Supercharger?

Motoren, injectiesystemen etc.
Maarten756
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 Mei 2015 22:40
Type auto: Subaru Impreza GL 98 plus

Re: Supercharger?

Berichtdoor Maarten756 » 21 Mar 2016 22:11

@Rick

heb je dit inmiddels al gedaan?
Ervaringen?
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 Jun 2012 12:32
Type auto: Leone 1.8 GL `89, | Legacy Turbo `92
Locatie: Groene Hart

Re: Supercharger?

Berichtdoor Jo4WD » 22 Mar 2016 20:36

quikfit schreef:Al aan gedacht om een 2 Liter te kopen(standaard 125PK) :o

Gr. Quikfit :okeee:


Dan heb je gelijk voldoende koppel en hoef je ook niet de hele auto te verbouwen? En waarom honderden euro`s pompen in een auto die maar 500 Euro waard is?? :) 2 liters worden met tientallen tegelijk aangeboden voor een prikkie. evt een klein beetje tunen ;)
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 Jun 2012 12:32
Type auto: Leone 1.8 GL `89, | Legacy Turbo `92
Locatie: Groene Hart

Re: Supercharger?

Berichtdoor Jo4WD » 22 Mar 2016 20:43

SP-Boxer schreef:Ik kan heel kort zijn: doe het niet.

Zeker niet als je een paar peekaatjes wil winnen. Zeer kostbaar verhaal voor een zeer kleine winst.
Als je meer plezier uit de auto wilt halen kun je beter het onderstel aanpassen en driving skills verbeteren.


En dat dus ja. Rustig rijden naar je werk/school en in het weekend lekker knallen als je zin hebt. Een turbo is in theorie idd heel efficiënt, maar niet als je al je spaargeld eraan uitgeeft. Daar kan een paar liter benzine niet tegenop! Daarbij ga je waarschijnlijk niet zuiniger of heel anders rijden op je turbo, dus gaan er nog meer liters door dan met een 2 liter ;)
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 23 Mar 2016 01:36

@Jo4WD
Ik denk dat de meeste N/A EJ's een vergelijkbare koppelkromme hebben, da wou ik dus versterken met een compressor.
Verder heb ik ff gekeken, er is daadwerkelijk iemand geweest die een kleine Mitsubishi Turbo op zijn TS heeft gezet en daar een lekkere 147pk op 92 octaan uit de motor haalt :P

http://www.rs25.com/forums/f7/t149816-p ... ej16t.html

En verder... Met rustig rijden ben ik er achter gekomen dat ie minder zuinig loopt...? Voorheen altijd rond 2000-2200rpm schakelen, zo snel mogelijk naar de 5, haalde ik misschien net de 520km/tank mee...
Nu schakel ik later, vaker de 3000-4000rpm opzoeken, lekker in het koppelgebied zitten en gewoon rijden (lees: niet raggen, gewoon eerst rustig warm rijden, dan pas rustig WOT) met t beestje, met als gevolg dat ik bijna op de 600km zit wanneer het oh-zo irritante lampje aan gaat (dus nog zo'n 9 liter over) :lol:
Volgens mij heb ik m door het sportieve rijden schoongebrand? :?:

@Maarten756

Bedoel je de bovenstaande mods? Ik heb in de tussentijd veel rondgezocht, veel vd motoronderdelen zijn gewoon niet betaalbaar of te vinden...
Wat ik tenminste wel kan aanraden zijn de pulleys en de grounding-kit aangezien de theorie erachter zo simpel en duidelijk is dat het wel moet kloppen.
Ik kan je een PM sturen met de meetwaardes etc als je dat wenst. :3
Verder: veel rondzoeken op andere fora
Ik zag dat je wel aan't zoeken was voor zo'n UEL/spagetti uitlaatspruitstuk, ik heb er een van eBay gekocht
(aan de veteranen van dit forum: shush, is mijn wagen, verdomme :lol:), deze ga ik denk ik komend weekend/vakantie installeren en kijken of het past en de spatplaat niet laat smelten XD
Ook hierover kan ik je een PM sturen als je dat wilt?
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 Jan 2014 12:04
Type auto: Subaru Legacy Turbo, Leone 4WD, Leone Hatchback

Re: Supercharger?

Berichtdoor Verzamelaar » 23 Mar 2016 13:40

Rickrrfur schreef:En verder... Met rustig rijden ben ik er achter gekomen dat ie minder zuinig loopt...? Voorheen altijd rond 2000-2200rpm schakelen, zo snel mogelijk naar de 5, haalde ik misschien net de 520km/tank mee...
Nu schakel ik later, vaker de 3000-4000rpm opzoeken, lekker in het koppelgebied zitten en gewoon rijden (lees: niet raggen, gewoon eerst rustig warm rijden, dan pas rustig WOT) met t beestje, met als gevolg dat ik bijna op de 600km zit wanneer het oh-zo irritante lampje aan gaat (dus nog zo'n 9 liter over) :lol:
Volgens mij heb ik m door het sportieve rijden schoongebrand? :?:

Is bekend, afwurgen van een Subaru motor kost brandstof, lekker door z'n toeren laten lopen is zuiniger, sneller en leuker.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 Jun 2012 12:32
Type auto: Leone 1.8 GL `89, | Legacy Turbo `92
Locatie: Groene Hart

Re: Supercharger?

Berichtdoor Jo4WD » 23 Mar 2016 21:38

Je KUNT er ook wel efficient mee rijden met het koppelkromme, maar ik denk dat dat in de praktijk niet heel erg gaat lukken dus. Daarnaast is het koppel en karakter van een EJ20 kei-verslavend :D :o
Het ligt er ook aan hoe je rijdt natuurlijk, maar net boven de 3000 rpm zit je wel ongeveer goed.
Met 150pk heb je ook een turbo gat en is lage toeren helemaal niet meer te doen in de stad, en verslavend op de snelweg! (lees: 1:9 rijden..:))

Mss leuk om te weten: dat irritante lampje houd rekening met jouw rechtervoet... als het aangaat en je gaat opeens heel efficiënt rijden dan gaat t lampje weer uit:)
De inhoud van je reserve weet ik niet. Bij de legacy kan ik nog 3x heen en weer naar haarlem:P

Anyway een sub boxer houd van meer toeren en veel octaan rijke benzine :D welk type uitvoering dan ook
80`s boxer power!
Maarten756
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 Mei 2015 22:40
Type auto: Subaru Impreza GL 98 plus

Re: Supercharger?

Berichtdoor Maarten756 » 23 Mar 2016 22:54

@rickkrfur

Pm is welkom. :d

Is het vervangen van die pulleys lastig?

En welk spruitstuk heb jij gekocht op eBay?
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 24 Mar 2016 00:46

@Jo
Ik neem aan dat de karakerstieken van de N/A EJ motoren over het algemeen hetzelfde zijn, alleen natuurlijk wat meer power met grotere volumes (en hogere toeren met de DOHC kopjes)
Maar turbo-lag, ik weet niet zo... ja natuurlijk onderin gebeurt niets,
maar omdat dat Mitsu turbotje in principe een TD04 is met een kleiner slakkenhuis zou de lag/opspoel snelheid wel mee moeten vallen, lijkt mij.
(uiteraard moet je bovenin vermogen inleveren door de mindere flow maar daar rij ik zeer zelden)

als ik zuinig rijd, betekend dat voor mij heel veel rollen (gas los), motor bij treinovergangen/lange stoplichten/files uitzetten, geleidelijk gas erop etc.
Dus Ik neem aan dat dan de tank echt leeg leeg aan't raken is XD

En de inhoud vd reserve staat in de handleiding (die je natuurlijk voor het gebuik van de auto volledig en intensief hebt doorgelezen ;) )
Maar dat kan aan vanalles liggen, de aerodynamica van de Leggy, wat de ECU doet, jouw eigen rechtervoet, soort wegdek tussen jouw woonplek en Haarlem, banden etc etc.
Zelf heb ik gemerkt dat als ik de banden (nu nog die 14" pieletjes) 0.2-0.3 bar "te hard" oppomp dat dat al een redelijk verschil uitmaakt.

Euro 98 heb ik me nog niet aan gewaagt, Euro 100 ook niet (€€€), maar hij loopt lekker op E10, tot nogtoe niets gebeurt :okeee:

Muah, t wagentje houd gewoon van d'r baasje :P

@Maarten

Ok, zal ff kijken of alles past rond de bodemplaat en oliefilter enzo.
Betreft de pulley...
Wat ze meestal vervangen is de pulley op de krukas, de bout hiervan zit redelijk strak vast volgens verschillende bronnen, da's t enige lastige eraan.
En ik heb gewoon zo'n Borla replica gekocht dat eigenlijk voor de 2.5 RS is (toekomst project 8-) )
Maar omdat de koppen de moderne twinports zijn zou ie gewoon moeten passen.
En de groundingkit, daar is genoeg over te vinden op internet, zelf moet ik m nog halen
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 Feb 2013 17:58
Type auto: legacy 1 gx 2.2 16v 4x4 my 92...autoweek leggy,legacy 1 2.0 16v fwd my 93,fozzy 2.0 awd my 99
Locatie: den haag
Contact:

Re: Supercharger?

Berichtdoor richardcabrio » 11 Jun 2016 13:53

Ben eigenlijk wel benieuwd,hoever dit idee is
Ik heb nu al 2 jaar mijn sc motor klaar staan,alleen nog geen tijd voor inbouw
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 11 Jun 2016 14:19

@RichardCabrio

Dit project is momenteel even op ijs gelegd vanwege de hogere kosten.
(Al ben ik wel opzoek gegaan naar een EJ20(5) om deze (zelf een poging doen) te reviseren, en dan een turbo erop te knallen,
mits de kosten niet de prijs van een import JDM GFC overschrijden)

Maar voor wat uw project betreft, is het gewoon een Subaru boxer met een SC erop...??
Dan kan ik beter wat info van u vragen ;)
Want in (basale) theorie is het niet heel lastig om een supercharger erop te zetten

P.s. Ik zou me graag willen aanbieden als hulp bij het inbouwen (mits het niet te ver weg is van Limburg land), vind dit allemaal harstikke interessant!!
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 Feb 2013 17:58
Type auto: legacy 1 gx 2.2 16v 4x4 my 92...autoweek leggy,legacy 1 2.0 16v fwd my 93,fozzy 2.0 awd my 99
Locatie: den haag
Contact:

Re: Supercharger?

Berichtdoor richardcabrio » 11 Jun 2016 23:38

Oke je gaat nu een turbo motor bouwen

Hou er rekening mee dat als je gaat werken met een sc,dat je totaal moet vergeten hoe een turbo werkt
Een sc is een totaal andere wereld

Ik heb mijn ej20 gtt motor dan ook totaal anders opgebouwd,zelfs de compressie is anders,alleen maar als doel dit te laten werken met een sc

Theoretisch is berekend met de sc die ik ga gebruiken
Dat ik op 0.6 bar al 375 pk-450 nm kan draaien
Echter omdat het een open deck is,kan ie safe 1.3 aan
En komt het uit op 500+ pk-700+ nm

Komen kijken mag altijd,maar ik zit in den haag
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Vivio1991
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 Okt 2016 05:41
Type auto: Golf 4 1.6 16v trendline.

Re: Supercharger?

Berichtdoor Vivio1991 » 24 Okt 2016 23:54

Ik wil een vivio superchargen en toevallig heb ik een originele supercharger wat er in Japan ook op zit. Ik zou denken aan grotere remmen(of betere schijven remmen Ebc is een goed advies)

Tevens zou ik een rolkooi ook inbouwen voor het geval dat.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 25 Okt 2016 00:55

@vivio1991

Hoewel een rolkooi lekker veilig zou zijn, je moet er wel rekening mee houden dat een rolkooi ook redelijk wat gewicht met zich mee brengt.
Ik zou persoonlijk de wagen gewoon zo licht mogelijk houden, met name wagens van het kei-segment.
En qua remmen zou ik gewoon kijken wat er bijvoorbeeld op een Vivio RX-R zit, zijn het dezelfde, dan gewoon remvloeistof, blokken en heel misschien de schijven vervangen.
(en natuurlijk de remklauwen rood verven, daar ga je sneller van ;) )

Zelf ben ik aan het kijken voor een turbo, aangezien ik vrijwel alle mechanische componenten gewoon van een WRX/GTT kan swappen, alleen heb ik mijn twijfels of mijn 1.6 überhaupt wel een TD04L kan aanwapperen... XD
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Justy1300AWD
Berichten: 256
Lid geworden op: 14 Sep 2014 20:37
Type auto: .

Re: Supercharger?

Berichtdoor Justy1300AWD » 21 Dec 2016 18:46

Oh god TS is nog altijd bezig met een EJ16+T project dat nooit van de grond afkomt..

Begin er gewoon niet aan en spaar door voor een GTT/WRX, dat bespaart je een heleboel gezeik tov een EJ16/NA+T build.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1537
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Supercharger?

Berichtdoor quikfit » 21 Dec 2016 19:46

Justy1300AWD schreef:Oh god TS is nog altijd bezig met een EJ16+T project dat nooit van de grond afkomt..

Begin er gewoon niet aan en spaar door voor een GTT/WRX, dat bespaart je een heleboel gezeik tov een EJ16/NA+T build.



:mrgreen:
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 22 Feb 2017 19:26

In tegenstelling tot wat "Justy" zo nodig weer moest vermelden, EJ161 Turbo is voor mij op dit moment het meest rendabele, net zoals de swap naar een EJ20 met turbo.

MAAR aangezien ik een monteur in opleiding ben, doe ik liever alles zelf, zonder NASIOC als heilig de beschouwen (looking at you Justy).

Ik ben nu bezig met alles financieel rond te breien en de jacht naar onderdelen komt ook langzaam op gang.
Helaas komt school vaker in de weg van het allemaal dus dit project zal wat langer duren dan gewoonlijk.

Daarbij; -JA- ik heb gezocht voor een GTT èn een WRX, zowel JDM als EUDM, maar op lange-termijn zijn deze veel duurder dan een turbo op mijn Scooby'tje knallen (dus wegenbelasting, verzekering, onderhoud, vervangen van onderdelen aangezien ze vaak allemaal afgetrapt zijn etc etc)

Ben Ik eigenwijs? Ja harstikke
Kan het me schelen wat zo'n nay-sayers zoals Justy zeggen? Nee, dus leck mich aan de belkes.
Zal ik wat aan de ophanging doen? Ja zekers, komt er allemaal nog bij ;)

Voor de rest van de lezers, Ik zal alles zo gedetaileerd mogelijk hier neerzetten, incl foto's als ik er aan denk :P
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 16 Jun 2017 16:36

Zo, even een kleine update.

Laatst heb ik een contract aangeboden gekregen, dus na de zomer kan ik echt starten met mijn project.
Verder heb ik al de benodigde delen een beetje op een rijtje gezet.
Stabistang van een GTT komt er achter op, de remmen ben ik nog aan het zoeken.
Roest... *diepe zucht* het beestje heeft hier en daar wat rot helaas,
maar de roest die ik kan zien heb ik al voor ~50% weggewerkt, bijgespoten en opnieuw bodemspray op aangebracht.
Motorisch, binnenkort doe ik even een klein beurtje (beter vroeg dan laat)
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 31 Jul 2017 18:16

Een volgende kleine update :P
Ik heb de afgelopen tijd enigsinds wat werk verricht aan mijn Scooby, hoofdzakelijk het aanpakken van roest en de auto een beetje een persoonlijke "touch" te geven :okeee:

IMG_4466.JPG
Had toevallig wat GTT (zomer)velgen gevonden voor een redelijke prijs
IMG_4109.JPG
Natuurlijk een kei-dikke spoiler achterop ;)
IMG_1593 - Copy.JPG
Hopelijk mijn laatste aanval op de (beginnende) roest achter
en toevallig een stoelensetje van een MY02 WRX op de kop kunnen tikken
ze zien er beter uit en bieden mij -zo veel meer- steun tijdens het spelen met de wagen :)

Verder nog een kleine beurt gedaan -incl. bougie wissel-, gelukkig ben ik er toen achter gekomen dat de schroefdraad van cilinder 2 gewoon niet meer dan wat aluminium veilsel was... :shock:
Dat dus door mijn locale revisie bedrijf laten fixen, loopt nu als een zonnetje en klinkt heerlijk na montage van het UEL spruitstuk wat ik nog had liggen

IMG_1301.JPG
Andere draagarmpjes met montagepunten voor de swaybar die ik van een schroot GTT af heb gefriemeld
nieuwe busjes er in geperst, komt er binnenkort allemaal onder

Tot zover mijn mini update :D
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1537
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Supercharger?

Berichtdoor quikfit » 31 Jul 2017 18:46

Goed bezig en heel verstandig om de roest aan te pakken. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 31 Jul 2017 18:59

@quickfit

Haha dankje :D
Ja met de roest, het was even schrikken toen ik de veerpoten eruit had gehaald, met name aan de rechterkant, waar een redelijk groot gat in het bovenste gedeelte van de wielkast zat...
Ik heb het immiddels netjes bijgeslepen en tijdelijk even afgeplakt, binnenkort laat ik het heel netjes dichtlassen (aangezien ik het zelf nog niet echt kan :oops: )
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Woutertie en 4 gasten