EF12 + turbo = ?

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

EF12 + turbo = ?

Bericht door Justy1300AWD »

Heb de pagina op DustysJustys en een paar builds gelezen, maar is het echt heel veel werk om de Justy 1.2 om te bouwen naar turbo?

Denk toch dat ik het idee voor een ECVT wegzet, die vind meer dan 73pk niet leuk zeggen ze. (behalve als je Bob Page heet, biotech/engineering-magnaat bent, en geld als water hebt, dan kun je gewoon een paar bedrijven de opdracht geven om een sterkere aandrijving te maken.)

Spruitstuk maken, 'ke dan. turbo grootte? (niet dat ik straks een TD04-19T van een 2000 V70R ofzo erop zet en dat hij lagt als de pleuris)

En de vijfbak, is die geschikt voor turbo? Wil geen 200+ paarden uit dat ding trekken, 125pk op 800kg is al zat of niet?
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: EF12 + turbo = ?

Bericht door justyfever »

De handbakken schijnen het tot ongeveer 150pk uit te houden.

Misschien een Renault 5 Turbo, turbo monteren?
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: EF12 + turbo = ?

Bericht door Vmax »

Ik denk niet, dat je 125pk uit dat blok zult kunnen halen. Als je al de 90pk haalt, en het blok houdt het ook nog, dan mag je blij zijn.

Hoe wil je de compressie omlaag gaan brengen? Dat zul je wel moeten gaan doen, wil je geen last krijgen van pingelen. Zomaar even een turbo erop schroeven, is echt niet zo gemakkelijk. Het is niet alleen maar een turbo. Je moet zorgen voor extra olieleidingen, een grote oliekoeler, dan moet je nog je brandstofsysteem in orde maken. Dan mag je ook nog eens gaan kijken, of je ontsteking krachtig genoeg is, om de boel tot ontsteking te brengen. Een te zwakke vonk kan zomaar uitgeblazen worden. Dan moet je nog de turbodruk reguleren, want te veel druk is erg schadelijk voor je motor. En voordat je het weet ben je zo duizenden euro's verder.

Ik heb me in het verleden lang genoeg met turbo's bezig gehouden, om te weten wat er allemaal voor nodig is. Ik zeg niet, dat het niet mogelijk is, maar ik zou me liever andere mogelijkheden bekijken, voordat ik een turbo erop zou zetten. Een turbo kan veel vermogen brengen, maar een wondermiddel is het niet. Er komt veel knowhow bij kijken.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: EF12 + turbo = ?

Bericht door Justy1300AWD »

Vmax schreef:Ik denk niet, dat je 125pk uit dat blok zult kunnen halen. Als je al de 90pk haalt, en het blok houdt het ook nog, dan mag je blij zijn.

Hoe wil je de compressie omlaag gaan brengen? Dat zul je wel moeten gaan doen, wil je geen last krijgen van pingelen. Zomaar even een turbo erop schroeven, is echt niet zo gemakkelijk. Het is niet alleen maar een turbo. Je moet zorgen voor extra olieleidingen, een grote oliekoeler, dan moet je nog je brandstofsysteem in orde maken. Dan mag je ook nog eens gaan kijken, of je ontsteking krachtig genoeg is, om de boel tot ontsteking te brengen. Een te zwakke vonk kan zomaar uitgeblazen worden. Dan moet je nog de turbodruk reguleren, want te veel druk is erg schadelijk voor je motor. En voordat je het weet ben je zo duizenden euro's verder.

Ik heb me in het verleden lang genoeg met turbo's bezig gehouden, om te weten wat er allemaal voor nodig is. Ik zeg niet, dat het niet mogelijk is, maar ik zou me liever andere mogelijkheden bekijken, voordat ik een turbo erop zou zetten. Een turbo kan veel vermogen brengen, maar een wondermiddel is het niet. Er komt veel knowhow bij kijken.
Is de std compressie (9:0:1) te hoog voor turbo op een MPFI EF12 dan?

Zal is ff wat meer turbo builds op het Justy Forum lezen dan, er was iemand in Zwitserland met een twincharged Justy, turbo+rootscompressor op 1 blok.
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 12 jul 2015 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: EF12 + turbo = ?

Bericht door justyfever »

Wat Patrick zegt klopt, op de eerste zin na. Als je weet wat je doet houd zo'n 3 pitter het nog lang uit.
Inderdaad die Zwitser stampt er echt serieus vermogen uit. Maar ook in Canada zit iemand die het (met een leuk budget) goed voor elkaar heeft.

Lees gewoon wat topics door op dat Justy forum, daar wordt je al veel wijzer van.
Maar ga alsjeblieft geen topic "how to turbocharge my Justy" openen, daar stikt het namelijk al van :roll:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: EF12 + turbo = ?

Bericht door Vmax »

Ik zou eerder gaan voor een compressie van ergens tussen de 8 en 9. Er zijn meerdere mogelijkheden voor. Andere zuigers, dikkere koppakking (hoewel dat ook weer voor problemen kan zorgen).

@Justyforever: Ik ben uitgegaan van een standaard blok met lage turbodruk. Zo rond de 0,2-0,3 bar, dat houden de normale blokken nog wel. Heel veel vermogen levert dat dan ook weer niet. Het wil niet zeggen, dat er niet meer uit gehaald kan worden, ook niet met low-budget. Ik heb ooit eens een artikel gelezen waar ze op een Peugeot 205 1.4 een turbo hebben gezet, zonder al te veel aanpassingen. Dat leverde zo'n 130pk, maar het blok heeft maar zo'n 15000km gehouden. Configuratie was een carburator van een Renault 5 turbo en een turbo van een R5, gemonteerd op een zelf gebouwd spuitstuk. Daarna was de motor en de turbo gaar. De zuigers werden veel te heet (temperaturen boven 900°C). Dat kunnen gewone gietzuigers niet aan, daar heb je beter materiaal voor nodig, en laten we dan maar niet praten over de belasting op de drijfstangen en de lagers.

Ik heb in een grijs verleden een Opel Calibra turbo gehad met ver over de 400pk, waarbij ik erg veel zelf gedaan heb, alleen de specialistische dingen heb ik laten doen. Ik heb de zooi aan de kant gedaan, toen ik me een huis wou gaan kopen. Goede tuning kost gewoon klauwen met geld. Ik had er toen al ver over de 20K (Euro's!) in zitten... Toendertijd reed ik graag wat scooby's los... :roll:
Met vriendelijke groet,

Patrick
Plaats reactie