Pagina 1 van 2

Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 18 nov 2011 15:27
door Louis
Beste medeforummers,

Na flink zoekwerk op dit forum en nog andere zit ik met een knagende vraag m.b.t. het rijden op LPG en de geschiktheid van een subaruboxer. Wat ik heb ontdek is dat boxers met hydraulische klepstoters daar probleemloos vele kilometers op kunnen draaien. Van de boxer met stelbouten moet regelmatig de kleppen worden gesteld.
Nu heeft mijn Forester van 2007 een DOHC motor met variabele kleptiming en 158 pk. Maar hoe zit het dan met de klepbediening? Hydraulisch, stelbout, vulplaatjes... wie het weet mag het zeggen want zelf ben ik er niet achter gekomen. Wat ik wel weet is dat er begin 2007 gestunt is met Subaru's op LPG. Kon je toen krijgen voor een meerprijs van slechts 900 euri.

Het rijden op LPG doe ik als volgt:
Beginnen met een volle benzinetank én een volle gastank. Na enkele maanden LPG rijden is de benzinetank ongeveer voor de helft leeg door alle koude starts en warmrijden. Dan rijd ik de rest van de benzinetank leeg en begin ik opnieuw. Wat ik ook geregeld doe is de gastank leegrijden tot ik de installatie moet uitschakelen en dan verder op benzine naar het tankstation (niet aan de snelweg want daar is de brandstof het duurst). Is dit verstandig zo?

Voor sommigen lijken dit misschien wat domme vragen maar ik kon er echt niets over vinden en het gebruik van LPG is voor mij ook nieuw.

Graag jullie mening.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 18 nov 2011 18:30
door the dude
Ik heb helemaal geen mening :mrgreen: , maar ben wel in je vraag EN antwoorden daarop geinteresseerd. Ik heb sinds kort n.l.ook een Station GX op gas en weet ook niet echt hoe het allemaal "hoort".
10082011(006).jpg
Op bijgaande foto staat een busje vloeistof met een "druppelaar". Dan gaat er om de zoveel tijd een druppeltje(waarvan ik de naam ff niet weet)in de branstof mee ter XTra smering voor de kleppen.

We gaan t afwachten.............................



Oja, de XT uit 1986 heeft OOK op gas gereden 8-) 8-)

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 18 nov 2011 19:23
door SP-Boxer
Hoe veel je op benzine en op gas rijdt maakt niets uit. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk besparen, dus vooral op gas rijden. :)

Ik heb nog niet eerder gehoord dat mensen hem bewust leegrijden als hij halfleeg is, maar gezien de snelle veroudering van benzine helemaal niet zo'n slecht idee. Gewoon zo doorgaan dus!


Voor wat betreft jouw motor... Ik moet je teleurstellen, maar je hebt de minst geschikte subarumotor voor LPG...
Quote van een ander forum: "De nieuwere modellen hebben DOHC koppen met stelbekers. Om die te kunnen demonteren moet je de nokkenassen uitbouwen en om dat fatsoenlijk te kunnen doen moet de motor eruit."

Kosten kleppen stellen ca. 1000,-!!!

Oplossing kan zijn om de motor de eerste keer uit te bouwen en het stelmechanisme te vervangen voor een ouder systeem. Dan kunnen in het vervolg de nokkenassen blijven zitten.

Bron: http://www.subaru-youngtimers.com/forum ... 8&start=20

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 18 nov 2011 20:08
door erichendri
Op zich is het leegrijden van je benzinetank vanaf "half vol" geen slechte optie.
In de eerste plaats het verouderen, maar vergeet niet dat de brandstof kontinu
wordt rond gepompt waardoor deze best wel heet word maar dat speelt
pas op bij 15 liter of minder in de tank.
Heb een paar keer een verbrande fuelpomp moeten vervangen bij mazda.
Het leegrijden van de gastank raadt ik echter af doordat het mengsel steeds
armer wordt en daar door een hetere verbranding ontstaat en dat
vinden de kleppen niet fijn.
Gas installatie schakeld ook wel zelf over maar doet dit pas als er
meer dan 30 seconden een arm mengsel is gemeten.
Zo was dit toen bij koltec installaties die in mazda's werden ingebouwd.

eric

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 23 nov 2011 14:31
door Louis
Nou mensen, allemaal bedankt voor je bijdrage.
Wat ik dus niet moet doen is de gastank helemaal leegrijden i.v.m. hitte.

In mijn Forester zit een gasinstallatie van Teleflex. Iemand van gehoord? Heb de auto gekocht met een km.stand van 100.000. Bij de servicebeurt van 115.000 km had de auto kuren; het cruiselampje en de CEL knipperden en op het laatst continu CEL. Bleek er iets mis met de injectoren en is onder garantie gerepareerd. De beurt moest ik overigens wel betalen :mrgreen:

Wat de klepbediening betreft: Het kan zijn dat de kleppen zijn gesteld voor ik de auto geleverd kreeg, heb er niet naar gevraagd en ook niets over gehoord (wist ik veel). De volgende keer dat de auto op beurt moet ga ik de dealer er zeker over navragen. De auto heeft er nu 128.000 km op zitten zonder verdere problemen en trekt als een beer, vooral boven de 4.000 tpm. Op benzine reageert de motor een klein beetje directer maar dat merk ik pas als ik echt als een dolle rijd.
Verbruik met mijn zware rechtervoet is 1 op 9 op gas en 1 op 11 op benzine, vind ik netjes voor een auto van 1400 kg.

Groeten, Louis.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 01 dec 2011 14:51
door Louis
OK beste medeforummers, ik ben eruit.

Gisteren mijn Fozzy op beurt gebracht en de dealer voorzichtig doorgevraagd (wil 'm niet zwartmaken) over de klepbediening en de slijtage.
Het blijkt dat de nieuwe DOHC boxers zijn voorzien van vulplaatjes. Daardoor hoeven de kleppen pas na 100.000 km gesteld te worden. Kan ook variëren van 80.000 tot 120.000 km, ligt er aan hoe de auto wordt behandeld. Bij LPG ligt die interval nauwelijks hoger. Wel moet de motor er dan uit omdat je er anders niet bij kunt.
Voorlopig kan ik er met een gerust hart tegenaan.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 01 dec 2011 19:46
door erichendri
Bij mazda lag het interval van de klepspeling bij LPG motoren lager
als bij de benzine motoren.
Ook dit waren plaatjes.
Was 90000 om 30000 en soms hadden ze dan al bijna geen speling.
Benzine motoren was vaak alleen een controle bij 90000 km.
Weet niet hoe de kwaliteit bij subaru is.

Eric

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 01 dec 2011 20:26
door SP-Boxer
Bij de Legacy zit er een verschil tussen de 150pk en de 165pk motor. De ene moet na 30k km gesteld worden, de andere na 100k km. Omdat de Forester 158pk heeft weet ik even niet welke motor dat is. Ik hoop dat ze gelijk hebben bij de garage ;)

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 02 dec 2011 14:35
door erichendri
En rij je iets te lang door met te strakke kleppen dan is
het einde verhaal en moeten de koppen eraf.
Voordeel is dan wel dat je gelijk hardere zittingen erin kan laten zetten
en betere kleppen.
En eventueel hydraulische stoters als dat kan, hoef je nooit meer te stellen.

Eric

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 12 jan 2012 22:11
door RJS
Hoe zit dat met mijn Forester uit 2001. Kunnen die kleppen gewoon gesteld worden?

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 12 jan 2012 23:45
door SP-Boxer
Ja, de 2.0 SOHC motoren zijn te stellen met het blok in de auto :)

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 jan 2012 16:43
door RJS
Pfff. gelukkig... :?

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 mar 2016 10:48
door Lars
Hoi Mensen.

Hopelijk neemt het mij niemand kwalijk dat ik dit topic even weer tot leven breng. Maar aangezien ik binnenkort in bezit ben van een Legacy 2.0 uit 2001 wou ik toch graag weten wat de kosten zijn van het kleppen stellen en of er in Zuid-Holland specialisten zijn die dit kunnen doen?

Of is er toevallig iemand op het forum die mij wil helpen???

Ik hoor het graag.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 mar 2016 11:39
door Scuby
Waar in zuid Holland...(regio?)

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 mar 2016 11:43
door Lars
Ik zelf woon in Rotterdam.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 mar 2016 12:07
door Scuby
Ik ga altijd naar ATS in Papendrecht. Dit is een vrij nieuwe garage maar met mensen met veel kennis van auto's. Doen nu al een aantal jaren alles aan mijn Subaru Forester en rekenen hele schappelijke prijzen. Ik weet natuurlijk niet wat er bij een Legacy anders is, maar ze zijn daar eerlijk en als het kan maken ze een vaste prijsafspraak van tevoren. (of ze geven een richting waar ze niet te veel van afwijken.) Beste is ff bellen en langsgaan voor een vrijblijvende afspraak. Dan kijken ze wat er moet gebeuren en krijg je een eerlijk advies. Daarna zelf kiezen wat je doet.

Dit is 20 km van Rdam centrum.

ff Google op ATS Papendrecht

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 mar 2016 12:38
door SP-Boxer
En informeer eens bij Richards garage in Wateringen. Zelf geen ervaring mee, maar moet altijd zeer behulpzaam zijn tegen eerlijke prijzen. Heeft zelf ook 2 Legacy's.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 mar 2016 13:01
door Lars
Super bedankt voor jullie reacties. Ik wacht ff tot ik hem heb. Dan ga ik er werk van maken.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 14 mar 2016 21:53
door Verzamelaar
Bij een Legacy uit 2001 is kleppen stellen goed te doen. Gewoon stelboutjes.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 15 mar 2016 13:33
door Jo4WD
Wij gaan altijd naar garage van der Boon in Alphen aan den Rijn (industrieterrein langs de N11 tussen Bodegraven en Leiden) goede en snelle service en mensen met hart en kennis voor Subaru. Je betaalt er wel wat voor.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 16 feb 2017 07:21
door ferluci
na 1 jaar weer even dit topic naar voren halen.
Mijn fozzie zit ook aan de kilometrage van kleppen check en waarschijnlijk ook kleppen stellen.
Rijdt nu al een 90.000 op LPG en heeft nu een kilometerstand van 287.000.
Heb bij twee dealerts een opgaaf gevraagd en daar zat nogal wat verschil tussen van 500 euro per opgaaf.
Reden is dat beide dealerts een andere mening hadden over stelbekertjes of shims in de motor, uiteindelijk is Subaru Nederland er aan te pas gekomen voor het verlossende antwoord.
Blijkt dat de fozzie bekers EN shims heeft om te stellen. ik heb de afspraak gemaakt en volgende week gaat de fozz naar de dealert. uiteraard komt er ook een nieuwe distributie op, spul ligt toch open.
Ik zal vragen of ik een opgaaf kan krijgen wat de speling is voordat er aan gewerkt wordt en wat de speling is achteraf, dan kunnen anderen er hopelijk hun voordeel mee doen.
Ik zeg nog even niet wie de dealert is of wat de kosten zijn, dat komt na volgende week wel na geleverde arbeid. :)
Oh ja,.... het is een 2.0 XT uit 2003 (een DOHC uitvoering en de motor hoeft er niet uit volgens de dealer).

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 16 feb 2017 09:42
door quikfit
Ik ben inderdaad benieuwd naar de speling voordat ze(eventueel)gaan stellen. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 25 feb 2017 10:20
door ferluci
Zoals beloofd de up-date van de fozzie na de controle en inderdaad stellen van de klepspeling.
Ik heb het laten doen bij Klaaysen in Wezep, een Subaru dealer. leuke garage, vriendelijke mensen , en goede service dat even voorop gesteld.
Duurde een twee dagen, woensdag avond brengen en vrijdagmiddag ophalen.
Tevens ook de distributie vervangen, een krukaskeering en de snaartjes voor airco en dan natuurlijk de kleppen en de shims die er voor nodig waren.
En dan nu de situatie van de kleppen:
Het is een Forester 2.0 XT BJ 2003 (177 PK) met een DOHC motor en wordt gebruikt als familie auto en woon-werk verkeer met een dagelijkse afstand van 120 km per dag.
De fozzie heeft met 197K de gasinstallatie erin gebouwd gekregen, een eurogas LPI systeem met een flashlube smeersysteem bij vd Nieuwenhuizen uit Rogat.(goeie garage)
Belangrijk die flashlube, waarschijnlijk is dat de reden dat de kleppen niet strakker stonden dan nu geconstateerd, ik pleit er voor om dit zeker niet na te laten als je gas in laat bouwen.
Nu staat er 290K op en er is enkel regulier onh uitgevoerd aan het gas systeem.(en de rest ook natuurlijk :) )
Klepspeling na 90K = cylinder 1: in=0.20 uit=0.15
cylinder 2: in=0.20 uit=0.15
cylinder 3: in=0.20 uit=0.25
cylinder 4: in=0.20 uit=0.15
Cylinder 1,2 en 4 moesten dus gesteld worden vwb de uitlaat naar 0.25 toe en cylinder 3 stond verwonderlijk oké.
Ik vind het een prima resultaat na 90K rijden op LPG incl een reisje over de bulten naar Italië toe en de Duitse autobahn snelheden.
Oh ja,....... de motor hoefde er niet uit en het geheel duurde een kleine 10 uur arbeid voordat alles oké was incl. het proefrijden.
En dan nog de kosten......................................... dit geheel kostte mij 1350 euro incl.
Dat betekend dus een geheel nieuwe distributiesysteem, een krukaskeering, klepcontrole en klepstellen, verscheidene shims, klepdeksel pakkingen en bougiegat pakkingen, extra snaartjes, nieuwe koelvloeistof (was ook al oud) en dan nog het arbeidsloon en de :( BTW :(
Al met al weer tevreden gevoel en kan er weer een 100K tegenaan.
ik hoop dat ik wat licht heb gecreëerd in het duistere klepspeling en klepstel vraagstuk.
tot zover.

ferluci

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 25 feb 2017 10:39
door erichendri
Ligt er natuurlijk wel aan wat de klepspeling moet zijn volgens de fabrieksspecificaties.

Eric

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 25 feb 2017 11:25
door quikfit
Was wel nodig,0,15 is veelte krap voor de uitlaatkleppen,zeker op gas.Zo uit het hoofd is de klepspeling(bij mijn auto) inlaat 0,20 en uitlaat 0,30...maar hang me er niet aan op.
Prijs klopt ook wel in vergelijking met Dealer Tuijp.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 11:43
door sbforest
Klepspeling moet zijn: inlaat 0,20 en uitlaat 0,25, dan was cilinder 3 dus prima!
Dan zijn de andere cilinders na 90.000 km wel aan het stellen toe.
Als de motor stationair nog mooi loopt lijkt dit goed.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 11:47
door sbforest
vraag: ferluci, heb je een elektronisch (automatisch) flashlube-smeersysteem of een handmatig smeersysteem?

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 12:03
door Keizerh
Geschatte kosten voor de kleppen zijn bij mij 1250
Ook 2 dagen
Bedrag wel erg afhankelijk van de gebruikte stelbekers a 30euro
Tussen de x en 16 nodig en wellicht om te wisselen

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 12:09
door quikfit
Keizerh schreef:Geschatte kosten voor de kleppen zijn bij mij 1250
Ook 2 dagen
Bedrag wel erg afhankelijk van de gebruikte stelbekers a 30euro
Tussen de x en 16 nodig en wellicht om te wisselen
De distributie komt daar nog bij... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 18:07
door ferluci
sbforest:
ik heb een elektronisch systeem afgestemd op de eurogas installatie.
moet alleen maar bijvullen en met de jaarlijkse onh beurt wordt er door de garage naar gekeken.
vooralsnog geen problemen met het systeem.