Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Hallo allemaal!
Ik heb een aantal Subaru's gehad waaronder een Outback 3.0R. Op dit moment rij ik Volkswagen en een Vitara en beide bevallen me niet.
Op dit moment heb ik een Legacy 2.5 op het oog. Van een aantal motoren weet ik dat klepstellen lastig en prijzig doordat de motor gedemonteerd moet worden. Dit had ik ook met mijn 3.0R
Wie kan mij helpen met de juiste info? Is het stellen van de kleppen bij Legacy 2.5 goed toegankelijk en hierdoor minder prijzig?
Alvast bedankt voor de tips en support!
Ik heb een aantal Subaru's gehad waaronder een Outback 3.0R. Op dit moment rij ik Volkswagen en een Vitara en beide bevallen me niet.
Op dit moment heb ik een Legacy 2.5 op het oog. Van een aantal motoren weet ik dat klepstellen lastig en prijzig doordat de motor gedemonteerd moet worden. Dit had ik ook met mijn 3.0R
Wie kan mij helpen met de juiste info? Is het stellen van de kleppen bij Legacy 2.5 goed toegankelijk en hierdoor minder prijzig?
Alvast bedankt voor de tips en support!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Kleppen zijn gewoon te stellen met boutjee en moertje.
Houdt er wel rekening mee dat deze koppakking gevoelig zijn rond de 160000 km.
Eric
Houdt er wel rekening mee dat deze koppakking gevoelig zijn rond de 160000 km.
Eric
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Dank je wel. Dat is tevens de kilometerstand. Auto heeft een LPG installatie.
Mijn 3.0R was niet geschikt voor LPG en de motor moest gedemonteerd worden bij het stellen van de kleppen. De 2.5 liter heeft dit dus blijkbaar niet.
Heb je verder nog tips?
Mijn 3.0R was niet geschikt voor LPG en de motor moest gedemonteerd worden bij het stellen van de kleppen. De 2.5 liter heeft dit dus blijkbaar niet.
Heb je verder nog tips?
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Vandaag bij de auto gekeken en proef gereden. Ik vond het geen frisse auto. Ga weer op zoek naar een volgende...
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Adviesje: koop zonder lpg en laat dat inbouwen.
Verse nieuwste instalatie met 3 jaar garantie.
Auto heeft vaak minder gelopen.
Rond dat bouwjaar kwamen regelmatig defecte lpg injectoren voor.
Eric
Verse nieuwste instalatie met 3 jaar garantie.
Auto heeft vaak minder gelopen.
Rond dat bouwjaar kwamen regelmatig defecte lpg injectoren voor.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 dec 2016 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Klopt. Echter bij deze auto was dit al vervangen. Factuur zat erbij.
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Bij m'n outback heb ik ook later een LPG installatie ingebouwd. Zonder de kennis dat bij klepstellen de complete motor gedemonteerd moest worden...
Was een geweldige auto. Ik ga weer eens kijken naar een knap exemplaar in Duitsland.
Was een geweldige auto. Ik ga weer eens kijken naar een knap exemplaar in Duitsland.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Gewoon omdat het kan.
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Iemand een idee van de kosten van kleppen stellen en koppakking tijdig vervangen van een 2.5?
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Geldt dit ook voor 2.5 motoren vanaf 2009?Verzamelaar schreef:Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Heb je hier ook een bron van?
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
± 2000,- €uro. Alleen al de kosten van dis-set incl. waterpomp is 860,00 euro excl. (bij de dealer)Dave_de_W schreef:Iemand een idee van de kosten van kleppen stellen en koppakking tijdig vervangen van een 2.5?
Motor in en uitbouwen,kleppen stellen,koppen en blok vlakken,koppakkingen,klepdekselpakkingen,bougiegat rubbers olie+filter...
Hoop dat je het red met 2000 €uro
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Meen dat er iemand voor het reviseren en in- en uitbouwen alleen 3500 euro betaald heeft bij NMB.
Komt de distributie en zo nog bij.
Eventueel gelijk de koppeling set.
Eric
Komt de distributie en zo nog bij.
Eventueel gelijk de koppeling set.
Eric
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Dat valt even tegen...
Ik vrees dat ik mijn Legacy / Outback 2.5 LPG plannen maar ga herzien. Dan had ik net zo goed m'n Outback 3.0R kunnen houden.
Ik vrees dat ik mijn Legacy / Outback 2.5 LPG plannen maar ga herzien. Dan had ik net zo goed m'n Outback 3.0R kunnen houden.
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Tijdig de koppakking vervangen zijn al die andere werkzaamheden nodig?quikfit schreef:± 2000,- €uro. Alleen al de kosten van dis-set incl. waterpomp is 860,00 euro excl. (bij de dealer)Dave_de_W schreef:Iemand een idee van de kosten van kleppen stellen en koppakking tijdig vervangen van een 2.5?
Motor in en uitbouwen,kleppen stellen,koppen en blok vlakken,koppakkingen,klepdekselpakkingen,bougiegat rubbers olie+filter...
Hoop dat je het red met 2000 €uro
Gr. Quikfit
Voor kleppenstellen hoeft de motor er toch niet uit?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Ik zie het probleem niet, kleppen stellen is simpel werk, gewoon boutje-moertje.
Koppakking zou ik niet preventief vervangen.
Dan kan je alles wel preventief vervangen.
Moet je geen forester 158 pk kopen als op lpg elke +/- 85000 km de motor eruit
moet om kleppen te stellen wat rond de 1200 euro kost.
Het voordeel van op gas rijden is bij die km stand het meervoudige.
Was misschien ook het geval geweest bij die 3.0R die je had.
Verschil tussen LPG en benzine is bijna 85 eurocent.
Ik rijd op gas bijna 400 km op mijn tank en dat kost mij 31 euro.
400 km op benzine kost mij een kleine 37 ltr is 54 euro.
Dus tel maar uit, rijdt zelf ongeveer +25000 km per jaar.
Oh ja, en je krijgt overal waar je in NL gas tankt spaarpunten.
Eric
Koppakking zou ik niet preventief vervangen.
Dan kan je alles wel preventief vervangen.
Moet je geen forester 158 pk kopen als op lpg elke +/- 85000 km de motor eruit
moet om kleppen te stellen wat rond de 1200 euro kost.
Het voordeel van op gas rijden is bij die km stand het meervoudige.
Was misschien ook het geval geweest bij die 3.0R die je had.
Verschil tussen LPG en benzine is bijna 85 eurocent.
Ik rijd op gas bijna 400 km op mijn tank en dat kost mij 31 euro.
400 km op benzine kost mij een kleine 37 ltr is 54 euro.
Dus tel maar uit, rijdt zelf ongeveer +25000 km per jaar.
Oh ja, en je krijgt overal waar je in NL gas tankt spaarpunten.
Eric
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Ik bespaar 1200 euro/jaar met LPG (23k/jr; Verbruik 1:9 (LPG); Gewicht 1509kg (Benz)/1570kg (LPG); max 62 ltr LPG in het tankie)
Daar kan ik toch redelijk wat onderhoud mee betalen....
@Klepstellen: boutje-moertje en de motor hoeft er niet uit, wel van de motorsteunen icm. kantelen.
Greetz, Q
Daar kan ik toch redelijk wat onderhoud mee betalen....
@Klepstellen: boutje-moertje en de motor hoeft er niet uit, wel van de motorsteunen icm. kantelen.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Ik ben de bronMr.Q schreef:Geldt dit ook voor 2.5 motoren vanaf 2009?Verzamelaar schreef:Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Heb je hier ook een bron van?
Greetz, Q
Gewoon omdat het kan.
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Even over het preventief vervangen van de koppakking. Hieronder mijn overpeinzing, LET OP: is niet per definitie waarheid!
T/m de Legacy III werd er door Subaru een grafietpakking gemonteerd welke langzaam weg slijt ten gevolge van het vervormen van de cilinderbussen.
Bij een lekke pakking een kwestie van de pakking vervangen en de kop vlakken.
Vanaf de Legacy IV plaatste Subaru stalen pakkingen (in de hoop hiermee het probleem te verhelpen???). Gevolg: Zowel de pakking als de cilinderbussen slijten nu, waardoor bij lekkage nu zowel het deck (blok) als de kop gevlakt moeten worden.
Als bovenstaande volledig correct is, dan zou het t/m de Legacy III zin hebben om de pakking preventief te vervangen. De dunner gesleten pakking er uit, nieuwe ertussen. Vlakken kan achterwege gelaten worden, omdat de kop nog niet krom getrokken kan zijn.
Bij een Legacy IV ben je altijd aangewezen op vlakken van het deck, aangezien de slijtage van de bussen vanaf dag 1 optreedt. En zou je er dan niet beter aan doen om juist weer een grafietpakking terug te plaatsen??
Iemand die hier een zinvolle reply op kan geven?
T/m de Legacy III werd er door Subaru een grafietpakking gemonteerd welke langzaam weg slijt ten gevolge van het vervormen van de cilinderbussen.
Bij een lekke pakking een kwestie van de pakking vervangen en de kop vlakken.
Vanaf de Legacy IV plaatste Subaru stalen pakkingen (in de hoop hiermee het probleem te verhelpen???). Gevolg: Zowel de pakking als de cilinderbussen slijten nu, waardoor bij lekkage nu zowel het deck (blok) als de kop gevlakt moeten worden.
Als bovenstaande volledig correct is, dan zou het t/m de Legacy III zin hebben om de pakking preventief te vervangen. De dunner gesleten pakking er uit, nieuwe ertussen. Vlakken kan achterwege gelaten worden, omdat de kop nog niet krom getrokken kan zijn.
Bij een Legacy IV ben je altijd aangewezen op vlakken van het deck, aangezien de slijtage van de bussen vanaf dag 1 optreedt. En zou je er dan niet beter aan doen om juist weer een grafietpakking terug te plaatsen??
Iemand die hier een zinvolle reply op kan geven?
"I feel Legacy"
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Wat heeft mijn vraag aangaande de 2.5 Legacy met een 2.0 Forester te maken? En nee, de kosten die er bijde 3.0R aan zaten te komen waren zeer hoog. Blijkbaar is deze motor niet (of minder) geschikt voor LPG.erichendri schreef:Ik zie het probleem niet, kleppen stellen is simpel werk, gewoon boutje-moertje.
Koppakking zou ik niet preventief vervangen.
Dan kan je alles wel preventief vervangen.
Moet je geen forester 158 pk kopen als op lpg elke +/- 85000 km de motor eruit
moet om kleppen te stellen wat rond de 1200 euro kost.
Het voordeel van op gas rijden is bij die km stand het meervoudige.
Was misschien ook het geval geweest bij die 3.0R die je had.
Verschil tussen LPG en benzine is bijna 85 eurocent.
Ik rijd op gas bijna 400 km op mijn tank en dat kost mij 31 euro.
400 km op benzine kost mij een kleine 37 ltr is 54 euro.
Dus tel maar uit, rijdt zelf ongeveer +25000 km per jaar.
Oh ja, en je krijgt overal waar je in NL gas tankt spaarpunten.
Eric
Ik zou weer graag in een Subaru rijden en dat is me best wat waard, echter geen bizarre hoge kosten die volgen uit onderhoud. Dan is het LPG voordeel nagenoeg weg.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Of je koopt een legacy llll 2.0R en je zet hem 5 cm hoger.
Geen koppakking probleem, wel wat duurder kleppen stellen.
Alhoewel je de 2.5 ook 3 x moet laten stellen in 90000 km.
Rijdt zelf een ± 8 cm verhoogde legacy met AT banden.
Staat nu op 400000 km, geen ploblemen tot nu toe gehad.
Eric
Geen koppakking probleem, wel wat duurder kleppen stellen.
Alhoewel je de 2.5 ook 3 x moet laten stellen in 90000 km.
Rijdt zelf een ± 8 cm verhoogde legacy met AT banden.
Staat nu op 400000 km, geen ploblemen tot nu toe gehad.
Eric
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
De grafiet pakking zat alleen op de allereerste DOHC 2.5L. Alle 2.5 SOHC (dus ook Legacy III) hebben de stalen pakking. Blijft een probleem, voor alle 2.5L motoren.SP-Boxer schreef:Even over het preventief vervangen van de koppakking. Hieronder mijn overpeinzing, LET OP: is niet per definitie waarheid!
T/m de Legacy III werd er door Subaru een grafietpakking gemonteerd welke langzaam weg slijt ten gevolge van het vervormen van de cilinderbussen.
Bij een lekke pakking een kwestie van de pakking vervangen en de kop vlakken.
Vanaf de Legacy IV plaatste Subaru stalen pakkingen (in de hoop hiermee het probleem te verhelpen???). Gevolg: Zowel de pakking als de cilinderbussen slijten nu, waardoor bij lekkage nu zowel het deck (blok) als de kop gevlakt moeten worden.
Als bovenstaande volledig correct is, dan zou het t/m de Legacy III zin hebben om de pakking preventief te vervangen. De dunner gesleten pakking er uit, nieuwe ertussen. Vlakken kan achterwege gelaten worden, omdat de kop nog niet krom getrokken kan zijn.
Bij een Legacy IV ben je altijd aangewezen op vlakken van het deck, aangezien de slijtage van de bussen vanaf dag 1 optreedt. En zou je er dan niet beter aan doen om juist weer een grafietpakking terug te plaatsen??
Iemand die hier een zinvolle reply op kan geven?
Gewoon omdat het kan.
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Je hebt me nog niet geheel overtuigd.Verzamelaar schreef:Ik ben de bronMr.Q schreef:Geldt dit ook voor 2.5 motoren vanaf 2009?Verzamelaar schreef:Ga er vanuit dat rond de 150.000 km op LPG de koppakkingen vervangen moeten worden (betekent koppen EN blok vlakken), bij benzine is dat rond de 200.000 km. Geldt alleen voor de 2.5L motoren.
Heb je hier ook een bron van?
Greetz, Q
Out 2010 2.5 heeft echter wel een andere (verbeterde?) Headgasket gekregen.
https://www.youtube.com/watch?v=8ZbPlHnistA
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Maare, is het geen verbetering dan?
Hebben deze 2.5 (2010-.... ) nog steeds koppakkingsproblemen?
Ben van plan om bij de Out er nog 100k bij te rijden (staat momenteel op 150k)
Greetz, Q
Hebben deze 2.5 (2010-.... ) nog steeds koppakkingsproblemen?
Ben van plan om bij de Out er nog 100k bij te rijden (staat momenteel op 150k)
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750