lage gearing Impreza awd 1999
lage gearing Impreza awd 1999
vorig jaar is mijn versnellingsbak kapot gegaan van mijn Impreza 1.6 AWD uit 1999 op weg naar Oostenrijk.
Nu heb ik een andere bak gevonden en laten installeren. Ik ben erachter gekomen dat dit een bak met lage gearing is. Ik kan nu als ik de moterkap omhoog doe een schakeltje omzetten op de versnellingsbak zodat ik lage gearing heb. Moet geloof ik wel 2 mensen zijn. Eentje moet de koppeling ingedrukt houden.
Nu zijn mijn vragen:
1 Kan dit kwaad? (het handmatig in de "LOW" zetten
2 Zit er op deze versnellingsbak ook een oliepeilstok? (vorige had dat wel)
3 Zit hier ook een lock op deze bak?
Zijn er nog meer dingen die ik over deze bak moet weten? Ik ga dit jaar weer naar de sneeuw op vakantie
Groet,
Ruud
Nu heb ik een andere bak gevonden en laten installeren. Ik ben erachter gekomen dat dit een bak met lage gearing is. Ik kan nu als ik de moterkap omhoog doe een schakeltje omzetten op de versnellingsbak zodat ik lage gearing heb. Moet geloof ik wel 2 mensen zijn. Eentje moet de koppeling ingedrukt houden.
Nu zijn mijn vragen:
1 Kan dit kwaad? (het handmatig in de "LOW" zetten
2 Zit er op deze versnellingsbak ook een oliepeilstok? (vorige had dat wel)
3 Zit hier ook een lock op deze bak?
Zijn er nog meer dingen die ik over deze bak moet weten? Ik ga dit jaar weer naar de sneeuw op vakantie
Groet,
Ruud
Re: lage gearing Impreza awd 1999
1. Je kan niet anders dan handmatig in LOW zetten.
2 en 3. Geen idee.
Staat me iets bij dat deze vraag eerder voorbij is gekomen, kijk hier eens http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=801
Groeten, Louis.
2 en 3. Geen idee.
Staat me iets bij dat deze vraag eerder voorbij is gekomen, kijk hier eens http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=801
Groeten, Louis.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: lage gearing Impreza awd 1999
ja klopt dat was ook mijn post.
Ben nu wel een beetje benieuwd of er ook een oliepeilstok in zit.
Subaru garage in Kadier en Keer had ook geen idee.
Ben nu wel een beetje benieuwd of er ook een oliepeilstok in zit.
Subaru garage in Kadier en Keer had ook geen idee.
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Nemen die luilakken dan niet eens de tijd om dat even voor je op te zoeken? Kan niet ingewikkeld zijn, ik heb alleen helaas de boeken niet..
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Is blijkbaar een lastig gevalletjejustyfever schreef:Nemen die luilakken dan niet eens de tijd om dat even voor je op te zoeken? Kan niet ingewikkeld zijn, ik heb alleen helaas de boeken niet..
Re: lage gearing Impreza awd 1999
1. Dat onder de kap op LOW zetten is niet schadelijk. Maar zonder bedieningsmechanisme van binnenuit zou ik hem lekker continue op HIGH laten staan.
2. Deze weet ik niet zeker. De "oude" Phase I bakken (TY752) hadden in ieder geval een peilstok. Vanaf 99 heb je de Phase II bakken (TY754) daarvan weet ik het niet zeker. Zou van het weekend eens bij mijn MY04 moeten kijken.
3. Op deze bakken zit geen lock.
Lekker op wintersport gaan !
2. Deze weet ik niet zeker. De "oude" Phase I bakken (TY752) hadden in ieder geval een peilstok. Vanaf 99 heb je de Phase II bakken (TY754) daarvan weet ik het niet zeker. Zou van het weekend eens bij mijn MY04 moeten kijken.
3. Op deze bakken zit geen lock.
Lekker op wintersport gaan !
"I feel Legacy"
Re: lage gearing Impreza awd 1999
dan zal er altijd nog een niveau plug in moeten zitten
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
- erichendri
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Er Zal toch wel visco op de middendiff zitten??.
Eric
Eric
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Ja, dat wel natuurlijk
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
- erichendri
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Mensen noemen dat vaak ook een lock.
Eric
Eric
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
De oude Full Time 4WD bakken (achter EA motoren) hebben een open diff met lock. Lock is hier 100% sper, de latere AWD bakken (achter EJ motoren) hebben een visco diff wat het AWD systeem op straat ten goede komt. Offroad kan je echter beter een (100%) lock hebben.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
- erichendri
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Een visco lockt ook bijna 100% wanneer de wielen slippen.
Duurt even.
Een inschakelbare lock is inderdaad beter in het terrein.
Werkt meteen.
Eric
Duurt even.
Een inschakelbare lock is inderdaad beter in het terrein.
Werkt meteen.
Eric
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Een visco regelt continue. Lock is bij mij vastzetten in een vaste verdeling. Zoals vroeger dus wel kon.
Het 100% sperren van een visco kan in het terrein nog wel eens ongewenst zijn
Het 100% sperren van een visco kan in het terrein nog wel eens ongewenst zijn
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Een visco gaat alleen locken als er wielspin optreed.
De gel wordt dan warm en zet uit waardoor ereen lock ontstaat.
Koelt het weer af dan ont lockt hij weer.
Handmatige lock is altijd beter en daardoor geliefd bij
de echte terreinliefhebber met zijn hoge 4WD.
Eric
De gel wordt dan warm en zet uit waardoor ereen lock ontstaat.
Koelt het weer af dan ont lockt hij weer.
Handmatige lock is altijd beter en daardoor geliefd bij
de echte terreinliefhebber met zijn hoge 4WD.
Eric
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Offroad dan, mijn 4WD's zou ik liever zien met AWD met viscodifferichendri schreef:Handmatige lock is altijd beter en daardoor geliefd bij
de echte terreinliefhebber met zijn hoge 4WD.
Op straat heb je met zo'n viscokoppeling weer meer te vertellen als een 100% lock, 100% sper wil je namelijk onder "normale" omstandigheden niet gebruiken. Anders zou je snel de boel in de soep draaien.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: lage gearing Impreza awd 1999
De oude Full Time 4WD bakken (achter EA motoren) hebben een open diff met lock. Lock is hier 100% sper
De eerste XT's uit 1985 hebben gedeeltelijk sperrend achterdiff.dat doorslaan van de achterwielen voorkomt. Naar believen in/uit te schakelen. Later vervangen door een centrale diff, welke d.m.v. een knop in het middenconsole geblokkeerd wordt zodat de voor -en achteras continu 50% van de aandrijfkracht verwerken. (Joost v.d. Wiel's 88-er....)
De Automaat zoals de mijne daarentegen, heeft 2 manieren om de 4WD in/uit te schakelen. Om eea zelf onder controle te houden zit er knopje ( 1/2 cm2) op de vers.hendel.
Daarnaast is er nog een aparte knop, ook in het middenconsole naast de handrem. Waarmee de 4WD automatisch inschakeld wanneer bijv. de wisser wordt aangezet zodra er wordt geremd of hard wordt geaccelereerd.
Nou ik dit zo schrijf krijg ik in ene OOK weer zin in baggerweer...... Mss maar eens naar de motorcrosskuil in IJmuiden
De eerste XT's uit 1985 hebben gedeeltelijk sperrend achterdiff.dat doorslaan van de achterwielen voorkomt. Naar believen in/uit te schakelen. Later vervangen door een centrale diff, welke d.m.v. een knop in het middenconsole geblokkeerd wordt zodat de voor -en achteras continu 50% van de aandrijfkracht verwerken. (Joost v.d. Wiel's 88-er....)
De Automaat zoals de mijne daarentegen, heeft 2 manieren om de 4WD in/uit te schakelen. Om eea zelf onder controle te houden zit er knopje ( 1/2 cm2) op de vers.hendel.
Daarnaast is er nog een aparte knop, ook in het middenconsole naast de handrem. Waarmee de 4WD automatisch inschakeld wanneer bijv. de wisser wordt aangezet zodra er wordt geremd of hard wordt geaccelereerd.
Nou ik dit zo schrijf krijg ik in ene OOK weer zin in baggerweer...... Mss maar eens naar de motorcrosskuil in IJmuiden
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Jan, je verhaal klopt in die zin dat sommige XT's inderdaad een (platen)sper op het achterdiff hebben, deze is alleen niet naar believen in en uit te schakelen. Voor wat betreft de 4WD aandrijving zijn er verschillende (handgeschakelde) varianten: de eerste 4WD versies hadden 2WD met inschakelbare achterwielaandrijving (deze versie heeft geen middendiff, dit is gelijk aan een 100% sper middendiff). De latere Full Time 4WD versies hadden permanente 4WD met een open middendiff. D.w.z. wanneer er één wiel geen grip heeft stuurt de auto al het vermogen naar dat wiel. Deze versies beschikten alleen ook over een "center diff lock" knop waarmee het centerdiff (100%) is te sperren. In deze situatie draait er altijd minimaal één van de voorwielen en één van de achterwielen. (Heb je ook nog de beschikking over een sperdiff (LSD) op de achteras draaien allebei de achterwielen)the dude schreef:De oude Full Time 4WD bakken (achter EA motoren) hebben een open diff met lock. Lock is hier 100% sper
De eerste XT's uit 1985 hebben gedeeltelijk sperrend achterdiff.dat doorslaan van de achterwielen voorkomt. Naar believen in/uit te schakelen. Later vervangen door een centrale diff, welke d.m.v. een knop in het middenconsole geblokkeerd wordt zodat de voor -en achteras continu 50% van de aandrijfkracht verwerken. (Joost v.d. Wiel's 88-er....)
Hoe het precies met de automaten zit weet ik niet
Maar de bak waar dit topic over gaat is "véél" nieuwer en heeft de beschikking over een visco middendiff.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: lage gearing Impreza awd 1999
Ik wilde alleen maar de keuze-mogelijkheid aanstippen. die heb je niet vaak (meer ) op AWD.... En natuurlijk een beetje stoer doen met mijn autootje
Balen; de sneeuw is nou al tot snot vergaan hier
Balen; de sneeuw is nou al tot snot vergaan hier
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
- richardcabrio
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58
Re: lage gearing Impreza awd 1999
hoi
voor zover het nodig is weet ik niet
ik heb zelf een 92er en laatst ook nog een 95er gesloopt
bij bijde bakken zit aan de rechterzijde achter het koppelingshuis een klein peilstokje in de bak
misschien heb je er wat aan
voor zover het nodig is weet ik niet
ik heb zelf een 92er en laatst ook nog een 95er gesloopt
bij bijde bakken zit aan de rechterzijde achter het koppelingshuis een klein peilstokje in de bak
misschien heb je er wat aan
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
And legacy be5 twin turbo blitzen tm