foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Tweelingen75
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 aug 2014 11:11

foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Tweelingen75 »

Dag allemaal,

Mijn Legacy 2.5 op lpg (2004) geeft af en toe het check engine lampje en de foutcode 420. Deze heeft met het uitlaat systeem en het milieu te maken, maar de auto is toch steeds door de keuring gekomen (zelfs bij de anwb). Ik reset deze foutcode dan zelf met een uitlezer. Maar op de snelweg bij regen gaat meestal toch weer het check engine lampje aan...

Een Subaru dealer probeerde mij een geheel nieuw uitlaatsysteem a 2.500 euro te verkopen, met het argument dat de wagen met deze fout niet door de keuring zou komen. De vorige eigenaar heeft een gebruikt uitlaatsysteem gemonteerd. Daar zou het volgens de dealer aan liggen.

Maar kan dit probleem niet ook gewoon verholpen worden met een nieuwe sensor of iets dergelijks? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik vraag het omdat ik van plan ben de auto van de hand te doen, en dan wil ik eerst dit probleem verholpen hebben.

Groet!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door quikfit »

Tweelingen75 schreef:Dag allemaal,

Mijn Legacy 2.5 op lpg (2004) geeft af en toe het check engine lampje en de foutcode 420. Deze heeft met het uitlaat systeem en het milieu te maken, maar de auto is toch steeds door de keuring gekomen (zelfs bij de anwb). Ik reset deze foutcode dan zelf met een uitlezer. Maar op de snelweg bij regen gaat meestal toch weer het check engine lampje aan...

Een Subaru dealer probeerde mij een geheel nieuw uitlaatsysteem a 2.500 euro te verkopen, met het argument dat de wagen met deze fout niet door de keuring zou komen. De vorige eigenaar heeft een gebruikt uitlaatsysteem gemonteerd. Daar zou het volgens de dealer aan liggen.

Maar kan dit probleem niet ook gewoon verholpen worden met een nieuwe sensor of iets dergelijks? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik vraag het omdat ik van plan ben de auto van de hand te doen, en dan wil ik eerst dit probleem verholpen hebben.

Groet!
Kan de lambda sonde zijn maar het is over het algemeen een verstopte katalysator volgens het http://WWW... ;)
Om welke dealer gaat het :?: :?:

http://legacygt.com/forums/showthread.p ... 87032.html


Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door SP-Boxer »

Je bent de auto al weer snel zat?

Ik zou beginnen met een celfix. Is op Ebay voor een paar euro te krijgen. Hiermee kun je de lambda sensor wat uit de uitgasflow plaatsen.
Dat het zou liggen aan een gebruikt uitlaatsysteem lijkt me kolder en ook bijna niet vast te stellen door een dealer.
Aangezien de auto gewoon door de keuring komt lijkt de katalysator me in orde.
"I feel Legacy"
Tweelingen75
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 aug 2014 11:11

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Tweelingen75 »

Heldere uitleg Quikfit en SP-Boxer, heel erg bedankt! En Quikfit, ik stuur je even een pm want ik weet niet of het volgens de regels van het forum is de naam hier te noemen...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door SP-Boxer »

Dit forum is transparant. Alle namen mogen worden genoemd. Graag zelfs!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door quikfit »

En hier het antwoord uit de PM... ;)

''Hallo Quikfit,
Het ging om de Subaru dealer in Cadier en Keer: Bij d'r Mathieu.
Groeten!''


Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Verzamelaar »

Het uitlaatspruitstuk incl. voorste kat is inderdaad stervensduur. Het gebeurt echter vaker dat de werking van de kat bij dit type spruitstukken minder wordt en daardoor een CEL aan gaat (is zeer gevoelig bij deze auto's). Indien de auto er gewoon mee door de keuring komt (CEL moet dan wel uit zijn) zou ik er mee leren leven als je het geld niet wilt/kunt uitgeven aan een auto van ruim 10 jaar oud.
Gewoon omdat het kan.
Tweelingen75
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 aug 2014 11:11

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Tweelingen75 »

Het is eigenlijk vooral irritant om tijdens het rijden constant naar een CEL te moeten kijken. Bovendien gaat het lampje van de cruisecontrol ook constant knipperen.
Maar doet het verder eigenlijk nog iets met hoe de motor zich gaat gedragen?
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Louis »

Over het algemeen kan je gewoon doorrijden ermee. Als het echt te erg wordt gaat ie in de noodloop en dat merk je.
Bij mij was het vandaag ook weer prijs. Binnenkort eens afspreken met Fine Line om CEL fix ertussen te laten zetten want ik word er ook een beetje zat van. Daarna laat ik alle meldingen maar weer uit de ecu gooien, zucht.
Ik snap alleen niet waarom de nieuwere Subs vanaf pak 'm beet 2004 zo vaak een CEL geven op de lambda sensor. Zo slecht is de brandstof toch niet hier? Of zijn de ingeprogrammeerde marges zo klein dat het al gebeurt bij het minste vuiltje?
Wie o wie?
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Subarumouse

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Wellicht een verklaring in onderstaand ervaringsverhaal.

