Dual Mass vliegwiel of normaal.

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 Nov 2015 22:45
Type auto: Legacy Combi '99

Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor Shifty » 08 Dec 2015 21:12

I.v.m de trillingen die ik in een ander topic beschrijf even de volgende vraag.

Heeft mijn Legacy Combi 2.0 LX BH5 non turbo uit 1999 een dual mass vliegwiel of een normale.
Op het internet word ik niet echt wijzer omdat een en ander zich tegenspreekt.

Wie kan mij vertellen wat er verbouwd is in mijn Legacy.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor erichendri » 08 Dec 2015 23:31

Staat mij bij een dualmass, weet het niet 100% zeker.
Is niet de oorzaak van je trilling denk ik.
Al eens uitgelezen?
De waardes bekeken tijdens de trilling?
Een 4gas meting eventueel terwijl hij trilt?

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1536
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor quikfit » 09 Dec 2015 01:26

Dealer bellen(even het Chassisnummer bij de hand houden) :idea:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor erichendri » 09 Dec 2015 08:41

Zag op opposedforces dat het inderdaad vanaf een bepaald
chassisnummer is.

Eric
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 Nov 2015 22:45
Type auto: Legacy Combi '99

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor Shifty » 09 Dec 2015 10:46

Aaah ok, bedankt.
Ik zal, als ik even tijd heb, mij bij de Sub dealert melden.

:okeee:
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 Jan 2014 12:04
Type auto: Subaru Legacy Turbo, Leone 4WD, Leone Hatchback

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor Verzamelaar » 10 Dec 2015 18:20

Alle Legacy BE/BH handgeschakeld voor de Europese markt hadden af fabriek een dual mass vliegwiel.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 480
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor boswachterfan » 10 Dec 2015 20:17

Kan één van de (beroeps)techneuten eens uitleggen wat het idee achter dat vliegwiel is? Een Suzuki motorfiets had ook eens een vliegwiel uit twee delen. Tot 3500 draaide het volle gewicht mee, voor trekkracht, daarboven werd het "extra" losgekoppeld voor een levendiger gasreactie.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor erichendri » 10 Dec 2015 21:04

Zo'n vliegwiel dempt het gebrom en getril van de motor als
je ruim onder de 2000 toeren gas geeft.
BMW heeft ze al 3 voudig op de eco motoren
Daar kan je al bij 1100 rpm vol gas geven.
Blijft slecht want je motor vind het nog steeds niet fijn.
Alleen hoor je het niet meer.
Je sloopt er ook je motor mee.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor SP-Boxer » 10 Dec 2015 22:02

Dat zal wellicht een deel van de functie zijn, maar een ander zeer belangrijke functie is het opvangen van koppelpieken.
met een massief vliegwiel heeft de versnellingsbak meer op te vangen. Stop je een demper (vliegwiel in dit geval) tussen bak en motor, dan kun je de versnellingsbak lichter uitvoeren met dezelfde levensduur.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3160
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor erichendri » 10 Dec 2015 23:20

Die veren zitten toch al in de koppelingsplaat?
Daar zitten er 4 in.
Trouwens, koppelpiek?

Eric
*thomas*
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor *thomas* » 10 Dec 2015 23:29

In het DMV zitten ook veren :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 480
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor boswachterfan » 11 Dec 2015 08:35

Het wordt me duidelijk, bedankt! Mijn motor (BMW K75) heeft een schroefveer om een as om die pieken/klappen op te vangen.
Ik heb mijn zoon dat ultra lage toerentallen rijden in onze boswachter gelijk afgeleerd :x Dat doet hij maar als hij zelf een moderne auto koopt :P
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor Mr.Q » 11 Dec 2015 09:43

Bij een DM zit de vering (met extra kleinere massa's) in het vliegwiel en heeft een starre koppelingsplaat.
Bij een "standaard"-koppeling heb je een star vliegwiel en de vering in de koppelingsplaat.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Dec 2015 10:03

Ja, Eric, ik noem het koppelpieken, misschien niet helemaal de juiste bewoording. Maar een DMV kan aanzienlijk meer dempen dan de beperkte slag van de veren in de koppelingsplaat.
Bij de GTT zijn zeer veel bakken gesneuveld wat mi. met een DMV voorkomen had kunnen worden. Of op zijn minst minder was geweest.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 Nov 2015 22:45
Type auto: Legacy Combi '99

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor Shifty » 11 Dec 2015 12:20

Maar voor de rest is een DMV gewoon een onding dat te vaak stuk gaat.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Dec 2015 13:05

Bij Subaru gaan ze helaas vrij vlot stuk inderdaad.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 Nov 2015 22:45
Type auto: Legacy Combi '99

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor Shifty » 11 Dec 2015 13:25

Ach.. ik weet niet of dat een Subarukwaal is. Overal hoor je klachten, bij elk merk wel.
Maar heb in 30 jaar Honda nog nooit wat gehad, heb waarschijnlijk nu gewooon pech met de Legacy want het houdt niet op met de problemen.
En hij leek zo goed onderhouden. Maarja, ze worden niet voor niks ingeruild hè.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3714
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Dec 2015 13:40

Na 1998 is de kwaliteit van de meeste auto's achteruit gegaan. Enkel de roestbestendigheid is veel beter, maar auto's hoeven tegenwoordig niet meer zo lang mee te gaan als in de jaren 90.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor *thomas* » 11 Dec 2015 18:05

Auto's na 1998 zijn heus nog oké, enkel van hypermoderne auto's blijf ik weg.

Wel klopt het dat auto's niet meer worden ontwikkeld om 4 ton en 15 jaar gebruikt te worden, laat staan door één eigenaar te worden gebruikt. Dat moment is er in de autogeschiedenis ook niet echt geweest. Tot de jaren '90 waren veel auto's weggeroest na 8 jaar en tegenwoordig gaan de blokken zo lang niet meer mee, wat dat betreft was de periode 90-2000 nog de beste...

En, zoals reeds eerder gezegd, het is geen merkgebonden probleem, maar gewoon een DMV kwaal. Bovendien is het ook enorm bestuurdergebonden. Iemand die veel in lage toeren rijdt en/of veel lastenwissels uitvoert, verslijt het DMV sneller.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1536
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Berichtdoor quikfit » 11 Dec 2015 19:43

Het ''nieuwe rijden'' komt vanuit de politiek...(verkloten meer dan je lief is)
Dat auto's betrouwbaarder waren in de jaren 90'...JA :!: ...vanwege de(te)strenge emissie eisen...zijn ze nu op een punt van de begrenzingen beland (en de daarbij behorende elektronische problemen)...

Mechanisch is er motorisch niets aan de hand... ;)

Je kan beter volgens de ''oude manier rijden dan de nieuwe''...veel beter voor je mechaniek...en portemonnee.... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast