koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
GER
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 Okt 2010 19:30
Type auto: Subaru forester Comfort 2009

koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor GER » 19 Okt 2010 19:48

Ik heb na 36000 km en 1,5 jaar mijn koppelingsplaten, drukgroep en hoofdlager moeten laten vernieuwen van mijn Forester van maart 2009. De platen waren helemaal verbrand. De dealer verweet mij dat ik te agressief rijd en dat is absoluut niet waar. Ik heb op de eerste banden nog 4,5 mm profiel en mijn verbruik is 1:11,2 gemiddeld, dus ik reken mij terecht tot de rustige rijders. Ook geen voetje op de koppeling of zo. De dealer suggereerde dat ik de kosten mogelijk moet dragen als de garantieclaim door Subaru NL wordt afgewezen. Gekker moet het echt niet worden bij Subaru. Alleen ik trek 3 keer per jaar een caravan van 1300 kg ( gewogen gewicht ) en ik merk dat de Subaru dat nauwelijks aan kan, ondanks het feit dat deze 2000 kg mag trekken volgens het boekje. Ik heb hiervoor 5 x Honda gereden, 2x Toyota en 4 x Volvo en nooit koppelingsproblemen gehad. Om de caravan op de Duitse autobahn in gang te houden moet ik met de Subaru vaker dan ooit terug naar de 3e versnelling. Hellingen die de Honda CRV in de 4 of zelfs 5 moeiteloos nam. Ik ben een teleurgesteld Subaru rijder. Volgens mij stokoude techniek in een modern jasje en daar koop je niks voor. Over 1,5 jaar komt er weer een nieuwe auto en dat wordt voor 99,99999999% geen Subaru meer maar een Honda.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1754
Lid geworden op: 21 Dec 2008 13:43
Type auto: Zwarte Pick-Up '84 - Suzuki Grand Vitara Van
Locatie: Palmonostora, Hongarije

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor the dude » 19 Okt 2010 20:06

Begrijpelijk dat je zo reageert, maar er MOET iets anders aan de hand zijn met de koppeling. En dat moet je echt tot de bodem gaan uit (laten) zoeken.
Niet alleen door je dealer en Subaru - Nederland, want die zien de bui al hangen. Een derde partij als de ANWB of RDW of weet ik veel, kan ook hier iets betekenen. En dan heb je nog zoiets als consumenten organiaties. Laatste stap kan ook nog eens de rechter zijn. Net zoals een sap-machine, heeft ook een auto c.q. zijn koppeling een verwachte levensduur.

Laat je niet van de wijs brengen, wees rustig in je reakties en stel alles op schrift. Ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte hierin.

groet, Jan
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1523
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor niksnut » 19 Okt 2010 20:23

om te beginnen is het wel zo netjes als wenselijk dat je je eerst even voorsteld op dit forum voor je zo begint. ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent en dat aan iedereen wil laten weten, maar als verstokte subaru rijders zijn we niet zo snel van de wijs te brengen. jouw probleem klinkt mij bekend alleen niet bij een Subaru. ik heb het ook als eens meegemaakt bij een Toyota avensis. was trouwens toen wel garantie. wat die stok oude techniek betrefd snap ik je ook niet. Heel veel auto motoren zijn bebaseerd op oudere motoren die door de tijd heen continu verbeterd worden. De boxer van subaru is een zeer betrouwbaar ontwerp. wat jij daar hebt is een op zichzelf staand geval en het is enkel te hopen dat Subaru Nederland dit netjes oplost.
ik versleep ook met enige regelmaat zware lasten zoals caravans en boten maar heb met geen enkele subaru problemen . ook niet met een boot van 1000kg achter een 1.6 impreza op een steile helling.
Je bent trouwens de eerste Subaru rijder die ik tegen kom die teleurgesteld is in zijn auto.
suc6 met de afhandeling
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor SP-Boxer » 19 Okt 2010 20:47

Ergens is iets mis.

Of het je rijstijl, of de auto is, daar kan ik niet over oordelen, maar een Forester die tegenvalt met een aanhanger??? Mensen die overstappen vanuit welk ander merk dan ook, zijn altijd zeer verrast over de trekcapaciteiten van de Subaru's!
Eén ding weet ik zeker, het ligt niet aan het merk, maar aan jouw specifieke auto!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Matthijs
Site Admin
Berichten: 334
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:46
Type auto: +
Locatie: delft

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Matthijs » 19 Okt 2010 22:03

niksnut schreef:om te beginnen is het wel zo netjes als wenselijk dat je je eerst even voorsteld op dit forum voor je zo begint.


geen regel hier, met de deur in huis is prima

Ger, succes met de afhandeling!
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1523
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor niksnut » 19 Okt 2010 23:20

Matthijs schreef:
niksnut schreef:om te beginnen is het wel zo netjes als wenselijk dat je je eerst even voorsteld op dit forum voor je zo begint.


geen regel hier, met de deur in huis is prima

Ger, succes met de afhandeling!



sorry :oops: Mathijs. op alle andere fora waar ik zit wel dus nam aan dat het hier ook zo is. maar als jij daar geen probleem mee hebt heb ik het ook niet :D

maar blijf het een vreemde manier van in huis vallen vinden, dat mag toch wel :?:
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
GER
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 Okt 2010 19:30
Type auto: Subaru forester Comfort 2009

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor GER » 19 Okt 2010 23:58

Nou dan maar even voorstellen voor ik verder ga. Ik ben Ger, 61 jaar en zelfstandige adviseur in landschaps-en plattelandszaken. Dat is ook de reden om een SUV te rijden. Ik kom nogal eens op afgelegen boerenerven, ook bij regen, sneeuw en ijzel.( niet off road )
Ik rij iedere 3 jaar een nieuwe auto en dan heeft deze rond de 75000 op de teller. Ik had tot nu toe enkel goede ervaringen met Japanse auto's. Erg betrouwbaar en geen zorgen.
Ik rij de SUV ook omdat ik 3 keer per jaar naar Zwitserland of Oostenrijk op vakantie ga met een flinke caravan van 1300 kg. Ik had ook de indruk dat Subaru een reputatie op dit terrein heeft. Jammer maar die mening deel ik, door ervaring, niet. De nieuwe Forester is echt geknepen om de CO2 te reduceren en dat is ten koste gegaan van trekkracht. Bij de keuze van de ideale caravantrekker door de ANWB is de nieuwe Forester ver achterop geraakt, vergeleken met zijn voorganger en de concurrentie. Honda, BMW en Toyota maken moderne motoren met weinig CO2 emmissie en toch een goede trekkracht.
De upgrade van de oude techniek is niet echt gelukt. Een show SUV in plaats van een functionele SUV. Het is een mooiere auto geworden vergeleken met de eerdere Foresters edoch technisch heeft Subaru de aansluiting bij de state of art techniek verloren. Geen VVTI ed maar gewoon een oude boxer. Je zou toch verwachten dat een nieuw model verbeteringen inhoudt.
Ik vind de nieuwe Forester 3x niks, een miskoop dus, maar goed nog 18 maanden volhouden dan gaat ie de poort af.

De tip om een second opinion te laten opmaken is wellicht een goeie als er een nota op de mat valt voor het herstel van de koppeling.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor SP-Boxer » 20 Okt 2010 12:23

Maar dat is het hem nou juist. De Forester is niet geknepen om CO2 redenen. De huidige Forester is juist krachtiger dan zijn voorgangers.

Maargoed, je bent niet tevreden en dat kan. Ik hoor alleen tegenovergestelde ervaringen.

Dat andere merken met termen gooien als VVTi, wil niet zeggen dat Subaru niet met zijn tijd mee gaat. Alleen achterop een Subaru staat nu eenmaal niet dat hij AVCS heeft. ;)
Overigens is het geen enkel probleem om terug naar de 3e versnelling te moeten. Subaru's zijn ook op toeren nog mooi zuinig.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1523
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor niksnut » 20 Okt 2010 12:49

is het laatste model forester niet ook een stuk zwaarder geworden??
mischien een reden om naar de diesel over te stappen. hoor je ook alleen maar goed over zeker over de souplesse en trekkracht.
wij vergelijken het natuurlijk met onze oudere modellen. alle nieuwe auto's warden enkel maar groter en zwaarder door alle veiligheids eisen en elektronica. heb daar zo een hekel aan.
geef mij maar lekker basic.
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1754
Lid geworden op: 21 Dec 2008 13:43
Type auto: Zwarte Pick-Up '84 - Suzuki Grand Vitara Van
Locatie: Palmonostora, Hongarije

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor the dude » 20 Okt 2010 20:40

Trek aan de bel,bij consuwijzer.nl

Heb ik niet zelf bedacht, maar deze slogan wordt vanaf vandaag? gehanteeerd door de overheid. waarschijnlijk iin landelijke bladen gepubliceerd.
Ik zou zeggen; zoek het eens op?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1523
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor niksnut » 20 Okt 2010 22:11

is niet zo verkeerd want ik denk dat de koppeling onder"slijtage delen" valt en die zijn meestal uitgesloten van garantie . de kleine lettertjes he.
dus het zal van de coulance van de dealer of subaru moetn komen.
maakt me wel nieuwsgierig naar de afloop Ger
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1754
Lid geworden op: 21 Dec 2008 13:43
Type auto: Zwarte Pick-Up '84 - Suzuki Grand Vitara Van
Locatie: Palmonostora, Hongarije

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor the dude » 21 Okt 2010 19:06

Dat is nu juist het punt. "Zij hanteren dan wel de "slijtage -delen" passage, maar tot hoe ver gaat dat op? Ook op een kontaktslot, deurhandle, ruitenwissermotor etc?

Er bestaat in de wetgeving een zinsnede als; In alle redelijk mag men verwachten dat bla bla... Ik denk stellig dat je jezelf niet zomaar naar de slachtbank moet laten leiden en gewoon even je info moet halen bij consumenten-org, wetswinkel etc en dit ook zeker moet laten weten bij de dealer en kornuiten.......
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1523
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor niksnut » 21 Okt 2010 21:00

zijn altijd leuke gevechten (klant vs dealer/importeur)
heb het zelf een keer meegemaakt met een daihatsu Sirion die na 2 jaar bruin werd op de lasnaden. niets ernstigs (geen grote roestblasen) maar ik vertrouwde het niet. Onterecht trouwens want dat kreng rijdt nog steeds hier in de rondte.
hoewel de dealer mijn gelijk gaf wilden ze mij ondangs de 5 jaar garantie tegen roesten van binnenuit afschepen met een voorstel om te auto te "behandelen". maar zoals jullie ook weten kun je roestende lasnaden niet behandelen. na veel overleggen met Daihatsu Nederland is mijn toen aangeboden op bijna de nieuwprijs terug te betalen als ik een andere Daihatsu kocht. De dealer en de importeur deelde het verlies . dat hebben we toen ook maar gedaan.

Dus als de dealer moeilijk gaat doen zou ik ook even kontakt leggen met de importeur voor je hoog van de toren gaat blazen. dat kan altijd nog.
weet ook uit ervaring dat als je meteen gaat blazen dat aafrechts werkt. tenminste bij mij.
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 Jul 2009 11:04
Type auto: Subaru Brat 1986

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Rudy » 22 Okt 2010 23:08

Ik kan uit ervaring vertellen dat garantie gevallen bij Subaru Nederland maar zeer moeizaam coulance verschaffen. Ze zijn simpelweg te laf om er hun eigen geld en tijd in te steken. Ze wijzen dergelijke aanvragen dan ook maar wat graag af. Dat is één van de vele tekortkomingen van de importeur naar de klant/dealer waarmee direct verklaard wordt waarom de relatie Subaru dealer - Subaru importeur sinds jaar en dag onder aan het rijtje hangt in het grote dealer tevredenheids onderzoek (RODI). Als die importeur haar dealers als klanten zou behandelen, verkochten ze nu 5000 stuks op jaarbasis.

