Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 jan 2014 22:44
Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Hallo,
Ik heb een Legacy van 2002 met 185000 km op de teller (net kleine beurt gehad).
Ik heb een vreemd probleem met de koppeling. Vorig jaar op vakantie is het begonnen. Met het rijden met de caravan in de file komt de koppeling moeilijk omhoog. Net of de auto het pedaal niet helemaal terug drukt. Hij doet het niet altijd en we zijn thuis gekomen. Sporadisch hebben we dit nog een keer ondervonden.
Paar weken terug stond mijn vrouw stil met de auto. Koppeling zat helemaal onderin, en we konden er niets meer mee. Later die avond nog een keer gaan kijken (auto stond naast een kroeg op vrijdagavond). Pedaal handmatig omhoog gehaald (paar keer pompen) en hij deed het weer. (potje (dot 4) zat tussen min en max). Vleoistof laten ontluchten en laten verversen.
Weer paar weken later weer hetzelfde probleem. (potje nu wel leeg) Nu afspraak gemaakt om beide koppelingscylinders te laten vervangen. Bij de bak, en bij het pedaal (als ik het goed zeg). Dat kan het dus niet meer zijn.
Nu is het nog niet zoals het zou moeten zijn. Koppeling blijft voor het gevoel "hangen". Ook de vrije slag is vrij lang en hij pakt onderin direct op. Hij schakelt wel goed, niet dat je merkt dat hij niet goed vrij komt of zo.
Tevens heb ik al eens ondervonden dat bij het opkomen de auto gaat schokken.. Ook dat doet hij soms. Nu niet trouwens. De auto heeft 185000 km gereden. Zou het de koppeling kunnen zijn? of wellicht een simpel ander iets?
Samengevat, koppelingpedaal gesmeerd, vloeistof vervangen en ontlucht en koppelingcylinders vervangen (beide).
Dus nog steeds een "plakkend" pedaan.
Wie kan mij vertellen wat dit kan zijn?
Ik heb een Legacy van 2002 met 185000 km op de teller (net kleine beurt gehad).
Ik heb een vreemd probleem met de koppeling. Vorig jaar op vakantie is het begonnen. Met het rijden met de caravan in de file komt de koppeling moeilijk omhoog. Net of de auto het pedaal niet helemaal terug drukt. Hij doet het niet altijd en we zijn thuis gekomen. Sporadisch hebben we dit nog een keer ondervonden.
Paar weken terug stond mijn vrouw stil met de auto. Koppeling zat helemaal onderin, en we konden er niets meer mee. Later die avond nog een keer gaan kijken (auto stond naast een kroeg op vrijdagavond). Pedaal handmatig omhoog gehaald (paar keer pompen) en hij deed het weer. (potje (dot 4) zat tussen min en max). Vleoistof laten ontluchten en laten verversen.
Weer paar weken later weer hetzelfde probleem. (potje nu wel leeg) Nu afspraak gemaakt om beide koppelingscylinders te laten vervangen. Bij de bak, en bij het pedaal (als ik het goed zeg). Dat kan het dus niet meer zijn.
Nu is het nog niet zoals het zou moeten zijn. Koppeling blijft voor het gevoel "hangen". Ook de vrije slag is vrij lang en hij pakt onderin direct op. Hij schakelt wel goed, niet dat je merkt dat hij niet goed vrij komt of zo.
Tevens heb ik al eens ondervonden dat bij het opkomen de auto gaat schokken.. Ook dat doet hij soms. Nu niet trouwens. De auto heeft 185000 km gereden. Zou het de koppeling kunnen zijn? of wellicht een simpel ander iets?
Samengevat, koppelingpedaal gesmeerd, vloeistof vervangen en ontlucht en koppelingcylinders vervangen (beide).
Dus nog steeds een "plakkend" pedaan.
Wie kan mij vertellen wat dit kan zijn?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Nog een keer ontluchten met iemand.
Nog de originele koppeling?
Schokken af en toe?? tis wel een dubbel vliegwiel volgens mij.
Veer op de koppelingshevel weg, vaak zit er bij het pedaal ook een veer.
Eric
Nog de originele koppeling?
Schokken af en toe?? tis wel een dubbel vliegwiel volgens mij.
Veer op de koppelingshevel weg, vaak zit er bij het pedaal ook een veer.
Eric
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 jan 2014 22:44
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Ja het is volgens mijn weten de originele koppeling.. Ik heb hem niet vervangen in ieder geval. Auto heeft 185000 gelopen.
Ik zat zelf ook te denken aan de veer bij het pedaal... Of bij de bak bedoel je? Of gewoon beide vervangen.
Ontluchten zou natuurlijk ook nog kunnen.
Ik ga met deze tips naar de dealer.. Dank alvast.
Ik zat zelf ook te denken aan de veer bij het pedaal... Of bij de bak bedoel je? Of gewoon beide vervangen.
Ontluchten zou natuurlijk ook nog kunnen.
Ik ga met deze tips naar de dealer.. Dank alvast.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Bij vervangen monteren sommge dealers een massief vliegwiel.
Misschien wordt er soms te weing gas gegeven met wegrijden
en gaat de boel trillen.
Verder zou ik eens naar de kleppen laten kijken en nieuwe bougies
er in zetten.
Caravan en file, gebruik je dan de low gear?
Eric
Misschien wordt er soms te weing gas gegeven met wegrijden
en gaat de boel trillen.
Verder zou ik eens naar de kleppen laten kijken en nieuwe bougies
er in zetten.
Caravan en file, gebruik je dan de low gear?
Eric
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Het gebeurt vrij zeldzaam....maar heb eens gezien dat de koppelingshefboom (in)gescheurd was.....
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Sinds gisteren heb ik exact dit probleem met mijn legacy uit 2003.
Bij het intrappen van koppeling hoor ik echter ook nog een piepend/gieren geluid.
Wegrijden gaat vervolgens schokkend en gaat gepaard met stank, van de koppelingsplaat.
Pedaal komt niet lekker omhoog.
Op het moment kan ik er eigenlijk niet mee rijden.
Dit topic gaf al wat tips, zal die dot4 vloeistof gaan checken en kijken of het pedaal "loskomt" na paar keer intrappen.
Erik, ben jij al verder gekomen?
Grtz
Aanvulling: potje met clutch-vloeistof staat netjes tot max.
Pedaal zit niet vast met motor uit, en kan met motor uit en koppeling in ook naar alle versnellingen schakelen.
Motor aanzetten en koppeling indrukken is weer meteen piepen/gieren en vervelende lucht.
Aanvulling2: hij staat bij de garage voor een nieuwe koppelingsset. Kon alleen nog in derde versnelling daarnaartoe rijden met een hoop geklapper bij het optrekken. Vermoedelijk ook nieuw vliegwiel dus dat wordt een leuke rekening.
Het waren twee mooie maanden.....
Bij het intrappen van koppeling hoor ik echter ook nog een piepend/gieren geluid.
Wegrijden gaat vervolgens schokkend en gaat gepaard met stank, van de koppelingsplaat.
Pedaal komt niet lekker omhoog.
Op het moment kan ik er eigenlijk niet mee rijden.
Dit topic gaf al wat tips, zal die dot4 vloeistof gaan checken en kijken of het pedaal "loskomt" na paar keer intrappen.
Erik, ben jij al verder gekomen?
Grtz
Aanvulling: potje met clutch-vloeistof staat netjes tot max.
Pedaal zit niet vast met motor uit, en kan met motor uit en koppeling in ook naar alle versnellingen schakelen.
Motor aanzetten en koppeling indrukken is weer meteen piepen/gieren en vervelende lucht.
Aanvulling2: hij staat bij de garage voor een nieuwe koppelingsset. Kon alleen nog in derde versnelling daarnaartoe rijden met een hoop geklapper bij het optrekken. Vermoedelijk ook nieuw vliegwiel dus dat wordt een leuke rekening.
Het waren twee mooie maanden.....
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Hoop voor je dat hij wel bij een subarudealer staat.
Die weten vaak wel de adresjes waar ze aan gebruikt
massieve vliegwielen komen.
Plus dat zij kennis van de auto hebben en daardoor
deze klus sneller af hebben.
Eric
Die weten vaak wel de adresjes waar ze aan gebruikt
massieve vliegwielen komen.
Plus dat zij kennis van de auto hebben en daardoor
deze klus sneller af hebben.
Eric
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 jan 2014 22:44
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Hallo,
Wat betreft het schokkend wegrijden:
Subaru dealer gaf aan dat er braampjes kunnen zetten op de koppelingsplaten. Na een tijdje is het ook weer over gegaan.. Komt omdat het materiaal waaruit de plaat bestaat wat ouder aan het worden is. Kan geen kwaad vooralsnog.
Wat betreft de koppeling:
Vermoeden is dat de koppeling mogelijk wat lucht bevat, en dat hij daarom ontlucht moet worden. Ik trap als het ware eerst wat lucht weg voor dat de koppeling werkt. Overigens rijdt hij verder prima, maar de koppeling komt niet goed omhoog.
Is dit een logische verklaring volgens jullie? Of is de koppeling ook af te stellen?
Erik
Wat betreft het schokkend wegrijden:
Subaru dealer gaf aan dat er braampjes kunnen zetten op de koppelingsplaten. Na een tijdje is het ook weer over gegaan.. Komt omdat het materiaal waaruit de plaat bestaat wat ouder aan het worden is. Kan geen kwaad vooralsnog.
Wat betreft de koppeling:
Vermoeden is dat de koppeling mogelijk wat lucht bevat, en dat hij daarom ontlucht moet worden. Ik trap als het ware eerst wat lucht weg voor dat de koppeling werkt. Overigens rijdt hij verder prima, maar de koppeling komt niet goed omhoog.
Is dit een logische verklaring volgens jullie? Of is de koppeling ook af te stellen?
Erik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Ik zou hem weer een keer ontluchten.
Eric
Eric
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Hoop dat je een enkelmassa-vliegwiel hebt laten monteren. Stuk goedkoper en minder kans op problemen.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 jan 2014 22:44
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Hallo,
Ze hebben een nieuwe hoofdcilinder geplaatst, was het niet. Weer gebeld, bleek de cilinder op de bak te zijn.
Aangekomen voor reparatie bleek het een lekke slang te zijn.. Die ook gerepareerd, kosten 130 euro. Weer klaar.
Wel jammer dat ze hier als laatste achter zijn gekomen..
Erik
Ze hebben een nieuwe hoofdcilinder geplaatst, was het niet. Weer gebeld, bleek de cilinder op de bak te zijn.
Aangekomen voor reparatie bleek het een lekke slang te zijn.. Die ook gerepareerd, kosten 130 euro. Weer klaar.
Wel jammer dat ze hier als laatste achter zijn gekomen..
Erik
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
In ieder geval rij je weer probleem/zorgeloos ...
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Zeker een telefonische diagnose en ergens mee beginnen wat regelmatig voorkomt.
Eric
Eric
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 jan 2014 22:44
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Hoi,
Probleemloos rijden we zeker niet... En inderdaad.. zelfs een monteur kan het niet bekijken door de telefoon.. Vind het wel slecht hoor.. duurde ook nog 4 dagen om het slangetje er op te krijgen. Moest besteld worden.. maar vier dagen...
Ik heb nu een zingend geluid in de auto. Als ik rij en rijdt een constante snelheid hoor je iets zingen.. Als ik gas los laat is het meteen weg. Dus geen wiellager lijkt me.
Garage dacht aan staartstuklagers...
Ook als ik wat hoger (doe ik normaal nooit) in toeren terugschakel hoor ik iets "schuren" lijkt het.. Ook bij het optrekken lijkt er ergens een bibbering in de auto te komen.
Dit is mijn tweede subaru.. maar het onverwoestbare moet ik nog ontdekken als ik eerlijk ben... Maar goed, ik zal dit onder een andere topic plaatsen.
Erik
Probleemloos rijden we zeker niet... En inderdaad.. zelfs een monteur kan het niet bekijken door de telefoon.. Vind het wel slecht hoor.. duurde ook nog 4 dagen om het slangetje er op te krijgen. Moest besteld worden.. maar vier dagen...
Ik heb nu een zingend geluid in de auto. Als ik rij en rijdt een constante snelheid hoor je iets zingen.. Als ik gas los laat is het meteen weg. Dus geen wiellager lijkt me.
Garage dacht aan staartstuklagers...
Ook als ik wat hoger (doe ik normaal nooit) in toeren terugschakel hoor ik iets "schuren" lijkt het.. Ook bij het optrekken lijkt er ergens een bibbering in de auto te komen.
Dit is mijn tweede subaru.. maar het onverwoestbare moet ik nog ontdekken als ik eerlijk ben... Maar goed, ik zal dit onder een andere topic plaatsen.
Erik
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Hoi,
is de hydraulische koppeling een zwakke schakel bij subaru? de koppeling van de 2011 forester is natuurlijk perfect en die van de legacy die ik ga ophalen een stuk vrije slag en pas achterin is het oppakken. vond het niet storend, komt goed vrij etc maar een 2011 is natuurlijk niet te vergelijken met een 2005...
als ik het berich van Erik zo lees, met andere verhalen op www, dan lijkt het erop dat de slave vaak de boosdoener is, icm goed ontluchten.
wat ik niet lees of vaak hoor is of de slang ook vervangen dient te worden. dit lijkt mij stug aangezien je dit bij een motor niet hoeft te doen (eerder de remleidiedingen maar daar komt aanzienlijk meer druk op te staan dan de koppeling).
wat zijn jullie gedachten hierover?
is de hydraulische koppeling een zwakke schakel bij subaru? de koppeling van de 2011 forester is natuurlijk perfect en die van de legacy die ik ga ophalen een stuk vrije slag en pas achterin is het oppakken. vond het niet storend, komt goed vrij etc maar een 2011 is natuurlijk niet te vergelijken met een 2005...
als ik het berich van Erik zo lees, met andere verhalen op www, dan lijkt het erop dat de slave vaak de boosdoener is, icm goed ontluchten.
wat ik niet lees of vaak hoor is of de slang ook vervangen dient te worden. dit lijkt mij stug aangezien je dit bij een motor niet hoeft te doen (eerder de remleidiedingen maar daar komt aanzienlijk meer druk op te staan dan de koppeling).
wat zijn jullie gedachten hierover?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 jan 2014 22:44
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Bij mij was het zo dat ze eerst de onderdelen hebben vervangen, eerst hoofdwerkcilinder.. probleem was er nog steeds, toen cilinder op de bak vervangen. Toen kwamen ze erachter dat de slang lek was..
Ik weet dus niet zeker of alles wel vervangen had moeten worden.. twijfel daar aan. Maar goed, hij is nu klaar, maar lekker koppelen doet hij niet. Net of je op een zandzak trapt. Vergeleken met een Honda Accord is het behelpen.
Aan de andere kant, de auto heeft 187.000 gelopen.. dat er wat aan zit te komen is natuurlijk ook logisch.
Erik
Ik weet dus niet zeker of alles wel vervangen had moeten worden.. twijfel daar aan. Maar goed, hij is nu klaar, maar lekker koppelen doet hij niet. Net of je op een zandzak trapt. Vergeleken met een Honda Accord is het behelpen.
Aan de andere kant, de auto heeft 187.000 gelopen.. dat er wat aan zit te komen is natuurlijk ook logisch.
Erik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Probleem koppeling Legacy 2.0 bouwjaar 2002
Misschien nog een keer goed laten ontluchten.
Eric
Eric