Koppeling maakt raar geluid

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Koppeling maakt raar geluid

Bericht door f.schermers »

Sinds afgelopen donderdag maakt mijn auto een vreemd geluid als ik het koppelingspedaal indruk. Dit vooral tijdens het rijden, maar ook als ik stilsta met draaiende motor is er een geluid te horen wanneer ik het pedaal indruk. De koppeling functioneert vooralsnog zonder problemen (afkloppen!), tenminste ik merk geen extra slip, ruik geen gekke geuren. Enige wat ik aanvullend merk is dat wanneer de auto warm is gereden de eerste en tweede versnelling ook een beetje bokken wanneer ik hiertussen schakel.
Toen het euvel zich voordeed rook ik trouwens wel kortstondig een verbrande koppelingsgeur, welke ik daarna niet meer heb waargenomen!?

Het geluid is het best te omschrijven als een soort terugtoerend geluid (soort waste-gate achtig geluid) bij intrappen koppeling, maar mijn auto heeft geen turbo ;)

Ik vermoed dat mijn druklager/drukgroep en koppelingsplaten aan vervanging toe zijn (revisiesetje http://www.onderdelenwebshop24.nl/produ ... ngsset.htm is alles wat ik nodig heb?).

Nu hoor ik veel verhalen om dat meteen het TMV (Twee-massa vliegwiel) te vervangen voor een massief vliegwiel, dan ben je ook meteen van die piep geluidjes af tijdens het schakelen. Echter is mij even onbekend welke conversiekit ik daarvoor nodig heb?

Morgenochtend rij ik even langs Autobedrijf van Heumen Tijsse Claase in Wijchen voor een analyse. Ik zal hun ook vragen wat de meest beste oplossing is en of ze ook adviseren meteen het vliegwiel te wijzigen naar een massief vliegwiel.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door Mr.Q »

Heb wel een PDF (met de dubbelmassakoppeling-vervanging) voor je.
PB me even.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door f.schermers »

Heb je enig idee wat zo'n complete ombouw zou moeten kosten?
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door f.schermers »

Update: zojuist terug van het autobedrijf. Auto op advies achtergelaten. Druklager compleet versleten en waarschijnlijk al door de drukgroep aan het vreten.

Vervolg: ombouw naar massief vliegwiel + nieuwe koppeling, drukgroep en druklager.

Kosteninschatting: €1400
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door SP-Boxer »

Tsjoef, en ik nam hier laatst een setje jong gebruikt over voor €150,-... (zonder druklager, maar toch)

Niet alles hoeft nieuw te zijn hè!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door f.schermers »

I know, maar heb de set nu nodig! En ik kan niet wachten op een set gebruikt. Weet ook niet of de garage daarmee wil werken. Maar mocht je iets weten. Ik hou me aanbevolen. Vooral dat vliegwiel zou lastig aan te komen zijn.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door DucATIRadeon »

heb nog een gevoerde koppeling plaat en drukgroep liggen van mijn oude legacy 2.0R (2004), zien er nog goed/degelijk uit. had de koppeling toen laten vervangen ivm piepen (dubbel massa vliegwiel en druk lager) en zware intrap (druk lager).
deze koppeling is van Valeo en is bij 132.000km vervangen.

maandag hopelijk terug in NL zijn (nu in Qatar), mocht je hier wat aan hebben dan hoor ik het wel dan kan ik het ook maandag meteen opsturen. voor fotos stuur je mail adres door, heb geen fotos van de koppeling op mn werklaptop staan.
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door f.schermers »

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga denk toch maar voor een nieuwe koppelingsrevisieset. Ik laat hem ook ombouwen naar massief-vliegwiel, dus dan heb je volgens mij sowieso andere koppeling, drukgroep en druklager nodig, maar dat weet ik niet 100% zeker. De garage mag het fixen en ik betaal gewoon de centen :S.

[Update] Zojuist gehoord dat ombouwset inclusief koppeling, drukgroep, druklager en vliegwiel €676 incl btw kosten. Dit viel me uiteindelijk mee. Nu even afwachten hoeveel arbeid erin gaat zitten, maar meer dan 8 uur kan dit niet zijn toch?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door DucATIRadeon »

ben weer teug, en dacht ik post de fotos toch maar eem; wie weet ook voor iemand anders interessant?

ligt mij niet in de weg, ligt in doeken gewikkeld op de plank.
Bijlagen
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
koppeling Legacy 2.0R 2004
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door erichendri »

Is denk ik tussen 5 en 6 uur werk.

Eric
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door f.schermers »

[Update]
Ik heb de auto afgelopen vrijdag weer op kunnen halen. De reparatie maakt een wereld van verschil. Rijdt oprecht weer als nieuw, zoals de monteur al aangaf... het is weer een truttenkoppeling :lol:

Kosten wel significant meer dan ingeschat. Dit voornamelijk door tegenvallers. Zo kwamen de Torx bouten van het bestaande vliegwiel onmogelijk los (8 stuks). Deze zijn uitgehakt en bleken vast te zitten met loctite en een absurd aanhaalmoment (compleet onnodig), waarschijnlijk ooit een keer bij een vervanging gedaan. Hier zijn ze 3 uur extra mee bezig geweest. Ook liep de uitlaat schade op bij het loshalen, dit om de bak te kunnen verwijderen, wat gelast moest worden. (De uitlaat was al slecht trouwens, die lekte al ergens ter hoogte van het spruitstuk, wat nu dus ook weer is gefixt).

Verder heb ik meteen motorolie+filter, versnellingsbakolie, cardanolie en remvloeistof (+remmencontrole) laten verversen. Al met al een flinke hoeveelheid arbeid + alle nodige onderdelen. Bonnetje was uiteindelijk schrik niet, net geen €1800.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door quikfit »

Mooi dat je auto weer als nieuw rijdt :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Koppeling maakt raar geluid

Bericht door skogvokter »

Inderdaad een vreselijk bedrag, maar die bon vergeet je wel weer als je een maandje lekker aan het trutten bent!
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Plaats reactie