Bonken en stoten bij wegrijden 1e + 2e versnelling

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Sjoerd_B
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 sep 2012 17:08

Bonken en stoten bij wegrijden 1e + 2e versnelling

Bericht door Sjoerd_B »

Vlak nadat mn broer de Forester (2001, 2L N/A 180.000km) had geleend voor een caravan vakantie naar het zuiden, had ik wat problemen met wegrijden en stationair lopen.

Bij het stationair lopen en gas los laten tijdens het rijden viel de motor flink terug, tot 500 toeren, om vervolgens over te compenseren en licht te schokken.
Bij het normaal wegrijden kwam het voor dat de versnellingsbak zowat door de middenconsole klapte, drie hele duidelijk bonken (kan ook met de muntjes in het muntenbakje te maken hebben die mn broer zo netjes had laten :mrgreen: )

Na een hoop topics te hebben gelezen leek het me nuttig de bougies plus kabels te vervangen. De bougiekabels waren vermoedelijk nog origineel, en die van cilinder 3 was nogal groen uitgeslagen bij de bobine. Dit gaf meteen verbetering voor het terugvallen en overcompenseren bij gas los laten. Ook merkbaar meer vermogen bij wegrijden.

Alleen het bonken bleef, en werd afgelopen dinsdag snel erger. S'avond even onder de auto gekropen met een zaklamp en al snel de oorzaak gevonden. De kruiskoppeling aan de versnellingsbak zijde van de cardanas was goed verrot. er hoor geen speling op te zitten en die van mij kon je met het handje alle kanten op duwen. Ook was er wat recent blank metaal te zien.
De kruiskoppelingen zijn niet los te vervangen dus meteen een complete as gezocht en gevonden, voor 80 euro inclusief monteren (Richards garage in wateringen, relaxte vent),

Het probleem is dus gelukkig opgelost, en omdat ik het nog niet specifiek terug kon vinden op dit forum maar even een topic gemaakt.

Nu wil ik nog de versnellingsbak en differentieel olie vervangen zodat dat gedeelte voorlopig weer zorgenvrij is :)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Bonken en stoten bij wegrijden 1e + 2e versnelling

Bericht door quikfit »

Bedankt voor het delen van je info :okeee: En voor 80 €uro ben je weer het heertje :okeee:

Rekening toch wel doorgestuurd naar je broer neem ik aan...als dank :!: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie