Pagina 1 van 1

Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 10 Dec 2017 00:14
door ForesterWillem
Hallo, ik kom jullie weer even vervelen met mijn subaru problemen, het is echt irritant zo langzamerhand.

Het volgende, ik start hem koud, loopt meteen goed. Duurt 20 seconden ofzo en dan begint hij onregelmatig te lopen. Klinkt enigzins als op 3 cilinders. Hij blijft wel lopen. Als ik dan te vroeg weg rij moet ik wat toeren houden. Zodra hij onder een 1500 toeren gaat hij uit als een kaarsje. Ik kan dan met het gas spelen wat ik wil. Hij komt er niet meer bij. Start ik hem dan weer dan klinkt het bijna als totaal compressieloos. Dan wacht ik 15 seconden en dan start hij normaal. Loopt wel nog steeds klote. Als ik dan eenmaal rij heeft hij weinig vermogen, krijg em dan niet boven 80kmh.
Gister kon ik de gaspedaal op 1 stand houden en dan merk je dat hij beter loopt naarmate hij opwarmt. Volledig warm is er ook niks aan de hand.

Ok, wat is er al vervangen, bdp sensor, map sensor, tps sensor, kvs sensor, lambda sensor en 2x klop sensor.

Ik kan dus niet heel veel meet vervangen wat sensoren betreft. Mijn auto heeft geen obd2 en geeft geen knipper codes. Bobine lijkt me niet het probleem, dat is meestal warm een probleem.

Hebben jullie nog ideeën? Lekke klep lijkt me niet aangezien hij eerst wel een aantal seconden goed loopt.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 10 Dec 2017 02:44
door quikfit
Doet ie dat op zowel benzine als LPG? Schakelt ie na 20 seconden over op LPG?

''tps sensor''...bedoel je daarbij ''throttle position sensor'' of temperatuursensor?

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 10 Dec 2017 13:35
door erichendri
Denk throttle positie sensor.
Staat mij bij dat hij ingeleerd moet worden.

Even over freessm, je moet ook drivers downloaden van internet.
Ten 2de moest ik bij mijn '99er legacy ook 2 à 3 keer proberen voordat ik conract met de ecu had.

Sommige merken gebruiken 2 temp sensoren.
1 voor de ecu en 1 voor de meter.

Hoe oud is de benzine in je tank en welk merk tank je.
Zitten de ontluchtingslangen van je tank wel goed?
Met name die van de dampafzuigsysteem onder je motorkap.
Vaak merk je dat, dat er na nieuwe benzine getankt te hebben dat hij weer als nieuw loopt.

Eenmaal op lpg loopt hij goed???

Eric

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 10 Dec 2017 15:22
door ForesterWillem
Tps is gaspositiesensor.

En freessm kan ik niet gebruiken. Als je obd2 hebt moet je pin 7 hebben. Die zit er bij mij niet in. Kwam ik achter na mn 3de kabel, steeds duurder uiteraard...

Hoe leer je de gaspositiesensor in? Ik heb dus niks aan freessm.
En hij doet het op benzine en gas. Schakelt over op basis van temperatuur, duurt ongeveer 5 minuten denk ik. Maar dan loopt ie nog steeds hetzelfde.

Vorige week nog benzine getankt. Dit was bij een amigo.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 10 Dec 2017 17:03
door quikfit
Deze al vervangen/gecontroleerd? https://www.motor-doctor.nl/temperatuur ... f/8785-2-0
Gasklephuis schoon?
Zuigt geen valse lucht aan?
Vacuüm slangen heel?
Bobine,bougies en kabels zijn ook nog steeds een mogelijkheid.
Massa aansluitingen blok enz.
Elektrische aansluitingen van het gas/benzine geheel?

Neem aan dat de rest van het onderhoud goed is uitgevoerd?

Gr. Quikfit

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 10 Dec 2017 19:10
door ForesterWillem
Die inlaatlucht temperatuur sensor is de enige die nog niet is vervangen. Valt me mee qua prijs. Doe ik die ook maar.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 21 Jan 2018 16:14
door dj rene
Dit lijkt me eerder een gevalletje smerige stationair regel klep.
Komt vaak voor bij deze motoren.
Hij is dan zoekende naar een constante afstelling maar het lukt hem niet doordat het asje niet lekker loopt en de computer dan niet de juiste afstelling voor elkaar krijgt.
Gevolg hiervan is vaak onregelmatig lopen.
Toerental gaat omhoog en weer naar beneden.

De gaskleppositiesensor blijf daar alsjeblieft vanaf als het niet echt nodig is.
Ok hij kan vanbinnen vies worden, maar haal hem niet eerder los voordat je afstel gegevens hebt.
De gasklep sensor zit er op een bepaalde positie op (denk aan het verdraaien van een oude ontsteking).
Dit werkt met voltages bij gesloten gasklep en geheel open gasklep.

Bij gesloten gasklep moet hij een bepaalde voltage hebben, en bij volledig geopende gasklep moet er ook een bepaalde voltage ontstaan op het derde signaal draadje.
Met een goede multimeter is dit te doen, maar zelf hang ik hem altijd aan de computer om een goede afstelling te krijgen.
De waarden/voltages hiervan verschillen per model en bouwjaar.

Heb veel mensen meegemaakt die de gasklepsensor er afgehaald hebben en het niet weer goed voor elkaar kregen om hem weer netjes lopend te krijgen.
Dus weet goed wat je doet.


Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 21 Jan 2018 16:30
door dj rene
Nu ik je verhaal nog een keer lees lijkt het wel of de nieuwe gasklep sensor er een fractie verkeerd op zit.
Heb dit toevallig vorige week meegemaakt en had het zelf eerst ook niet door.
Hij reageerde extreem slecht op gas geven en ging na een minuutje stationair lopen gewoon uit omdat het toerental te laag en onregelmatig was.
Wel gaf hij bij mij continu een foutcode op de gasklep sensor.
Blijft je Check engine lampje niet branden bij een draaiende motor?

Als dit wel het geval is dan kun je hem uitlezen met de 2 zwarte stekkertjes die onder je dashboard bungelen.
Dit geld alleen voor de modellen die nog geen OBDII hebben.
Klik de stekkertjes in elkaar en zet je auto alleen op contact (niet starten) je check engine lampje gaat in een bepaald patroon knipperen.
Hiermee bedoel ik, eerst een paar langzame knipperingen gevolgd door 1 of meerdere korte knipperingen.
Zo ja, dan heb je een code.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 22 Jan 2018 15:11
door wivoorst
Oeps, foutje met versturen..

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 22 Jan 2018 15:17
door wivoorst
Ik had een soortgelijk geval met zelfde type auto. Bij mij was het oa. de IACV. Ik kon hem ook niet uitlezen en 'cel -patroon' kon ook niet. Na reinigen van koelsysteem en mn. IACV zelf, was het stationair weer goed.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 22 Jan 2018 15:19
door sufos
wivoorst schreef:Ik had een soortgelijk geval met zelfde type auto. Bij mij was het oa. de IACV. Ik kon hem ook niet uitlezen en 'cel -patroon' kon ook niet. Na reinigen van koelsysteem en IACV zelf was het stationair weer goed.
bovenkant-IAVC.JPG
IACV-vuil.JPG


Wat is IACV ? De foto's zijn overigens ook niet zichtbaar.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 23 Jan 2018 00:04
door wivoorst
Ik had gezien dat de pics niet doorkwamen, probeer nogmaals.
De IACV staat voor Idle Air Control Unit ofwel lucht-doorstroom voor stationair en langzaam draaien vd motor. Die van mij was supervies, werkte gewoon niet meer en ging pendelen. De langwerpige klep (lijkt op waterturbine) wordt 'voortgedreven' door koelvloeistof. Was blijkbaar heel lang niet ververst.
voor veel meer info:

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... 1999-2002/

IACV op Carb.JPG
bovenop carb

IACVsupervies.JPG
schroevendraaiertje nodig

Schoon.JPG
zo hoort het
Schoon.JPG (21.8 KiB) 214 keer bekeken

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 23 Jan 2018 21:13
door frankyb
Hele fijne link, bedankt :okeee:
Super veel info te vinden waar ik wat mee kan!