Dual Mass vliegwiel of normaal.

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2015 21:45

Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door Shifty »

I.v.m de trillingen die ik in een ander topic beschrijf even de volgende vraag.

Heeft mijn Legacy Combi 2.0 LX BH5 non turbo uit 1999 een dual mass vliegwiel of een normale.
Op het internet word ik niet echt wijzer omdat een en ander zich tegenspreekt.

Wie kan mij vertellen wat er verbouwd is in mijn Legacy.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door erichendri »

Staat mij bij een dualmass, weet het niet 100% zeker.
Is niet de oorzaak van je trilling denk ik.
Al eens uitgelezen?
De waardes bekeken tijdens de trilling?
Een 4gas meting eventueel terwijl hij trilt?

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door quikfit »

Dealer bellen(even het Chassisnummer bij de hand houden) :idea:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door erichendri »

Zag op opposedforces dat het inderdaad vanaf een bepaald
chassisnummer is.

Eric
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2015 21:45

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door Shifty »

Aaah ok, bedankt.
Ik zal, als ik even tijd heb, mij bij de Sub dealert melden.

:okeee:
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door Verzamelaar »

Alle Legacy BE/BH handgeschakeld voor de Europese markt hadden af fabriek een dual mass vliegwiel.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door boswachterfan »

Kan één van de (beroeps)techneuten eens uitleggen wat het idee achter dat vliegwiel is? Een Suzuki motorfiets had ook eens een vliegwiel uit twee delen. Tot 3500 draaide het volle gewicht mee, voor trekkracht, daarboven werd het "extra" losgekoppeld voor een levendiger gasreactie.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door erichendri »

Zo'n vliegwiel dempt het gebrom en getril van de motor als
je ruim onder de 2000 toeren gas geeft.
BMW heeft ze al 3 voudig op de eco motoren
Daar kan je al bij 1100 rpm vol gas geven.
Blijft slecht want je motor vind het nog steeds niet fijn.
Alleen hoor je het niet meer.
Je sloopt er ook je motor mee.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door SP-Boxer »

Dat zal wellicht een deel van de functie zijn, maar een ander zeer belangrijke functie is het opvangen van koppelpieken.
met een massief vliegwiel heeft de versnellingsbak meer op te vangen. Stop je een demper (vliegwiel in dit geval) tussen bak en motor, dan kun je de versnellingsbak lichter uitvoeren met dezelfde levensduur.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door erichendri »

Die veren zitten toch al in de koppelingsplaat?
Daar zitten er 4 in.
Trouwens, koppelpiek?

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door *thomas* »

In het DMV zitten ook veren :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door boswachterfan »

Het wordt me duidelijk, bedankt! Mijn motor (BMW K75) heeft een schroefveer om een as om die pieken/klappen op te vangen.
Ik heb mijn zoon dat ultra lage toerentallen rijden in onze boswachter gelijk afgeleerd :x Dat doet hij maar als hij zelf een moderne auto koopt :P
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door Mr.Q »

Bij een DM zit de vering (met extra kleinere massa's) in het vliegwiel en heeft een starre koppelingsplaat.
Bij een "standaard"-koppeling heb je een star vliegwiel en de vering in de koppelingsplaat.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door SP-Boxer »

Ja, Eric, ik noem het koppelpieken, misschien niet helemaal de juiste bewoording. Maar een DMV kan aanzienlijk meer dempen dan de beperkte slag van de veren in de koppelingsplaat.
Bij de GTT zijn zeer veel bakken gesneuveld wat mi. met een DMV voorkomen had kunnen worden. Of op zijn minst minder was geweest.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2015 21:45

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door Shifty »

Maar voor de rest is een DMV gewoon een onding dat te vaak stuk gaat.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door SP-Boxer »

Bij Subaru gaan ze helaas vrij vlot stuk inderdaad.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Shifty
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 nov 2015 21:45

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door Shifty »

Ach.. ik weet niet of dat een Subarukwaal is. Overal hoor je klachten, bij elk merk wel.
Maar heb in 30 jaar Honda nog nooit wat gehad, heb waarschijnlijk nu gewooon pech met de Legacy want het houdt niet op met de problemen.
En hij leek zo goed onderhouden. Maarja, ze worden niet voor niks ingeruild hè.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door SP-Boxer »

Na 1998 is de kwaliteit van de meeste auto's achteruit gegaan. Enkel de roestbestendigheid is veel beter, maar auto's hoeven tegenwoordig niet meer zo lang mee te gaan als in de jaren 90.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door *thomas* »

Auto's na 1998 zijn heus nog oké, enkel van hypermoderne auto's blijf ik weg.

Wel klopt het dat auto's niet meer worden ontwikkeld om 4 ton en 15 jaar gebruikt te worden, laat staan door één eigenaar te worden gebruikt. Dat moment is er in de autogeschiedenis ook niet echt geweest. Tot de jaren '90 waren veel auto's weggeroest na 8 jaar en tegenwoordig gaan de blokken zo lang niet meer mee, wat dat betreft was de periode 90-2000 nog de beste...

En, zoals reeds eerder gezegd, het is geen merkgebonden probleem, maar gewoon een DMV kwaal. Bovendien is het ook enorm bestuurdergebonden. Iemand die veel in lage toeren rijdt en/of veel lastenwissels uitvoert, verslijt het DMV sneller.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door quikfit »

Het ''nieuwe rijden'' komt vanuit de politiek...(verkloten meer dan je lief is)
Dat auto's betrouwbaarder waren in de jaren 90'...JA :!: ...vanwege de(te)strenge emissie eisen...zijn ze nu op een punt van de begrenzingen beland (en de daarbij behorende elektronische problemen)...

Mechanisch is er motorisch niets aan de hand... ;)

Je kan beter volgens de ''oude manier rijden dan de nieuwe''...veel beter voor je mechaniek...en portemonnee.... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door *thomas* »

Het probleem is dat mensen zich tegenwoordig blind staren op belasting, verbruik en onderhoud op korte termijn (tot 100 000km), wat er daarna gebeurt met de auto en welk extra onderhoud er nodig is, daar staan ze niet bij stil. Dat ze tegenwoordig uit een 1000cc 3 cilinder turbo diesel evenveel vermogen en meer koppel krijgen dan uit een 10 jaar oude 2 liter atmosferische benzinemotor vinden mensen doodnormaal...

Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...

Zullen we anders terug naar het DMV gaan? (Hoewel deze discussie wel leuk is).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door quikfit »

Heb wel eens een splinternieuwe huurauto mee gehad op Schiphol...1.4 met 125pk...Reed toen een 2.0 Mondeo met 131pk(BJ98')

Als ik 40 in z'n 5 reed en het gas intrapte ging ie vooruit :!: Met die ''verse'' 1.4 moest ik terug naar de 2e versnelling...terwijl mijn Mondeo 150 kilo zwaarder was :shock:

''Ik snap ook niet wie in godsnaam met die onderhoudsintervallen van 30 000km is komen aandraven...''

Auto-industrie :?: Gemiddeld Nederland rijd zo'n 16K p/jr...lekker goedkoop eens in de 2 jaar naar de garage...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door Justy1300AWD »

SP-Boxer schreef:Bij Subaru gaan ze helaas vrij vlot stuk inderdaad.
Niet alleen Subaru, bij de Volvo's ook: https://www.google.nl/?l#q=DMF+failure+Volvo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Dual Mass vliegwiel of normaal.

Bericht door erichendri »

Alle merken hebben er last van.
Vooral met motoren die gemaakt (?) Zijn om lage toerentallen te draaien
Dat is funest noor die vliegwielen.
BMW heeft zelfs al drukgroepen uit uit drie delen.

Eric
Plaats reactie