Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Verzamelaar »

SP-Boxer schreef:Even over het preventief vervangen van de koppakking. Hieronder mijn overpeinzing, LET OP: is niet per definitie waarheid!

T/m de Legacy III werd er door Subaru een grafietpakking gemonteerd welke langzaam weg slijt ten gevolge van het vervormen van de cilinderbussen.
Bij een lekke pakking een kwestie van de pakking vervangen en de kop vlakken.

Vanaf de Legacy IV plaatste Subaru stalen pakkingen (in de hoop hiermee het probleem te verhelpen???). Gevolg: Zowel de pakking als de cilinderbussen slijten nu, waardoor bij lekkage nu zowel het deck (blok) als de kop gevlakt moeten worden.


Als bovenstaande volledig correct is, dan zou het t/m de Legacy III zin hebben om de pakking preventief te vervangen. De dunner gesleten pakking er uit, nieuwe ertussen. Vlakken kan achterwege gelaten worden, omdat de kop nog niet krom getrokken kan zijn.

Bij een Legacy IV ben je altijd aangewezen op vlakken van het deck, aangezien de slijtage van de bussen vanaf dag 1 optreedt. En zou je er dan niet beter aan doen om juist weer een grafietpakking terug te plaatsen??


Iemand die hier een zinvolle reply op kan geven?
De grafiet pakking zat alleen op de allereerste DOHC 2.5L. Alle 2.5 SOHC (dus ook Legacy III) hebben de stalen pakking. Blijft een probleem, voor alle 2.5L motoren.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Mr.Q »

Verzamelaar schreef:
Mr.Q schreef:
Verzamelaar schreef:Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Geldt dit ook voor 2.5 motoren vanaf 2009?
Heb je hier ook een bron van?

Greetz, Q
Ik ben de bron :)
Je hebt me nog niet geheel overtuigd.

Out 2010 2.5 heeft echter wel een andere (verbeterde?) Headgasket gekregen.
https://www.youtube.com/watch?v=8ZbPlHnistA

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Verzamelaar »

Dat moet je dan geheel zelf weten... ;)
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006

Bericht door Mr.Q »

Maare, is het geen verbetering dan?
Hebben deze 2.5 (2010-.... ) nog steeds koppakkingsproblemen?

Ben van plan om bij de Out er nog 100k bij te rijden (staat momenteel op 150k) ;)

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Plaats reactie