zie ik niks, maar als ik een dag vrij ben geweest en dan de volgende dag weer ga werken, zitten er aardig wat vlekken op de straat. Nu met de sneeuw weet ik zeker dat het van mij is helaas...

Alles schoonspuiten en even aandraaien dus? Moet ie er dan uit of kan het ook als hij er nog in hangt? Dat mag neem ik aan pas als het niet meer vriest?
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door the dude »

Ik hoor net dat de 11 Stedentocht (nog) niet doorgaat;zondag dooi op komst. Mss dan? even naar de wasstraat en met de spuitlans EN sop goed aan alle kanten de automaatbak cleanen.
Heb je nog muntjes over, dan de rest v/d auto ook meteen maar. Kan niet te veel werk zijn :) Lekker de pekel eraf spuiten/wassen.

Voor nu is t mss even te koud om op straat te knutselen.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Whahaha veel werk is het zeker niet. Heerlijk klein autootje. Ik kan overal tussendoor, overal parkeren, en wassen is inderdaad zo gepiept :). Rijdt nog zuinig ook! Oké, niet met de olie :P.
Alles mag dus nat worden? En als hij schoon is alles aandraaien?
Groetjes Marijke
subjejusty
Berichten: 152
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:29

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door subjejusty »

als dat het niet is even de start motor er uit halen en dan koolborstel houder verwijderen en dan even kijken met een lamp als daar olie ligt dan moet de bak van de motor af en moet er op de as tussn de motor en de bak een een keering komen kan van de week wel een plaatje laten zien.
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Bedankt voor de reacties zover. Ik heb mijn auto veel nodig, dus zal zondag eens kijken, maar moet hem maandag wel weer in gebruik nemen :)
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door niksnut »

zit er nog genoeg olie in de bak ?? want een ECVT bak met iets te weinig olie betekend al snel einde bak en einde auto
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

2 weken geleden heb ik er 0,5 L in gegooid.... Jammer dat er nergens in die auto lampjes of zo zijn die aangeven dat er iets loos is :(
Groetjes Marijke
subjejusty
Berichten: 152
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:29

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door subjejusty »

hoe staan de zaken er voor?
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Sorry voor mijn late reactie!
Ik heb het niet zelf aangedurfd... aangezien ik die auto veel nodig heb. Stel je voor dat je wat doet dat niet goed is, of je hebt (naar alle waarschijnlijkheid) de juiste middelen niet...
Ik ben vandaag naar een garage gegaan. Leuke jongens, echte ouderwetse monteurs. Ze hebben ontdekt dat een afdekklepje niet goed was. Ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen:
De auto ging op de brug. Toen kon ik zelf ook eens goed kijken. Ik schrok best wel als ik eerlijk ben! Allemaal olie ellende :(. Meteen duidelijk, dat wel. Er zat een braam op een stukje en daardoor lekte hij olie langs het klepje. Ze hebben het vlak geveild en toen weer terug gezet en gekit. Als het goed is is alles nu verholpen. Zo niet, zit er ergens anders nòg een lekkage, maar daar gaan ze dan niet zomaar bij kunnen en dan moet heel de bak eruit. En aangezien de remmen ook aan vervanging toezijn dit jaar, is dat misschien wel onzin om allemaal te laten doen...
De garage waar ik deze auto heb gekocht, eind vorig jaar, heeft ditzelfde probleem ook verholpen. Maar kennelijk niet goed, denk ik, ivm de braam.
Ik hoop dus dat het nu goed verholpen is! Mijn auto is dan misschien niks waard, maar voor mij is hij wel veel waard :)

Oh ja, er was ook wat speling op een aandrijf...?
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Laten we hopen dat de bak nu inderdaad lekvrij blijft!

Speling op een aandrijfas? Zolang je de auto niet hoort ratelen als je een beetje gas geeft in een bocht (scherp sturen), dan hoef je je er nog geen zorgen over te maken.
Remmen vervangen hoeft niet de wereld te kosten en is ook vlot gebeurd. Heb afgelopen week op mijn Vivio de achterremmen nog vervangen. Kosten ca. 45,-. Binnenkort maar even kijken, want ik denk dat de voorzijde er ook aan zit te komen.

In welke regio van het land woon je? Ik wil eventueel wel wat klein onderhoudswerk doen, zolang het maar geen betrekking heeft op de automaat. Daar heb (wil ik) geen verstand van (hebben). :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Ja ik ga het meemaken :)

Remmen was rond 70 euro zei de jongen die mijn auto heeft gedaan. maar ik moest wel op tijd zijn. voor het ijzer op ijzer wordt. anders wordt het veel duurder...
ratelen doet mijn autootje altijd, hihi. het liefst zou ik hem helemaal vernieuwen! Inclusief mooie koplampen en platte bandjes :).
Lief aanbod, maar ik woon in nieuw lekkerland. zuid holland. bij kinderdijk, alblasserdam, ridderkerk... beetje te ver dus denk ik :)
Laatst gewijzigd door Marijke84 op 19 feb 2012 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Originele remblokjes voor kosten 67,- bij de dealer. Aftermarket ca. 3 tientjes.
Excl. montage natuurlijk.

En nee, inderdaad niet helemaal in de buurt :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Ik denk dat die jongen beide remmen bedoelde incl. montage ;)
De reparatie van de versnellingsbak was ook maar 3 tientjes :D
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Ben ik weer :)

Helaas is gebleken dat hij ergens anders ook nog olie lekt :(. Ik heb de auto naar de garage gebracht waar ik hem heb gekocht. Voor ik mijn aankoop deed was er nl al een lek, en ik vond dus dat hij er wel naar mocht kijken. Wat hij ook heeft gedaan. Hij heeft niks kunnen vinden, maar heeft de automaat er ook niet uitgehaald. Duidelijk was wel dat hij lekt, maar niet schrikbarend vond hij. Daar denken mijn parkeerplaatsen anders over maar goed... Er is nu anti-lek olie in gedaan en daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn. Ik hoop het maar! Dit weekend rijd ik naar Duitsland, en dan kan ik mooi kijken of het werkt :). Als dat zo is ben ik opgelucht, en ga ik een afspraak maken voor het vervangen van mijn remblokken die helaas ook versleten zijn. De remmen piepen al een beetje! Ik hoop dat ik op tijd ben....
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Toon »

hey Marijke.
Zelfs een ouwe monteur kan hier nog iets leren, ik heb nog nooit gehoord van anti lekolie, wil je daar wat info over vragen als je de monteur weer spreekt.

Gr toon.





www.mijnalbum.nl/album=djnpc88h
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Toon, ik denk dat het gaat om zo'n olietoevoeging die lekkende keerringen en pakkingen moet afdichten. Ik heb alleen niet zoveel vertrouwen in dat soort middeltjes.

Hoop voor Marijke echter dat het wel iets uithaald!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Dat klopt SP-boxer, en het schijnt te werken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even verbaasd keek hoor. Klinkt als een berg onzin, hihi. Ik ben benieuwd :).
Een vriend van mij heeft die olie ook een keer toe laten voegen en het hielp echt! Enige wat ik me dan weer afvraag is, àls het werkt, voor hoe lang dan?
Wordt vervolgd :)
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Precies. Het spul maakt rubber afdichtingen weer wat soepeler, waardoor een afsluitend effect ontstaat.
Maar de duurzaamheid daarvan zal matig zijn.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Vooralsnog lekt hij nog steeds :( Heb er ruim 300 km opzitten, dan zou het ondertussen wel dicht moeten zitten denk ik? Bij de garage vertelden ze me namelijk dat ik er wel een flink stuk mee moest rijden eer het zou helpen...
Toen ik een proefrit maakte constateerde ik het lek, en hij zou het maken, en ik heb hem gekocht. Maar ja, het is niet verholpen, sta ik dan in mijn recht om te eisen dat hij het volledig oplost? Ik vind van wel...
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Volgens mij toch een lastige zaak. Staat het ergens zwart op wit dat die lekkage geconstateerd is? Hoe lang heb je de auto, da's ook van belang. Heb je nog garantie? Hoe oud is de auto eigenlijk?
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Lastig is het inderdaad. Het staat niet op papier, maar hij wilde me wel helpen omdat het zo hoort... Ik heb de auto sinds oktober 2011. Garantie heb ik niet, de auto is ook van '95 of '96...
Vandaag lag er ineens minder olie en in 1e instantie dacht ik: "Gelukkig!" maar misschien is de olie wel gewoon weer op aan het raken :P
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Dit zijn altijd erg vervelende dingen. En het moet toch wel worden verholpen. Is de auto dat nog waard is dan de volgende vraag die je moet stellen. Een auto van die leeftijd zal niet veel gekost hebben. Kun je niet gewoon je verlies nemen en hem inruilen tegen iets beters? Wel jammer dat je dit nu net met een Subaru moet overkomen, want over het algemeen is dat toch heel degelijk spul...
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door justyfever »

RJS schreef: want over het algemeen is dat toch heel degelijk spul...
We hebben het hier over de "oude" ECVT's van Subaru hoor.. Daar heb ik nog nooit positieve geluiden over gehoord.
Alleen: "Het is mooi zolang het heel blijft" :D

Je lekkage zou zo maar het afdichtingsringetje tussen motor en bak kunnen zijn. Onderdeelkosten bij de dealer? Verwaarloosbaar.
Probleem is dat je motor en bak er uit moet in dat geval, de bak moet van de motor af en het ringetje moet dan vervangen worden.
Daarna moet alles natuurlijk weer terug ook.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door RJS »

Precies, en dat kost veel geld. Je zou het bijna zelf doen...
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Als ik het kon had ik het zelf gedaan ja. Maar al zou ik het in theorie helemaal weten, zou ik er nog niet aan beginnen!
Ik zal eens afwachten wat de verkoper zegt, en anders moet ik inderdaad mijn verlies nemen. Helaas helaas, ik vind het een heel fijn autootje verder!
Maar ja, ik heb hem dus zo gebrekkig gekocht, dat vind ik niet eerlijk... Aanschafwaarde was overigens 900 euro, banden 125 euro.
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Bezwaren tegen een handbak?
De mijne was goedkoper en heeft de afgelopen 40.000km niet bijzonder veel gekost. Wel in een jaar gereden...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:30

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door Marijke84 »

Geen bezwaar! Ik vind het een fijne auto en er staat nog maar 72000 op de teller dus toen ik hem kocht dacht ik er nog jaren mee te kunnen doen.. Het formaat en het uitzicht zijn geweldig!
Groetjes Marijke
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vivio lekt ATF-olie

Bericht door SP-Boxer »

Met zo'n km-stand vind ik reparatie of het plaatsen van een handbak toch wel een optie hoor!
"I feel Legacy"
Plaats reactie