Pagina 1 van 1

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 17 aug 2017 22:01
door erichendri
Sowiezo zou ik klimmen met minimaal 3000+ toeren.
Motor heeft het dan veel gemakkelijker.
De koeling is beter door hogere doorstroming.
De smering en iets koeling is beter door de olie.
En de motor levert meer koppel en vermogen.
Vlakke weg zou ik iets tegen de 2500-2800 houden indien mogelijk.
Het brommende geluid van te lage toeren hoor je tegenwoordig niet gauw bij een koppelomvormer.
Net als bij de 2- en 3 massa vliegwielen.

Eric

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 19 aug 2017 15:32
door Ted
In manual heb ik hem idd rond de 3k toeren gehouden. Klimmen ging uitstekend en ook berg op inhalen. Tot zelfs zeer illigale snelheden met een trailer.

Toch geprikkeld door de motortemperatuur en de temperatuur van de bak (beide 104 graden), heb ik vandaag de radiator aan de bovenzijde losgemaakt en zover mogelijk naar achteren gekanteld. De voorzijde van de radiatior leek wel een botanische tuin, zoveel gras, pollen, veren en andere troep zat er tussen. Deze meteen schoongemaakt en de lamellen met de tuinslang schoongespoeld. De temp is nu onder het solo rijden zelfs gezakt tot 87 was eerst 89. Lekker.

Vraag die ik nog wel heb is de volgende:
Heeft de Legacy een oliekoeler voor de bak en zo ja waar zit deze. Kan het zijn dat de bakolie ook 104 graden was omdat deze gekoppeld is aan de radiator? De bakolie was altijd ruim 20 graden koeler dan de kvs en nu waren deze gelijk.

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 19 aug 2017 16:06
door erichendri
Van de gewone automaat weet ik dat er een leiding door de onderbak van de radiateur loopt.
En vergeet natuurlijk de 2 mtr lange ongeisoleerde leidingen daar heen en terug niet.

De koelere bak was zeker bij kortere stukjes rijden?

Eric

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 24 aug 2017 13:09
door Ted
Dat was inderdaad wel bij kortere stukken....

Re: Koelvloeistof

Geplaatst: 24 aug 2017 13:27
door quikfit
Laat je Active OBD thuis en geniet van je auto :!: :mrgreen: