Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Goedemorgen,

Deze week ben ik in het bezit van een Legacy 2.0 uit 1999 met 125pk.

Voor ik er mee op de baan ga wil ik eerst het een en ander nakijken.

Er is niet veel kennis ivm het tijdig onderhoud van de auto, daardoor de 'belangrijkste' dingen eerst.

Ik zou graag alle riemen vervangen, zodat ik daar niet meer aan hoef te denken.

Maar hoe vervang je juist de distributie van zo een Subaru boxer?
Markeringen overal goed stellen, spanrol er af, riem er af, waterpomp er af, andere rollen er af en dan in omgekeerde volgorde alles opnieuw monteren?

Welke olie hoort er in zo een motor en hoeveel?


Zijn er nog dingen die verstandig zijn om na te kijken buiten alle andere filters?
Nu ik er nog niet direct mee ga rijden is het makkelijk om de werken nu uit te voeren ipv tijdens het gebruik.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door quikfit »

Het principe van het vervangen van de distributie is het zelfde als bij bijv. lijnmotoren.
Hier vind je gegevens; http://wagenegaw.com/specificaties/subaru/

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Legacy_Outback/

Vervang alle olie(bak en voor/achter diff) ,remvloeistof,controleer de remmen v+a
Bougie's,luchtfilter,brandstoffilter en wanneer aanwezig interieurfilter.
Vergeet geen kleppen te stellen!(vervang dan kleppendeksels en de rubber bougiegat ringen)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door *thomas* »

Volledig eens met quikfit. Trouwens, kijk eens op youtube onder 'cambelt change subaru', dan kom je erg veel goede filmpjes tegen.

Je woont trouwens in België dacht ik? Als je wil, mag je gerust eens langskomen om één en ander samen te overlopen. Ik woon in Vilvoorde en heb zelf een Outback, maar hiervoor een Forester gehad met dezelfde motor en aandrijflijn/remmen als in jouw Legacy.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door *thomas* »

Voor de versnellingsbak kan ik trouwens Motul Gear 300 75w90 aanraden. Mijn Forester schakelde niet geweldig, zeker niet met de dubbele overbrenging, maar ging heel wat vlotter met deze transmissie olie. Ook in het achterdiff te gebruiken.

En, ter info, je motor/bak/aandrijving/remmen/ophanging zijn meestal 1/1 uitwisselbaar met Foresters en Impreza's tot 2008. Bij de Legacy zijn ze vanaf 2004 overgeschakeld op een andere achterwielophanging.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door SP-Boxer »

De Legacy III was ook al voorzien van een multilink achterwielophanging. ;)
Hij moet dus juist kijken naar onderstellen van een Legacy IV of Impreza hatchback.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door *thomas* »

Ow, ik ben te snel geweest. Mijn excuses :)
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Ik bekijk vanavond na mijn werk alles eens goed.
De vorige eigenaar heeft er wel al wat werk in gestoken.

Motor er uit en dichtingen vervangen, koppeling vernieuwd, versnellingsbakolie ververst, remvloeistofcircuit volledig gespoeld en nieuwe vloeistof er in, koelvloeistofcircuit gespoeld en vernieuwd, bougies + kabels vernieuwd,... Dus wel het een en ander.

Ik koop hem overigens met keuring voor verkoop, natuurlijk bekijken ze niet alles of kunnen ze al wat missen, maar het grootste deel zal wel in orde zijn.

Nogmaals dank
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door quikfit »

Hmm....misschien is mijn Belgisch ietwat roestig... :o
Uit deze zin;
Er is niet veel kennis ivm het tijdig onderhoud van de auto, daardoor de 'belangrijkste' dingen eerst.
maak ik op dat je niet wist of en wanneer er onderhoud is uitgevoerd en dat je eerst de belangrijke onderhoudszaken wilde uitvoeren.Nu blijkt dat het hele motor ''gebeuren'' al is gedaan :!: :?: ...Als ik er een motor uittrek,dan doe ik bijvoorbeeld meteen de kleppen en distributie. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door *thomas* »

Vreemd verhaal inderdaad... Wacht anders eens tot je de wagen hebt voor je met dit soort vragen begint. Je hebt hem nu toch gekocht, dus in dat opzicht maakt het weinig uit.
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Tussen zeggen en effectief gebeurd zijn is een groot verschil.
Wagen moet inderdaad eerst thuis staan, dan kan ik kijken hoe en wat, maar al wat informeren kan toch geen kwaad?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door quikfit »

Het is geen doodszonde :D
We lezen je vragen wel als je de auto goed hebt bekeken ;) .

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Dus nog even over de distributieriem, ik koop een set met waterpomp en lagers, ben ik er ineens voor een lange tijd vanaf.

Heb nu een handboek in pdf, maar ga voor de zekerheid toch even overlopen wat er juist van mij verwacht wordt ivm het op juiste volgorde demonteren van de stukken.

1: Snaar van de dynamo, heb geen airco of dergelijke, dus dat zal wel het enigste zijn.
2: Krukaspoelie, met zo een universele blokkeringstang blokkeren en bout losdraaien, daarna poelie demonteren.
3: Cover demonteren.
4: Markeringen overal gelijkzetten.
5: Spanrol linksonder losdraaien en verwijderen.
6: Riem verwijderen.
7: Spanrol demonteren.
8: Waterpomp demonteren
9: Laatste rollen verwijderen
10: Alles opnieuw in tegenovergestelde volgorde monteren.
11: Vergrendeling van de spanrol loshalen en alles nalopen.

Dit is het zowat?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door quikfit »

Markeringen overal gelijkzetten
...dan wel weer ff tijdelijk de krukaspoulie monteren.
''Op tijd zetten'' gaat makkelijker als je de bougies eruit haalt,als je de nieuwe riem gemonteerd hebt draai je de motor rechtsom (met de hand) net zolang totdat alle merktekens/markeringen weer precies tegenover elkaar staan(controle) :!:
Daarna controleer je of de spanning goed is.
Dit is het zowat ;)

Hier nog een site met wat technische info; http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Legacy_Outback/

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rene »

Koelvloeistof aflaten zou ook handig zijn voor je de waterpomp demonteert ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Rene, ik wist dat ik er alles moest bijschrijven :D

Kan er iemand mij een goede poulie sleutel aanraden, heeft dat ding eigenlijk een officiële naam?
Ik zie er met riem en met pennen, die met riem ben ik bang dat ze net niet genoeg gaan klemmen en die met pennen zien er mij ook niet al te stevig uit.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door quikfit »

Probeer het eerst eens met een goede dop en een schuifstuk https://www.gereedschapland.nl/catalog/ ... uifstukken en een lange pijp(1,5-2m)
Auto in de versnelling,handrem erop...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Dan probeer ik het eerst zo, zelfs nog niet aan gedacht.
Bedankt.

Dus bestelling is gedaan, nieuwe remschijven (hopelijk de goede, heb de gok genomen van 260mm te bestellen, niet de 277mm, gezien ik trommels heb zullen ze toch niet de grootste schijven voorassen gestoken hebben...), remblokken, remschoenen, oliefilter, benzinefilter, v-snaar, thermostaat,... En natuurlijk de waterpomp en distributiekit.

Nu, ik weet weer wat doen komende week/weken.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door *thomas* »

ik gok dat je toch 277mm schijven hebt...
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Dan nam ik toch de verkeerde gok, zend ik ze terug en bestel dan de goede.
Het nadeel van ongeduldig zijn.

Er zouden 2 versies uitgebracht zijn, met 14" en 15" wielen, hierin zou het verschil zitten. Zie zondag wel.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door SP-Boxer »

Niet zo handig inderdaad. Wij hadden het je zo kunnen vertellen.
Heb je een LX? Dan zijn het de kleine. Heb je een GL? Dan moet je de grote hebben.
"I feel Legacy"
Rellikagem
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2017 14:00

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Rellikagem »

Wat is het verschil tussen een LX en GL?
De 277mm's heb ik net nog nabesteld, dus die komen volgende week nog toe, dan kan ik alsnog zien.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door erichendri »

LX heeft 1 zuiger remklauw, de GL een 2 zuiger remklauw.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door SP-Boxer »

Zitten diverse verschillen tussen de twee uitvoeringen. LX is de "kale" versie, GL is wat completer. GL heeft ook schijfremmen achter en de LX trommels. Al twijfel ik even of dat in de eerste 2 jaar ook al zo was.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door erichendri »

Oh ja, achterremmen verschillen ook.

Eric
Bosje
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 nov 2017 14:35

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door Bosje »

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als TS, deze week een legacy gekocht.
Is er ergens een how to-sectie om zo de diverse vloeistoffen e.d. te vervangen, of is dit eigenlijk niet nodig. Versnellingsbakolie word bijna nooit vervangen, maar las dat de olie van de kruiskoppelingen nog weleens vervangen word.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributie + groot onderhoud 2.0 Legacy 125pk

Bericht door erichendri »

Vet in kruiskoppelingen of homokineten wordt nooit vervangen.
Er wordt alleen nieuw vet in gedaan bij vervangen van een gescheurde hoes.

Eric
Plaats reactie