wobwobwob

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

wobwobwob

Bericht door RJS »

Zo, net terug van vakantie. Forester heeft ons weer veilig heen en terug gebracht. Toch is er een klein dingetje, dat me nu echt begint te irriteren. Bij het rijden lijkt het net of een van de banden niet helemaal rond is: wobwobwobwob, etcetera. De frequentie van het geluid neemt toe met het stijgen van de snelheid. Het geluid krijgt dan het karakter van een kapot lager, een beetje een jankend/brommend geluid. Gek is wel dat het geluid na enige tijd rijden min of meer verdwijnt. Een zachte brom blijft over.

Ik heb de banden voor vertrek laten uitbalanceren, want ik het had het gevoel dat de auto een beetje trilde, overigens niet in het stuur, waardoor ik vermoed dat het probleem achter zit. Het leek te helpen, maar later toch ook weer niet, althans, de ene keer is een lichte trilling te voelen, de andere keer niet. Hoe check je bij deze auto's de wiellagers. De banden zijn Bridgestone Duellers (wel op leeftijd). De auto heeft inmiddels 251000 km gereden, dus een kapot wiellager zou te verwachten zijn.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: wobwobwob

Bericht door boswachterfan »

Ik heb dat ook gehad met de oude Bridgestones die eronder zaten bij aankoop. Takkegeluid. Ook met andere banden onder andere auto's trouwens. Het wordt minder als de banden opwarmen. Toen er nieuwe op zaten, was het weg. Wel merk ik dat ze even moeten opwarmen als de auto een paar dagen heeft stilgestaan. Dan trilt hij ook lichtjes, de eerste kilometers. Voel maar eens met je handen over de achterbanden vooral. Als je het gevoel krijgt dat je over een zaag wrijft, dan heb je de oorzaak waarschijnlijk. Niet zomaar wiellagers gaan vervangen ;)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: wobwobwob

Bericht door SP-Boxer »

Dat heet cuppen van de banden. Is met name bij voorwielaandrijfers een bekend fenomeen op de achterwielen, maar mijn Legacy's hebben er ook last van.
Ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat dit geluid verdwijnt bij het opwarmen van de banden, maar misschien rijd ik mijn banden niet warm genoeg :mrgreen:

Om cuppen te voorkomen regelmatig de voor- en achterwielen wisselen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: wobwobwob

Bericht door RJS »

Kijk, mooi hè zo'n forum. Het werd minder naarmate ik langer reed. Ik denk dat ik er nieuwe onder ga laten zetten. ze zijn erg oud. Waarschijnlijk is het de tweede set onder deze auto. Dank heren. Uitlijnen is ook aan de orde. De achterwielen slijten aan de buitenkant ietsjes harder. Kan ik dit bij elk uitlijnbedrijf laten doen, of moet het gebeuren bij een bedrijf dat ervaring heeft met het merk...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wobwobwob

Bericht door erichendri »

Kan bij elk bedrijf, vraag wel om een rapport en plaats dat hier.
Buitenkant slijtage kan ook te lage bandenspanning zijn.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: wobwobwob

Bericht door RJS »

Bandenspanning zit wel snor. Altijd flink hoger dan fabrieksopgave. Nu rondom 2.2 bar. Zag nu ook dat de banden ongelijk versleten zijn. Scheelt niet veel maar het is zichtbaar. Is me niet opgevaleen toen ik de auto kocht, maar er zat toen natuurlijk behoorlijk meer profiel op.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: wobwobwob

Bericht door RJS »

Dus ik kan ook gewoon naar de kwikfit?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wobwobwob

Bericht door erichendri »

uche uche uche.
we hadden het over garages, van profile hoor je wel eens goede dingen.
Mag wel iets hoger als 2.2 , zit zelf op +2.6 bar.
Banden ook elke 15000-20000 km even wisselen tussen voor en achteras.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: wobwobwob

Bericht door RJS »

Ja, wisselen gebeurt sowieso als ik de winterbanden er onderzet. ik markeer dan altijd wat voor en achter is. Zag een mooie aanbieding bij Profile met Michelin latitude cross. krijgt mooie gebruiksersreviews (voor zover dat wat zegt). Ik heb ook niet zoveel met Kwikfit. Noemde maar even de grootste bandenboer... dank je Eric.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: wobwobwob

Bericht door RJS »

Zo, vier nieuwe Michelins eronder en uitgelijnd. Geen wobwobwob meer en de auto stuurt wat strakker. Zijn qua brandstofverbruik C banden. De ouwe Duckers waren G. Ben benieuwd of ook dat te merken is...
Plaats reactie