Visco koppeling

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Visco koppeling

Bericht door Ruudr »

Ok, een vraagje mbt het awd systeem van mijn Impreza 1.6 met hi/lo bak uit 1999.
Ik zou graag willen weten hoe het vermogen verdeeld wordt over de voor en achteras. Ook weet ik niet precies waar mijn visco koppeling zit en hoe deze werkt. Word er tussen de voor en achteras de kracht verdeeld óf op 1 as tussen de beide wielen???

Ik ga begin 2014 op wintersport en wil de auto eens goed gaan uitproberen. Heb goeie winterbanden erop en eventueel nodig nog een setje sneeuwkettingen liggen. Vorige winter al een beetje in de sneeuw gereden en was erg verbaasd over de goede wegligging. Love AWD!

Groet,

Ruud
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Visco koppeling

Bericht door erichendri »

De visco zit op je nidden dif(achteraan in je bak).
Bij slippende vooras of achteras wordt de visco warm en
zal dan gaan sperren.
Je hebt dan een vaste 50:50 verhouding.
Ongespert is het hetzelfde maar een beetje variabel.
Je hebt 3 diffs, voor, achter en midden.
Voor en achter zit geen sperinrichting op.
Kettingen moeten altijd op de vooras.
Heb ze zelf nog nooit gemonteerd in Oostenrijk, zit zelf altijd in plaatsjes die rond de 1400 meter liggen.

Eric
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Re: Visco koppeling

Bericht door Ruudr »

Dankje Eric dat beantwoord al mijn vragen!
Ik ga dit jaar naar Gerlos in Oostenrijk, dus zo hoog zit ik ook niet. Ben eens benieuwd.

Groet,

Ruud
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Visco koppeling

Bericht door erichendri »

Gerlos ligt volgens mij op een kleine 1300 meter en dat is vind ik voor een wintersport plaats een mooie sneeuwzekere hoogte.
Vooral als de temperatuur rond de 0 graden ligt.
Lager zie je het dan afwisselend regenen of sneeuwen.
Ooit één keer in Mayerhoven geweest maar mede daardoor nooit meer lager als een kleine 1200 meter.
Zelf zitten wij de laatste tijd én stukje voorbij Kleinar. Op volgens mijn navigatie 1150 meter.
Apartement op 5 minuten van de lift dus elke dag een leuk stukje door de sneeuw crossen.
Vervelend van Gerlos is de pittige helling vanuit het dal (+/- 650 meter) omhoog naar de plaats toe, een helling waarvoor regelmatig een kettingplicht geld voor de meeste auto's, soms uitgezknderd voor 4WD en winterbanden.
Heb hem zelf al een keer omhoog en omlaag gereden door de sneeuw toen we een dagje in Köningsleiten gingen skieën.
Je ziet daar in dat gebied veel auto's met kettingen rjden.
Op dat moment is het genieten van de 4WD capaciteiten van je subaru.
Je moet er njet aan denken dat je in een stevige sneeeuwbui je kettingen moet monteren op die parkeerplaats aan het begin van die helling.
Zelf kom ik regelmatig in plaatsen die op 2000 meter liggen als we een dagje gaan toeren met de auto.
De rest van de week staan wij met mooi weer ook op de latten.
Veel plezier daar aankomende winter.

Eric
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Re: Visco koppeling

Bericht door Ruudr »

Bedankt voor de info. Ik ben eens benieuwd. Ga voor de eerste keer naar Gerlos. Hopelijk dat dit jaar de versnellingsbak het houdt! 2 jaar geleden op weg naar Oostenrijk begaf de bak het. Heb nu eentje met Hi/Lo die het prima doet.

Het laatste stuk naar Gerlos lijkt me wel leuk. Kan ik de AWD eens goed uitproberen.
Ik zal tegen die tijd wat filmpjes en foto's posten. Heb net een HD Action cam gekocht dus worden mooie beelden :mrgreen:
Groet
Plaats reactie