probleem met de aandrijving

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BramBo08
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 mei 2013 18:30

probleem met de aandrijving

Bericht door BramBo08 »

Hallo,
ik ben Bram en ik ben nieuw op het forum.
heb al een berichtje geplaatst in het voorstel topic.

Ik heb al een eerste vraag,

De auto waarom het gaat is een Subaru Leone 1,8 GL het is een automaat 3 bak voorwielaangedreven.
de auto komt uit 1989.

het probleem is iets met de homokineet.
heb pas nieuwe remschijven op mijn auto gemonteerd en toen ik een stukje ging rijden hoorde ik ineens een krakend geluid en toen werkte de aandrijving niet meer.
eerst even zelf onder de auto gekeken. toen bleek het dat de rechter aandrijfas wel draaide maar het wiel niks deed, de linker aandrijfas deed helemaal niets.
omdat ik hier verder geen raad mee wist ben ik even naar de garage gegaan voor advies. daar zeiden ze meteen dat ze het wel wisten.
de aandrijfas was uit de homokineet gekomen en die moest ik terugduwen.
Dit ben ik dus gaan proberen, maar nu blijkt dat als ik de as richting het wiel druk dat de as en het wiel niet samen draaien, en as een stukje van het wiel af trek dan blijft hij even steken voor een paar rotaties.

nu heb ik met deze wetenschap weer de garage gebeld en deze vertelde dat dit bij andere merken niet het geval is, hij heeft namelijk niet zo veel ervaring met Subaru

Nu wilde ik dus weten of het inderdaad andersom werkt dan bij andere auto's, of misschien is er wel iets kapot aan mijn aandrijfas.

is er misschien iemand die mij hierin kan helpen met wat goede raad.

alvast bedankt.

mvg. Bram
Trotse Leone Eigenaar
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door SP-Boxer »

Hoi Bram,

Ik ken de Leone assen niet, maar het lijkt me niet veel te verschillen van de latere modellen.
Zo te horen is je aandrijfas gewoon overleden en is het monteren van een andere noodzakelijk. Aangezien demontage toch nodig is, zou ik de complete as er onderuit halen en de aandrijfashoes aan de wielzijde er af halen om te kijken wat er mis is. Misschien kun je de homokineet los vervangen.

Dat de andere zijde niets meer doet is logisch. Met een open differentieel in je versnellingsbak zal de as altijd de weg van de minste weerstand kiezen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
BramBo08
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 mei 2013 18:30

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door BramBo08 »

oke het is dus niet zo dat die ik die aandrijfas gewoon terug kan stoppen.
en weten jullie ook waar ik een andere aan zou kunnen komen voor een goed prijsje. ;)

groeten
Trotse Leone Eigenaar
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door justyfever »

Als je zeker bent dat het je homokineten zijn, zal je de as moeten vervangen. Maar omdat je ook je remschijven hebt vervangen twijfel ik aan de splines op de naaf, die willen ook wel eens de geest geven.

Als je door je naafgat in je velgen kijkt, zie je dan de moer e.d. roteren? In dat geval is de naaf het probleem. Zo niet, dan is het je as.

Succes :okeee:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
BramBo08
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 mei 2013 18:30

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door BramBo08 »

Die grote kroonmoer blijft ook gewoon stil staan dus het zal dan inderdaad in as zitten. :|
Trotse Leone Eigenaar
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door the dude »

Hoi Bram, welkom ook vanuit Beverwijk. 't Is jammer dat je nu al in de kosten komt te zitten.

Ik weet niet of LeoneFever nog (passende) assen heeft, want ik lees dat je een automatische bak in je Leone II hebt. Die hebben een ander aantal splines, dan de handbak.
En raad eens wat..... :D Die heb ik dan weer liggen.

Succes ermee in alvast veel rijplezier, want een automaatje rijdt echt super hoor !!
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door justyfever »

De Turbo-assen zijn volgens mij hetzelfde als de automaat-assen. Maar ik hou de assen liever bij m'n FT4WD bak ;)
Dan kan je beter met Jan in conclaaf gaan, Bram!
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door the dude »

25 splines voor de handbak, 23 spl.voor de automaat en heeft niks met turbo uitvoering van doen. kortgeleden een info uitwisseling gehad met OSS die ze zocht....... Toeval? wil dat ik beide uitvoeringen (nog) heb liggen.


Maar ik hou de assen liever bij m'n FT4WD bak Daarin heb je dan weer wel gelijk :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
BramBo08
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 mei 2013 18:30

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door BramBo08 »

Het probleem met mijn aandrijving is opgelost.
ben ermee naar een autobedrijf uit mijn dorp geweest.
hij heeft voor mij een goede 2dehands as met homokineet geregeld.

deze heb ik er onder gezet en de auto rijd weer als een zonnetje.

en de 3bak automaat rijd inderdaad heel fijn vooral die kickdown is mooi :D

nu nog hopen op wat beter weer zodat het dakraam open kan :okeee:

groeten
Trotse Leone Eigenaar
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door the dude »

Fijn dat eea opgelost is en we wachten allemaal op t mooie weer. Heb je dan een glazen open dak...... dan ook lekker veel licht in de auto.

Heb je voor de zekerheid nog wel de splines geteld? Met dat gegeven hebben anderen er ook mss wat aan :|
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
BramBo08
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 mei 2013 18:30

Re: probleem met de aandrijving

Bericht door BramBo08 »

Nee sorry de splines heb Ik niet getelt Ij heb alleen gekeken of hij paste :geek:

En Ja Ik het is een glazen dak, vindt het ook heerlijk dat dat glas groen is (lekker nostalgisch)
Trotse Leone Eigenaar
Plaats reactie