Wat betreft het geval van Ger kan ik me niet voorstellen dat dit een normaal verschijnsel is, maar een exemplarisch mankement. Subaru Nederland moet maar een heel snel gaan inzien dat negatieve reklame zich veel sneller verspreid dan positieve reklame (die Subaru hier in Nederland ook al niet maakt). Want we weten allemaal dat het produkt Subaru nog steeds top is.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor SP-Boxer » 24 Okt 2010 11:53

De importeur is niet de enige schurk in NL, Rudy. Er zijn ook diverse dealers waar ik niet graag naar toe zou gaan. (zie ervaringen alom op het net ;) )
Mijn verbazing was dan ook enorm toen ik afgelopen week zag dat de Subaru dealers in NL de grootste klanttevredenheid hadden! (zie autoweek tevredenheidstroffee)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 Jul 2009 11:04
Type auto: Subaru Brat 1986

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor Rudy » 25 Okt 2010 23:36

Klanttevredenheid is een ruim begrip. Vaak gaat het er om dat hoe minder een klant naar een dealer hoeft (en dat is bij een degelijk merk als Subaru niet veel vaker als 1 keer in het jaar voor het onderhoud)hoe meer tevreden die klant is over die dealer.

Met andere woorden: Door een auto zonder mankementen kan een dealer het in de ogen van de klant eigenijk alleen maar goed doen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor SP-Boxer » 26 Okt 2010 12:05

Daar heb je een goed punt :)
"I feel Legacy"
GER
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 Okt 2010 19:30
Type auto: Subaru forester Comfort 2009

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor GER » 26 Okt 2010 21:28

Nog even een aanvulling op de schade aan de koppeling. Maandag ben ik weer langs gegaan bij de dealer. Ik kan simpelweg niet geloven dat ik een koppeling in 34000 km kapot heb gereden. Ik heb bij mijn Subaru het gevoel dat meer mis is. Hij loopt niet gladjes. Ik heb de indruk dat ie bokt. Ook merk is het zo dat ik na achteruit mijn oprit afgereden te hebben een duidelijke klik hoor als ik vooruit optrek uit stilstand. De dealer heeft de assen en aandrijving gecontroleerd en er is z.i. niets mis mee. Hij gaf aan dat ik moet wennen een deze 4x4. Maar ik heb al verschillende 4x4 gehad en die deden dit niet. Mijn laatste de Honda CRV liep als een klok en ook nog eens heel egaal, zonder schokken en bokken. Ik weet niet of ze in Japan caranaval vieren, zo ja dan is de mijne in die periode gemaakt. Moet wel met een zatte kop in elkaar gezet zijn. Als wij dikke ogen hebben dan zien we een beetje. Als die Jappen dikke spleetogen zien ze niks meer. Rest mij om nog 17 maanden en 4 dagen vol te houden voor ik weer in de armen van mijn geliefde Honda ga vallen.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1523
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor niksnut » 26 Okt 2010 21:40

ger... ik snap dat je ff wilt uithuilen maar denk dat je toch echt een exemplarisch geval hebt. dat kan je ook met een honda treffen.
vraag anders eens een leen auto van hetzelfde type aan je dealer en rij daar eens mee om te kijken of die hetzelfde heeft qua rijden.
wat zei je dealer van de koppeling trouwens?????? wat was er nu precies aan de hand?? gewoon versleten of waren er dingen stuk. heeft jou koppeling hydraulische bediening of met een kabel ??
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
highrider
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 Mar 2010 14:21
Type auto: Subaru Forester 2,0 : KTM 950 Adventure

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Berichtdoor highrider » 26 Okt 2010 22:24

Die nieuwe is ruim 200 kg zwaarder dan mijn oude Forester maar dat kan en mag de pret niet drukken. Met een caravan halen uit de winterstalling ( alles van de zomerstek ligt er dus in :mrgreen: ) de eerste keer ging ik ernstig in de fout. Komende van halfweg gingen we dus richting Beverwijk en reden met het verkeer mee. De max snelheid is 120 km per uur maar voor ik er erg in had zat de Forester op 130 met die fout beladen caravan erachter en die boswachter gaf geen krimp. Meerijden met onbeladen verkeer is mij nog nooit gelukt als ik 1500 kilo erachter had. Vandaar de vergissing.

Voor mij is het een topper. Nu bijna 5 jaar en geen sleutel erop gehad voor extra werk buiten zijn jaarlijkse onderhoud. Nee sorry ik lieg , ik heb bekerhouders ingebouwd :lol:

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast