Koppelingsprobleem

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Koppelingsprobleem

Bericht door RJS »

Na gestoei met de hellingrem vraag ik me af of het hellingremprobleem in feite niet een koppelingsprobleem is. Vergeleken met de Forester van mijn buurman heb ik veel vrije slag, gerekend vanaf het koppelingspedaal vanaf ruststand wel zo'n 6 cm. Daarna wordt er pas ontkoppeld. De koppeling grijpt bij het op laten komen vrijwel direct aan. Dit verschijnsel lijkt zich van het weekend opeens te hebben voorgedaan en in samenhang met het eerder genoemde probleem met de hellingrem. Vanmiddag op de snelweg in een file gebeurde het weer dat de hellingrem er inschoot en ik slechts met een 'kloink' weer kon verder rijden. Ook lijkt het dat met name in file of stadsverkeer de bak zwaarder schakelt, alsof er niet ver genoeg ontkoppeld wordt. Van slippen is geen sprake. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? De koppeling is bij aflevering, nu drie jaar geleden, vervangen. Toegegeven, ik trek karren hout uit het bos, maar nooit gemerkt dat dat een probleem was. Bovendien doet het probleem zich vrij plotseling voor.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Kabel of hydraulische bediening? (ik neem aan hydraulisch?)

Hydraulisch is namelijk zelfstellend, kabel kun je nog afstellen op de bak.
Bij het pedaal kun je altijd wel stellen, dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn. Blijf ik het wel vreemd vinden dat het zich plotseling voordoet. Als dat tenminste voor de verandering in de slag ook geldt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door RJS »

Is inderdaad hydraulisch. Ik weet het helaas niet zeker meer, maar ik meen dat het pedaal ergens van et weekend plotseling lichter ging dan normaal. Dat was het plotselinge. Zou het toch geen versleten plaat kunnen zijn? Vind het ook zo raar dat het in situaties met veel optrekken zoals file en stad erger lijkt te worden.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door RJS »

De kleur van de olie van het koppelingssysteem ziet er prima uit. Dis dat zal het niet zijn. Ik heb de hellingrem een paar slagen losser gezet van het weekend. Kan dat effect hebben op de koppeling. Het probleem lijkt zich onder warme omstandigheden of zwaardere belasting (file, stadsverkeer) meer voor te doen dan gewoon onderweg. De auto schakelt dan prima. Binnenkort op vakantie. Het moet wel goed zijn...
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door niksnut »

Weet dat die cilindertjes nog wel eens kuren vertonen mede omdat de vloeistof te weinig wordt verwisselt. Highrider had ook steeds problemen en heeft de hoofd cilinder vervangen. Probleem kwam weer terug en toen bleek ook de nieuwe cilinder niet goed. Nogmaals vervangen en nu is t goed. Stuur hem ff anders een pm voor het juiste vehaal want ik heb het ook maar van horen zeggen
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door RJS »

Doe ik...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Met warmte kan het ook het uitzetten van de koppelingsslang zijn. Dat wil je in bijv. de bergen echt niet hebben! Als hij dan niet meer ontkoppelt, heb je echt een probleem.
Koppelingscilinder wil inderdaad ook wel eens aan vervanging toe zijn, maar gezien het probleem zich voordoet bij warmte, verdenk ik de slang.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door erichendri »

Probeer hem anders even te ontluchten.
Bij mazda zat het probleem vaak in de cilinder die op de bak zit.
Daar kwam danzwart/bruine smurrie uit.
Kwam denk ik doordat water zwaarder is en zakt en mengt
te gemakkelijk met remvloeistof.
Mazda had wel revisie setjes hiervoor te koop.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 16 jul 2013 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Subaru heeft die voor de cilinder op de bak ook.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door RJS »

Kleine moeite om de olie te verversen. Ik heb even in de onderhoudshistorie gekeken, maar daar staat helemaal niks over het verversen. Wel is de koppeling bij ca 166k vervangen, maar dat hoeft niet te betekenen dat de olie vervangen is. Laatst een bak verwisseld en die koppelingscilinder schrof je gewoon los en monteer je weer. Je hoeft niks af te tappen...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door erichendri »

Half litertje dot4 remvloeistof kost je ook de kop niet.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door RJS »

Klopt. Hoe krijg je die zooi eruit. Moet toch ergens een ontluchtingsnippel zitten, waarmee je de oude olie eruit pompt en de nieuwe erinzuigt...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Bovenop de cilinder (op de bak dus), zit een ontluchtingsnippel. Je pompt hem dan met je koppelingspedaal.

Advies:
Eerst het reservoir leegzuigen.
Reservoir vullen met verse olie.
Ontluchten en de leiding met verse olie vullen.
Reservoir nog een keer afvullen.

Klaar is Kees.

Je kunt er wel lastig bij, dus succes!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door erichendri »

Je kan eens kijken of er geen olie in het rubber van de bakcilinder.
Ik bedoel of het eruit loopt als je dat rubber los wipt.
Is dat het geval dan zal je moeten reviseren of een nieuwe cilinder kopen.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door RJS »

Opmerkelijk, ik heb al enige dagen geen last meer van het euvel... Typisch... Ook het probleem met de hellingrem is weg. Zelfherstellnd vermogen van Subaru :?: :)
Plaats reactie