Ik rij Forrester 2004 en mijn zoon 2005 (model 2006,dus het type met gewijzigde neus en nieuwe motor met dohc).
125 tegen 165 pk.
Boven 140 km is er enig verschil in snelheid, wat veroorzaakt word door een hoger toerenbereik van de 165 pk uitvoering
De 2005 Forrester ging steeds weer slechter lopen tot 3500 toeren, resetten en weer opnieuw, echter geen foutcode maar wel weigering van de cruisecontrol.
In acht maanden van alles onder garantie vervangen, van sensoren, ecu, tot nokkenasverstelling en zuigers (oververhit....) aan toe.
Motor is er 3 keer uit geweest, maar niets definitiefs gevonden ondanks bemoeienis van de importeur en ervaren dealers aan toe.
Uiteindelijk de auto afgelopen december ingeruild op een 2004 met 125 pk. omdat we er geen vertrouwen meer in hadden. Weg problemen!
Dit alles bij onze vertrouwde dealer die alles in overleg goed heeft opgelost en dat meen ik positief!
Ik vermoed dat de dealer bij de inruil door de vorige eigenaar ook bedrogen is...... want het begon al na de eerste paar honderd km.
Je zult deze auto maar particulier kopen, er is net zoveel aan verspijkerd als hij gekost heeft.....

Oorzaak?
Eerste serie met nokkenasverstelling.
Eerste serie met veel voor Subaru nieuwe milieutechniek.
Alles in combinatie met een hoger vermogen en vooral toerental, hoger toerental geeft meer giftige stoffen (naam kwijt).
Om die kwijt te worden moet alles binnen zeer smalle marges blijven, dus weer meer kans op fouten.
De motor moet immers zo mager mogelijk lopen ondanks het grotere vermogen en toerenbereik.
Zoals jij al verondersteld, zal het aan de gevoeligheid van het systeem liggen, waarbij het ene probleem het andere oproept zodat er al snel geen duidelijk probleem meer is behalve het slechte lopen.

Ik heb met de mijne nu in ruim 2 jr. 45000km gereden zonder problemen, mijn zoon nu met de zijne ook alweer 13000 km.
Ik heb alleen alle hitteschilden laten verwijderen met wat kleine reparatie's aan: airco en een sensor, nieuwe remblokken en zuigers gangbaar maken.
(grote 180.000 beurt € 800,- de vorige beurt was € 185,- beide incl. APK)

Benno
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Louis »

Dank je wel voor deze heldere uitleg.
Nog een vraag: wat is de levensduur van een lambda sensor? Mijn Fozzie heeft er nu 269.000 km op zitten met alle bij behorende onderhoudsbeurten en reparaties maar die sensor is bij mijn weten nog niet aan de beurt geweest. Ben maar gaan sparen voor de volgende klus die zich aan dient bij 3 ton, de kleppen, pffff.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Tweelingen75
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 aug 2014 11:11

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Tweelingen75 »

Jammer dat dat bij veel van die wagens uit die bouwperiode aan de hand is. Ik hoop dat het een beetje opgelost kan worden door mijn eigen garagist. Overigens rijd ik op lpg, dus dan zou je verwachten dat het wel meevalt met de uitstoot van giftige stoffen. Maar toch meet hij kennelijk iets dat verkeerd is. Cruise control weigert hij inderdaad ook. Altijd. Dus dat is ook herkenbaar...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door erichendri »

Ik denk dat je gewoon een maandagmorgen auto heb gehad.
Dat plus het feit dat een subaru zo weinig stuk gaat zodat dealers
weinig tot geen storingzoekervaring kan opdoen.
Dat probleem hadden wij bij mazda ook.
Subaru maakt al langer hoog vermogende motoren en ook met
de nokkenas verstelling heeft subaru al een tijdje ervaring mee.
Ik zou toche een cell fix busje bij je lambdasonde monteren.
Misschien wel bij beide sensoren.

Succes, Eric
Tweelingen75
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 aug 2014 11:11

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Tweelingen75 »

Dankjewel Eric, goede tip, die geef ik door aan mijn garagist!
Groet,
Alexander
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door erichendri »

Is dat probleem van je vorige forester niet de luchtpomp/kleppen.
Geeft ook storingen en een CC die niet meer werkt.

Dicht geslipt oliekanaal naar de nokkenas verstelling.

Bij 90000 km snaar vervangen en kleppen gesteld waarbij bij montage een
nokkenaslagerkapje op een verkeerde plek zit.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door SP-Boxer »

Aardige hypothese, maar de Legacy III, zonder al deze "milieutechniek" heeft ook enorm veel CEL meldingen. Zit inderdaad in gevoeligheid zoals al aangegeven.
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Subarumouse »

Hallo Eric,

Ik weet niet of je mij bedoeld, maar de luchtpomp en de lambda sondes zijn ook vervangen.

Toen we de vorige Forrester kochten stond er iets van 135.000 op de teller.


Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door erichendri »

Nergens last van,ook niet van het roestduiveltje onder auto.
Wel rond het voorraam maar dat komt door een raambeunhaas.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Louis »

Nou, vanmiddag de auto laten uilezen. De CEL die ik had was geen P0420 maar een P0030. O2-sensor naar de vaantjes. Gaat geheid terugkomen met een koude start was de waarschuwing maar dat zie ik morgenochtend wel weer. Auto rijdt verder prima. Een CEL-fix gaat me hier niet helpen, dus binnenkort wordt de sensor vervangen (als de pegels binnen zijn). Met 270k km mag het ook wel. Moet nog meer aan gebeuren zoals het derde ophangpunt verleggen van die WRX einddemper. Heeft ie echt nodig want tijdens het greenlanen schommelt ie heftig heen en weer als ie maar op 2 punten vast zit.

Zijn er eigenlijk nog meer Subaru rijders met een EJ204 ofwel 2.0R motor met dohc en een kilometerstand boven 250k? Wat zijn jullie ervaringen met onderhoud?
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Mr.Q »

260k met een 2.0R (165pk-versie) op LPG (LPG vanaf 0 km)

Grootste reparaties:
160k: dubbelmassakoppeling vervangen door vast vliegwiel.
±180k: 4 LPG-injectoren vervangen
220K: Kleppies gesteld en nieuwe distriset.
255k: Lambda-sonde vervangen.

260k: verkocht

Greetz, Q
Laatst gewijzigd door Mr.Q op 16 mei 2015 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door quikfit »

Louis schreef:Zijn er eigenlijk nog meer Subaru rijders met een EJ204 ofwel 2.0R motor met dohc en een kilometerstand boven 250k? Wat zijn jullie ervaringen met onderhoud?

Qua kilometers ben ik er nog niet...Heb de auto sinds Augustus 2014 (186.000 km) en heeft nu 210.000 km gelopen...

2x olie ververst (5-30) omdat ik niet wist hoe lang de olie er al in zat. 55 €uro Incl. per keer. (Profil Tyre Center)
Automaat gespoeld,binnenfilter gereinigd plus buitenfilter vervangen. 275 €uro Ex. (Autrans)
Schijven plus blokken voor (Nippon Parts) 230 €uro Incl. (AutoParts Zaanstad)
Ruitenwissermotor achter vervangen (origineel) 156 €uro Ex.
Knipperlicht spiegel LV (origineel) 88 €uro Ex.

Verder heb ik in NL een luchtfilter 15,68 €uro Ex,Interieurfilter 14,24 €uro Ex,bougies €uro 51,92 Ex(worden gemonteerd wanneer nodig),cardanolie 18,93 €uro Ex,ruitenwissers V+A €uro 33 Ex gekocht...(AutoParts Zaanstad)

Bij 260.000 gaat er een vers distributie setje op...

:!: Om nog even terug te komen op je ''inhouden''...heb de motorruimte en de stekkers die op de automaatbak zaten flink gereinigd(zat een kluit modder op) en sinds dien heb ik een heel andere auto...hangt veel beter op het gas zonder meteen terug te schakelen en er met 4000 toeren vandoor te gaan... :idea: :!:
Laatst gewijzigd door quikfit op 08 jun 2015 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: foutcode dus geheel nieuw uitlaatsysteem?

Bericht door Louis »

Mijn eigen ervaringen:

Gekocht in 2011 met 100k op de klok.
115k: 2 gas injectoren vervangen onder garantie.
165k: koppeling vervangen omdat het druklager eruit lag.
185k: gasklephuis doorgebrand. Oorzaak was een draadbreuk diep in de boom.
195k: kleppen stellen incl. distributie, multiriemen en rollers.
202k: lpg installatie vervangen door een nieuwe. Bleek een betere deal dan alleen onderdelen vervangen, en met garantie.
235k: secundaire luchtkleppen vervangen. In tegenstelling tot een turbo motor kan je deze niet uit de ecu programmeren, zit te goed dichtgetimmerd.
262k: einddemper vervangen.
271k: lambda of O2 sensor vervangen.
Daarnaast het nodige onderhoud en slijtagedelen wat je mag verwachten van een auto hard op weg naar z'n derde ton.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Plaats reactie