LPG en klepstelmechanisme
LPG en klepstelmechanisme
Bestaat er een lijst(je) met welke motoren hydraulische kleppen
en welke met plaatjes gesteld moeten worden.
Ben nog niet thuis in de Subaru wereld maar lees dat het stellen
van kleppen die niet hydraulisch bediend worden een erg kostbare
zaak is. Om die reden nooit aan een Volvo(van na 2000) op LPG begonnen.
en welke met plaatjes gesteld moeten worden.
Ben nog niet thuis in de Subaru wereld maar lees dat het stellen
van kleppen die niet hydraulisch bediend worden een erg kostbare
zaak is. Om die reden nooit aan een Volvo(van na 2000) op LPG begonnen.
Re: LPG en klepstelmechanisme
Subaru past al 15 jaar geen hydraulische klepstoters meer toe. De 2.0 DOHC motoren zijn erg kostbaar om te stellen. Maar ook daar zitten weer verschillen in. Bij het ene type moeten de kleppen na 30.000km worden gesteld en bij het andere na 100.000km. Zal er elders op het web nog eens naar zoeken.
De 2.5 SOHC motoren zijn qua kleppen stellen aanzienlijk voordeliger, maar hebben een zwakkere koppakking. Al is de ervaring met de motoren van de laatste 5 jaar nog te gering om te kunnen concluderen dat dat (oude) probleem er nog steeds zou zijn...
De 2.5 SOHC motoren zijn qua kleppen stellen aanzienlijk voordeliger, maar hebben een zwakkere koppakking. Al is de ervaring met de motoren van de laatste 5 jaar nog te gering om te kunnen concluderen dat dat (oude) probleem er nog steeds zou zijn...
"I feel Legacy"
Re: LPG en klepstelmechanisme
Duidelijk, ik zoek zoetjes aan naar een jongere auto, dus
hydraulisch valt af.
Is het bij de SOHC geen "operatie" die richting €1000,- gaat?
en is deze motor in de Legacy cq Outback geleverd.
Ben echt een totale Subaru leek en vraag maar raak.
hydraulisch valt af.
Is het bij de SOHC geen "operatie" die richting €1000,- gaat?
en is deze motor in de Legacy cq Outback geleverd.
Ben echt een totale Subaru leek en vraag maar raak.
Re: LPG en klepstelmechanisme
Beste Bart,
Welkom op het forum. Heb zelf ook met deze vragen gezeten, kijk hier maar eens: http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=660
Groeten, Louis.
Welkom op het forum. Heb zelf ook met deze vragen gezeten, kijk hier maar eens: http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=660
Groeten, Louis.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: LPG en klepstelmechanisme
Nog even over die koppakking van de 2.5 liter motor. Zijn die niet niet gemodificeerd zodat ze minder problemen geven? Meen dat eens gehoord te hebben op een YouTube filmpje.
In mijn Forester 2.0 is kleppenstellen toch niet zo moeilijk? En waarom is Subaru van hydraulische klepstelling afgestapt? Te weinig betrouwbaar? Hoor je bij andere merken niks over...
In mijn Forester 2.0 is kleppenstellen toch niet zo moeilijk? En waarom is Subaru van hydraulische klepstelling afgestapt? Te weinig betrouwbaar? Hoor je bij andere merken niks over...
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG en klepstelmechanisme
Hydraulische stoters kunnen bij slecht onderhoud gaan tikken
Slechte goedkope olie vinden ze vaak ook niet fijn en te lang
doorrijden tussen de beurten.
Eric
Slechte goedkope olie vinden ze vaak ook niet fijn en te lang
doorrijden tussen de beurten.
Eric
Re: LPG en klepstelmechanisme
Niet alleen dat. Hydraulische klepstoters zorgen voor meer inwendige wrijving en dus minder efficiëntie.
Ik denk ook dat de problemen met de 2.5 motoren minder zijn dan voorheen, maar heb geen idee wat er exact aan wijzigingen heeft plaatsgevonden.
Ik denk ook dat de problemen met de 2.5 motoren minder zijn dan voorheen, maar heb geen idee wat er exact aan wijzigingen heeft plaatsgevonden.
"I feel Legacy"
Re: LPG en klepstelmechanisme
Kort samengevat geldt voor de Legacy IV:
2.0R 165pk op LPG eens in de 100.000km klepstellen á €1000,-
2.0R 150pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á €1000,-
2.0i 138pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á nomaal tarief (geen idee hoeveel dat is)
2.5i 173pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á normaal tarief
Een 2.0D is natuurlijk ook nog een optie lijkt me?
2.0R 165pk op LPG eens in de 100.000km klepstellen á €1000,-
2.0R 150pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á €1000,-
2.0i 138pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á nomaal tarief (geen idee hoeveel dat is)
2.5i 173pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á normaal tarief
Een 2.0D is natuurlijk ook nog een optie lijkt me?
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG en klepstelmechanisme
Denk zelf eerder dat zo'n hydraulische stoter zwaarder is en minder tegen
hele hoge toerentallen kan.
En ze gaan nogal eens tikken met claimtoestanden tot gevolg.
Stoters(kom) zijn trouwens even groot (bij mazda dan).
Eric
hele hoge toerentallen kan.
En ze gaan nogal eens tikken met claimtoestanden tot gevolg.
Stoters(kom) zijn trouwens even groot (bij mazda dan).
Eric
Re: LPG en klepstelmechanisme
De meeste latere N/A motoren van Subaru draaien anders 500rpm minder dan de oude met hydraulische stoters
"I feel Legacy"
Re: LPG en klepstelmechanisme
Da's een heel mooi lijstje, waarvoor dank.SP-Boxer schreef:Kort samengevat geldt voor de Legacy IV:
2.0R 165pk op LPG eens in de 100.000km klepstellen á €1000,-
2.0R 150pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á €1000,-
2.0i 138pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á nomaal tarief (geen idee hoeveel dat is)
2.5i 173pl op LPG eens in de 30.000km klepstellen á normaal tarief
Een 2.0D is natuurlijk ook nog een optie lijkt me?
Iemand enig idee wat een normaal tarief is?
Zal maandag de dealer is bellen.
Re: LPG en klepstelmechanisme
Toch weer een vraag.
DIT
is een 2.5i maar met 164pk ipv genoemde 173, is dit toch een
uitvoering met makkelijk te stellen kleppen?
Hoe zit het met de 3.0 Outback?
DIT
is een 2.5i maar met 164pk ipv genoemde 173, is dit toch een
uitvoering met makkelijk te stellen kleppen?
Hoe zit het met de 3.0 Outback?
Re: LPG en klepstelmechanisme
Sorry, de 2.5i had in het begin inderdaad een paar pk'tjes minder. Is verder wel hetzelfde blok, dus gelden dezelfde intervallen als voor de 173pk versie.
De 3.0H6 durf ik geen uitspraak over te doen.
Grappig trouwens, de advertentie bevat een mooie auto (km-stand!!!) voor een mooie prijs. Het is alleen geen Legacy, maar een Outback
De 3.0H6 durf ik geen uitspraak over te doen.
Grappig trouwens, de advertentie bevat een mooie auto (km-stand!!!) voor een mooie prijs. Het is alleen geen Legacy, maar een Outback
"I feel Legacy"
Re: LPG en klepstelmechanisme
Ik blijf het een beetje achterhaald vinden, dat kleppen stellen...
Re: LPG en klepstelmechanisme
Kom op autoscout de Bi-Fuel versies tegen, zijn die ook in Nederland geleverd?
Zit daar de i de r of een andere motor in?
Ik kan ze in elk geval niet vinden
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 62&asrc=fa
Zit daar de i de r of een andere motor in?
Ik kan ze in elk geval niet vinden
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 62&asrc=fa
Re: LPG en klepstelmechanisme
Bi-Fuel in een Subaru in Nederland? Mag het hopen van niet. De tankinhoud van een af-fabrieks bi-fuel systeem houdt vaak niet over. Weet niet wat je budget is maar ik zou er eentje zoeken van eind 2006 of begin 2007. Subaru Nederland heeft toen lopen stunten met achteraf ingebouwde LPG-installaties van AG/Teleflex. Kostte destijds bij een nieuwe auto slechts 900 euri extra en je krijgt er een fatsoenlijke ringtank bij (bruto 77 liter, netto ongeveer 60 liter). Je zal dan wel een ander plekje voor je reservewiel moeten vinden, maar een Legacy/Outback is groot zat.
Groeten, Louis.
Groeten, Louis.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: LPG en klepstelmechanisme
In Italië worden door de importeur inderdaad Bi-Fuel auto's geleverd. Worden volgens mij door de importeur voorzien van een lpg installatie en niet door Subaru zelf.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 okt 2012 20:52
Re: LPG en klepstelmechanisme
Ik heb me gisteren laten voorlichten door een Subaru-dealer, want we zijn geïnteresseerd in een Legacy. Hij beweert dat kleppen stellen voor de 165 pk 2,0-liter eens in de 100.000 km 1.850 euro kost. Maar dat is dus schromelijk overdreven, lees ik hier. Waar kun je dat laten doen voor zo'n schappelijk bedrag...?
Groetjes,
Max
Groetjes,
Max
Re: LPG en klepstelmechanisme
Ik weet niet of alle dealers hetzelfde rekenen (zou wel moeten in mijn ogen), maar misschien kan Rudy aangegeven wat hij hier voor rekent?
€1000,- noem ik geen schappelijke prijs hoor! Voor iets meer kun je je koppen laten ombouwen zodat stellen weer "ouderwets makkelijk" wordt.
€1000,- noem ik geen schappelijke prijs hoor! Voor iets meer kun je je koppen laten ombouwen zodat stellen weer "ouderwets makkelijk" wordt.
"I feel Legacy"
Re: LPG en klepstelmechanisme
Wat moet ik mij voorstellen bij het ombouwen? Mijn Forester is inmiddels de 180.000 km gepasseerd, hard op weg naar de 2e ton en ik vrees het ergste, vooral financieel...
En is ombouwen ook mogelijk met dubbelnokkers met AVCS?
Wie o wie kan hierover meer vertellen?
Groeten, Louis.
En is ombouwen ook mogelijk met dubbelnokkers met AVCS?
Wie o wie kan hierover meer vertellen?
Groeten, Louis.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: LPG en klepstelmechanisme
Volgens mij wordt zijn er meerdere mogelijkheden. Zowel om de steltermijn te verlengen, als om te kunnen stellen met de motor in de auto. (= veel goedkoper)
De mensen die hier meer van weten zijn Leoneturbo (Marnix) en Veldetuning (Mike) op SCN.
De mensen die hier meer van weten zijn Leoneturbo (Marnix) en Veldetuning (Mike) op SCN.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 okt 2012 20:52
Re: LPG en klepstelmechanisme
En een flashlube-systeem? Zou dat het stellen van de kleppen uitstellen? Of misschien zelfs overbodig maken?
Groetjes,
Max.
Groetjes,
Max.
Re: LPG en klepstelmechanisme
SP-Boxer schreef:Kort samengevat geldt voor de Legacy IV:
2.0R 165pk op LPG eens in de 100.000km klepstellen á €1000,-
2.0R 150pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á €1000,-
2.0i 138pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á nomaal tarief (geen idee hoeveel dat is)
2.5i 173pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á normaal tarief
Een 2.0D is natuurlijk ook nog een optie lijkt me?
Een hele tijd afwezig geweest, maar de V70 blijft maar gaan(sorry)
Vrienden hebben vorige week een Forester gekocht,(off. dealer in Velp) bj 1-2008 en 157pk
Auto loopt op LPG (1e eigenaar)....ik zie die uitvoering niet in het rijtje hier
boven staan....valt de 157pk versie in de 100.000 of 30.000km groep en i de normale
of de dure klepstel prjs.
Hoor graag van jullie
Re: LPG en klepstelmechanisme
In de 100.000 km groep kan ik inmiddels uit eigen ervaring melden.
Dit zijn zulke dure klussen dat je er eigenlijk voor moet sparen. Bij 195k zijn bij mijn auto de kleppen gesteld. Nu staat de teller op 271k, loopt op met 600 per week en ik ben maar vast gaan sparen...
Dit zijn zulke dure klussen dat je er eigenlijk voor moet sparen. Bij 195k zijn bij mijn auto de kleppen gesteld. Nu staat de teller op 271k, loopt op met 600 per week en ik ben maar vast gaan sparen...
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG en klepstelmechanisme
Hoorde van mijn garage dat na de eerste keer stellen het minder wordt.
Even goed de 90000 km aanhouden of eerder als je iets aan de motorloop gaat opvallen.
Eric
Even goed de 90000 km aanhouden of eerder als je iets aan de motorloop gaat opvallen.
Eric
Re: LPG en klepstelmechanisme
Ik kom nog eens terug op de problemen met de LPG Forester van vrienden.(bj 1-2008 en 157pk
Auto loopt op LPG 160.000km)
De auto is inmiddels tig keren terug geweest met allerlei problemen...grootste punt is dat
de auto niet lekker loopt op LPG en stationair zelfs afslaat.
Auto is vandaan, na 10 dagen bij Kien in Velp te hebben gestaan, opgehaald.
Kleppen zijn(opnieuw) gesteld en nog wat zaken, maar stationair blijft hij afslaan.
Zij (Kien te Velp) weten niet wat er aan mankeert en kunnen het ook niet vinden.
In mijn ogen totaal onacceptabel, je koopt een auto met 6mnd garantie en wordt toch heen gezonden
met deze boodschap.
Heeft iemand een idee, of een tip (LPG specialist omg. Nijmegen?) die meer verstand van zaken heeft
cq eea kan uitlezen.
Maandag a.s gaan ze op vakantie...met knikkende knieen
Auto loopt op LPG 160.000km)
De auto is inmiddels tig keren terug geweest met allerlei problemen...grootste punt is dat
de auto niet lekker loopt op LPG en stationair zelfs afslaat.
Auto is vandaan, na 10 dagen bij Kien in Velp te hebben gestaan, opgehaald.
Kleppen zijn(opnieuw) gesteld en nog wat zaken, maar stationair blijft hij afslaan.
Zij (Kien te Velp) weten niet wat er aan mankeert en kunnen het ook niet vinden.
In mijn ogen totaal onacceptabel, je koopt een auto met 6mnd garantie en wordt toch heen gezonden
met deze boodschap.
Heeft iemand een idee, of een tip (LPG specialist omg. Nijmegen?) die meer verstand van zaken heeft
cq eea kan uitlezen.
Maandag a.s gaan ze op vakantie...met knikkende knieen
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG en klepstelmechanisme
Hoe loopt hij op benzine?
Dit is tenslotte de basis en waar de lpg ecu naar kijkt.
Hoe zijn de bougies?
Is de auto al uitgelezen?
Zijn de sensor gegevens al bekeken?
Bedenk me net dat van die lpg aanbieding de lpg injectoren wel eens
stuk gaan en niet meer leverbaar zijn.
Moeten dus 4 andere injectoren op.
Hij heeft toch nog garantie toch? (= ± 800€)
Eric
Dit is tenslotte de basis en waar de lpg ecu naar kijkt.
Hoe zijn de bougies?
Is de auto al uitgelezen?
Zijn de sensor gegevens al bekeken?
Bedenk me net dat van die lpg aanbieding de lpg injectoren wel eens
stuk gaan en niet meer leverbaar zijn.
Moeten dus 4 andere injectoren op.
Hij heeft toch nog garantie toch? (= ± 800€)
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 18 jul 2015 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: LPG en klepstelmechanisme
Op benzine loopt de auto goed (spreek niet uit eigen ervaring want het is niet mijn auto)
Auto heeft net 10 dagen bij de dealer gestaan (Subaru dealer Kien in Velp), mag aannemen dat zij
bougies ed hebben gecheckt en dat uitlezen is gebeurt.
Stel dat het een injector is en zoals je schrijft niet meer leverbaar is, hoe ga je dat probleem
dan oplossen? De auto is nieuw met LPG geleverd.
Als die op benzine goed loopt, kunnen het dan alsnog de LPG injectoren zijn (ben niet heel technisch)
Zit idd garantie op...wordt vervolgd, alvast bedankt
Auto heeft net 10 dagen bij de dealer gestaan (Subaru dealer Kien in Velp), mag aannemen dat zij
bougies ed hebben gecheckt en dat uitlezen is gebeurt.
Stel dat het een injector is en zoals je schrijft niet meer leverbaar is, hoe ga je dat probleem
dan oplossen? De auto is nieuw met LPG geleverd.
Als die op benzine goed loopt, kunnen het dan alsnog de LPG injectoren zijn (ben niet heel technisch)
Zit idd garantie op...wordt vervolgd, alvast bedankt
Re: LPG en klepstelmechanisme
Hmmm... dit lpg verhaal komt me bekend voor, 2 jaar geleden zelf aan de beurt geweest. Bij 202k gingen de injectoren stuk. Dit type injector bestond niet meer dus daar moesten 4 nieuwe op, kosten 900 euri bij de lpg specialist. Maar zonder garantie en het risico dat er meer kapot kan. Een betere deal was een compleet nieuwe installatie voor 300 euri extra. En met garantie. Alleen de tank bleef want die is nog goed. Dat heb ik dus gedaan.
Het gekke bij mijn auto was dat de oude lpg installatie er compleet mee ophield toen die injectoren stuk gingen. Maar hij reed prima verder op benzine.
Op mijn auto zat overigens geen garantie meer toen dit gebeurde.
Het gekke bij mijn auto was dat de oude lpg installatie er compleet mee ophield toen die injectoren stuk gingen. Maar hij reed prima verder op benzine.
Op mijn auto zat overigens geen garantie meer toen dit gebeurde.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- f.schermers
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11
Re: LPG en klepstelmechanisme
Toch ook maar even reageren, want ik heb ook mijn LPG injectoren moeten vervangen. De indertijd ingebouwde GFI/Necam installaties gebruiken inderdaad injectoren welke niet meer nieuw leverbaar zijn (de zogenaamde SGI injectoren). Er zijn gasboeren die een enkele injector uit willen wisselen met een tweede hands injector die ze nog hebben liggen, maar inderdaad zonder garantie.
Een foute injector merkte ik vooral aan het inhouden van de motor (lopen op drie cilinders, misfires op een cylinder) en inderdaad stationair wil hij dan heel beroerd lopen. Op benzine was alles normaal... (maar dat rijdt zo duur)
Als je geluk hebt is het een injector waar je redelijk eenvoudig bij kunt. Er zijn er twee die je kunt vervangen met het inlaatspruitstuk erop. Voor de andere twee moet dit er sowieso af.
Ik heb dus ook eerst de injector laten uitwisselen (tijdelijke noodoplossing). Dit ging helaas maar (heel) even goed, maar toen ging weer een injector haperen en slechte loop, dus toen maar gekozen voor het laten vervangen van alle injectoren voor een nieuwe (wel leverbare) variant.
Ik heb rondgebeld en 1 gasboer gevonden (http://www.aca-lpg.nl) die alleen de injectoren kan uitwisselen, zonder dus de verdamper en lpg-computer te hoeven vervangen. Dit kostte all-in €650. Hij herprogrammeert dan de bestaande GFI computer zodat deze de nieuwe injectoren kan aansturen. Deze vervangende injectoren zijn volgens hem ook veel degelijker, dan de oude Necam rommel. In mijn geval zijn er GFI 2,75mm injectoren in gegaan (deze: http://www.holenderskielpg-sklep.pl/mob ... ,75-mm/381).
Je hoeft dus niet persé een hele nieuwe installatie te installeren.
Ik kan bovengenoemde gasboer sowieso aanbevelen. Hij kan de bestaande gas-ecu uitlezen en kan dus ook goed het lpg systeem troubleshooten. Hij kan kijken of de lpg injectoren goed op tijd staan en de goede cut-off waarden hebben. Hij kan ook uitlezen of de gasdruk op pijl is. Het zou namelijk ook je verdamper kunnen zijn, die bij laag vacuum (lage toeren) dichtslaat, waardoor er geen gas meer bij de injectoren komt (dus motor die uitvalt).
Kortom: ga langs een gasboer met ervaring met deze motoren. Die is er zo uit wat het is en dan hoeft het niet eens de wereld te kosten.
Mijn Legacy my'07 2.0R rijdt inmiddels al weer een 30.000km probleemloos op gas met zijn nieuwe injectoren! (Nu alleen nog mijn secundaire luchtprobleem oplossen, zie elders op het forum)
Succes!
Een foute injector merkte ik vooral aan het inhouden van de motor (lopen op drie cilinders, misfires op een cylinder) en inderdaad stationair wil hij dan heel beroerd lopen. Op benzine was alles normaal... (maar dat rijdt zo duur)
Als je geluk hebt is het een injector waar je redelijk eenvoudig bij kunt. Er zijn er twee die je kunt vervangen met het inlaatspruitstuk erop. Voor de andere twee moet dit er sowieso af.
Ik heb dus ook eerst de injector laten uitwisselen (tijdelijke noodoplossing). Dit ging helaas maar (heel) even goed, maar toen ging weer een injector haperen en slechte loop, dus toen maar gekozen voor het laten vervangen van alle injectoren voor een nieuwe (wel leverbare) variant.
Ik heb rondgebeld en 1 gasboer gevonden (http://www.aca-lpg.nl) die alleen de injectoren kan uitwisselen, zonder dus de verdamper en lpg-computer te hoeven vervangen. Dit kostte all-in €650. Hij herprogrammeert dan de bestaande GFI computer zodat deze de nieuwe injectoren kan aansturen. Deze vervangende injectoren zijn volgens hem ook veel degelijker, dan de oude Necam rommel. In mijn geval zijn er GFI 2,75mm injectoren in gegaan (deze: http://www.holenderskielpg-sklep.pl/mob ... ,75-mm/381).
Je hoeft dus niet persé een hele nieuwe installatie te installeren.
Ik kan bovengenoemde gasboer sowieso aanbevelen. Hij kan de bestaande gas-ecu uitlezen en kan dus ook goed het lpg systeem troubleshooten. Hij kan kijken of de lpg injectoren goed op tijd staan en de goede cut-off waarden hebben. Hij kan ook uitlezen of de gasdruk op pijl is. Het zou namelijk ook je verdamper kunnen zijn, die bij laag vacuum (lage toeren) dichtslaat, waardoor er geen gas meer bij de injectoren komt (dus motor die uitvalt).
Kortom: ga langs een gasboer met ervaring met deze motoren. Die is er zo uit wat het is en dan hoeft het niet eens de wereld te kosten.
Mijn Legacy my'07 2.0R rijdt inmiddels al weer een 30.000km probleemloos op gas met zijn nieuwe injectoren! (Nu alleen nog mijn secundaire luchtprobleem oplossen, zie elders op het forum)
Succes!