Versnellingsbak kaduuk

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Versnellingsbak kaduuk

Bericht door RJS »

De bak van mijn buurmans Forester Turbo uit 1999 is kapot. Schakelen is lastig en soms schiet ie uit de versnelling. Ook lijkt het viscodiff naar zijn grootje (schokkend rijden). Wat nu te doen. Een andere bak of de huidige laten reviseren. Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door erichendri »

Een bak uit een slopert is denk ik goedkoper.
Aangezien er ook iets is met de visco.
Voor de rest is het een keuze of de auto het nog waard is.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door RJS »

Moet je wel een goede hebben, liefst met km stand en garantie. Zou dat kunnen. Heb daar totaal geen ervaring mee...
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door RJS »

Mijn buurman heeft een goeie bak met garantie weten te scoren. Woensdag gaan we hem eronder zetten en krijg ik eindelijk weer eens vieze handen van het sleutelen. Zijn er nog dingen waar we moeten letten? Werkvolgorde? Wat niet losmaken? Handigheidjes?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door SP-Boxer »

Ga je op straat wisselen, of ga je naar een dhz garage zodat je een brug hebt?

Ik heb samen met Onno een bak gewisseld zonder brug, dat is prima te doen als je niet vies bent van het kruipen over de grond :mrgreen:

Ik vind het handig om eerst de olie van de bak af te tappen, anders kan er een forse plens olie uit komen als je de cardanas uit het staartstuk trekt.

Volgorde globaal:
- uitlaat verwijderen
- borgpennen uit de aandrijfassen tikken
- subframe van de bak losmaken
- cardanas demonteren
- bak onder staartstuk ondersteunen
- subframe van de bak verwijderen
- bak heen en weer halen om de aandrijfassen van de stompjes te schuiven
- blokbouten loshalen
- Bak loswrikken

Kan best wat verschillen, en omdat het een turbo is, kun je misschien niet zo goed bij de blokbouten aan de bovenzijde.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door RJS »

Dat heb ik ook vaak gedaan, gewoon op straat, maar dat doe ik niet meer. Nee, er is een brug beschikbaar. Dank voor de volgorde SP. Daar gaan we zeker wat aan hebben.
Berrie120
Berichten: 963
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:17

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door Berrie120 »

turbo moet eraf, bovenste bout kom je anders niet bij,
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door RJS »

De ingreep is voorspoedig verlopen en de turbo hoefde er niet af. Toch wel een heerlijke auto om aan te sleutelen. Als 12 en 14, nou ja, bijna alles, en niks vastgeroest of wat dan ook. En toch een auto van 14 jaar oud. Bij mijn vroegere Renaults zat dan alles helemaal vastgeroest.

De aandrijfassen loshalen is een makkie. Bij die Renaults moest je de hele wielophanging losmaken om dat voor elkaar te krijgen. Aanvankelijk kregen we de bak wel los, maar bleef hij ergens achter haken. Dat bleek de gaffel te zijn die in twee haken van het druklager grijpt. Je moet dan de as losmaken waarop die gaffel als het ware hevelt, en de bak is los. Ik wat wat bedenkingen bij het terugplaatsen van de gaffel in haken, maar dat ging als vanzelf. Hermonteren en gaan met die banaan. Half negen rustig begonnen, half drie reed de auto van de brug.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door SP-Boxer »

Damn, die gaffel had ik je inderdaad op moeten wijzen. Dat geldt voor alle turbo's. N/A heeft dat niet ;)
Zelfs als de auto 20 jaar oud is, gaan de meeste bouten er zonder problemen uit. Ik hoor inderdaad altijd sleutelaars klagen over bouten die snel afbreken, maar ik ken dat probleem helemaal niet.
"I feel Legacy"
Berrie120
Berichten: 963
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:17

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door Berrie120 »

Mooi dat het gefixed is.

Apart dat die turbo er niet af hoefde.
Ik moest een stuk van de turboflens afslijpen anders kon ik het blok niet in de bus rijden.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Versnellingsbak kaduuk

Bericht door RJS »

Maar dit gaat om een Forester en niet om een bus. Het ging overigens maar net. Bij het terugplaatsen van de bak moest ik van bovenaf wel zorgvuldig 'sturen'.
Plaats reactie