Niveauregeling

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Niveauregeling

Bericht door sufos »

De nieuwe veren zitten eronder, nog niet veel gereden maar het voelt goed. Wel even wennen, de auto staat bijna 8 cm hoger aan de achterkant, wat een verschil. Dat verschil merk je echt wel, het lijkt wel of ik in een andere auto rij, bedankt voor de tips!
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Niveauregeling

Bericht door erichendri »

8 cm omhoog gegaan.
Dan waren de veren goed gaar.
Glij je nu van je voorstoel af??

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Niveauregeling

Bericht door quikfit »

sufos schreef:De nieuwe veren zitten eronder, nog niet veel gereden maar het voelt goed. Wel even wennen, de auto staat bijna 8 cm hoger aan de achterkant, wat een verschil. Dat verschil merk je echt wel, het lijkt wel of ik in een andere auto rij, bedankt voor de tips!
Hier is ie ook flink omhoog gegaan(schokbrekers en veren vervangen),de meeste Foresters hangen achterover(ook tijdens het rijden),het ziet er niet uit... :roll:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Niveauregeling

Bericht door sufos »

Je zou er inderdaad bijna van af glijden :lol:

De veren zijn niet origineel dus het is wel appels met peren vergelijken. Maar 8 centimeter is inderdaad erg veel. Toch reed de auto nog prima. De laatste weken goed opgelet en het viel op dat met name de eerste forester soms erg laag op de poten staat.

Moet trouwens nog wel even mijn lampen opnieuw laten afstellen :lol:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
klaasf
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2018 08:12

Re: Niveauregeling

Bericht door klaasf »

Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en heb sinds kort een oude forester in mijn bezit (vandaar dat ik nieuw ben :D). Helaas kwam ik erachter dat de achterdempers niet goed werken. Ik dacht in plaats van het openen van een nieuw topic reageer ik wel op een oude.

Ik lees namelijk op dit forum dat de schokdempers met niveau regeling wel vaker problemen geven. Die van mijn forester SF 2.0 S-turbo zijn ook niet goed meer en moeten denk ik vervangen worden. De achterkant zit laag en kan momenteel geen trailer erachter knopen (trekhaak zit op 33 cm). Ik dacht dat ik de schokdempers moet vervangen in zijn geheel maar ik lees hier ook dingen over alleen hulpveren vervangen door PRO veren van carsupport en dat dit ook het probleem kan oplossen. Neem aan dat dit alleen werkt als de schokdemper nog wel iets omhoog gaat met een zware lading (wat hij nu dus niet doet).

Ik was wel benieuwd waar mensen met dit probleem het voor vervangen hebben. De originele zelf nivilerende zijn te duur en heb een set van pedders gezien voor 400 euro maar ga het liefst gewoon voor normale standard dempers. Ik heb bijvoorbeeld een set KYB schokdempers gezien voor 150 E maar vraag me alleen af of je die zo kan uitwisselen met zelf nivilerende of dat het dan een moeilijk aanpassings verhaal wordt.

Iemand hier toevallig enig idee van? En sta open voor andere suggesties. Wil het liefst gewoon zelf installeren.
Laatst gewijzigd door klaasf op 11 apr 2018 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Niveauregeling

Bericht door quikfit »

Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets.
Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
klaasf
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2018 08:12

Re: Niveauregeling

Bericht door klaasf »

quikfit schreef:Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets.
Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Dit was het antwoord wat ik zocht. Bedankt :okeee: Dus als ik gewoon dat setje KYB schokdempers koop (https://www.auto-onderdelen24.nl/kyb/1737657) kan ik ze gewoon uitwisselen en zit ie weer op normale hoogte. Zie dat jij dat ook gedaan hebt. Weet je nog welk type/merk toevallig?
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Niveauregeling

Bericht door Mr.Q »

klaasf schreef:
quikfit schreef:Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets.
Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Dit was het antwoord wat ik zocht. Bedankt :okeee: Dus als ik gewoon dat setje KYB schokdempers koop (https://www.auto-onderdelen24.nl/kyb/1737657) kan ik ze gewoon uitwisselen en zit ie weer op normale hoogte. Zie dat jij dat ook gedaan hebt. Weet je nog welk type/merk toevallig?
Maar dan heb je nog niet de juiste veren.
Dus dan komt een setje Pedders (=incl. veren) weer dichterbij.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
klaasf
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2018 08:12

Re: Niveauregeling

Bericht door klaasf »

Mr.Q schreef:
klaasf schreef:
quikfit schreef: Maar dan heb je nog niet de juiste veren.
Dus dan komt een setje Pedders (=incl. veren) weer dichterbij.

Greetz, Q
Oke ja niet aan gedacht maar dat klopt natuurlijk. Bedankt. Dan is idd een pedders setje het gemakkelijkst.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Niveauregeling

Bericht door quikfit »

klaasf schreef:Zie dat jij dat ook gedaan hebt. Weet je nog welk type/merk toevallig?
De mijne komen hier vandaan,het is hetzelfde merk en fabrikant als waar de ''niveau'' schokbrekers vandaan komen; https://sbutikken.no/catalog/produkter/ ... er_03_08_/ Maar ik denk dat,dat wat te ver voor je is... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Niveauregeling

Bericht door erichendri »

Pedders kan je bij fine line in Almere bestellen.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Niveauregeling

Bericht door *thomas* »

Nog een tip: de schokbrekers van een Forester SG (model vanaf 2002 - 3) passen ook op een Forester SF (eerste type), mits gebruik van SF veren. Het voordeel hiervan is dat de veerschotels iets hoger staan en dat je dus nog wat aan hoogte wint...
YourivonKiev
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2018 09:39

Re: Niveauregeling/achterveren

Bericht door YourivonKiev »

Klopt het dat de Forester (EJ202,1999) standaard niveauregelaars heeft als achterdemper ? Linksachter is de veer ingezakt. Spatbordrand tot op rand van de band. Demper zelf daar vgl mij ook niet best meer.

Waarmee vervangen ?Ik denk aan Kabaya of Blueprint. Welke lengte nemen ?
Zouden jullie altijd de veerschotels meevervangen ? Ik weet niet in welke conditie die zijn.
Username
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 dec 2016 20:47

Re: Niveauregeling

Bericht door Username »

quikfit schreef:Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets. Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.
Gr. Quikfit :mrgreen:
Even een aanvulling voor wat meer duidelijkheid omdat ik nogal wat tegenstrijdige berichten en spraakverwarring lees zo her en der mbt vering en niveauregeling.

De achterveren van de voertuigen met niveauregeling zijn dunner (en dus slapper) in vergelijking met de voertuigen zonder deze regeling. Een mechanisme in de schokdemper zorgt ervoor dat deze zich bij iedere ingaande slag een beetje meer oppomt waardoor hij steeds stugger wordt. Een soort progressieve veer dus.
Vervang je nu alleen de achterschokdempers dan zal je auto net zo "achterover hangen" als voorheen maar dan niet meer terugkomen in een normale rijstand nadat je enkele drempeltjes hebt gehad.

De in dit topic eerder genoemde vervangingsveren (per of pro) zijn dikker dan de veren die standard op de niveau geregelde achterschokdempers zitten. Hierdoor staat het voertuig altijd "voorover", ook indien ze worden gemonteerd op de niveauregelaars.

Het vervangen van alleen de achterschokdempers om de achterzijde weer hoger te krijgen werkt niet (als je tenminste weer dezelfde slaglengte monteerd), de veren moeten zorgen voor de juiste rijhoogte en niet de schokdempers. De schokdempers zorgen er alleen maar voor dat bij het nemen van oneffenheden de wielen contact blijven houden met de grond. De werking van een losse schokdemper kun je controleren door deze (trachten) in te duwen en uit te trekken. Gaat dit soepel (als een fietspomp of nog gemakkelijker) dan zijn ze waarschijnlijk versleten. Krijg je ze niet of slechts met veel kracht/ gewicht in- en uitgeschoven dan doen ze hun werk nog. Controleren als alles nog onder de auto gemonteerd zit: duw op het spatbord en laat los. De auto moet dan na 1x uitveren weer stil staan, deint hij na dan zijn de schokdempers waarschijnlijk aan vervanging toe.

Nog even voor degene die praktijkinfo zoeken: Ik heb de veren van de niveau geregelde achterschokdempers vervangen door een set PER veren. De niveauregeling werkte nog perfect, ik was het alleen beu dat de auto na het laden of tanken er altijd zo "doorgezakt' bij stond. De gedemonteerde veren waren nog beide even lang, dit was dezelfde lengte als die van de set verzwaarde veren.
De auto (incl 75L LPG tank) staat nu voor en achter weer even hoog (ca + 3.5/4 cm). Qua rijcomfort merk ik niet dat er 35% stuggere veren gemonteerd zijn, ik heb er nog geen extra lading in of achter gehad.
Als ik op de kogel ga staan (75Kg) zakt de auto slechts ca 2 cm
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Niveauregeling/achterveren

Bericht door quikfit »

YourivonKiev schreef:Klopt het dat de Forester (EJ202,1999) standaard niveauregelaars heeft als achterdemper ? Linksachter is de veer ingezakt. Spatbordrand tot op rand van de band. Demper zelf daar vgl mij ook niet best meer.

Waarmee vervangen ?Ik denk aan Kabaya of Blueprint. Welke lengte nemen ?
Zouden jullie altijd de veerschotels meevervangen ? Ik weet niet in welke conditie die zijn.
Dan moet je kijken of er op de schokbreker een cilinder zit(zie foto?)
Merk en prijs bepaal jezelf.Typ je kenteken in op de site waar je gaat kopen...als het goed is krijg je de juiste schokbrekers en veren.(zonder niveauregeling)
Veerschotels vervang je alleen als ze slecht/doorgeroest zijn...ik weet ook niet in welke conditie die van jou zijn. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Schokbreker.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Niveauregeling

Bericht door erichendri »

De niveau regeling pompt de auto op en heeft niks met de demping te maken.
Monteer je stuggere veren dan duurt dat op niveau pompen langer.
Dempers dempen pas na een paar veer bewegingen als ze stil hebben gestaan dus ff blijven duwen op je auto.
De ingaande slag en de uitgaande slag wordt gedempt.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Forester SH achterveren vervangen

Bericht door snoef »

Heeft iemand hier weleens de achterveren van een Forester SH vervangen door andere veren? Bij de SG ging dat heel gemakkelijk. Bovenkant schokbrekers was goed bereikbaar. Carsupport PRO veren gaat het hier om. Maar bij de SH zitten ze in het achterruim onder de plastic afwerking. Moet die er helemaal af? Ik laat het wel doen door mijn garage, maar die heeft nog niet eerder dit type Forester van andere veren voorzien, vandaar dat ik al graag stap voor stap weet wat we moeten gaan doen. Nog aan andere dingen denken/ voor oppassen?
Bedankt alvast!



erichendri schreef:De niveau regeling pompt de auto op en heeft niks met de demping te maken.
Monteer je stuggere veren dan duurt dat op niveau pompen langer.
Dempers dempen pas na een paar veer bewegingen als ze stil hebben gestaan dus ff blijven duwen op je auto.
De ingaande slag en de uitgaande slag wordt gedempt.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Niveauregeling

Bericht door quikfit »

Bij de SG zitten ze ook onder de plastic afwerking...dat gaat jouw garage wel lukken hoor. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Niveauregeling

Bericht door snoef »

"in het achterruim onder de plastic afwerking" Hiermee bedoel ik zo'n beetje de hele plastic zij binnen bekleding van plastic. Dat moet bijvoorbeeld ook helemaal los als je de trekhaak bedrading wilt doortrekken.
In de SG 2003 zitten ze in de bekleding onder een kapje dat je oplicht...
Ik heb er geen twijfel over dat het gaat lukken, maar ik haal liever niets overhoop wat net zo goed had kunnen blijven zitten. ;)
Forester 2011 FB20
Plaats reactie