CO2 op het randje

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

CO2 op het randje

Bericht door hummie »

De CO2 is op het randje. Twijfelgeval voor goedkeur (dus niet :( ).
Waar kan ik het beste beginnen?

De auto zelf rijdt verder lekker. Geen verlies trekkracht of zo. Geen pingelen. Houdt niet in of dergelijke.
"Check engine" brand nooit.
Lambda is nog geen 2 jaar terug vernieuwd. Verder geen sprake van olieverbruik of wat dan ook wat de lambda kan vernielen.
Catalisator ook slechts 2 jaar oud.
Grote beurt lijkt al even geleden want ik vind er weinig over terug in de laatste rekeningen. Zelf wel een oliebeurtje gegeven.

En nu is de co2 op het randje.
Wat naar mijn idee eigenlijk niet veel meer kan zijn dan dat wat nog niet gebeurd is. De grote beurt, en eventueel aan het stellen van de kleppen.
Ik denk te beginnen met het vervangen van de bougies. Luchtfiltertje meteen ook even doen. Heeft deze auto eigenlijk een verdeelkap met rotor? Dan wordt dat ook vervangen.

Denk ik de goede richting in? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Zijn dit gangbare klusjes goed te doen, of zijn hier hindernissen te verwachten?
Zijn dit betaalbare handelingen in de garage? Wat voor kosten moet ik dan aan denken? Wat kost een grote beurt met stellen bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: CO2 op het randje

Bericht door quikfit »

Kleppenstellen,een vers luchtfiltertje,een brandstofsysteem-reiniger erin?
Bougies op 1.0mm afstellen...turbo op 0,8mm.
Is die kat in de juiste richting gemonteerd?
Waardes uitlezen van de lambdasonde!?
Kortom...een grote beurt...met alleen olieverversen kom je er niet.
Nee...geen verdeelkap met rotor.
Auto goed warm rijden voordat je naar de APK gaat.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: CO2 op het randje

Bericht door erichendri »

Ik zou eerst de auto goed warm rijden, jaag hem ff een paar keer over de 5000 rpm.
En dan meteen aan de CO tester.
Subaru 's staan er om bekend dat de kat wat langzaam opwarmt, moet een subarudealert weten.
Voor de rest kunnen andere NGK bougies en een luchtfiltertje geen kwaad.
Daarna verder zoeken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 14 dec 2017 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: CO2 op het randje

Bericht door hummie »

Ik rijdt altijd eerst een stuk om de motor lekker schoon te branden voor ik naar de keuring ga. En toen nog.
Dus met nieuwe bougies begonnen en opgelost. Stickertje weer op de nummerplaat. :D
Plaats reactie