4AT transmissie probleem
4AT transmissie probleem
Beste allemaal,
De automatische transmissie van mn Subaru Outback 2.5 lijkt in 4e versnelling rond 60 km uur steeds te ontkoppelen en te koppelen, hetgeen een beetje bonkend geluid geeft.
Wie heeft enig idee wat er aan de hand is? Bij uitlezen van foutcodes mbv. ELM 327 vind ik geen foutcodes.
Omdat de transmissie ook periodiek onderhoud nodig had, heb ik de ATF (van Subaru) incl. opschoeffilter vervangen. Ook de carterpan verwijdert, magneet en filter schoongemaakt. Geen effect op de klacht helaas.
groet, Cirque
De automatische transmissie van mn Subaru Outback 2.5 lijkt in 4e versnelling rond 60 km uur steeds te ontkoppelen en te koppelen, hetgeen een beetje bonkend geluid geeft.
Wie heeft enig idee wat er aan de hand is? Bij uitlezen van foutcodes mbv. ELM 327 vind ik geen foutcodes.
Omdat de transmissie ook periodiek onderhoud nodig had, heb ik de ATF (van Subaru) incl. opschoeffilter vervangen. Ook de carterpan verwijdert, magneet en filter schoongemaakt. Geen effect op de klacht helaas.
groet, Cirque
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Deze ± 60 km/u is het punt de de auto de lock-up in
of uitschakeld en is goed voelbaar.
Heeft mijn '99er legacy automaat ook.
Of zachter (55) gaan rijden of 65 km.
Eric
of uitschakeld en is goed voelbaar.
Heeft mijn '99er legacy automaat ook.
Of zachter (55) gaan rijden of 65 km.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Hallo Eric,
dank voor je snelle antwoord, wel vreemd want tot nu toe heb ik de lock-up nooit gemerkt of gevoeld. inmiddels heeft de bak zon'n 260.000 km. gelopen, slijtage misschien de oorzaak?
groeten, Cirque
dank voor je snelle antwoord, wel vreemd want tot nu toe heb ik de lock-up nooit gemerkt of gevoeld. inmiddels heeft de bak zon'n 260.000 km. gelopen, slijtage misschien de oorzaak?
groeten, Cirque
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Kan ik hier vandaan niet zien en ervaren.
Eric
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Stuur deze gasten ff een mailtje om wat info in te winnen (reparatie/kosten) ,ze zitten in Lunteren en Tilburg...ze doen veel voor Subaru Nederland. http://www.autrans.nl/
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
In mijn '99 Forester S-turbo met 4EAT ervaar ik hetzelfde. (238k ervaring)
Alleen enkel bij gas los, dus als ik de auto uit laat rollen.
Dan rond de 60 km/u voel ik een licht schokken door de aandrijflijn gaan.
Heel lichtjes maar, het gaat niet gepaard met enge geluiden e.d.
Onder en boven die snelheid is er weinig tot niets van dit fenomeen merkbaar.
Alleen enkel bij gas los, dus als ik de auto uit laat rollen.
Dan rond de 60 km/u voel ik een licht schokken door de aandrijflijn gaan.
Heel lichtjes maar, het gaat niet gepaard met enge geluiden e.d.
Onder en boven die snelheid is er weinig tot niets van dit fenomeen merkbaar.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Mechanische aansturing komt vanuit het brein.
Daar kan misschien ook wat vuil inzitten.
Electronisch vanuit de de automaat ECU.
Is het niet een baksteun.
Revisie begint bij 3000 euro.
Eric
Daar kan misschien ook wat vuil inzitten.
Electronisch vanuit de de automaat ECU.
Is het niet een baksteun.
Revisie begint bij 3000 euro.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik heb zonet Autrans een mailtje gestuurd voor diagnose, hopelijk kan ik volgende week vrijdag terecht.
Enfin, zal de bevindingen van Autrans t.z.t. even posten
gtz. Cirque
Enfin, zal de bevindingen van Autrans t.z.t. even posten
gtz. Cirque
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Weet nu het advies al.
Spoelen of de bak uit elkaar halen voor een diagnose.
Dus, ± 350 euro of 3000 euro.
Eric
Spoelen of de bak uit elkaar halen voor een diagnose.
Dus, ± 350 euro of 3000 euro.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Tsja...Afgezien van een 2e hands/ruilbak blijfen er niet veel andere opties over als je bak niet goed functioneert...erichendri schreef:Weet nu het advies al.
Spoelen of de bak uit elkaar halen voor een diagnose.
Dus, ± 350 euro of 3000 euro.
Eric
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Aan een gebruikte bak zou ik al helemaal niet aan beginnen en
een ruilbak ook niet.
Weet niet of de automaat uit te lezen is maar het kan
nooit kwaad om dat te laten doen bij een dealer.
Zelfs een foutcode van de motor kan al invloed hebben
op de werking van de automaat.
En misschien moet hij de stekker bij het schutbord en naar de automaat
even uit elkaar trekken en inspuiten.
Eric
een ruilbak ook niet.
Weet niet of de automaat uit te lezen is maar het kan
nooit kwaad om dat te laten doen bij een dealer.
Zelfs een foutcode van de motor kan al invloed hebben
op de werking van de automaat.
En misschien moet hij de stekker bij het schutbord en naar de automaat
even uit elkaar trekken en inspuiten.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Bak/motor uitlezen kunnen ze daar ook wel hoor...
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Ja, dat lees ik hier vaker, dat uitlezen door universele garages.
Keer op keer lees je dan ook weer dat het niet lukt.
Feit is gewoon dat de dealer dieper komt in de computer.
En dat wordt ook bevestigd nadat ze bij een dealer zijn geweest
en dat daar wel foutcodes en oude foutcodes worden gevonden.
Eric
Keer op keer lees je dan ook weer dat het niet lukt.
Feit is gewoon dat de dealer dieper komt in de computer.
En dat wordt ook bevestigd nadat ze bij een dealer zijn geweest
en dat daar wel foutcodes en oude foutcodes worden gevonden.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Mn transmissie probleem heeft zich in ca 2 weken na atf verversen opgelost. Nog gebeld met Autrans, Zij bieden idd aan de bak te spoelen, konden er verder niet zoveel aan toevoegen. Vind ik nu niet zinvol, ga binnenkort bij de dealer te Waalwijk een keer uit laten lezen. Als er iets uitkomt laat ik dat weten.
Groeten, Cirque
Groeten, Cirque
Re: 4AT transmissie probleem
Cirque schreef:Mn transmissie probleem heeft zich in ca 2 weken na atf verversen opgelost. Nog gebeld met Autrans, Zij bieden idd aan de bak te spoelen, konden er verder niet zoveel aan toevoegen. Vind ik nu niet zinvol, ga binnenkort bij de dealer te Waalwijk een keer uit laten lezen. Als er iets uitkomt laat ik dat weten.
Groeten, Cirque
Schone olie in de bak...altijd goed...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
De automaat olie moet volgens het onderhoudsschema in je
instructieboekje elke 50000 km vervangen worden.
Doe dan ook het uitwendige filter en let op dat je met de juiste type bijvult.
Voor de olie in beide differentiëlen geld dezelfde interval.
Eric
instructieboekje elke 50000 km vervangen worden.
Doe dan ook het uitwendige filter en let op dat je met de juiste type bijvult.
Voor de olie in beide differentiëlen geld dezelfde interval.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Ik heb eenzelfde soort probleem met een Outback 2.5i 2006 met 200.000km
Alleen bij hoge toeren slipt de automaat en dan die keiharde bonk. Als ik normaal accelereer geen problemen. Ik heb vrijdag een afspraak gemaakt in Lunteren en ben benieuwd naar de conclusie.
Alleen bij hoge toeren slipt de automaat en dan die keiharde bonk. Als ik normaal accelereer geen problemen. Ik heb vrijdag een afspraak gemaakt in Lunteren en ben benieuwd naar de conclusie.
Re: 4AT transmissie probleem
Genoeg schone olie in de bak?(spoelen) Filters schoon en vervangen?FFW schreef:Ik heb eenzelfde soort probleem met een Outback 2.5i 2006 met 200.000km
Alleen bij hoge toeren slipt de automaat en dan die keiharde bonk. Als ik normaal accelereer geen problemen. Ik heb vrijdag een afspraak gemaakt in Lunteren en ben benieuwd naar de conclusie.
''Voorkom slippen, slecht schakelen en andere klachten
Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de automaatolie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt. Dit komt zelfs voor bij lagere kilometerstanden en dat terwijl de fabrikant vaak zegt dat een longlife automatische versnellingsbakolie nooit vervangen hoeft te worden. Vervuilde en verstopte oliekanalen kunnen voor veel problemen zorgen, zoals bonken en slippen, met als gevolg torenhoge reparaties. Revisie of vervanging van uw automaat kunnen u uiteindelijk duizenden euro’s gaan kosten. Dit wil natuurlijk niemand. Daarom is het belangrijk om op tijd te spoelen en te reinigen, ofwel te flushen. Door middel van de flush methode worden klachten aan uw automaatbak, waaronder slippen en slecht schakelen verholpen en voorkomen.'' Bron:Internet.
Deze methode repareert natuurlijk niet een versleten bak...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
ik heb mijn bak laten nakijken, hou je vast : het gaat te veel geld kosten (2300) om te reviseren.
Het is niet een kwestie van simpel flushen omdat het probleem ook in de computer kan zitten. De logica hierachter is dat er zoveel toeren worden gemaakt dat de begrenzer inslaat, dan dus die bonk.
Dus, omdat ik alleen bij de kickdown van 2 naar 3 de 'bonk' heb kan ik beter deze auomaatbak oprijden en hem dan laten vervangen. Dit kan jaren goed gaan.
Ik zal gewoon wat rustiger moeten rijden. De automaatolie kan ik elders goedkoper laten vervangen.
Het is niet een kwestie van simpel flushen omdat het probleem ook in de computer kan zitten. De logica hierachter is dat er zoveel toeren worden gemaakt dat de begrenzer inslaat, dan dus die bonk.
Dus, omdat ik alleen bij de kickdown van 2 naar 3 de 'bonk' heb kan ik beter deze auomaatbak oprijden en hem dan laten vervangen. Dit kan jaren goed gaan.
Ik zal gewoon wat rustiger moeten rijden. De automaatolie kan ik elders goedkoper laten vervangen.
Laatst gewijzigd door FFW op 12 nov 2015 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 4AT transmissie probleem
Zit het nou in de bak of de computer...en waar zit die?
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
de computer gaf geen gerelateerde errors voor en na de tests (ook fijn om te weten). nou kan ik hem natuurlijk toch laten flushen voor die 300,- , maar de kans dat dit niets uitmaakt is reeel.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Rare zaak.
Doet hij dit altijd?
En wat als je handmatig schakeld?
Ik bedoel dan : 1-2-3-4[-5?)
Ook al door een dealer laten uitlezen?
Eric
Doet hij dit altijd?
En wat als je handmatig schakeld?
Ik bedoel dan : 1-2-3-4[-5?)
Ook al door een dealer laten uitlezen?
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Als ik handmatig schakel dan bonkt hij ook. Ja het is raar, daarom wil ik hele bak laten vervangen. Dat is economischer dan eerst wat repararen en dan toch die bak moeten vervangen.
Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.
Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.
Re: 4AT transmissie probleem
Is een samenspel tussen motor en bak...als je motor niet lekker loopt in een bepaald toerengebied en je geeft wat extra gas schakeld de bak soms 2 versnellingen terug i.p.v. 1.FFW schreef:Als ik handmatig schakel dan bonkt hij ook. Ja het is raar, daarom wil ik hele bak laten vervangen. Dat is economischer dan eerst wat repararen en dan toch die bak moeten vervangen.
Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.
Had ik ook tussen de 2 a 3 duizend toeren...dit kenmerkt zich vaak als je een flauw heuveltje oprijd.
Ik heb de lambdasonde vervangen en mijn verbruik ging van 1:11 naar 1:13... http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... nde#p31557
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... ambdasonde
Louis had een vergelijkbaar probleem http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... g+probleem
Wanneer is voor het laatst de olie in de bak geflushed/vervangen?
Bougies zijn ook nog top?
Haal alle stekkers die van de motor naar de bak gaan los en maak ze schoon
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Maar, doet hij het altijd?
Eric
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Ik neem alle adviezen ter harte. ik heb ook een eerste prijsindicatie van een tweedehands bak : 2300,- (excl montage)
en dan wordt proberen om te flushen wel weer interessant.
en dan wordt proberen om te flushen wel weer interessant.
Re: 4AT transmissie probleem
Flushen is geen tovenarij,maar verse automatenolie heeft een sterk reinigende werking...maar ouwe ''snot'' dat er al weet niet hoelang inzit
Bij @Cirque is na het flushen zijn probleem na 2 weken verdwenen(1 pagina terug)
Het is het proberen waard...samen met de andere tips.
Gr. Quikfit
Bij @Cirque is na het flushen zijn probleem na 2 weken verdwenen(1 pagina terug)
Het is het proberen waard...samen met de andere tips.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
Ik heb vandaag de automaat laten flushen.
Het hele proces nam ongeveer 90 minuten in beslag : eerst de oude olie er uit, dan chemicalien erin om de bak te reinigen en dan verse olie er in.
Het resultaat is erg minimaal, ik schakel wel iets soepeler over tussen versnellingen, maar de bonk blijft bij de kickdowns op de snelweg. Ik lijk nu wel 1:11,5 te rijden ipv de 1:10 van eerst. Mijn portemonee lijkt het meest geflushed
Het hele proces nam ongeveer 90 minuten in beslag : eerst de oude olie er uit, dan chemicalien erin om de bak te reinigen en dan verse olie er in.
Het resultaat is erg minimaal, ik schakel wel iets soepeler over tussen versnellingen, maar de bonk blijft bij de kickdowns op de snelweg. Ik lijk nu wel 1:11,5 te rijden ipv de 1:10 van eerst. Mijn portemonee lijkt het meest geflushed
Re: 4AT transmissie probleem
Hallo,
Ach, bij 300 km per week / 15000 per jaar, zijn de kosten al weer terug....
Er zijn slechtere rendementen denkbaar.
Ik hoop dat het wat simpels is.
Even er mee doorrijden?
De bak kun je altijd nog vervangen als het erger word.
Zit de bak wel goed in zijn ophanging?
Benno
Ach, bij 300 km per week / 15000 per jaar, zijn de kosten al weer terug....
Er zijn slechtere rendementen denkbaar.
Ik hoop dat het wat simpels is.
Even er mee doorrijden?
De bak kun je altijd nog vervangen als het erger word.
Zit de bak wel goed in zijn ophanging?
Benno
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Mijn automaat revisie kostte toen onder de 2000€.
Bij een subaruspecialist.
Eric
Bij een subaruspecialist.
Eric