stotterend E10 busje
stotterend E10 busje
Hallo allemaal, onlangs heb ik een E10 bus uit 1992 gekocht in de meest spartaanse uitvoering.
Het is een 3 cilinder met carburateur
Tijdens het testrijden viel op dat hij nogal stotterd/in houd.
Er zit ook nog een hand-choke op. als ik deze een klein stukje uit trek is het stotteren over.
Iemand hier enig idee hoe ik hem zonder choke wat soepeler kan laten lopen?
Het is een 3 cilinder met carburateur
Tijdens het testrijden viel op dat hij nogal stotterd/in houd.
Er zit ook nog een hand-choke op. als ik deze een klein stukje uit trek is het stotteren over.
Iemand hier enig idee hoe ik hem zonder choke wat soepeler kan laten lopen?
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Re: stotterend E10 busje
O ja,
We reden op de dijk van Lelystad naar Enkhuizen met een snelheid van zo rond de 100km en opeens leek het of er geen ontsteking meer was. De snelheid daalde en er volgde een paar spectaculaire knallen en hij was er weer.
Iemand een suggestie?
We reden op de dijk van Lelystad naar Enkhuizen met een snelheid van zo rond de 100km en opeens leek het of er geen ontsteking meer was. De snelheid daalde en er volgde een paar spectaculaire knallen en hij was er weer.
Iemand een suggestie?
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Re: stotterend E10 busje
Hallo,
Te weinig brandstof door verstopping of te veel lucht door speling op gasklep(en) of lekke pakking
Knallen in de uitlaat is teveel onverbrande benzinegassen die door de hete uitlaat exploderen.
Dit kan ook door te mager lopen met als gevolg overslaan en daardoor dus onverbrande gassen in de uitlaat die op zijn beurt weer heter word door het mager lopen.
Mager lopen kan ook door vervuiling vd carb veroorzaakt worden.
Door de venturi dmv de choke kleiner te maken krijg je een sterkere / snellere luchtstroom die ook meer brandstof aantrekt.
De choke heeft wellicht ook een eigen aanvullend brandstofsysteem.
Bij een registercarb wil de tweede trap bij continu laagtoerig rijden wel eens verstopt raken.
Benno
Te weinig brandstof door verstopping of te veel lucht door speling op gasklep(en) of lekke pakking
Knallen in de uitlaat is teveel onverbrande benzinegassen die door de hete uitlaat exploderen.
Dit kan ook door te mager lopen met als gevolg overslaan en daardoor dus onverbrande gassen in de uitlaat die op zijn beurt weer heter word door het mager lopen.
Mager lopen kan ook door vervuiling vd carb veroorzaakt worden.
Door de venturi dmv de choke kleiner te maken krijg je een sterkere / snellere luchtstroom die ook meer brandstof aantrekt.
De choke heeft wellicht ook een eigen aanvullend brandstofsysteem.
Bij een registercarb wil de tweede trap bij continu laagtoerig rijden wel eens verstopt raken.
Benno
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: stotterend E10 busje
Vraag het Justyfever anders? Die E10 heeft een EF10 motor uit de vroege Justy.
Re: stotterend E10 busje
Bougies,kabels en eventueel verdelerkap en rotor vervangen
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: stotterend E10 busje
Volgens mij zijn dat andere blokjes dan die in een justy omdat het blokje plat ligt...
Ook niet 1op1 uitwisselbaar dacht ik....
Ook niet 1op1 uitwisselbaar dacht ik....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: stotterend E10 busje
Bij mijn motorfietsen met carburateurs was dit verschijnsel vrijwel altijd een vuil(tjes)probleem. Een goede reiniger door de benzine en/of 98 premium benzines hielpen hierbij meestal.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: stotterend E10 busje
Top, ik ga met deze reacties aan de slag. Vernieuwen bougie kabels, verdelerkap en rotor is sowieso geen overbodige luxe en dan stop ik er gelijk een nieuw luchtfilter in.
Het uitvallen is nu alleen bij 'hoge' toerentallen gebeurt en heeft ook iets van tijdelijk geen ontsteking. Zou het ook deels aan de bobine kunnen liggen?
Het uitvallen is nu alleen bij 'hoge' toerentallen gebeurt en heeft ook iets van tijdelijk geen ontsteking. Zou het ook deels aan de bobine kunnen liggen?
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Re: stotterend E10 busje
donald schreef:Top, ik ga met deze reacties aan de slag. Vernieuwen bougie kabels, verdelerkap en rotor is sowieso geen overbodige luxe en dan stop ik er gelijk een nieuw luchtfilter in.
Het uitvallen is nu alleen bij 'hoge' toerentallen gebeurt en heeft ook iets van tijdelijk geen ontsteking. Zou het ook deels aan de bobine kunnen liggen?
Bobine...dat kan,als ie warmer word neemt de weerstand toe(koud vaak geen probleem)
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: stotterend E10 busje
Iemand tips waar ik, het liefst online, bovenstaande onderdelen kan bestellen voor dit redelijk unieke koekblik?
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Re: stotterend E10 busje
Het wegvallen van de ontsteking zou ik zou niet durven zeggen, maar het stotteren dat over is wanneer de choke een stukje open staat, klinkt me bekend in de oren.
Ik had dat bij mijn MiniJumbo destijds ook. Was een kwestie van de carburateur opnieuw afstellen. CO-waarde was bijna 0 en na die wat op te krikken liep hij weer als een zonnetje!
Ik had dat bij mijn MiniJumbo destijds ook. Was een kwestie van de carburateur opnieuw afstellen. CO-waarde was bijna 0 en na die wat op te krikken liep hij weer als een zonnetje!
"I feel Legacy"
Re: stotterend E10 busje
Dat klinkt als een klus voor een pro want de CO waarde kan ik niet meten.
Heeft iemand nog een goed adres in de omgeving van Alkmaar ?
Heeft iemand nog een goed adres in de omgeving van Alkmaar ?
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: stotterend E10 busje
Bij de APK testen ze de CO waarde toch? Even langs een garage die APK-testen afneemt.donald schreef:Dat klinkt als een klus voor een pro want de CO waarde kan ik niet meten.
Heeft iemand nog een goed adres in de omgeving van Alkmaar ?
Re: stotterend E10 busje
Jongens bedankt, ik dit stap voor stap oppakken en wip even langs een APK station voor de meting
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim