Hoe werkt een visco-koppeling?

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Hoe werkt een visco-koppeling?

Bericht door Ruudr »

Hallo,

Ik heb een vraag. Hoe werkt een visco-koppeling? En zit er ook een op mijn Subaru? Ik heb een Subaru Impreza gl 1.6 uit 1999. Met een low-gearing bak. Deze is er later in gezet omdat mijn gewone versnellingsbak de geest had gegeven.

Groet,

Ruud
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hoe werkt een visco-koppeling?

Bericht door erichendri »

Hoe zo wil je het weten, is er wat mee aan de hand???

Viscowerking:
De visco zit bij jouw Subaru op de midden differentieel.
Bij een toerenverschil tussen de vooras en achteras wordt
de gelvloeistof in de visco warm en zet uit.
Daardoor worden de plaatjes aangedrukt en treed de
sper functie in werking en kun je zeg maar niet meer keren op de weg.
Koelt de gel hij weer af dan wordt de sperwerking op geheven en kun je weer
met maximale stuur uitslag keren etc.....
Anders maar even op google kijken.
Dit b.v. maar is in het engels.
Misschien google translate erover heen gooien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Viscous_coupling_unit

Eric
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Re: Hoe werkt een visco-koppeling?

Bericht door Ruudr »

Dankjewel. Ben nu helamaal bij. Was nieuwsgierig. Er is gelukkig niks aan de hand met de auto. Ik moet alleen de differentieel olie aan de achter as bijvullen. Net even opgezocht op youtube. Moet niet te moeilijk zijn denk ik. Alleen nog even kijken welke olie ik daarvoor nodig heb. Is tw vinden in het onderhoudsboekje?
Plaats reactie