andere motor Forester diesel 2008

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Hallo,

Ik zoek een andere motor voor mijn Forester diesel uit 2008. (de kosten voor revisie voor de huidige motor zijn hoger, vandaar)
Nu valt het niet mee om deze te vinden....heeft iemand goede tips waar je het beste terecht kan hiervoor ? Bvd, Rob.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door erichendri »

Duitsland??
Bel garage nuland in Volkel.
Hij weet nogal eens wat te liggen.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door sufos »

Aan een nieuwe motor kan ik je niet helpen. Ik ben echter wel nieuwsgierig wat er mis is gegaan met de motor. Een auto uit 2008 waar een nieuwe motor in moet of waar een een totale revisie nodig is klinkt niet best.
Laatst gewijzigd door sufos op 28 jun 2016 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door SP-Boxer »

Ach een diesel, is niet de eerste en zeker niet de laatste die stukloopt.

Maar waarom is revisie duurder dan een andere motor? Lijkt me lastig te zeggen als er geen andere motor beschikbaar is :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door sufos »

SP-Boxer schreef:Ach een diesel, is niet de eerste en zeker niet de laatste die stukloopt.
Zijn die diesels van Subaru dan geen goede motoren. Heb 15 jaar diesel gereden, nu LPG. Overweeg ook een Subaru diesel voor in de toekomst. Blijft voor mij toch het fijnste rijden zo'n diesel.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door SP-Boxer »

Ik zou de eerste generatie (MY08-MY10) zeker mijden! Of er moet echt aantoonbaar moderner spul ingekomen zijn, maar gevoelsmatig is de uitval echt heel hoog bij die dingen.
Google er maar eens op...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door erichendri »

Hebben veel dieselmotoren last van.
Koppel had gewoon bij een iets hoger toerental moeten liggen.
Nu rijdt men de halve dag rond met een kleine 1600 rpm.
Vonden de mazda diesels ook niet fijn.
Je voelde de trilling door de hele auto als hij bij 1600 rpm in zijn koppelgebied kwam.
En tegenwoordig trekken ze al bij 1200 rpm.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Verzamelaar »

Er zijn geen goede gebruikte motoren voor die modeljaren aangezien ze vroeg of laat allemaal dezelfde problemen hebben. Ik zou revisie niet overwegen, eerder een nieuw onderblok van Subaru waar de laatste verbeteringen (en dat zijn er nogal wat) in doorgevoerd zijn.
Gewoon omdat het kan.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door *thomas* »

De subaru dieselblokken van de eerste generatie lopen inderdaad vaak in de soep...
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Update voor de liefhebbers:

Zoeken naar een gebruikt blok voor een Forester diesel 2008....is zoeken naar een speld in de hooiberg. Als je al wat vindt dan krijg je te maken met bedrijven die veelvuldig genoemd worden bij Radar en Kassa. Ze hebben best wel een motor uit 2008 en meestal maar slechts 20.000 km gelopen....is alleen niet te controleren. Dus die optie hebben we maar doorgestreept.

Dus revisie was eigenlijk de enige optie. Of de auto afschrijven en wegdoen. Maar ja, ik had hem pas een half jaar en wil ik nog wel langer in rijden.
Uiteindelijk kostenplaatje bijna 15.000 euro. Samen met de defecte turbo van een maand eerder (2200 euro) en de doorgeroeste uitlaat (1000) euro ben ik nu ruim 18.000 euro verder. Motor moet er binnenkort weer voor de 3e keer uit, aangezien deze weer olie lekt.
Inmiddels heeft het originele navigatiesysteem ook de geest gegeven en kom nu tot de conclusie dat er eigenlijk geen systeem te vinden is dat gaat werken met de stuurwiel bediening.

Subaru staat bekend om kwalitatief goede auto's. Ik kan dat helaas niet bevestigen.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door *thomas* »

Enorm balen dit, maar - en dit zeg ik niet om zout in de wonde te strooien - die investering is bijna absurd te noemen. Ik gok dat je voor dat bedrag een nieuwe motor had kunnen kopen...

Jammer genoeg zijn de boxer diesels, zoals ik eerder al zei, van de eerste generatie een kleine ramp.
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Ha, ja dat klopt. Alleen kan je nergens een nieuwe motor kopen. Is er gewoon niet.
Voordat ik deze auto kocht heb ik behoorlijk gegoogled op alles van dit model en Subaru. Ik kan me niet herinneren dat ik veel issues gelezen heb over die eerste generatie diesels. Maar helaas geeft mijn ervaring je wel gelijk...
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door *thomas* »

Afgelopen maanden op 2dehands.be een hoop diesels met ongevalschade. Allemaal rond de 4000-5500 euro. Een 'goede' diesel uit die periode kost hier zo'n 8 a 12 000... (in België).

Hopelijk nu geen ernstige problemen meer. Veilige kilometers gewenst :).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door quikfit »

Dacht dat Noorwegen duur was,maar hier kost een gereviseerd blok 60.000 kronen(6,451€uro)Moet je wel je oude blok inleveren.
Motor in en uitbouwen vanaf 7500 kronen(iets over de 800 €uro)

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=40986135

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Hallo, Ja, dat zijn prijzen die ik ook gezien heb. Een gebruikt blok (als je er eentje van hetzelfde type kan vinden) koop je tussen de 4000 en 6000 euro. Maar dan moet deze nog ingebouwd worden. Loonkosten 4000 euro bij mijn dealer. Bij een gebruikt blok weet je ook niet met zekerheid wat je koopt en eventuele garantie is vaak kort en de dealer wil (begrijpelijk) z'n handen daar niet aan branden. Het is geen klus die ze dagelijks doen, in mijn geval moeten ze binnenkort voor de 3e keer het hele blok er weer uithalen ivm blijvende olie lekkage.

Maar goed, 15.000 euro is idd een absurd bedrag, daar koop je een hele nieuwe (gebruikte) Forester voor. Dat was een overweging, maar dan had ik er weer eentje gehad uit 2008/2009 met ong. 100.000 km op de teller. En dan moet je meer geluk hebben. Ik had alleen net de uitlaat en turbo al vervangen, nu met de revisie van de motor hoop ik dan maar dat ik op dat gedeelte even verlost ben van kosten.

Ben nu 2000 km verder na revisie, auto rijdt weer goed gelukkig en gezien de totale kosten voor dit model blijf ik er nu zo lang mogelijk in rijden....of over een paar jaar een jonge (nieuw model) outback kopen...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door SP-Boxer »

Ik zal binnenkort eens naar de officiële prijzen kijken van een compleet nieuw onderblok. Wat ik hier lees voor een revisie is werkelijk te bizar voor woorden.
Als ik het in moet schatten, dan gok ik dat een nieuw onderblok ca. 2500-3000 euro kost. Dan komt daar het arbeidsloon bij voor het overzetten van alle componenten om weer een longblock te hebben plus de in- en uitbouw van de motor. Zou je volgens mij met een nieuw blok nog onder de 10.000 euro moeten blijven.

Sowieso 4000 euro voor alleen in- en uitbouw??? Is het zoveel meer werk bij een diesel dan?


Goed, het belangrijkste is dat de auto weer rijdt en je er dadelijk weer tevreden mee bent. Hopelijk kun je er dadelijk voldoende plezier van krijgen om de gemaakte kosten weer te vergeten, al zal dat niet meer meevallen.
"I feel Legacy"
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Hoi, laat maar weten, ben wel benieuwd. Ik heb nergens een nieuw blok kunnen vinden.
Er is bij mij wel veel vernieuwd. 4 verstuivers, gehele behuizing, 1 kop en de ander gereviseerd. Nieuwe zuigers etc + intercooler.
Bij de dealer ben je zelden het goedkoopst uit. Maar ik kan nu wel terug als er iets is...ook wat waard.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door SP-Boxer »

De dealer kan toch zelf een nieuw blok bestellen???

Maar ik snap dat veel mensen voor de dealer kiezen. Als er een goede verstandhouding is, dan heb je in ieder geval een goed adres om naar terug te keren.
Bij welke dealer zijn de werkzaamheden verricht?
"I feel Legacy"
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Nee, je kan dus bij Subaru geen nieuw blok bestellen. Anders had ik dat zeker gedaan.
Je kan dus een gebruikt blok zoeken en de gok nemen dat ie goed is of revisie van je eigen motor.
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Dealer is overigens Eickhoff in Apeldoorn.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb even gekeken, ik krijg verschillende artikelnummers, maar de meeste liggen zo rond 4300-4400 euro excl. btw.
Dit is dus voor een onderblok incl. krukas, drijfstangen en zuigers. Geassembleerd en wel. In combinatie met jouw eigen motor had de dealer dan een fris longblock kunnen bouwen. Mochten er verder geen onvolkomenheden zijn geweest, dan lijkt me dat je ook bij de dealer toch voor 7500-9000 euro wel klaar geweest zou moeten zijn.

Ik ken echter niet alle ins- en outs van de schade. Ik wil hiermee dus niet aantonen dat de dealer veels te duur is geweest, maar een gloednieuw shortblock zouden ze gewoon moeten kunnen bestellen volgens hun eigen software...

Hier op Ebay eentje voor een nog scherpere prijs http://www.ebay.nl/itm/Genuine-NEW-Shor ... SwGzlTsRZd
"I feel Legacy"
Robhoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2015 21:50

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door Robhoek »

Bedankt, goeie tip voor de volgende keer ! :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: andere motor Forester diesel 2008

Bericht door SP-Boxer »

Laten we hopen dat die volgende keer NOOIT meer komt! ;)
"I feel Legacy"
Plaats reactie