Problemen bij de koude start

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
delinature
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2015 12:49

Problemen bij de koude start

Bericht door delinature »

Goedemorgen!

In een eerdere post (http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2539) maakte ik al melding van startproblemen die ik ervaar als de auto koud is. Is de motor warmdan start ie onmiddelijk.

De 2007 Forester 2.0 rijdt op LPG en start op benzine. Het vreemde is dat het startprobleem zich niet altijd voordoet bij een koude motor, maar vrijwel altijd. Het duurt dan enkele seconden (5-8) voordat ie aanslaat. Ik heb geen meldingen op de ECU kunnen uitlezen.
Ook houdt de auto heel soms in (ieg op LPG). Als ik het pedaal bergop intrap begint ie te stotteren en verliest ie zoveel vermogen dat ik mijn voet van het gas moet halen en met de koppeling opnieuw toeeren moet opbouwen. Zou het 1 met het ander te maken kunnen hebben?

Eric gaf al twee mogelijke oorzaken aan, de bougies of de temp sensor. Ik kan de waarde zelf meten met een OBDII wifi op mijn telefoon. Welke (afwijkende) waarde zou ik hier moeten vinden?

Zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Ik las over nokkenassensor en accukabels.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door erichendri »

Temp sensor geeft temperatuur aan in graden.
Bij mij deed hij het inhouden eenmalig en kon het weer een tijd duren dat hij het weer deed.
Maar met volgas geven schakeld mijn automaat terug en gaat hij als de brandweer.
Ïemand zei dat het de pingelsensor kan zijn en dat die ergens op reageerd en dat
de ECU corrigeerd maar vind die corectie veel te grof.
Maar ja, hij moet het wel een keer doen, de keren dat hij het deed was bij afrijden rotonde
maar die dingen kom ik 20 keer per dag tegen en doet hij het goed.
Ook een keer gehad op een stijgende smalle bergweg en 2 keer met de caravan erachter op lage snelheid.
Maar de 10000 andere optrekmomenten loopt de motor als een zonnetje.

Eric
delinature
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2015 12:49

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door delinature »

Dank je Eric.

Bedoel je dat bij afwijkende waarden de temp sensor vervangen zou moeten worden, begrijp ik dat goed? Ik heb de temperatuur gemeten bij stationair draaiende motor. Dan geeft ie 95C aan, bij een response-tijd tussen de 200-400 ms. Lijkt mij ok.

Dit weekend ga ik de bougies bekijken.

Zijn er nog andere suggesties vwb de startproblemen en/of het inhouden van de motor?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door erichendri »

We hadden een keer een klant met oude benzine, die kreeg ook startklachten.
Was een auto op lpg die nooit op benzine reed.
Hoeveel km heeft de auto nu gelopen.
Hoe zit het met de klepspeling?

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 09 apr 2015 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
delinature
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2015 12:49

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door delinature »

De auto heeft 125.000 gelopen en bij 100.000 zijn de kleppen gesteld. De auto loopt vrijwel nooit op benzine, maar de benzine die er nu in zit is niet ouder dan 2 maanden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door erichendri »

Hij start altijd op benzine en schakeld na maximaal 1/2 km over op LPG.
Welk merk benzine tank je???
delinature
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2015 12:49

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door delinature »

Merk benzine is telkens anders. Van shell, esso, tot agip en ip.

Heb de bougies en de bobines eruit gehaald aan de bestuurderskant (zie foto's). Geen opmerkelijke zaken volgens mij. De schroefdraad van de bougies is nat. Volgens mij zijn ze net voor de verkoop vervangen (13.000 km geleden). Geen olielekkage bij de bobines. De bobinekabeltjes zien er ook goed uit volgens mij (alleen wat ielig). De electroldeafstand is 0,8 mm. Volgens mij zijn het geen LPG-bougies al weet ik niet of dat uitmaakt (ie niet voor het starten, want dat gebeurt op benzine).

Op engelse fora wordt gesproken van MAF, idle air control valve, crankshaft sensor en camshaft sensor. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Of de lpg pomp?

Goed weekend
Bijlagen
Bougiesenbobines4.JPG
Bougiesenbobines3.JPG
Bougiesenbobines2.JPG
Bougiesenbobines1.JPG
IMG_1548.JPG
IMG_1549.JPG
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door quikfit »

Voor een motor op LPG vind ik de bougies er erg zwart uitzien... :o Heb je ook een fotootje van de isolatorneus?

Loopt ie niet af en toe op gas en benzine tegelijk?

Gr. Quikfit :okeee:
Bijlagen
Tech_Bougie1.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
delinature
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2015 12:49

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door delinature »

Hieronder letterlijk de puntjes van het neusje. Betere foto's kan ik pas maken als ik ze er weer uithaal. En dat doe ik liever niet zoals jullie zullen begrijpen.... ;)
Bijlagen
IMG_1535.JPG
IMG_1538.JPG
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Problemen bij de koude start

Bericht door quikfit »

Hmmm....dat ziet er wel mooi uit...
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie