Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Forester 3.0
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2016 19:47

Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door Forester 3.0 »

Hi allemaal,

Ik heb me net geregistreerd, heb gisteren een Forester opgehaald, Fijne auto op de snelweg, die Forester, maar bij stapvoets rijden is het minder fijn. En daarover gaat mijn vraag nu.

Bij koude motor grijpt de koppeling niet fijn aan, de auto rijdt dan wat schokkerig als ik de koppeling laat opkomen. Ben ik niet gewend van mijn andere auto met handbak (Golf IV V6). De verkoper van de auto zegt dat hij er een paar duizend kilometer mee heeft gereden en dat de auto zéér soepel reed. Dat kan natuurlijk, en het kan zijn dat ik er aan moet wennen.

Wie kan raad geven? Ik heb 3 maanden garantie en de verkoper zegt dat de auto zeker wordt gerepareerd als het nodig is. Maar hij zelf heeft dus niets gemerkt van een schokkerig karakter bij wegrijden. Zojuist bij filerijden (in 2e versnelling) was de andrijflijn ook wat aan het bokken. De versnellingspook beweegt ook wat tijdens het rijden (niet extreem veel, maar een stuk meer dan die in mijn Golf....).
Laatst gewijzigd door Forester 3.0 op 14 jun 2016 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door erichendri »

laat de subarudealer er naar kijken en uitlezen.
Drukgroep van de koppeling kan de boosdoener zijn, of is roestig.
Blijft lastig vanachter de pc.
In ieder geval veel plezier met deze auto.

Eric
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door bokserx3 »

Het 'bokken' bij het wegrijden heb ik ook wel eens bij mijn Outback. Het 'eleastiekje' hiervoor is ietje meer toeren, maar dit valt meer onder het symptoom bestreiden.
Mijn ex-Legacy had dit totaal niet, terwijl daar het dualmassa-vliegwiel juist was vervangen door een conventioneel enkelmassavliegwiel.
En wellicht heeft de hedendaagse armere brandstofafstelling hier ook invloed op.
@Eric: hoe kun je controleren of de drukgroep een oorzaak kan zijn zonder de boel te moeten open maken?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door boswachterfan »

Na aardig wat auto's vond ik de Forester koppeling ook niet de fijnste. Nog steeds niet. Maar je leert ermee leven. Volgens de dealer was hij in orde. Ook het bokken in de file is iets wat ik heb en wat ik meer gelezen heb hier. Ik merk echter geen verschil tussen warme en koude motor. Met mijn vorige auto had ik het wel. Als je de koppeling iets verkeerd liet opkomen trilde de hele auto als een malle. Dat was voorbij als hij opwarmde. Daar heb ik jaren mee gereden. Even door een dealer laten bekijken zoals eerder geschreven lijkt mij ook een goede tip.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door RJS »

Moest ook wennen aan de koppeling van mijn Forester uit 2001. Filerijden vind ik niet echt prettig (sowieso niet natuurlijk)... koppeling grijpt inderdaad wat schokjerig aan. Verder prima auto.
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door F Wheel »

Mijn Impreza 2.0 had dit ook. Nu een automaat, geen problemen ;)
hel1
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jan 2016 14:51

Re: Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door hel1 »

ik heb net een nieuwe koppeling in mijn kabouter plopmobiel, en merk ook dat het optrekken een beetje bokkerig gaat af en toe. kwestie van meer gas geven of de low-gear gebruiken
..en dat is een wet van meten en persen
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Schokkerig wegrijden, Forester 2.0 S Turbo

Bericht door quikfit »

Bij een ander forumlid hebben ze het vliegwiel afgedraaid...en zijn probleem was over.

Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie