continu gezoem
Re: continu gezoem
Auto even op een 2 koloms zetten met wielen van de grond, motor starten en in D of eerste schakelen. Hoor je snel genoeg waar de ruis vandaan komt.
Links sturen = geluid = lager rechts (en omgekeerd, bij belasting gaat het geluid omlaag).
Hoe oud zijn je banden ? DOT code? De mijne hadden 6mm profiel en niet gecupt, maar het rubber was zo oud dat de banden (samen met het lager) een hoop lawaai veroorzaakten.
Links sturen = geluid = lager rechts (en omgekeerd, bij belasting gaat het geluid omlaag).
Hoe oud zijn je banden ? DOT code? De mijne hadden 6mm profiel en niet gecupt, maar het rubber was zo oud dat de banden (samen met het lager) een hoop lawaai veroorzaakten.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: continu gezoem
bandjes zitten er net een maandje of 9 op, vlak voor de zomer nog gedaan ivm reis naar buitenland.
het zijn geen yoko ono's, maar een setje good years met een "zeer goed" uit de anwb test.
dat met belasting uitvoeren op 1 van de beide zijden snap ik, maar dat je zo scherp in moet sturen met hoge snelheid om verschil te kunnen onderkennen begrijp ik niet.
dat met die kolom moet ik dan nog even proberen, nog niet gedaan.
het zijn geen yoko ono's, maar een setje good years met een "zeer goed" uit de anwb test.
dat met belasting uitvoeren op 1 van de beide zijden snap ik, maar dat je zo scherp in moet sturen met hoge snelheid om verschil te kunnen onderkennen begrijp ik niet.
dat met die kolom moet ik dan nog even proberen, nog niet gedaan.
Re: continu gezoem
Normaal bereik je dat bij hele lage snelheid soms makkelijker dan bij hoge.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: continu gezoem
Hoge snelheid op de weg is veel duidelijker.
Eric
Eric
Re: continu gezoem
Klopt dit, vraag je? In mijn geval constateerde ik de bijgeluiden altijd bij gewoon rechtuit rijden en dan wel bij bepaalde snelheden, hoe hoger de snelheid, hoe luider meestal. Ik hoefde niet alle stuurbewegingen uit te voeren, die jij beschrijft. Tweede defecte lager werd inderdaad gecheckt door auto op de steunen te plaatsen, wielen los, en een 50 p/uur laten draaien. Diagnose met lange schroevendraaier, op het lager geplaatst. Dus kost dan wel wat moeite, het eerste lager gewoon met een proefritje, was een vrij duidelijk geval.
Forester SJ - MY13
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: continu gezoem
Als het duidelijk is met rijden deden wij altijd nog
een check op de brug met schroevendraaier.
Eric
een check op de brug met schroevendraaier.
Eric
Re: continu gezoem
ik haal deze weer even naar voren toe.
ik heb nog niets gedaan met het lager achter, omdat de apk er in mei aankomt en ik de halve maand april niet hoeft te rijden.
het lager maakt nu wel een irri geluid dus met de apk maar meteen vervangen.
echter ik hoor nu ook het lager rechtsvoor grommen, zij het niet met het zelfde geluid van achteren maar met een lichte stuurbeweging naar links geeft het lager al een grommend geluidje. meteen maar meenemen, staat nu toch op de brug.
kom ik bij mijn daadwerkelijke vraag.
ik ben even wezen zoeken op internet naar lagers voor de fozzie, maar ik wordt even op het verkeerde been gebracht over het type forester.
ik rij een Subaru Forester 2.0 XT AWD uit 2003 (48-ND-DJ) en nu krijg ik op verschillende sites verschillende info over dat het een SF is of een SG?
kan iemand uitsluitsel geven welk type het nu is, ik ben even de foresterkluts kwijt.
dan kom ik bij mijn tweede vraag over het monteren van die lagers.
is het een "makkelijke" klus of moet ik (you tube) de hele fusee eraf halen en de lagers persen, als dat zo is dan heb ik dus wat expertise en materiaal nodig van de garage.
als iemand hier ervaring mee heeft dan hou ik mij graag aanbevolen voor de informatie en als dit begeleid kan worden met foto's ben ik helemaal gelukkig en anderen ook denk ik.
ik laat me verrassen
met dank
ik heb nog niets gedaan met het lager achter, omdat de apk er in mei aankomt en ik de halve maand april niet hoeft te rijden.
het lager maakt nu wel een irri geluid dus met de apk maar meteen vervangen.
echter ik hoor nu ook het lager rechtsvoor grommen, zij het niet met het zelfde geluid van achteren maar met een lichte stuurbeweging naar links geeft het lager al een grommend geluidje. meteen maar meenemen, staat nu toch op de brug.
kom ik bij mijn daadwerkelijke vraag.
ik ben even wezen zoeken op internet naar lagers voor de fozzie, maar ik wordt even op het verkeerde been gebracht over het type forester.
ik rij een Subaru Forester 2.0 XT AWD uit 2003 (48-ND-DJ) en nu krijg ik op verschillende sites verschillende info over dat het een SF is of een SG?
kan iemand uitsluitsel geven welk type het nu is, ik ben even de foresterkluts kwijt.
dan kom ik bij mijn tweede vraag over het monteren van die lagers.
is het een "makkelijke" klus of moet ik (you tube) de hele fusee eraf halen en de lagers persen, als dat zo is dan heb ik dus wat expertise en materiaal nodig van de garage.
als iemand hier ervaring mee heeft dan hou ik mij graag aanbevolen voor de informatie en als dit begeleid kan worden met foto's ben ik helemaal gelukkig en anderen ook denk ik.
ik laat me verrassen
met dank
Re: continu gezoem
Als je werkelijk een XT hebt is het een SG, de SF wordt aangeduid met S-Turbo.
Lagers is een relatief gemakkelijke klus. Het probleem zit 'm er in dat sommige delen wel eens erg vast kunnen zitten. Dan wordt gemakkelijk 'vervelend' en kan het zijn dat de fusee kogel kapot gaat en ook vervangen moet worden.
Helaas geen foto's voor je. Als je niet de beschikking hebt over het juiste materiaal, beter laten doen.
Lagers is een relatief gemakkelijke klus. Het probleem zit 'm er in dat sommige delen wel eens erg vast kunnen zitten. Dan wordt gemakkelijk 'vervelend' en kan het zijn dat de fusee kogel kapot gaat en ook vervangen moet worden.
Helaas geen foto's voor je. Als je niet de beschikking hebt over het juiste materiaal, beter laten doen.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: continu gezoem
Lagers zitten geperst. Heb zelf erg slechte ervaring met niet-originele lagers trouwens.
Gewoon omdat het kan.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: continu gezoem
Garage haald de fusee eraf en perst het lager er uit en weer in.
Dat is de enige manier.
Met een slagtrekker is gepruts.
Inderdaad, monteer origineel.
Ik was 250 euro kwijt bij een subaru specialist voor het voorwiellager.
Vast of niet vast mag geen verschil uitmaken.
Eric
Dat is de enige manier.
Met een slagtrekker is gepruts.
Inderdaad, monteer origineel.
Ik was 250 euro kwijt bij een subaru specialist voor het voorwiellager.
Vast of niet vast mag geen verschil uitmaken.
Eric
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 07 apr 2016 19:30
Re: continu gezoem
Hallo,
Is er iemand die zo'n (achterwiel) lager wel eens zelf vervangen heeft?
Ik rij inmiddels mijn tweede Forester en heb bij de vorige allebei de lagers van beide achterwielen laten vervangen rond de 300.000 km.
Bij mijn huidige Forester is dat vorig jaar ook gebeurd bij 210.000 en nu begint er weer een lawaai te maken bij. ik zit nu op 240.000.
Ik heb recentelijk al kleppen laten stellen ( Euro 1350,) net 2 luchtkleppen bestelt voor het secundaire luchtsysteem ( P2444)
En ik ben een beetje klaar met de bodemloze geldput genaamd forester en daarom wil ik deze keer maar zelf de lagers vervangen.
Alvast bedankt voor de feedback
Is er iemand die zo'n (achterwiel) lager wel eens zelf vervangen heeft?
Ik rij inmiddels mijn tweede Forester en heb bij de vorige allebei de lagers van beide achterwielen laten vervangen rond de 300.000 km.
Bij mijn huidige Forester is dat vorig jaar ook gebeurd bij 210.000 en nu begint er weer een lawaai te maken bij. ik zit nu op 240.000.
Ik heb recentelijk al kleppen laten stellen ( Euro 1350,) net 2 luchtkleppen bestelt voor het secundaire luchtsysteem ( P2444)
En ik ben een beetje klaar met de bodemloze geldput genaamd forester en daarom wil ik deze keer maar zelf de lagers vervangen.
Alvast bedankt voor de feedback
Re: continu gezoem
Beetje zoeken op youtube leverde dit op: https://www.youtube.com/watch?v=fwHLNsHomkE
Zal voor een forester niet heel veel verschillen denk ik?
Zal voor een forester niet heel veel verschillen denk ik?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: continu gezoem
Volgens mij is de forester anders en originele lagers zijn veel beter.
Eric
Eric
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: continu gezoem
Zitten trouwens geperst dus heeeeeel anders dan de legacy.
Vergeet de keerringen niet, ga voor origineel.
Eric
Vergeet de keerringen niet, ga voor origineel.
Eric
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 07 apr 2016 19:30
Re: continu gezoem
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb met mijn garage gesproken over het feit dat 20.000 km wel heel snel is voor een lager om weer kapot te gaan.
Dat waren ze helemaal met mij eens en het lager wordt onder gedeeltelijke garantie vervangen.
Het gebrek aan hydraulische tooltjes die gebruikt werden in de uitstekende youtube films van HEZ gaven mij echter de doorslag om deze klus maar niet zelf te doen, ( in het verleden al genoeg lagers kapot geramt uit gebrek aan de juiste tools
Dat waren ze helemaal met mij eens en het lager wordt onder gedeeltelijke garantie vervangen.
Het gebrek aan hydraulische tooltjes die gebruikt werden in de uitstekende youtube films van HEZ gaven mij echter de doorslag om deze klus maar niet zelf te doen, ( in het verleden al genoeg lagers kapot geramt uit gebrek aan de juiste tools
Re: continu gezoem
Kun je zo'n lager niet zelf vervangen? Heb dat bij mijn renauls geregeld gedaan. Die auto's 'vraten' lagers, evenals fuseekogels...
Re: continu gezoem
Lees dit nog eens terug. Gezien mijn bovenstaande post had ik dit draadje niet goed gelezen. Domme opmerking dus. Excuses hiervoor.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: continu gezoem
Op de brug zetten als je het zeker wilt weten.
Naar schalkwijk brengen.
Voor 200 per kant moet het te vervangen zijn.
Eric
Naar schalkwijk brengen.
Voor 200 per kant moet het te vervangen zijn.
Eric