'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 1999

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
SoebLTW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2011 19:48

'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 1999

Bericht door SoebLTW »

Dag heren,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum en ik kom letterlijk met de deur in huis vallen. Heb hier al vaker rondgekeken, maar was nog niet geregistreerd.

Mijn naam is Paul en ik ben inmiddels 9 jaar eigenaar van een Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD Automaat uit 1999 en ben voorlopig niet van plan om deze auto weg te doen. Helaas heeft Soeb, zoals ik 'm liefkozend noem, een leeftijd bereikt waarop weleens het een en ander stukgaat. Tot nu toe bleef het bij een defecte ruitenwissermotor en slordig schakelende automaat, niets ernstigs in ieder geval. Sinds afgelopen woensdag schud de auto hevig heen en weer als ik voor een stoplicht stil sta (zowel in D met voet op rempedaal als in N). Vandaag werd het probleem erger. De auto schud en trilt nu ook tijdens het rijden, ongeacht snelheid of toerental.

Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de aandrijflijn, maar ik ben niet deskundig genoeg om het specifieke probleem aan te wijzen. Wanneer ik de auto uit laat rollen is alles weer normaal, maar zodra ik stil sta of gas geef begint die weer hevig te schudden. Het is wellicht het vermelden waard dat de auto niet getuned is of wat dan ook. De auto staat op standaard OEM wielen en er zitten 195/60R15 Michelin banden onder.

De feiten op een rij:

Merk: Subaru
Type: Legacy Touring Wagon
Motor: 2.0 GL
Transmissie: viertraps automaat
Aandrijving: AWD
Bouwjaar: April 1999
Kilometerstand: 180.000

Probleem: schud / trilt hevig tijdens stilstand en rijden, ongeacht snelheid / toerental en stand van de automatische transmissie. De bak in 1, 2, 3, D, N of P zetten maakt geen verschil.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Misschien een losgeslagen aandrijfas? Ik ga morgen in ieder geval met een garagebedrijf bellen, maar ik denk niet dat iemand tijdens de feestdagen tijd zal hebben om er naar te kijken.

Bij voorbaat dank voor alle reacties!
Bijlagen
dscf0066ct0.jpg
dscf0065ax1.jpg
Gebruikersavatar
RobL
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 mei 2010 07:15

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door RobL »

Loopt-ie niet gewoon op drie cilinders?
Rob
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SP-Boxer »

Meestal zitten problemen toch in de automaat. De motor is niet bepaald storingsgevoelig. De automaat daarentegen...

Aandrijflijn moet je ook voelen als je uitrold, lijkt me.
"I feel Legacy"
SoebLTW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2011 19:48

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SoebLTW »

Als die op drie cilinders loopt zou het motormanagement lampje moeten branden, toch?

Ik vrees inderdaad ook dat het de automaat is.

Vanmiddag gaat die naar de garage, dan hoop ik wat meer duidelijkheid te hebben.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SP-Boxer »

Waar woon je ergens in het land?
"I feel Legacy"
SoebLTW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2011 19:48

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SoebLTW »

In het rustieke Hoog-Keppel. ;)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door erichendri »

Vrees dat hij ook op 3 cilinders loopt.

Eric
SoebLTW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2011 19:48

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SoebLTW »

Inmiddels bij de garage geweest. Toen ik vanmiddag wegreed merkte ik dat hij nogal hikte, na een paar honderd meter was het voorbij en reed die als vanouds. Kort voor het garagebedrijf begon die weer te schokken als een malle... gelukkig maar, was al bang dat het probleem bij het garagebedrijf niet reproduceerbaar zou zijn.

Toen die eenmaal op de brug stond was de diagnose snel gedaan: de ontsteking is onregelmatig, waardoor allerlei vibraties optreden die door de hele auto trekken. Met andere woorden: hij loopt inderdaad op drie cilinders. Het gekke is dat ik tijdens het rijden geen onregelmatige loop kon afleiden door een nerveuse toerenteller of vermogensafname oid.

Ik ben opgelucht dat het de ontsteking is en niet iets ergers...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SP-Boxer »

Dat is inderdaad een meevaller dan. Heb het nog niet eerder gehoord op een Legacy III, maar iemand moet de eerste zijn ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door niksnut »

is het inderdaad de onsteking of gewoon een kapotte bougie ?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door erichendri »

We zullen wel horen wat er vervangen is en of het opgelost is.

Eric
SoebLTW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2011 19:48

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SoebLTW »

niksnut schreef:is het inderdaad de onsteking of gewoon een kapotte bougie ?
Goede vraag. Ik was al tevreden dat ik langs mocht komen zodat ze er naar konden kijken. De monteur kon er niet makkelijk bij (tsja, toch een nadeel van een boxer) en heeft dus niet alle bougies gecontroleerd. Hij heeft er eentje losgehaald en zag dat deze in principe aan vervanging toe was. Zijn conclusie was dan ook dan het waarschijnlijk een kapotte bougie is.

Is het trouwens waar dat ik voorlopig gewoon door kan rijden? Door de feestdagen kan ik pas eind volgende week bij het garagebedrijf terecht, had ook niet anders verwacht. Het scheelt dat ik de komende dagen nergens heen moet, probeer namelijk nu zo min mogelijk te rijden. Better safe than sorry. ;)

Heb trouwens besloten om meteen een grote beurt uit te laten voeren. Ze moeten nu toch aan de motor sleutelen...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door SP-Boxer »

Bougies wisselen op jouw Legacy is 15min. werk. Met een doppenset en een bougiedop doe je het net zo makkelijk zelf.
Bougies moeten geloof ik elke 50.000km, dus vraag me wel af hoe lang ze dan al niet vervangen waren!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 'Schuddende' aandrijflijn Legacy TW 2.0 AWD Automaat 199

Bericht door erichendri »

Zou er zelf niet mee doorgereden hebben en een beetje garagebedrijf
zou je misschien voor de feestdagen een leenauto hebben meegegeven.
Ook al om het feit dat je de auto gelijk een grote beurt wilt laten geven.
Twijfel toch ook dat er iets met de bougiekabels kan zijn.
Er blijven er nog 3 over waar wat aan de hand kan zijn.

Eric
Plaats reactie