Visco koppeling vervangen
Visco koppeling vervangen
Onlangs heb ik mijn midden differentieel met visco koppeling vervangen.
Voor wie er wat aan heeft hier wat foto's. De midden ophanging van de cardanas losnemen en de as uitnemen. Alles weer terugbouwen. Randen van de deksel en de bak goed schoonmaken en de deksel terugplaatsen met vloeibare pakking. Vergeet de olie aftap plug niet De boel weer terug bouwen en de klus is geklaard.
Voor wie er wat aan heeft hier wat foto's. De midden ophanging van de cardanas losnemen en de as uitnemen. Alles weer terugbouwen. Randen van de deksel en de bak goed schoonmaken en de deksel terugplaatsen met vloeibare pakking. Vergeet de olie aftap plug niet De boel weer terug bouwen en de klus is geklaard.
Re: Visco koppeling vervangen
Mooie en zo te zien redelijk volledige beschrijving! Dank daar voor.
Zat er geen papieren pakking tussen overigens? Bij mijn phase I bak dacht ik van wel namelijk.
Zat er geen papieren pakking tussen overigens? Bij mijn phase I bak dacht ik van wel namelijk.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Visco koppeling vervangen
Leuk verslag met duidelijke foto's.
Hopelijk blijft deze lang goed werken.
Let wel op je banden.
Geen verschillende merken en de juiste (vakantie) bandenspanning.
En je profieldieptes in de gaten houden en tijdig banden wisselen
tussen de vooras en achteras.
Eric
Hopelijk blijft deze lang goed werken.
Let wel op je banden.
Geen verschillende merken en de juiste (vakantie) bandenspanning.
En je profieldieptes in de gaten houden en tijdig banden wisselen
tussen de vooras en achteras.
Eric
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Visco koppeling vervangen
Idd mooi verslag! Ik schrijf het voorzichtig maar het lijkt geen moeilijke klus. Of vergis ik me?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Visco koppeling vervangen
Nee bij mij zat er geen papieren pakking tussen.SP-Boxer schreef:Mooie en zo te zien redelijk volledige beschrijving! Dank daar voor.
Zat er geen papieren pakking tussen overigens? Bij mijn phase I bak dacht ik van wel namelijk.
Het kan natuurlijk per type/model wel wat verschillen.
Maar dit is globaal hoe het bij mij is gegaan.
Re: Visco koppeling vervangen
Het is mij gelukt, dus geen moeilijke klusboswachterfan schreef:Idd mooi verslag! Ik schrijf het voorzichtig maar het lijkt geen moeilijke klus. Of vergis ik me?
Als je er gewoon de tijd voor neemt en een beetje handig bent is het goed te doen.
Re: Visco koppeling vervangen
Ik merk sinds een paar dagen dat mijn Forester SF blokkeert bij het scherp insturen. De auto gaat een beetje schudden en "wringen". Ben ik ook aan de beurt voor een nieuw middendifferentieel?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Visco koppeling vervangen
Dat lijkt er wel op Hez.
Eric
Eric
Re: Visco koppeling vervangen
Mijn vorige Leg (MY2007) had dit vanaf het begin (155k) ook. Bij 255k was dit nog steeds zo, maar niet erger geworden.HEZ schreef:Ik merk sinds een paar dagen dat mijn Forester SF blokkeert bij het scherp insturen. De auto gaat een beetje schudden en "wringen". Ben ik ook aan de beurt voor een nieuw middendifferentieel?
Dus weet niet of dit iets is waar je je zorgen over moet maken.
If it ain't broke, don't fix it.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Visco koppeling vervangen
Vanmiddag de banden allemaal weer op gelijke druk gezet en meteen weer eens gewisseld (achter/voor)
De auto goed warm gereden en het probleem is niet meer aanwezig. Vinger aan de pols houden maar.
Ik kan me voorstellen dat als de boel wat heftiger gebruikt wordt in de modder of veld het warmer loopt en weer terug komt...
Maar eens proberen.
De auto goed warm gereden en het probleem is niet meer aanwezig. Vinger aan de pols houden maar.
Ik kan me voorstellen dat als de boel wat heftiger gebruikt wordt in de modder of veld het warmer loopt en weer terug komt...
Maar eens proberen.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Visco koppeling vervangen
Defecte visco reageert op de temperatuur van de versnellingsbak.
Als de bak warm wordt gaat hij meer wringen.
Had bij mij zelf wel eens een storing in de electronische 4wd koppeling.
Blokkeerde dan en met maximaal verdraaide voorwielen kwam hij haast niet van zijn plaats.
Rij zelf een automaat en na ff opnieuw starten was deze storing weer weg.
Na revisie versnellingsbak wegens ander probleem en montage ander brein (kleppenunit) was dit euvel weg.
Beetje wringen doen ze allemaal wel wegens de voorspanning die ingebouwd zit.
Het wringen mag niet meer worden natuurlijk.
Eric
Als de bak warm wordt gaat hij meer wringen.
Had bij mij zelf wel eens een storing in de electronische 4wd koppeling.
Blokkeerde dan en met maximaal verdraaide voorwielen kwam hij haast niet van zijn plaats.
Rij zelf een automaat en na ff opnieuw starten was deze storing weer weg.
Na revisie versnellingsbak wegens ander probleem en montage ander brein (kleppenunit) was dit euvel weg.
Beetje wringen doen ze allemaal wel wegens de voorspanning die ingebouwd zit.
Het wringen mag niet meer worden natuurlijk.
Eric
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Visco koppeling vervangen
Nou mijn Legacy's wringen niet hoor. Normaal gesproken hoort dat er niet te zijn.
Gewoon omdat het kan.
Re: Visco koppeling vervangen
Helaas.... na een km of 40 rijden komt het euvel toch terug. Maar eens een post plaatsen in de onderdelen gezocht sectie. €600,- ex btw, ex montage vind ik nogal wat voor een auto van 16 jaar oud.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Visco koppeling vervangen
Andere auto kopen is veel duurder.
Eric
Eric
Re: Visco koppeling vervangen
Met moeite een 2e hands visco gevonden. Vorige week een pakking en keerring besteld bij de garage. Tussen de bakdelen hoort inderdaad een papieren pakking.
Ik dacht er een middagje over te doen maar uiteindelijk lag ik 3 dagen onder de auto....
Toen ik de auto op poten had staan zag ik meteen dat er voor een ashoes gescheurd was. Vervolgens begon ik met het demonteren van de baksteun maar 1 van de bouten kwam echt niet los, zelfs met een lange slag niet.
De enige oplossing was het demonteren van alle onderdelen van de baksteun. Niet echt een handig klusje maar uiteindelijk had ik alles los.
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken. Hij zit er in en het probleem is niet meer teruggekomen.
Een pittige klus!
Ik dacht er een middagje over te doen maar uiteindelijk lag ik 3 dagen onder de auto....
Toen ik de auto op poten had staan zag ik meteen dat er voor een ashoes gescheurd was. Vervolgens begon ik met het demonteren van de baksteun maar 1 van de bouten kwam echt niet los, zelfs met een lange slag niet.
De enige oplossing was het demonteren van alle onderdelen van de baksteun. Niet echt een handig klusje maar uiteindelijk had ik alles los.
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken. Hij zit er in en het probleem is niet meer teruggekomen.
Een pittige klus!
- Soep Baron
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 mar 2017 23:18
Re: Visco koppeling vervangen
Omdat de centrale visco diff waarschijnlijk toch op zijn einde begint te lopen (na terug komst van langere ritten bokt ie nogal bij strak insturen), wil ik graag een vervangende unit aanschaffen maar uit een internet zoektocht concludeer ik dat deze louter bij Subaru of de sloop voor 2ehands gekocht kunnen worden? Weet iemand of er ook prijsverschil tussen nederland en duitsland zit of is dit niet te zeggen?
Het is wellicht toch ook vermeldenswaardig dat de centrale visceuze diff ook een slijtartikel is dat net als de distributie riem om de x aantal km vervangen moet worden. Wat is eigenlijk de hoeveelheid kilometers die men er zoal mee maakt? En dan nog een vraag, heeft iemand wel eens zo'n visceuze diff gereviseerd? dwz nieuwe koppelings ringen erin en evt tandwielen vervangen? Waarschijnlijk zal het de moeite niet lonen, maar toch.
Het is wellicht toch ook vermeldenswaardig dat de centrale visceuze diff ook een slijtartikel is dat net als de distributie riem om de x aantal km vervangen moet worden. Wat is eigenlijk de hoeveelheid kilometers die men er zoal mee maakt? En dan nog een vraag, heeft iemand wel eens zo'n visceuze diff gereviseerd? dwz nieuwe koppelings ringen erin en evt tandwielen vervangen? Waarschijnlijk zal het de moeite niet lonen, maar toch.
Nihil sine labore
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Visco koppeling vervangen
Daar er geen onderhoudstermijn voor staat is het geen slijtage artikel.
Hij gaat vaak stuk door bepaalde factoren waarbij een klant of garage een aandeel in heeft.
En laten we eerlijk zijn, zo vaak gaan ze niet stuk.
Er zijn zat subaru rijders die er nog nooit problemen mee heeft gehad.
Ik weet dat ze te reviseren zijn, dat vertelde Rudy van garage nuland (in Volkel) mij.
Hij had er ook al een paar gereviseerd.
Eric
Hij gaat vaak stuk door bepaalde factoren waarbij een klant of garage een aandeel in heeft.
En laten we eerlijk zijn, zo vaak gaan ze niet stuk.
Er zijn zat subaru rijders die er nog nooit problemen mee heeft gehad.
Ik weet dat ze te reviseren zijn, dat vertelde Rudy van garage nuland (in Volkel) mij.
Hij had er ook al een paar gereviseerd.
Eric
- Soep Baron
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 mar 2017 23:18
Re: Visco koppeling vervangen
En de versnellingsbak olie, "verslijt" die wel wegens de frictie? Kan het ook zijn dat er te veel versnellingsbakolie inzit waardoor de druk en de temperatuur versneld toenemen? Op de kleine versnellingsbak peilstok gaf hij enigzins teveel olie aan. Maar als dat niet echt het geval is dan kan het zijn dat de lamellen versleten zijn en/of de hoofdlagerring (55x80x13) van de visceuze diff daardoor te snel verkleven. Wat kan aan versnelde slijtage ten grond liggen behalve verkeerde banden(spanning), overdreven toerentallen, teveel treklast?
hier nog een link met een opengewerkte unithttps://www.subaru-community.com/subaru ... o+Kupplung
pas op, duits!!
hier nog een link met een opengewerkte unithttps://www.subaru-community.com/subaru ... o+Kupplung
pas op, duits!!
Nihil sine labore
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Visco koppeling vervangen
Versnellingsbakolie heeft een vervangings termijn omdat de toevoegingen verouderen.
Ten tweede is de visco luchtdicht afgeseald dus daar kan normaal geen olie in komen.
Visco gaat eigenlijk alleen stuk door ondeskundig handelen, hetzij door
de eigenaar, hetzij door de garage waar hij in onderhoud is.
Wat onder andere vergeten wordt door de eigenaar is de fors hogere vakantie bandenspanning.
Volgens de welbekende Gerrit lag er na de vakantie altijd een kleine piek in de visco verkopen.
Ik zeg het hier wel eens vaker, regelmatig de banden met voor en achter wisselen.
Verschil mag max 2 mm bedragen.
Tevens altijd 4 dezelfde banden op de auto, dus merk, type en maat.
Nooit, en dat lees (en zie) je nogal eens slechts 2 banden vervangen.
Dat is gewoon vragen om problemen.
Eric
Ten tweede is de visco luchtdicht afgeseald dus daar kan normaal geen olie in komen.
Visco gaat eigenlijk alleen stuk door ondeskundig handelen, hetzij door
de eigenaar, hetzij door de garage waar hij in onderhoud is.
Wat onder andere vergeten wordt door de eigenaar is de fors hogere vakantie bandenspanning.
Volgens de welbekende Gerrit lag er na de vakantie altijd een kleine piek in de visco verkopen.
Ik zeg het hier wel eens vaker, regelmatig de banden met voor en achter wisselen.
Verschil mag max 2 mm bedragen.
Tevens altijd 4 dezelfde banden op de auto, dus merk, type en maat.
Nooit, en dat lees (en zie) je nogal eens slechts 2 banden vervangen.
Dat is gewoon vragen om problemen.
Eric
- Subachterhoek
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09 sep 2015 09:24
Re: Visco koppeling vervangen
Ik heb mijn Visco vorig jaar ook zelf vervangen. Leuke klus om je auto wat beter te leren kennen. Was al met al met 2 man een leuke klus (gelukkig de beschikking over een brug, anders een grotere uitdaging voor je ledematen(: ). Ik had ook een fotosessie gemaakt, echter om onverklaarbare redenen mislukt. Afijn, ik heb toen een visco 2ehands kunnen kopen hier op het forum, zat echter wel een gehele Legacy omheen met een vliegwiel die de rumba dansde!. Voor mij was dit voordeliger dan een nieuwe. Heb de auto opgehaald in Groningen, visco overgeplaatst en nadien onderdelen verkocht. Motor(liep nog perfect) en carrosserie verkocht aan een hotrod bouwer die het blok etc gebruikt heeft. Onder aan de streep heeft het me alleen uren en een kratje bier gekost. Euro's uitgegeven ook weer terugverdiend met verkoop onderdelen. Dus voor iemand die met dit euvel van doen krijgt, zoek een sloper met goede visco. Kost je even wat tijd en wellicht korte tijd wat ruimte maar meestal goedkoper dan een nieuwe visco van de dealer.
Gr. Jasper
Gr. Jasper
Re: Visco koppeling vervangen
Enige nadeel is dan dat je weer met een gebruikt onderdeel zit dat, bij pech, ook weer snel defect is. Ik zie de aardigheid er echter wel van in.
(al zou ik zelf niet het risico willen lopen dat ik in no-time weer voor hetzelfde euvel onder de auto zou liggen)
(al zou ik zelf niet het risico willen lopen dat ik in no-time weer voor hetzelfde euvel onder de auto zou liggen)
"I feel Legacy"
Re: Visco koppeling vervangen
Als je auto prima verder prima is dan is die 600 toch wel overkomelijk. Ik zou niet aarzelen een nieuwe te plaatsen.
Re: Visco koppeling vervangen
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn vorige Forester. twee verschillende merken banden op voor- en achteras (die zaten er op toen ik de auto kocht (ik wist niet beter). De boel begon behoorlijk te wringen, zodanig dat mijn vrouw op een ochtend op een natte rotonde een 180 graden slip maakte!erichendri schreef: Tevens altijd 4 dezelfde banden op de auto, dus merk, type en maat.
Nooit, en dat lees (en zie) je nogal eens slechts 2 banden vervangen.
Dat is gewoon vragen om problemen.
Eric
Ik dacht toen ook aan een nieuwe visco, maar door 4 nieuwe banden van zelfde merk en type te monteren heb ik nooit meer last gehad. De visco deed na 415.000 km nog steeds z'n werk.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 feb 2018 09:49
Re: Visco koppeling vervangen
Hallo mijn visco is ook slechter aant worden
Ik heb Forester 1999
Maar nu vroeg ik me af of die visco het zelfde is als op de Impreza Plus of legacy.
Of is bijna alles het zelfde van het onderstel bak en motor van deze autos
Want dan zoek zown auto voor de onderdelen als veel het zelfde is.
Ik heb Forester 1999
Maar nu vroeg ik me af of die visco het zelfde is als op de Impreza Plus of legacy.
Of is bijna alles het zelfde van het onderstel bak en motor van deze autos
Want dan zoek zown auto voor de onderdelen als veel het zelfde is.
Re: Visco koppeling vervangen
Visco is normaal gelijk in elke 5 of 6 bak (handgeschakeld).
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Visco koppeling vervangen
Niet helemaal waar. Pre- 1998 is phase I en daarmee ook anders.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 feb 2018 09:49
Re: Visco koppeling vervangen
Maar dus wel bij 1999
Ook bijvoorbeeld de Impreza Plus 1.6?
Want die zijn niet zo duur op mp
Ook bijvoorbeeld de Impreza Plus 1.6?
Want die zijn niet zo duur op mp
Re: Visco koppeling vervangen
Die heeft phase 2..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Visco koppeling vervangen
Dat ligt er dus aan. Een oudere 1.6 heeft volgens mij ook gewoon een phase I.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 feb 2018 09:49
Re: Visco koppeling vervangen
Uhmm.
Wat raden jullie mij aan dan om te kopen?
Wat raden jullie mij aan dan om te kopen?