lage gearing Impreza awd 1999

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door Ruudr »

vorig jaar is mijn versnellingsbak kapot gegaan van mijn Impreza 1.6 AWD uit 1999 op weg naar Oostenrijk.

Nu heb ik een andere bak gevonden en laten installeren. Ik ben erachter gekomen dat dit een bak met lage gearing is. Ik kan nu als ik de moterkap omhoog doe een schakeltje omzetten op de versnellingsbak zodat ik lage gearing heb. Moet geloof ik wel 2 mensen zijn. Eentje moet de koppeling ingedrukt houden.

Nu zijn mijn vragen:
1 Kan dit kwaad? (het handmatig in de "LOW" zetten
2 Zit er op deze versnellingsbak ook een oliepeilstok? (vorige had dat wel)
3 Zit hier ook een lock op deze bak?

Zijn er nog meer dingen die ik over deze bak moet weten? Ik ga dit jaar weer naar de sneeuw op vakantie :)

Groet,

Ruud
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door Louis »

1. Je kan niet anders dan handmatig in LOW zetten.
2 en 3. Geen idee.

Staat me iets bij dat deze vraag eerder voorbij is gekomen, kijk hier eens http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=801

Groeten, Louis.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door Ruudr »

ja klopt dat was ook mijn post.

Ben nu wel een beetje benieuwd of er ook een oliepeilstok in zit.
Subaru garage in Kadier en Keer had ook geen idee.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door justyfever »

Nemen die luilakken dan niet eens de tijd om dat even voor je op te zoeken? Kan niet ingewikkeld zijn, ik heb alleen helaas de boeken niet..
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door Ruudr »

justyfever schreef:Nemen die luilakken dan niet eens de tijd om dat even voor je op te zoeken? Kan niet ingewikkeld zijn, ik heb alleen helaas de boeken niet..
Is blijkbaar een lastig gevalletje ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door SP-Boxer »

1. Dat onder de kap op LOW zetten is niet schadelijk. Maar zonder bedieningsmechanisme van binnenuit zou ik hem lekker continue op HIGH laten staan.

2. Deze weet ik niet zeker. De "oude" Phase I bakken (TY752) hadden in ieder geval een peilstok. Vanaf 99 heb je de Phase II bakken (TY754) daarvan weet ik het niet zeker. Zou van het weekend eens bij mijn MY04 moeten kijken.

3. Op deze bakken zit geen lock.


Lekker op wintersport gaan ;) !
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door niksnut »

dan zal er altijd nog een niveau plug in moeten zitten
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door SP-Boxer »

Uiteraard, je moet hem ook ergens door vullen hè :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door erichendri »

Er Zal toch wel visco op de middendiff zitten??.

Eric
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door justyfever »

Ja, dat wel natuurlijk :-)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door SP-Boxer »

Natuurlijk, maar dat is geen lock.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door erichendri »

Mensen noemen dat vaak ook een lock.

Eric
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door justyfever »

De oude Full Time 4WD bakken (achter EA motoren) hebben een open diff met lock. Lock is hier 100% sper, de latere AWD bakken (achter EJ motoren) hebben een visco diff wat het AWD systeem op straat ten goede komt. Offroad kan je echter beter een (100%) lock hebben.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door erichendri »

Een visco lockt ook bijna 100% wanneer de wielen slippen.
Duurt even.
Een inschakelbare lock is inderdaad beter in het terrein.
Werkt meteen.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door SP-Boxer »

Een visco regelt continue. Lock is bij mij vastzetten in een vaste verdeling. Zoals vroeger dus wel kon.
Het 100% sperren van een visco kan in het terrein nog wel eens ongewenst zijn :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door erichendri »

Een visco gaat alleen locken als er wielspin optreed.
De gel wordt dan warm en zet uit waardoor ereen lock ontstaat.
Koelt het weer af dan ont lockt hij weer.
Handmatige lock is altijd beter en daardoor geliefd bij
de echte terreinliefhebber met zijn hoge 4WD.

Eric
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door justyfever »

erichendri schreef:Handmatige lock is altijd beter en daardoor geliefd bij
de echte terreinliefhebber met zijn hoge 4WD.
Offroad dan, mijn 4WD's zou ik liever zien met AWD met viscodiff ;)
Op straat heb je met zo'n viscokoppeling weer meer te vertellen als een 100% lock, 100% sper wil je namelijk onder "normale" omstandigheden niet gebruiken. Anders zou je snel de boel in de soep draaien.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door the dude »

De oude Full Time 4WD bakken (achter EA motoren) hebben een open diff met lock. Lock is hier 100% sper


De eerste XT's uit 1985 hebben gedeeltelijk sperrend achterdiff.dat doorslaan van de achterwielen voorkomt. Naar believen in/uit te schakelen. Later vervangen door een centrale diff, welke d.m.v. een knop in het middenconsole geblokkeerd wordt zodat de voor -en achteras continu 50% van de aandrijfkracht verwerken. (Joost v.d. Wiel's 88-er....)

De Automaat zoals de mijne daarentegen, heeft 2 manieren om de 4WD in/uit te schakelen. Om eea zelf onder controle te houden zit er knopje ( 1/2 cm2) op de vers.hendel.
Daarnaast is er nog een aparte knop, ook in het middenconsole naast de handrem. Waarmee de 4WD automatisch inschakeld wanneer bijv. de wisser wordt aangezet zodra er wordt geremd of hard wordt geaccelereerd.


Nou ik dit zo schrijf krijg ik in ene OOK weer zin in baggerweer...... Mss maar eens naar de motorcrosskuil in IJmuiden
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door justyfever »

the dude schreef:De oude Full Time 4WD bakken (achter EA motoren) hebben een open diff met lock. Lock is hier 100% sper


De eerste XT's uit 1985 hebben gedeeltelijk sperrend achterdiff.dat doorslaan van de achterwielen voorkomt. Naar believen in/uit te schakelen. Later vervangen door een centrale diff, welke d.m.v. een knop in het middenconsole geblokkeerd wordt zodat de voor -en achteras continu 50% van de aandrijfkracht verwerken. (Joost v.d. Wiel's 88-er....)
Jan, je verhaal klopt in die zin dat sommige XT's inderdaad een (platen)sper op het achterdiff hebben, deze is alleen niet naar believen in en uit te schakelen. Voor wat betreft de 4WD aandrijving zijn er verschillende (handgeschakelde) varianten: de eerste 4WD versies hadden 2WD met inschakelbare achterwielaandrijving (deze versie heeft geen middendiff, dit is gelijk aan een 100% sper middendiff). De latere Full Time 4WD versies hadden permanente 4WD met een open middendiff. D.w.z. wanneer er één wiel geen grip heeft stuurt de auto al het vermogen naar dat wiel. Deze versies beschikten alleen ook over een "center diff lock" knop waarmee het centerdiff (100%) is te sperren. In deze situatie draait er altijd minimaal één van de voorwielen en één van de achterwielen. (Heb je ook nog de beschikking over een sperdiff (LSD) op de achteras draaien allebei de achterwielen)

Hoe het precies met de automaten zit weet ik niet :D

Maar de bak waar dit topic over gaat is "véél" nieuwer en heeft de beschikking over een visco middendiff. :)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door the dude »

Ik wilde alleen maar de keuze-mogelijkheid aanstippen. die heb je niet vaak (meer ) op AWD.... En natuurlijk een beetje stoer doen met mijn autootje 8-)

Balen; de sneeuw is nou al tot snot vergaan hier :(
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: lage gearing Impreza awd 1999

Bericht door richardcabrio »

hoi

voor zover het nodig is weet ik niet
ik heb zelf een 92er en laatst ook nog een 95er gesloopt

bij bijde bakken zit aan de rechterzijde achter het koppelingshuis een klein peilstokje in de bak

misschien heb je er wat aan
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Plaats reactie