Benauwde boxer

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Benauwde boxer

Bericht door Ted »

In navolging van mijn eerdere berichten over de schommelende cvt, het volgende. Nadat de thermostaat onder garantie vervangen was, reed de auto iets beter. De schommelen rond 1500 tot 2000 toeren bleef. Het verbrukk was schrikbarend. Met moeite reden wij 1 op 10. 1 liter per 8,5 km was standaard. Het verbaasde mij dat niemand vergelijkbare klachten had.

Dus de auto maar eens stap voor stap doorlopen. De auto was afgeleverd met een beurt, garantie, SMS etc. Vandaag begonnen met het meest eenvoudige, het luchtfilter. Met verbazing heb ik de staat van dit filter bekeken. Het filter was pikzwart en vol met bkaderen, zaden en nog veel meer. Nieuw filter gehaald van Nipparts en vervangen. Direct na het starte danste de toetenteller op en neer tussen de 500 en 1500 tpm.

Ik kreeg stiekem al een beetje spijt van de aankoop. 450 km op een tank, niet lekker schakelen, blijven gangen op 1800 tpm om daarna door te schieten naar 2500 - 3000 tpm.

Maar nu met het nieuwe filter: de auto blijft niet meer hangen rond de 1800 tpm maar loopt soepel door zijn toeren heen. Het verbruik is gedaald van 12 ltr/100 km naar 8 ltr/100 km bij 120 op de CC.

Schommelen bij het schakelen is ook weg. Fantastisch!!!

Ik vraag mij nu alleen af wat voor beurt de auto heeft gehad?

Iemand nog tips waar ik verder naar kan kijken? De reguliere beurt is over 9k km.

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Benauwde boxer

Bericht door quikfit »

''Afgeleverd met een beurt''...Ga terug en vraag wat voor beurt,en neem je luchtfilter mee :!:
Ik vermoed dat je auto al een tijdje geen onderhoud heeft gehad.
Ik zou als ik jouw was ook het benzinefilter vervangen,vermoedelijk zit dat in de tank en word daarom (bijna) nooit vervangen,ik heb het zelf laatst gedaan. http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... aag#p39522

Wanneer zijn de bougies vervangen en staan ze goed afgesteld?

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

Geen idee. Ik ga maandag de dealer benaderen. Inmiddels ook al de ruitenwissers moeten vervangen en een liter olie bij moeten vullen. Lijkt wel of de beurt gewoon vergeten is. Is door hun geleverd en onderhouden.... Bougies is de volgende stap. Maar ik twijfel want hij moet over 6k voor een beurt.

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Benauwde boxer

Bericht door quikfit »

Wat heeft ie gelopen?
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

139.000. Na het bijvullen is het oliepeil volgens mij gelijk gebleven. Ik vermoed gewoon dat de beurt helemaal niet is uitgevoerd. Alleen de APK.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Benauwde boxer

Bericht door erichendri »

Wat voor auto was het ook al weer?
Welk bouwjaar en hoeveel gelopen?
Dit is wel een heel slordige aflevering geweest.
Weet het schema van het filter niet maar er is nooit naar gekeken dus.
Brandstof filter is minimaal om de 90000 km.
Is in het schema te vinden wat in je boekje staat.
Het is normaal dat hij bij aflevering een beurt volgens het schema krijgt.
Bij subarudealer gekocht?

Eric

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

Legacy V van november 2009 (my 2010) 2.0 CVT. Gekocht bij 6* dealer. Gekocht bij 130k nu op 139k.
Met 6 maanden Bovag, SMS en beurt. Distri vervangen bij 120 en ik denk dat dat de laatste beurt is geweest.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Benauwde boxer

Bericht door erichendri »

Ik zou toch nog terug gaan.

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

Gaat ook gebeuren. Dan maar meteen bougies, brandstoffilter, dif olie en olie cvt meenemen.
Verder fantastische bak, maar dit is jammer.

Heeft er iemand ervaring met het spoelen van de CVT?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Benauwde boxer

Bericht door quikfit »

Heb mijn ''gewone'' automaat laten spoelen bij Autrans.
Ze zitten in Lunteren en Tilburg http://www.autrans.nl/diensten/flushen-en-verversen/

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Benauwde boxer

Bericht door erichendri »

Voor problemen met de CVT moet je terug gaan naar de dealer.
Je hebt tenslotte nog garantie of coulance.

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

Ik weet natuurlijk niet of het de CVT is of dat het een gevolg is van te weinig lucht, slechte vonk oid. Het komt alleen voor tussen de 1500 en 2000 tpm. Daarboven reageert alles probleem loos. Moet zo ff op en naar naar Eindhoven. Kan ik meteen zien wat hij doet met het nieuwe luchtfilter.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Benauwde boxer

Bericht door quikfit »

Daarom is uitgevoerd onderhoud belangrijk...boekjes met nietszeggende stempels...zeggen niets... :roll:
Rekeningen tonen aan wat er is gedaan.
Ik geef elke auto bij aankoop een grote beurt...dan weet je hoe de boel ervoor staat.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Benauwde boxer

Bericht door erichendri »

Mijn idee Quikfit.

@Ted, is de auto en de bak al een keer uitgelezen, tipje : laat dat bij een andere dealert doen.
Hoogerheide, dat is een mooi ritje voor de motor om weer effe bij te leren.

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

De auto heb ik zelf uitgelezen met obd2. Geen foutmeldingen. Net terug van een retourtje Eindhoven. 220 km. Verbruik is verder gedaald. 6,5 tot 7,5 ltr/100 bij 105 op de CC.Temp netjes 89 a 90 graden, baktemp 56 a 57 graden, verbruik netjes. Reed eigenlijk wel erg lekker.

Kan de bak apart worden uitgelezen en evt ook worden gereset?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Benauwde boxer

Bericht door erichendri »

Resetten doe je door je accupool los te halen en je rempedaal 5 seconden in te trappen.
Helaas gaan dan ook de ingeleerde waardes verloren.
Echt wissen kan alleen de dealer.
Met een app lees je alleen de motor uit.
Voor de cvt zul je naar een subarudealer moeten gaan.
HOP zit vlak bij jou, had je hem daar ook gekocht?
Laatst gewijzigd door erichendri op 13 feb 2017 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

Nee, heb hem gekocht in Waalwijk. Ik had Hop een mail gestuurd met de vraag of zij de bak konden resetten, maar dat kon volgens hun niet. Ik had echter ergens gelezen dat dat wel zou moeten kunnen.....
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

Helaas heb ik vorige week een klein irritant rot paaltje geraakt bij het achteruit rijden. Gisteren de auto naar een schadebedrijf gebracht, behorende bij een Bovag Autobedrijf waar wij zakelijk veel contact mee hebben. Al pratend over de auto kwam het inhouden ter sprake en zij boden aan om te kijken. Met in het achterhoofd dat het ook een Bovag bedrijf was heb ik daarin toegestemd. Vandaag vernam ik dat 3 van de 4 bobines waren doorgeslagen en dat de 4 ook niet helemaal zuiver meer was. Verder geen rare zaken.

Opdracht gegeven om deze te vervangen, omdat zij ze toch al hadden los gehaald. Een mailtje gestuurd aan Broekauto en het probleem voorgelegd. Ik heb er geen moment bij stil gestaan dat de reparatie eigenlijk in Waalwijk moest worden uitgevoerd. Broekauto heeft het echter netjes opgelost en gaat de bobines afrekenen met de andere Bovag bedrijf.

Ben daar wel erg blij om, geen goedkope dingen die bobines. Formeel hadden zij deze vergoeding kunnen weigeren. ER staat namelijk in de voorwaarden dat je de verkoper de kans moet geven om de zaak te herstellen. Geen moment bij stil gestaan. :oops:

En natuurlijk erg benieuwd hoe het straks rijdt.....

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Benauwde boxer

Bericht door quikfit »

Drie van de 4...dat is best snel.
Hoop dat je wagen nu beter zal rijden,ik zou haast zeggen...''gelukkig dat je tegen dat paaltje bent aangereden''... ;)

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer

Bericht door Ted »

Vind ik ook. Bij mijn eerste 850 ging de bobine pas na 383k kapot. Maar inderdaad.... waar een paaltje al niet goed voor is. Niet veel schade overigens......alleen lak........maar ziet er niet uit.
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Benauwde boxer (opgelost)

Bericht door Ted »

Vandaag de auto weer opgehaald. De schade is keurig gemaakt..... klein k.. paaltje.
Verder zijn alle 4 de bobines vervangen. Deze waren doorgeslagen. De bougies en brandstoffilter zijn eveneens vervangen. Als je nu rijd met een toerental tussen ongeveer 1500 en 2000 en je geeft gas bij krijg je het gevoel dat de auto eigenlijk in dat toerental wil blijven zitten. Iets meer gas en het blok loopt soepel door zijn toeren zonder te hikken. Het is nu ook makkelijker om een toerental vast te houden, zonder dat het toerental instort en hikkend weer opklimt richting de 2000 tpm

Tevreden... :D

Ook blij met de dealer, die bijdragen in de kosten, ondanks dat de auto ergens anders in hersteld. Niet helemaal netjes van Tedje :oops:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Benauwde boxer

Bericht door quikfit »

Dat is mooi,veel fijne kilometers toegewenst. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie