Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Ik heb sinds enkele dagen een vreemd probleem: Als ik soms rem, beginnen de voorwielen te vibreren, maar het gebeurt niet altijd. Je merkt het ook duidelijk in het rempedaal. Gisteren begon het ook nog eens een zwaar brom geluid te maken, toen ik op de snelweg reed. Toen ik de wagen stil kon zetten en de wagen opgekrikt had, om te controleren of ik misschien een defect wiellager had, kon ik niets ontdekken. Ik ben vervolgens weg gereden, en heb nergens last meer van gehad.
Als het probleem zich voordoet, komt het voor dat de wagen sterk naar rechts trekt.

Iemand een idee wat het kan zijn? De wagen gaat deze week nog op de brug, want ik moet er binnenkort nog een heel stuk mee weg. Ik wil dit zo snel mogelijk opgelost hebben.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Louis »

Remklauw rechts zit waarschijnlijk vast of komt niet goed vrij. Is de rechter remschijf veel warmer dan de linker na een stukje rijden?
Oplossing is goed reinigen of reviseren/vervangen afhankelijk van de staat. Doe ook gelijk de andere kant, remmen gaan PER PAAR.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Ik heb zojuist de wagen op de krik gehad, en je hebt gelijk. Rechtsvoor beweegt de zuiger aanzienlijk moeilijker als linksvoor, die kan ik zelfs met de hand induwen. Ik heb met grote moeite de zuiger weer terug gekregen. Wel komt de zuiger goed naar buiten, maar wil niet helemaal terug in de ruststand. Ik heb mijn garage opgebeld, en hij adviseerde me liever de remklauw te vervangen, hij vond het echter niet nodig beide klauwen te vervangen. Dat ga ik dus ook doen. De remschijven zagen er nog behoorlijk goed uit, en krom zijn ze ook niet (met een rij gecontroleerd). Ik heb geen speling kunnen ontdekken aan de wiellagers.

Woensdag gaat de wagen op de brug, voor wat klein onderhoud. Remklauw vervangen, nieuwe bougies, nieuwe bougiekabels, nieuwe luchtfilter, en ook maar gelijk de pollenfilter vervangen (als ik dan toch bezig ben...). Verder is alles in orde. Olie hoef ik nog niet te vervangen, die is nog goed. Is voor mij wel even wennen, mijn vorige wagen verbruikte 1 liter olie op 700km... (Dat was dus elke week olie controleren). Ik word zo nog lui :lol:

In ieder geval: Hartelijk dank voor je antwoord :okeee: .
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door erichendri »

Remblokken altijd per set vervangen en bij een remklauw volstaat het
reviseren of vervangen van degene die vastzit.
Revisiesetje kost bij de subarudealer ongeveer 35 euro en is met een half uurtje voor mekaar.
Doe ik zelf ook altijd bij onze auto's.
Klauw is ruim 200+ euro dus tel uit je winst.
Een rem die vastzit herken je aan een warm wiel na een rit.
Controle kan ook door de zuiger terug te drukken met een grote tang.
Klauw weer monteren en twee keer op je rempedaal trappen en de zuiger zit weer op zijn plek.
Schijven controleren met een rij op kromheid gaat je niet lukken, dat doe je met een micrometer
terwijl je de schijf/naaf ronddraaid.

Laat je garage wel goed opletten bij het vervangen van de remklauw.
Als je auto ook ABS heeft is deze lastig te ontluchten.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Volgens mijn garage kost de remklauw €125, dus daarom kies ik liever voor vervanging. En voor dat geld ga ik niet zitten prutsen om de revisieset erin te krijgen. Revisieset kost overigens €26. Mijn wagen heeft overigens geen ABS, stond in 2001 nog op de optielijst :roll: (Nu vind ik dat geen probleem, ik rij al jaren wagens zonder ABS, en heb ook op gladde ondergrond niet echt problemen met blokkerende remmen, kwestie van training).

De remzuiger gaat nog wel goed naar buiten, en trekt ook wel weer terug, maar niet helemaal, alsof er een rand voor zit. Ik krijg slechts met heel veel moeite de remzuiger helemaal ingedrukt. Vervangen dus.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door erichendri »

Wordt je wiel warm na een rit kan de zuiger vast zitten.
Is al na een paar km merkbaar, vergelijk het met de andere wielen.
Remblokken kunnen ook vastzitten door roest.
Remzuiger wordt teruggetrokken door het afdichtingsrubber, dat is een
minimale beweging en niet te zien,denk aan max. 0,2 mm.

Voor 125 heb je geen subaru remklauw.
Was de 26 euro voor het setje bij de dealer?

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Het zijn remklauwen van TRW, dezelfde als er nu op zitten. Ik neem aan, dat die nog origineel zijn.
Met vriendelijke groet,

Patrick
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door dj rene »

Wat ook nog eens het geval kan zijn is een remslang die beschadigt is van binnen.
Dit is mij al een keer overkomen bij mijn VW T4 op de achterscijven.
Had nieuwe schijven, blokken en de klauwen gereviseerd.
Helaas bleef het probleem zich voordoen.

Bij mij was dus de remslang beschadigt door een luie monteur die een grip tang op een dubbelgeknikte remslang heeft gezet tijdens een reparatie.
Aan de binnenkant van de slang is het rubber beschadigt/losgelaten wat als een soort van klepje ging werken.
De olie liep dus wel makkelijk naar de remklauw toe maar kon bijna niet weer terug stromen.
Hierdoor bleef mijn ene wiel constant deels op de rem.

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo is, maar neem het in je zoektocht mee. ;)


Groet René 8-)
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Uiteindelijk heb ik beide remklauwen vervangen. Eerst alleen de linkse, en dat was ook hard nodig, die zat echt muurvast, bijna geen beweging meer in te krijgen. Maar daarmee was het probleem van het vibreren nog niet weg. Het rechter voorwiel werd nu warm, reden voor mij om die remklauw dan ook maar te vervangen. Nu al enkele dagen geen problemen meer ondervonden. Wel vermoed ik nog wel een hele lichte kromheid in een van de remschijven, maar dat is niet echt storend en het beïnvloedt de remweg helemaal niet. Misschien dat ik het nog deze zomer ga vervangen, als de wagen een beurt krijgt.

De remmen doen het nu perfect, en ik heb ze al mogen testen op de Duitse Autobahn. Vol in de ankers met een snelheid van 160km/h naar 0. Ik sta er overigens van te kijken, dat de wielen niet geblokkeerd hebben, want de wagen heeft geen ABS. Maar de remweg viel me niet tegen, ik had nog meer dan afstand (50-80 meter) genoeg tot de wagen voor mij (een 700-800m voor me hadden 2 wagens elkaar op onzachte wijze elkaar geaaid, met een hoop blikschade als gevolg). Maar goed, dat ik de remklauwen vervangen had, dat was gegarandeerd fout gegaan met de oude klauwen...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Louis »

Heel verstandig dat je beide remmen hebt aangepakt.
Heb lang geleden ook een rotte remklauw gehad met mijn vorige Legacy. Kostte me dus een nieuwe en de dealer reageerde verbaasd toen ik er twee eiste. Ik vroeg het niet, ik eiste. Want over remmen maak ik absoluut geen grappen. Je leven hangt ervan af.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Ik ben wel aan het nadenken over andere remvoeringen, na de noodstop kwam er goede rook van de remmen, en kwam er de heerlijke :roll: geur van verbrande remvoeringen de wagen binnen...

Eens kijken of er wat aftermarktet spul te krijgen is, dat wat meer hitte kan verdragen dat de "standaard" remvoeringen. In het verleden goede ervaring gehad met EBC, misschien dat ik daar weer eens naar ga kijken. Ik ga van de zomer nog wel Noorwegen in, en moet dan een kleine 4000km rijden, dan wil ik heel zeker kunnen vertrouwen op mijn remmen,zeker als de wagen ook nog eens goed geladen is.
Met vriendelijke groet,

Patrick
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door dj rene »

Misschien iets zachtere remblokken.
Slijten wel sneller, maar remmen beter.

Groet René 8-)
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Meestal worden de materialen harder, als ze meer temperaturen moeten verdragen. Maar daarvan slijten de remschijven weer harder van. En de vonken hoeven nu ook weer niet van de wielen te komen, tijdens het remmen...

Ik heb me een setje EBC Greenstuff besteld, en nieuwe remschijven van Brembo, dan moet het wel goed gaan komen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door erichendri »

Na een noodstop vanaf 160 km/u roken alle remmen.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door Vmax »

Dat klopt, maar goede remblokken verbranden dan niet. Daarvoor heb ik te lang ervaring met remmen. Ik heb hiervoor altijd Opel gereden, en heb daar nooit zulke remproblemen mee gehad als ik nu met mijn Impreza had, het vibreren vanwege de remklauwen was echt nieuw voor mij. Natuurlijk heb ik wel eens een slechte remklauw gehad, meerdere malen zelfs, maar dat had dan gewoon als gevolg dat hij aan ene kant alleen maar slechter remde. Nooit dat het ging vibreren. En geloof me maar, dat ik niet zuinig ben op mijn remmen. Het is niet mijn eerste setje remvoeringen en remschijven, die ik moet vervangen, omdat ze helemaal krom zijn door de hitte. Ik heb zelfs rondgereden met remschijven en remvoeringen, die eigenlijk niet voor op de straat waren. Remmen in het donker was dan wel spectaculair, de vonken kwamen door de velgen naar buiten. Maar remmen deed het, en erg goed. Dat ik wel elke 20000km mijn remschijven en remvoeringen moest vervangen, deed me toen niet zo veel.
Mijn nickname staat er niet voor niets, Vmax staat voor de maximale topsnelheid, en die wil ik nog wel eens testen... Ik ben wel wat rustiger geworden, maar af en toe steekt het duiveltje weer een keer de kop op...

Maar voor een daily driver is dat niets en daarvoor is mijn Impreza toch wel voor bedoeld. De remmen volstaan voor deze wagen, maar na de noodstop is de performance van de remmen toch even wat minder geweest. Nu ik al weer bijna 1000km verder ben, is daar minder meer van te werken, dat is nu al weer weg gesleten.
Voor mijn gemoedsrust doe ik er toch andere remschijven en remblokken op. Ik heb goede ervaringen met deze componenten, dus waarom goede ervaringen niet opnieuw toepassen. Het zijn trouwens geen EBC Greenstuff geworden, maar EBC RedStuff. De Greenstuff waren niet op voorraad, en de Redstuff wel, die remmen nog beter ook nog. De remschijven zijn gewoon standaard Brembo, zonder sleuven en gaten. dat is voor een wagen als deze niet nodig.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wielen vibreren bij het remmen, maar niet altijd

Bericht door SP-Boxer »

Na zo'n bericht kan ik je eigenlijk alleen maar adviseren om DBA schijven met Hawk HP+ aan te schaffen. (mits beschikbaar voor het standaard spul van een 1.6)
Veel harder dan dat ga je met de standaard klauwen niet remmen!

EBC doet het doorgaans niet zo goed onder een Subaru. Maar laat de ervaringen aub weten ;)
"I feel Legacy"
Plaats reactie