CVT

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

CVT

Berichtdoor Ted » 01 Dec 2016 00:31

Hoi, wij rijden nu een aantal dagen met onze Legacy 2.0 CVT. Fantastische auto, maar 1 ding valt op. Ik heb geen ervaring met automaten of CVT''s, anders dan af en toe een kort stukje rijden.

Nu merk ik in de Legacy dat hij tussen de 50 en 90 km/u een beetje hobbelt, geef je meer gas dan is dat weg. Hij lijkt dan wel of de bak continu iets schakelt. Is dit typische het iets van een CVT of niet. Je voelt het vooral als je de snelheid langzaam opvoert. Trap je het gas iets verder in, dan voel je het niet.

Mogelijk is dit het gevolg van te weinig gas geven, te voorzichtig rijden of zou dat niet uit moeten maken.

Hoor het graag,

Graag.
Ted
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: CVT

Berichtdoor Mr.Q » 01 Dec 2016 08:57

Ik rij al 2 jaar een CVT, maar ik herken je probleem niet.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1536
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: CVT

Berichtdoor quikfit » 01 Dec 2016 12:30

Laat er eens iemand van de dealer in rijden die in meerdere gelijksoortige auto's heeft gereden.
En ga zelf eens ''proefrijden'' in een andere :idea:
Zit de juiste hoeveelheid olie in de bak van het goede type :?:
Zijn alle vier de banden van het zelfde merk/type met een gelijk slijtagepatroon :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: CVT

Berichtdoor Ted » 01 Dec 2016 19:38

Vandaag de dealer gesproken. Zelf ook even op mijn rijgedrag gelet. Het schommelen vind alleen plaats bij ons geveerde 50 bij 1200tpm. Dit zelfs lager als onze Volvo diesel ooit heeft gedraaid bij 50 km/u. Als je hem iets doortrapt dan rijdt het ongelofelijk soepel. Blok pakt misschien hier iets minder snel op dat het vw blok waar ik de laatste jaren mee heb gereden. Verder is de vertraging iets waar ik aan moet wennen. Auto is geleverd met 120k beurt, nieuwe banden etcetera door de Subaru dealer. Ik ga er dus vanuit dat het met de olie etcetera goed zit
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: CVT

Berichtdoor erichendri » 01 Dec 2016 22:45

1200 rpm is veel te laag, zit rond de milieuregeling.
En als je even flipperd en 1 versnelling hoger gaat rijden.
Handmodus en +1500 rpm of zo.

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: CVT

Berichtdoor Ted » 02 Dec 2016 01:00

Vanavond even weggeweest en als je hem rond de 2k toeren houdt rijdt het fantastisch. Soms er veel vertraging, net of hij niet weg komt, een beetje te vergelijken met een handbak die in een te hoge versnelling staa''t. Het gaat wel vooruit maar traag. Maar zelfs bij 80 km/u duikt het toerental, als je even moet inhouden, meteen naar 1200 tpm. Stationair rond de 700-800.

Koud rijdt het enorm soepel. Verbruik mijn inziens aan de hoge kant 11.8 ltr/100 km op de provinciale weg.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: CVT

Berichtdoor erichendri » 02 Dec 2016 16:16

Die loopt veel te duur, moet rond de 8ltr/100 km zijn.
Wanneer zijn aantoonbaar de bougies vervangen?
Welke benzine tank je en wat wordt er opgegeven.
Tank anders eens een merk benzine, shell, bp, esso etc....
Is de auto al een keer uitgelezen?
Rijdt je misschien met de airco aan?
Motortemperatuursensor die verkeerde waarde aan ecu doorgeeft?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: CVT

Berichtdoor SP-Boxer » 02 Dec 2016 16:22

Eric, met CVT mag het verbruik volgens mij op de provinciale weg niet meer dan 6 á 7 ltr/100km zijn!

Benzinemerk of airco geeft echt geen verbruik van 11,8ltr.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: CVT

Berichtdoor Ted » 02 Dec 2016 17:25

Lachen mag!!!
Vandaag ontdekt dat he't vermoedelijk aan mijn manier van rijden ligt.
Het gevoel dat ik had dat de auto wel wilde versnellen, maar niet kon heb ik vandaag niet ervaren. Door het toerental richting de 2k te sturenemen, heb ik het hobbelen niet meer ervaren. De auto rijdt heerlijk. Op de snelweg bij 120 een verbruik van rond de de 8 ltr/100. Lijkt mij netjes.
ik tank overigens merkloze benzine.

Wel ff wennen van een handbak diesel naar een CVT boxer benzine. Wel lekker overigens.

Groet.
Ted
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: CVT

Berichtdoor erichendri » 02 Dec 2016 19:23

Marcel, ik wilde niet overdrijven dus vandaar de 8 ltr.
Tsja, met merk benzine loopt hij nog zuiniger.
Ik lees dat regelmatig.
CVT is sowieso wennen maar daarna wil je niet anders meer.
Okee dan, een boxerdiesel met CVT.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 Sep 2015 19:24
Type auto: Forester 2.0 2001 (ingeruild). Nu: Forester XT 2013 & Libero SDX-SR '96
Locatie: Ergens in het noorden.

Re: CVT

Berichtdoor SubieForest » 04 Dec 2016 12:19

Mijn Turbo versnelt terwijl het toerental constant blijft. Dat is pas een vreemd gevoel! :D

Maar bedoel je met hobbelen, dat de motorblok schudt of dat het toerental wisselt?

Als je het idee hebt dat de versnelling van de auto niet overeenkomt met het toerental, of dat ie dus een beetje blijft 'hangen'. Gewoon een keer opschakelen met de flippers achter het stuur (als je die hebt tenminste).
Subaru Libero = vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus :-)!
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: CVT

Berichtdoor Ted » 04 Dec 2016 20:23

Ik denken dat het een kwestie van wennen is. Gisteren retourtje Harlingen gedaan ruim 600 km. Heerlijke auto. Het gevoel heb ik meestal binnen de bebouwde kom, als je even van het gas af moet. Dan heb ik het gevoel dat de auto een beetje schommelt. Als je hem dan inderdaad terug flippert, is het weg. Het duurt dan ook fractioneel langer voordat hij oppakt. Het toerental ligt dan rond de 1200 tpm.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: CVT

Berichtdoor erichendri » 04 Dec 2016 23:55

Ik denk dat het een milieu maatregel is.

Eric
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 Sep 2015 19:24
Type auto: Forester 2.0 2001 (ingeruild). Nu: Forester XT 2013 & Libero SDX-SR '96
Locatie: Ergens in het noorden.

Re: CVT

Berichtdoor SubieForest » 07 Dec 2016 20:55

erichendri schreef:Ik denk dat het een milieu maatregel is.

Eric


Is dat logisch? Ik bedoel, waarom zou ie schudden bij 1200 rpm als je van het gas af gaat?
Zou de computer rond de 50km/h de verhouding zo instellen dat de motor 1200rpm draait, zodat ie minder uitstoot of verbruikt (wat het ook mag zijn), en dat de boxer dus gewoon wat trilt bij 1200rpm... Maar dan zou de auto altijd een beetje moeten schudden bij 1200 toeren, en dat is volgens mij niet het geval.
Subaru Libero = vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus :-)!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: CVT

Berichtdoor erichendri » 08 Dec 2016 00:09

Bij afremmen op de motor wordt er geen brandstof ingespoten.
Pas, bij 1100-1200 rpm begint hij weer voorzichtig met inspuiten.
Had ook al aangegeven dat er misschien wat afgesteld moet
worden van het gaspedaal systeem.
Misschien afstelling van een sensor daar.

Eric
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 Sep 2015 19:24
Type auto: Forester 2.0 2001 (ingeruild). Nu: Forester XT 2013 & Libero SDX-SR '96
Locatie: Ergens in het noorden.

Re: CVT

Berichtdoor SubieForest » 08 Dec 2016 09:21

erichendri schreef:Bij afremmen op de motor wordt er geen brandstof ingespoten.
Pas, bij 1100-1200 rpm begint hij weer voorzichtig met inspuiten.

Eric


Ah oké, zo werkt dat. Wist ik niet.
Subaru Libero = vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus :-)!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: CVT

Berichtdoor erichendri » 08 Dec 2016 17:06

Daarom heuvelaf of uitrollen naar stoplicht niet in zijn vrij zetten.
Blijft hij een onzuinig stationair mengsel inspuiten.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 Jan 2014 12:04
Type auto: Subaru Legacy Turbo, Leone 4WD, Leone Hatchback

Re: CVT

Berichtdoor Verzamelaar » 09 Dec 2016 10:16

Onze Legacy 2.0 van 2010 (weliswaar met handbak) liep aanmerkelijk slechter op 95, helemaal merkloos. Beste en zuinigste op merkbenzine RON98.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 781
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: CVT

Berichtdoor Rene » 10 Dec 2016 14:08

Ik heb ook de ervaring dat de Impreza (1,6 AWD 5handbak) dorstiger is als ik die goedkope merkloze zooi tank...dat scheelt zo'n 2km per liter..
Bij de Leone ( 1,3 FWD 5handbak ) zijn die verschillen te verwaarlozen..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: CVT

Berichtdoor Ted » 12 Dec 2016 20:45

Inmiddels hebben wij de auto 14 dagen en ik ga steeds meer van die bak houden. Inmiddels ook meet gewend aan de CVT. Als je van het gas af gaat dan voel je inderdaad een beetje dat hobbelen. Als je het instructieboekje volgt en het gas dus gewoon goed intrapt bij het versnellen, dan is er niets aan de hand. Het is overigens ook voornamelijk als de bak nog koud is. Met een warme bak niets aan de hand.

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast