Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Beste forum leden,
volg het forum al jaren en heb er veel nuttige tips uit kunnen halen .Maar kom er nu even niet uit.Tot nu toe al het onderhoud en reparaties zelf kunnen doen.
Rij al ruim 4 jaar met veel plezier en weinig echte problemen in bovenstaande legacy.Gekocht met 89000 km nu 192000 km.
Ruim een week geleden in Oostenrijk voor het eerst gestrand tijdens een ski vakantie boven op een bergtop met een rokende koppeling die niet meer te ontkoppelen was .Voelde het absoluut niet aan komen,vermoed dat of diafragma vinger gebroken of druklager aan gort.
Auto kon gelukkig niet binnen 48 uur gerepareerd worden en na wat strubbelingen auto keurig thuis afgeleverd gekregen door ANWB.
Via het pdf service manual pag 2577 (Top dat dat hier te vinden was ) vol goede moed aan de klus begonnen,heb uiteindelijk alles los wat los zou moeten maar de bak komt met geen mogelijkheid los van de motor.
Je kan ook niet ergens echt lekker een bandenlichter tussen motor en bak krijgen zonder de boel te slopen.
Heeft iemand nog tips,of zit de bak afgezien van de 8 bouten/moeren nog anders vast ?
Groeten Jeroen
volg het forum al jaren en heb er veel nuttige tips uit kunnen halen .Maar kom er nu even niet uit.Tot nu toe al het onderhoud en reparaties zelf kunnen doen.
Rij al ruim 4 jaar met veel plezier en weinig echte problemen in bovenstaande legacy.Gekocht met 89000 km nu 192000 km.
Ruim een week geleden in Oostenrijk voor het eerst gestrand tijdens een ski vakantie boven op een bergtop met een rokende koppeling die niet meer te ontkoppelen was .Voelde het absoluut niet aan komen,vermoed dat of diafragma vinger gebroken of druklager aan gort.
Auto kon gelukkig niet binnen 48 uur gerepareerd worden en na wat strubbelingen auto keurig thuis afgeleverd gekregen door ANWB.
Via het pdf service manual pag 2577 (Top dat dat hier te vinden was ) vol goede moed aan de klus begonnen,heb uiteindelijk alles los wat los zou moeten maar de bak komt met geen mogelijkheid los van de motor.
Je kan ook niet ergens echt lekker een bandenlichter tussen motor en bak krijgen zonder de boel te slopen.
Heeft iemand nog tips,of zit de bak afgezien van de 8 bouten/moeren nog anders vast ?
Groeten Jeroen
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Koppelingshevel losgehaald? Die moet je aan de zijkant van de bak loshalen door de as waarop hij scharniert te demonteren.
Gr. Quikfit.
Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Neem aan dat je weet wat je doet dus cardanas is ook al eraf.
Steuntje misschien bovenop de bak eventueel of baksteunen.
Uitlaatsteun, startmotor, schakelmechanisme en ook die van de H/L schakelpook.
Eric
Steuntje misschien bovenop de bak eventueel of baksteunen.
Uitlaatsteun, startmotor, schakelmechanisme en ook die van de H/L schakelpook.
Eric
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Ja alles wat je opsomt Eric,heb ook zitten hannesen met de aandrijfassen uiteindelijk veerpoot L+R van fusee losgehaald waardoor ik ze nu een stuk uit de bak kan schuiven.Maar daar blijft ie niet op hangen.
Maar aan de koppelingshevel heb ik nooit gedacht Quickfit,(heb wel de koppeling cilinder gedemonteerd).Ga deze morgen direct loshalen dat moet het zijn.
Bedankt voor de tip !
Heb overigens al een tijdje een brom als ik boven de 80 kom het verdwijnt min of meer boven de 120,had zelf het idee dat het de achterwiellagers waren.Dacht neem ze nu meteen mee.
Maar nu de boel achter vrij kan draaien zonder de cardanas ,zijn de achterwiellagers stil en ook het steunlager van de cardanas is stil, zou dat dan toch uit het achter differentieel kunnen komen?
Groeten Jeroen
Maar aan de koppelingshevel heb ik nooit gedacht Quickfit,(heb wel de koppeling cilinder gedemonteerd).Ga deze morgen direct loshalen dat moet het zijn.
Bedankt voor de tip !
Heb overigens al een tijdje een brom als ik boven de 80 kom het verdwijnt min of meer boven de 120,had zelf het idee dat het de achterwiellagers waren.Dacht neem ze nu meteen mee.
Maar nu de boel achter vrij kan draaien zonder de cardanas ,zijn de achterwiellagers stil en ook het steunlager van de cardanas is stil, zou dat dan toch uit het achter differentieel kunnen komen?
Groeten Jeroen
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Zitten er paspennen in net als bij een forester sf? Die kunnen ook goed vastzitten
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Bak is eraf,en inderdaad combinatie van erg vast zitten op de paspennen en de koppelings hevel.
Druklager geheel gesneuveld.(zie foto's)
Druklager geheel gesneuveld.(zie foto's)
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Pittig...opmerkelijk dat je daar niets van hebt gemerkt,maarja zoiets sluipt er waarschijnlijk langzaam in en zegt op een gegeven ogenblik ''bekijk ut maar''.
Lekker alles vervangen en rustig weer opbouwen...dan kan ie er weer tegen.
Gr. Quikfit
Lekker alles vervangen en rustig weer opbouwen...dan kan ie er weer tegen.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Ja schrok er wel van,overal kogels en stukjes metaal.En koppelen en schakelen prima tot vlak voor het misging.
Klopt het overigens dat je de drukgroep een stukje loos kan heen en weer kan draaien t.o.v. het vliegwiel, ( graadje of 10 )?
Klopt het overigens dat je de drukgroep een stukje loos kan heen en weer kan draaien t.o.v. het vliegwiel, ( graadje of 10 )?
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Met de bouten van de drukgroep losgedraaid zou dat misschien kunnen als de gaten in de drukgroep groter zijn dan de paspennen. Maar normaal zou dat een vrij precieze passing moeten zijn,zijn de gaten uitgelubberd of de pennen versleten/beschadigd? De oude drukgroep is een originele?limspeed schreef:Klopt het overigens dat je de drukgroep een stukje loos kan heen en weer kan draaien t.o.v. het vliegwiel, ( graadje of 10 )?
Na montage met de bouten zal ie (de nieuwe) niet meer verdraaien.
Gr Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
De gemonteerde drukgroep is van Valeo net als het achter gelegen vliegwiel (Dual Mass) .Hij zat goed passend op de paspennen dat is ok Maar Ik legde het denk ik niet helemaal goed uit ,het deel van het vliegwiel waar die opgeschroefd zit kan 10 tot12 graden draaien t.o.v. van het omliggende vliegwieldeel .
Vroeg mij af of dat niet veel te veel is ?
Vroeg mij af of dat niet veel te veel is ?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Ik zou er gelijk een massief vliegwiel op zetten.
Die dual mass wielen gaan nogal eens piepen.
Eric
Die dual mass wielen gaan nogal eens piepen.
Eric
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Maar dat hoort dus wel dat er zo een grote vrije slag in zit ?!.
Ik stam nog uit de tijd van alleen massieve vliegwielen,heb zo'n ding nog nooit in handen gehad.
Maar mocht iemand nog een massief vliegwiel hebben liggen wil ik dat heel graag overnemen,heb al even naar een nieuwe gezocht maar kon niet direct iets vinden.
Heb gezocht op legacy type 3 van voor 2003 deze hebben toch nog een massief vliegwiel? Of passen nog oudere types ook.
Ik stam nog uit de tijd van alleen massieve vliegwielen,heb zo'n ding nog nooit in handen gehad.
Maar mocht iemand nog een massief vliegwiel hebben liggen wil ik dat heel graag overnemen,heb al even naar een nieuwe gezocht maar kon niet direct iets vinden.
Heb gezocht op legacy type 3 van voor 2003 deze hebben toch nog een massief vliegwiel? Of passen nog oudere types ook.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
heb een goede koppeling liggen afkomstig van mijn 2004 Legacy 2.0R, is ook een valeo maar nog in hele goede staat. bij 132.000km eruit gegaan voor een nieuwe incl druklager.
ligt hier ingewikkeld in doeken stof te happen in een dorpje net buiten Assen richting Veenhuizen.
mag je zo hebben.
0 6 4 2 5 6 1 0 7 2
ligt hier ingewikkeld in doeken stof te happen in een dorpje net buiten Assen richting Veenhuizen.
mag je zo hebben.
0 6 4 2 5 6 1 0 7 2
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
In principe past alles met een druklager. Het is echter van belang dat je de grootste set hebt, gezien het koppel dat er op terecht komt.
Ik heb een setje liggen van massief vliegwiel met zgan plaat (228mm, de grootste) en zgan drukgroep. Mist dus een druklager. Misschien heb je een ook een andere hevel nodig. Ik heb de ombouw zelf nooit gedaan, dus weet niet exact wat je tegenkomt.
Mr.Q of Pascal zijn hier beter van op de hoogte.
Ik heb een setje liggen van massief vliegwiel met zgan plaat (228mm, de grootste) en zgan drukgroep. Mist dus een druklager. Misschien heb je een ook een andere hevel nodig. Ik heb de ombouw zelf nooit gedaan, dus weet niet exact wat je tegenkomt.
Mr.Q of Pascal zijn hier beter van op de hoogte.
"I feel Legacy"
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
SP Boxer schreef:
"Ik heb een setje liggen van massief vliegwiel met zgan plaat (228mm, de grootste) en zgan drukgroep"
zie pb
"Ik heb een setje liggen van massief vliegwiel met zgan plaat (228mm, de grootste) en zgan drukgroep"
zie pb
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Die speling van die 2 delen lijkt mij te veel.
Wat zegt het wpl boek hierover?
Eric
Wat zegt het wpl boek hierover?
Eric
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Dit kan ik er over vinden in de service manual,maar dat zegt nog weinig.
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Ik heb een PDF voor de ombouw naar Single Mass Clutch voor je.
Hier staan de vervangende onderdeelnummers in.
Bij interesse: stuur ff een PB.
Greetz, Q
Hier staan de vervangende onderdeelnummers in.
Bij interesse: stuur ff een PB.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Peter, zou je die ook naar mij willen sturen?
En heb je er bezwaar tegen als ik deze info voor iedereen zichtbaar maak door het op het forum te zetten? Deze vraag cq. ombouw komt met enige regelmaat voor, dus het is waardevolle info voor op het forum.
En heb je er bezwaar tegen als ik deze info voor iedereen zichtbaar maak door het op het forum te zetten? Deze vraag cq. ombouw komt met enige regelmaat voor, dus het is waardevolle info voor op het forum.
"I feel Legacy"
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Kon dit nog op het Volvo forum vinden hoe een dual mass vliegwiel te controleren zonder de boel te demonteren.
" Dat begint bij ons uiteraard met een proefrit. Het starten van de auto en vervolgens stopzetten zegt soms al heel wat. Een echt kapot vliegwiel zal dan al van zich laten horen. Piepende, knerpende en soms zelfs klapperende geluiden vertellen dan al genoeg. Trillingen bij stationair draaiende motoren kunnen naast een kapot vliegwiel ook kapotte verstuivers of motorsteunen betekenen. Bokken met optrekken of schokken bij gas geven kunnen ook een teken zijn van een kapot vliegwiel of defecte verstuivers. Het is aan de diagnose expert om de verschillen daartussen te voelen, ervaring is hierbij een must. Wanneer een proefrit geen uitsluitsel geeft, of er vermoedelijk meerdere problemen aanwezig zijn is een andere vorm van diagnose nodig. Een goede manier is om een auto in de versnelling te zetten en vervolgens de aangedreven wielen te blokkeren. Door vervolgens de krukas heen en weer te draaien is de speling van het vliegwiel voelbaar. Het verschil tussen een goed en een defect vliegwiel zit hem vooral in het ontbreken van de verende werking, dit kan je voelen wanneer je de krukas in de beschreven situatie heen en weer draait "
" Dat begint bij ons uiteraard met een proefrit. Het starten van de auto en vervolgens stopzetten zegt soms al heel wat. Een echt kapot vliegwiel zal dan al van zich laten horen. Piepende, knerpende en soms zelfs klapperende geluiden vertellen dan al genoeg. Trillingen bij stationair draaiende motoren kunnen naast een kapot vliegwiel ook kapotte verstuivers of motorsteunen betekenen. Bokken met optrekken of schokken bij gas geven kunnen ook een teken zijn van een kapot vliegwiel of defecte verstuivers. Het is aan de diagnose expert om de verschillen daartussen te voelen, ervaring is hierbij een must. Wanneer een proefrit geen uitsluitsel geeft, of er vermoedelijk meerdere problemen aanwezig zijn is een andere vorm van diagnose nodig. Een goede manier is om een auto in de versnelling te zetten en vervolgens de aangedreven wielen te blokkeren. Door vervolgens de krukas heen en weer te draaien is de speling van het vliegwiel voelbaar. Het verschil tussen een goed en een defect vliegwiel zit hem vooral in het ontbreken van de verende werking, dit kan je voelen wanneer je de krukas in de beschreven situatie heen en weer draait "
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Doe ik vanavond even.SP-Boxer schreef:Peter, zou je die ook naar mij willen sturen?
En heb je er bezwaar tegen als ik deze info voor iedereen zichtbaar maak door het op het forum te zetten? Deze vraag cq. ombouw komt met enige regelmaat voor, dus het is waardevolle info voor op het forum.
Geen bezwaar tegen plaatsing. Heb de PDF ook maar van een Duits forum geplukt.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Vanavond eindelijk vliegwiel eraf gekregen !
Moest met grof geweld daar de torx bouten idioot vastzaten ( locktide) en ook heel slecht te bereiken zijn.
Uiteindelijk met slijpschijf en beitel gelukt .
Zit toch vreemd in elkaar zo'n dual mass vliegwiel............
`
Wordt vervolgd.
Moest met grof geweld daar de torx bouten idioot vastzaten ( locktide) en ook heel slecht te bereiken zijn.
Uiteindelijk met slijpschijf en beitel gelukt .
Zit toch vreemd in elkaar zo'n dual mass vliegwiel............
`
Wordt vervolgd.
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Voor sommige bouten is luchtgereedschap erg handig.
Slecht bij???
Had je de drukgroep soms er nog op zitten?
Eric
Slecht bij???
Had je de drukgroep soms er nog op zitten?
Eric
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Drukgroep eraf;torx boutje inwendig doorgedraaid,dan kom je er met het vliegwiel intact erg lastig bij om het los te krijgen.
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Die torx bouten zijn inderdaad van niet al te beste kwaliteit. Ook al meerdere keren gehad dat daar de kop van dol ging.
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Even update ; Subaru rijd weer als nieuw koppeling gaat werkelijk superlicht is echt even wennen,
loopt ook iets mooier stationair.
Iedereen hier bedankt voor de tips adviezen en onderdelen
Groeten Jeroen
loopt ook iets mooier stationair.
Iedereen hier bedankt voor de tips adviezen en onderdelen
Groeten Jeroen
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Goed om te lezen Jeroen!
Uiteindelijk inderdaad geen hevel nodig gehad?
Uiteindelijk inderdaad geen hevel nodig gehad?
"I feel Legacy"
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Nee kon gelukkig de oude hevel gebruiken, de onderdeel nummers op de PDF van de ombouw klopte ook precies .
Re: Koppeling vervangen Legacy 2.0 non turbo station 2004 handgeschakeld
Top!
En nu genieten
Greetz, Q
En nu genieten
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750