Luchtveersysteem XT

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Luchtveersysteem XT

Bericht door the dude »

Ik ben mezelf weer eens gaan bezighouden met mn 86er XT
IMG_0016.jpg
IMG_0016.jpg (17.97 KiB) 4707 keer bekeken
Ik ga proberen om het luchtveersysteem te slim af te zijn :roll: De bedoeling is om, indien de wagen op normale rijstand staat, de toevoerleidinkjes af te blinden en dan zien of eea rijdbaar blijft. Daarvoor gebruik ik de aansluitingen van oude en versleten luchtveren. Deze heb ik afgeblind dmv lijm en parkers die ik daarin geschoeft heb. Getest in een glaasje water en met werkende luchtpomp kwamen er geen belletjes uit, dus......tot zover goed gedaan, Jan :)
Tijdens de werkzaamheden aan de voorste luchtveren kwam de eerste keer behoorlijk spetterend wat water uit het ventiel, welke de luchtinlaat regelt. De handelingen heb ik een X of drie herhaalt, totdat er geen vocht meer uitkwam. Hoe kan ik dit vocht"probleem" voorkomen? Er een soort van luchtdroger op de XT, maar ik kom er niet achter of deze onderhoud nodig heeft :roll:
Om eea ook aan de achterzijde te fixen, heb ik de XT op pootjes gezet en kan ik wat beter bij. Ga ik binnenkort mee beginnen.

Nu de wagen omhoog staat, kon ik ook de 4WD eens onder de loep nemen. Daar heb ik maar een aparte topic voor geopend. See you overthere.......
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door Bram_R »

er zit direct achter de compressor een luchtdroger.
hoe het precies werkt weet ik niet, zegt het handboek er niets over?

mocht die helemaal stuk zijn, heb ik nog wel een compressor voor je die je beproeven.

bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door the dude »

Morgen dan maar eens in het boek duiken. Nou ben ik moe. Heb de hele dag de achterremmen eens lekker ontroest en gangbaar gemaakt.
Dit omdat ik de luchtventielen achter ook gedemonteerd, schoongemaakt en zeeeeeer licht ingevet hebt, zodat er geen aanslag meer in zat. Er kwam trouwens geen vocht uit en daar was ik dus benieuwd naar. Een luchtaansluiting was zo goed als schoon, de ander knap roestig. Kreeg het slangetje er bijna niet uit.
Volgende keer de voorste ventielen eens bekijken.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door LeoneTurbo »

Ik denk niet dat het gaat werken met de veerpoten 'afdoppen' aangezien er altijd lek optreedt waardoor de poten elke 10-15 minuten bijgevuld moeten worden.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door niksnut »

marnix, hoe gaat de hoogte regeling (meeting) in zijn werk bij deze auto, want ik vermoed dat daar het probleem zit. is het elektronisch of mechanisch.??
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door Bram_R »

niksnut schreef:marnix, hoe gaat de hoogte regeling (meeting) in zijn werk bij deze auto, want ik vermoed dat daar het probleem zit. is het elektronisch of mechanisch.??
volgens mij zitten er een soort lineaire sensoren in met een paar afslagnokken.
het is in ieder geval elektronisch.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door LeoneTurbo »

Ja, geintegreerd in de veerpoten/dempers.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door niksnut »

Marnix schreef:Ja, geintegreerd in de veerpoten/dempers.
ok , en deze signalen gaan naar een centrale computer of regel unit? want Jan zijn auto blijft hoog staan.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door Bram_R »

niksnut schreef:
Marnix schreef:Ja, geintegreerd in de veerpoten/dempers.
ok , en deze signalen gaan naar een centrale computer of regel unit? want Jan zijn auto blijft hoog staan.
ja, idd. Voor iedere veerpoot zit een on/off solenoid, aangestuurd door een regeleenheid, waardoor lucht kan worden bijgepompt of afgelaten.

ook als je bijv. een paar zware zakken achterin gooit, zal de luchtvering het normale rijniveau weer proberen te halen.

en volgens mij zal (net als Marnix al aangaf) een luchtsysteem altijd van nature lek zijn en van tijd tot tijd moeten worden bijgepompt, afblinden zal dus niets helpen.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door the dude »

KOm net thuis van werk en mo weer om 04.30 op, maar ik kom erop terug.

Ik denk te zien jullie reakties er nog een aardig boompje over kunnen opzetten......




Leuk, ja....
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door the dude »

Toegegeven; dit systeeem is natuurlijk bevattelijk voor lekkage. Vandaar dat er soms wat bijgepompt moet worden. Het is normaal gesproken een konstant gepuf en gesis van lucht, wanneer er gereden wordt. Mede door de hoogte-regeling. Mss doel jij hierop, Marnix? Want ik heb de XT tijdens de laatste vakantie in mei op rij-hoogte weggezet, afgedekt en accu losgemaakt. Ruim 7 weken later stond ie nog steeds goed.
Maar wat ik bedoelde met afdoppen is: De wagen op hoogte brengen. Dat gaat nu redelijk goed, doordat de wagen binnenin gort en gort droog is, waardoor de elektronica goed werkt.
Vervolgens het toevoerslangetje bij de veerpoot losmaken en als de wiedeweerga in een losse connector plaatsen. Andere kant idem dito. Dan eens zien wat ie doet als ik er mee ga rijden :?:
Maar voordat ik dat ga doen, eerst de valves vóór opschonen EN de control unit nazien. Ik vermoed eigenlijk dat HIER het probleem zit. Dit ding zit onder de li.voorstoel en op de bodem heeft best wel wat water gestaan.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door Bram_R »

als je nog een andere regelunit wilt lenen voor te testen, geef je maar een seintje.

ik heb van een paar sloop XT's nog alle air-ride componenten liggen.

bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Luchtveersysteem XT

Bericht door the dude »

Dat zou heel mooi zijn, Bram. Ik heb er nog zelf een in de rode, die ik kan proberen. En anders die van jou :okeee:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Plaats reactie