verschillende bandenmaat oorzaak?
verschillende bandenmaat oorzaak?
Had eerder deze week een lekke band - rechtsvoor. Reserveband erop gezet en weer vrolijk doorgereden.
Binnen een kilometer of 10 hoor en voel ik een regelmatige tik, alsof er ergens iets aanloopt - wordt snel erger - dus maar gestopt.
Bergingdienst erbij en in de loods van het bergingsbedrijf er nog eens naar gekeken. Besloten het reservewiel naar achter te zetten (zag later in de gebruiksaanwijzing van de auto dat dat zowiezo moet, ai).
Proefrondje gereden en alles leek het weer goed te doen.
Verder naar huis - nu, na een kilometer of 15 weer een regelmatige tik, stuur trekt naar links dus maar weer de vluchtstrook op - bij het uitrijden voel ik ook dat de auto heel zwaar loopt en buiten stinkt het enorm.
Gister bij de garage: Hebben lekke band vervangen, auto rijd nu weer prima. Hebben wel versnellingsbakolie vervangen want die zag er niet goed uit, maar volgens de garage is er verder niks, ook niet met differentieel.
Vragen: Bandenmaat (Legacy wagon uit 2006) is 215/45 R17
Reserveband is 215/60 R16
Volgens een internet tooltje is dat in hoogte en omtrek toch een aardig verschil - is dat verschil te groot en moet ik een andere reserveband kopen?
Zou dit geintje blijvende schade hebben opgeleverd?
Ik heb rechtsvoor een gloednieuwe band en linksvoor een die al wat ouder is (nog wel 5 mm profiel) - kan dat of ook vervangen?
Alvast bedankt!
Binnen een kilometer of 10 hoor en voel ik een regelmatige tik, alsof er ergens iets aanloopt - wordt snel erger - dus maar gestopt.
Bergingdienst erbij en in de loods van het bergingsbedrijf er nog eens naar gekeken. Besloten het reservewiel naar achter te zetten (zag later in de gebruiksaanwijzing van de auto dat dat zowiezo moet, ai).
Proefrondje gereden en alles leek het weer goed te doen.
Verder naar huis - nu, na een kilometer of 15 weer een regelmatige tik, stuur trekt naar links dus maar weer de vluchtstrook op - bij het uitrijden voel ik ook dat de auto heel zwaar loopt en buiten stinkt het enorm.
Gister bij de garage: Hebben lekke band vervangen, auto rijd nu weer prima. Hebben wel versnellingsbakolie vervangen want die zag er niet goed uit, maar volgens de garage is er verder niks, ook niet met differentieel.
Vragen: Bandenmaat (Legacy wagon uit 2006) is 215/45 R17
Reserveband is 215/60 R16
Volgens een internet tooltje is dat in hoogte en omtrek toch een aardig verschil - is dat verschil te groot en moet ik een andere reserveband kopen?
Zou dit geintje blijvende schade hebben opgeleverd?
Ik heb rechtsvoor een gloednieuwe band en linksvoor een die al wat ouder is (nog wel 5 mm profiel) - kan dat of ook vervangen?
Alvast bedankt!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Hier dus het grote voorbeeld dat de visco op het middendiff dit bandenverschil niet fijn vind.
Blijvende schade weet ik niet, wel, dan hooguit een defecte visco van je middendiff.
Je zult even op zoek moeten gaan naar een ander reservewiel in dezelfde maat.
Tevens zal je wat aan de banden voor moeten doen.
Zowieso is het advies om altijd 4 dezelfde banden te monteren qua merk en type.
Zelf wissel ik ze elke 10-15000 km onderling (voor <-> achter).
Eric
Blijvende schade weet ik niet, wel, dan hooguit een defecte visco van je middendiff.
Je zult even op zoek moeten gaan naar een ander reservewiel in dezelfde maat.
Tevens zal je wat aan de banden voor moeten doen.
Zowieso is het advies om altijd 4 dezelfde banden te monteren qua merk en type.
Zelf wissel ik ze elke 10-15000 km onderling (voor <-> achter).
Eric
- FrieseForester
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Is kruislings wisselen een idee? Dus bv links voor naar rechts achter? Of is het beter om de banden aan dezelfde kant te houden? Dit ivm afslijten.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Kruisling zou ik niet doen.
Eric
Eric
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
215/60 is ook niet de maat (in 16") die het dichts bij je eigen maat ligt. Een ander reservewiel is dus wel aan te bevelen. Het verschil in profiel zou ik me niet te druk over maken.
In dit geval heeft het (open) voor differentieel het verschil op moeten vangen. Dat zou mi. niet zo'n probleem mogen zijn.
Kruislingswisselen werd vroeger zelfs altijd aanbevolen, maar tegenwoordig leent niet elke band zich hiervoor. Wanneer er op je band een draairichting (rotation) staat aangegeven, dan kun je links en rechts dus niet wisselen. Nu zie je weer vaker dat er enkel "Inside" en "Outside" op de band staat, hiermee is kruislings wisselen wel weer mogelijk.
In dit geval heeft het (open) voor differentieel het verschil op moeten vangen. Dat zou mi. niet zo'n probleem mogen zijn.
Kruislingswisselen werd vroeger zelfs altijd aanbevolen, maar tegenwoordig leent niet elke band zich hiervoor. Wanneer er op je band een draairichting (rotation) staat aangegeven, dan kun je links en rechts dus niet wisselen. Nu zie je weer vaker dat er enkel "Inside" en "Outside" op de band staat, hiermee is kruislings wisselen wel weer mogelijk.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Klopt, het voorste differentieel vangt het verschil op.
Maar daardoor warmt de bakolie wel wat meer op en ten 2de draait de
voor diff gemiddeld sneller als de achterdiff.
Voor hele kleine stukjes misschien niet erg maar op lange stukken funest.
Heb zelf ooit een keer voor de fun met 2 wielen in de natte klei en sneeuw gestaan in de Ardennen
en ben toen flink wezen gassen omdat het toch gladder was dan ik had gedacht.
Toen ik weer op het asfalt rook de auto enorm naar een brandlucht, was niet van de banden
want daar kwam geen rook van af en waren gewoon nog koud.
Eric
Maar daardoor warmt de bakolie wel wat meer op en ten 2de draait de
voor diff gemiddeld sneller als de achterdiff.
Voor hele kleine stukjes misschien niet erg maar op lange stukken funest.
Heb zelf ooit een keer voor de fun met 2 wielen in de natte klei en sneeuw gestaan in de Ardennen
en ben toen flink wezen gassen omdat het toch gladder was dan ik had gedacht.
Toen ik weer op het asfalt rook de auto enorm naar een brandlucht, was niet van de banden
want daar kwam geen rook van af en waren gewoon nog koud.
Eric
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Ga inderdaad het reservewiel vervangen door 1 die iets meer in de buurt komt - auto rijdt nu weer, hoop dat het geen blijvende schade heeft opgeleverd!
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Ik heb inmiddels bijna 15000km gereden met mijn Forester en ga komende week tijd maken om de wielen van voor naar achter te zetten, en achter natuurlijk naar voren.
Als ik de wielen dan toch los heb ga ik de velgen ook maar even goed schoonmaken.
Zijn er andere (eenvoudige) dingen die ik dan ook gelijk kan aanpakken?
Als ik de wielen dan toch los heb ga ik de velgen ook maar even goed schoonmaken.
Zijn er andere (eenvoudige) dingen die ik dan ook gelijk kan aanpakken?
Mvg,
Wouter
S-Turbo Forester uit 2002 op LPG
Wouter
S-Turbo Forester uit 2002 op LPG
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Aandrijfas- en kogelgewrichthoezen controleren op beschadigingen en speling.
Remblok dikte.
Links en rechts gekijk slijtagepatroon. (vastzitten / klemmen van remzuigers.
Lekkage zuigers in de remklauwen,
Minimale schijfdikte / toestand van de schijven.
Schoonmaken. (NB: schijven en blokken niet met vet in aanraking laten komen!)
Banden slijtage gelijk, links en rechts en per loopvlak?
Binnenzijde velgen schoonmaken
Wielkuipen controleren op beschadigingen.
Bouten en schroeven inspuiten met kruipolie / WD40 (schijven afdekken met doek!) zo kun je ze een volgende keer wat makkelijker loskrijgen indien nodig.
NB Wielbouten / draadeinden NIET invetten!
Wielen kruislings vastzetten in 2 - 3 stappen, liefst met momentsleutel. Te vast kan een kromme velg opleveren.
Aluvelgen zitten minder vast dan stalen velgen.
Na een paar honderd km even controleren op vastzitten.
Benno
Remblok dikte.
Links en rechts gekijk slijtagepatroon. (vastzitten / klemmen van remzuigers.
Lekkage zuigers in de remklauwen,
Minimale schijfdikte / toestand van de schijven.
Schoonmaken. (NB: schijven en blokken niet met vet in aanraking laten komen!)
Banden slijtage gelijk, links en rechts en per loopvlak?
Binnenzijde velgen schoonmaken
Wielkuipen controleren op beschadigingen.
Bouten en schroeven inspuiten met kruipolie / WD40 (schijven afdekken met doek!) zo kun je ze een volgende keer wat makkelijker loskrijgen indien nodig.
NB Wielbouten / draadeinden NIET invetten!
Wielen kruislings vastzetten in 2 - 3 stappen, liefst met momentsleutel. Te vast kan een kromme velg opleveren.
Aluvelgen zitten minder vast dan stalen velgen.
Na een paar honderd km even controleren op vastzitten.
Benno
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Dank voor alle tips, Benno.
Vandaag de tijd gemaakt om de wissel te doen. Inspectie leverde een paar puntjes op:
De wielkuipen zijn behoorlijk beschadigd, dus daar ga ik maar eens zoeken naar vervanging (sloop?)
Één slang, linksvoor (bestuurderszijde) heeft slijtage aan de buitenkant, zie afbeelding. Moet ik dit al laten vervangen?
En waarvan is deze slang?
Vandaag de tijd gemaakt om de wissel te doen. Inspectie leverde een paar puntjes op:
De wielkuipen zijn behoorlijk beschadigd, dus daar ga ik maar eens zoeken naar vervanging (sloop?)
Één slang, linksvoor (bestuurderszijde) heeft slijtage aan de buitenkant, zie afbeelding. Moet ik dit al laten vervangen?
En waarvan is deze slang?
Mvg,
Wouter
S-Turbo Forester uit 2002 op LPG
Wouter
S-Turbo Forester uit 2002 op LPG
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Als ik het goed heb is dit een waterslang / motorkoeling.
Gezien de schade vervangen, incl. nieuwe klemmen, omdat ie nu minder drukbestendig is.
Op top belasting / druk kan deze slang dus scheuren.....
Ik weet zelf niet hoe je een Submotor ontlucht, dat weten anderen wel.
En zeker de oorzaak opzoeken. (Wielen fout formaat of slang niet origineel en daardoor iets te lang?)
Dit kan je op een langere rit de motor / koppakking kosten!
Gezien de schade vervangen, incl. nieuwe klemmen, omdat ie nu minder drukbestendig is.
Op top belasting / druk kan deze slang dus scheuren.....
Ik weet zelf niet hoe je een Submotor ontlucht, dat weten anderen wel.
En zeker de oorzaak opzoeken. (Wielen fout formaat of slang niet origineel en daardoor iets te lang?)
Dit kan je op een langere rit de motor / koppakking kosten!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Zo te zien komt hij tegen dat beugeltje.
De slang gauw vernieuwen voor een originele.
Eric
De slang gauw vernieuwen voor een originele.
Eric
Re: verschillende bandenmaat oorzaak?
Vandaag naar de garage gegaan die me direct doorstuurde naar de LPG specialist. Als ik het goed begreep is dit de slang die naar de LPG verstuiver loopt, ook niet goed als dat gaat lekken...
Dat laten vervangen en omdat het lampje van het motormanagement weer was gaan branden ook de instellingen weer laten afstellen. Als het goed is springt de auto nu sneller over naar LPG, en het mengsel is wat armer afgesteld nu. Ik ben benieuwd.
Dat laten vervangen en omdat het lampje van het motormanagement weer was gaan branden ook de instellingen weer laten afstellen. Als het goed is springt de auto nu sneller over naar LPG, en het mengsel is wat armer afgesteld nu. Ik ben benieuwd.
Mvg,
Wouter
S-Turbo Forester uit 2002 op LPG
Wouter
S-Turbo Forester uit 2002 op LPG