Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Ik heb van het weekend een flinke afstand (770km) afgelegd, waarbij ik de auto ook lekker uitgelaten heb, maar niet echt extreem.
Het verbruik was met snelheden van gemiddeld 150km/h zo rond de 10 l/100km, wat ik dan nog wel vrij acceptabel vond, maar voor een 1.6 toch wel wat hoog. Maar goed, daar kon ik wel mee leven. Echter op de terugweg ging het verbruik echter naar 11 liter/100km, en het vermogen ging ook ruim achteruit. Misschien had dat ook te maken met het weer, dat was echt slecht. Regen, regen en nog eens regen. Ik heb ruim 300km in een nevel van spray gereden. Ik heb een vaag vermoeden dat de luchtfilter door de nevel doorweekt is, door het vele vocht, dat de wagen moest verwerken, en dat daarvoor de motor veel harder moest werken, en ook veel minder vermogen had. Zit ik daarmee goed?
Aangezien ik binnenkort toch wat onderhoud aan de wagen moet doen (multiriem vervangen), dacht ik om maar gelijk een klein beurtje aan de wagen te doen. Nieuwe luchtfilter, nieuwe bougies, olie is nog goed, dus die ga ik nog niet wisselen. En misschien dan ook maar gelijk de stappenmotor voor het stationair toerental vervangen door een nieuwe, dan ben ik gelijk van het hoge toerental bij een koude motor af (toerental zakt niet bij koude motor, dat is vrij lastig).
Het verbruik was met snelheden van gemiddeld 150km/h zo rond de 10 l/100km, wat ik dan nog wel vrij acceptabel vond, maar voor een 1.6 toch wel wat hoog. Maar goed, daar kon ik wel mee leven. Echter op de terugweg ging het verbruik echter naar 11 liter/100km, en het vermogen ging ook ruim achteruit. Misschien had dat ook te maken met het weer, dat was echt slecht. Regen, regen en nog eens regen. Ik heb ruim 300km in een nevel van spray gereden. Ik heb een vaag vermoeden dat de luchtfilter door de nevel doorweekt is, door het vele vocht, dat de wagen moest verwerken, en dat daarvoor de motor veel harder moest werken, en ook veel minder vermogen had. Zit ik daarmee goed?
Aangezien ik binnenkort toch wat onderhoud aan de wagen moet doen (multiriem vervangen), dacht ik om maar gelijk een klein beurtje aan de wagen te doen. Nieuwe luchtfilter, nieuwe bougies, olie is nog goed, dus die ga ik nog niet wisselen. En misschien dan ook maar gelijk de stappenmotor voor het stationair toerental vervangen door een nieuwe, dan ben ik gelijk van het hoge toerental bij een koude motor af (toerental zakt niet bij koude motor, dat is vrij lastig).
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Ik weet niet wat de rijrichting is, maar als ik naar Denemarken rijd gebruikt mijn auto meer dan op de terugweg. Heb het idee dat dat komt omdat ik op de terugweg over grote einden langzaam maar zeker naar beneden rijdt, naar de lage landen, niet waar... Ik vind 1:10 a 1:11 trouwens nette cijfers bij 150km per uur
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Als je weer terug rijdt richting het westen is mijn verbruik ook hoger. Volgens mij te maken met de windrichting wat meestal vanuit zee (westen) komt.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
heb ook een 1.6 en mijn ervaring is ook dat boven de 130 het verbruik dramatisch is. haal ik bij normaal rijden Dusseldorf op minder dan een halve tank , toen ik een keer haast had en vanaf Arnhem het pedaal goed heb ingetrapt had ik aldaar nog maar een kwart tank over. heb geen cijfers maar ook als mijn boot er achter hangt is het verbruik eerder 1 op 8 dan de 1 op 11 a 12 die ik normaal haal.
ik voeg standaard X-bee toe en draai op 10W30 olie. dat lijkt wat te helpen. zolang je Nederlandse snelheden aanhoud gaat t wel maar doortrappen kost heel veel brandstof bij de EJ16. ik heb deze cijfers al zolang ik de auto heb . een jaar of 6. het enige wat ik merk na een beurd (die ik zelf uitvoer) is dat hij weer wat feller is maar qua verbruik merk ik geen verschil.
ik voeg standaard X-bee toe en draai op 10W30 olie. dat lijkt wat te helpen. zolang je Nederlandse snelheden aanhoud gaat t wel maar doortrappen kost heel veel brandstof bij de EJ16. ik heb deze cijfers al zolang ik de auto heb . een jaar of 6. het enige wat ik merk na een beurd (die ik zelf uitvoer) is dat hij weer wat feller is maar qua verbruik merk ik geen verschil.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
De luchtfilter was inderdaad de boosdoener van het minder vermogen, nu heeft hij weer bijna het normale vermogen. Ik heb hem even losgeschroeft, en hij was nog steeds wat vochtig, die wordt dus vervangen. Dat is ook nodig ook, want zuiver is anders.
Ik heb op de Duitse snelwegen een tempo van 140-150 aangehouden, met wat uitschieters naar 170km/h. Maar het viel gewoon op, dat naar mate de reis vorderde, het verbruik stukken hoger lag, terwijl ik vooral het laatste stuk rustiger aan heb gedaan (harder ging ook niet), daar lag de snelheid eerder rond de 100. Toch steeg het verbruik. Maar goed, het was ook ontzettend slecht weer, daar is geen enkele auto op gebouwd.
Ik heb op de Duitse snelwegen een tempo van 140-150 aangehouden, met wat uitschieters naar 170km/h. Maar het viel gewoon op, dat naar mate de reis vorderde, het verbruik stukken hoger lag, terwijl ik vooral het laatste stuk rustiger aan heb gedaan (harder ging ook niet), daar lag de snelheid eerder rond de 100. Toch steeg het verbruik. Maar goed, het was ook ontzettend slecht weer, daar is geen enkele auto op gebouwd.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Ik denk dat dat eerder komt omdat je afdaalt naar zeeniveau. Een atmosferische motor geeft het meeste vermogen en verbruik op zeeniveau. Hoog in de bergen is er minder vermogen door de ijlere lucht maar de motor zal ook zuiniger lopen. Windrichting doet er niet toe, het gaat om de luchtdruk.eduard schreef:Als je weer terug rijdt richting het westen is mijn verbruik ook hoger. Volgens mij te maken met de windrichting wat meestal vanuit zee (westen) komt.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Sorry hoor, maar windrichting doet er niet toe voor je verbruik??? Ik lees regelmatig foutieve opmerkingen op dit op forum, maar deze slaat alles.
Ik hoop dat je het anders bedoeld?
Of kom jij met een bruine boterham bij windkracht 9 net zo ver als bij windkracht 2?
"I feel Legacy"
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Luchtdruk is niet de enige factor. Temperatuur heeft een grotere invloed. Het verbruik in de winter is hoger vanwege de temperatuur en omstandigheden. Ik moet echter zeggen, dat het vermogen op hoogte wel in orde was, pas de laatste 100km werd het pas duidelijk dat het vermogen echt minder aan het worden was. Door de natte luchtfilter kon gewoon niet genoeg lucht. Daarom worden uit voorzorg ook de bougies vervangen, die hebben het ongetwijfeld wat heter hebben gekregen als noodzakelijk was. Ik heb dan ook de laatste 100km ook minder hard gereden. Ik verwacht echter niet echt problemen met de bougies. Maar aangezien ik niet weet hoe oud die zijn, kies ik er voor ze te vervangen. De bougiekabels zal ik op weerstand doormeten, en dan besluiten of ik ze vervang.Louis schreef:Ik denk dat dat eerder komt omdat je afdaalt naar zeeniveau. Een atmosferische motor geeft het meeste vermogen en verbruik op zeeniveau. Hoog in de bergen is er minder vermogen door de ijlere lucht maar de motor zal ook zuiniger lopen. Windrichting doet er niet toe, het gaat om de luchtdruk.eduard schreef:Als je weer terug rijdt richting het westen is mijn verbruik ook hoger. Volgens mij te maken met de windrichting wat meestal vanuit zee (westen) komt.
Ik heb alles even op een rijtje gezet:
- Het werd nog natter - meer weerstand aan de banden
- Door de grote hoeveelheden spray (af en toe was er maar 100m zicht) is er vocht in de aanzuigbuizen gekomen, waardoor het luchtfilter nat is geworden, met als gevolg, dat er minder lucht doorgelaten werd.
- Er stond een behoorlijk harde wind (kost meer vermogen, dus meer brandstof).
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Sorry, windrichting maakt wel wat verschil natuurlijk maar luchtdruk ook. En die is het hoogst op zeeniveau.SP-Boxer schreef:
Sorry hoor, maar windrichting doet er niet toe voor je verbruik??? Ik lees regelmatig foutieve opmerkingen op dit op forum, maar deze slaat alles.
Ik hoop dat je het anders bedoeld?
Of kom jij met een bruine boterham bij windkracht 9 net zo ver als bij windkracht 2?
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Dat wordt allemaal gecompenseerd door de ECU.
Weet dat Mazda's wel eens een luchtdrukmeter onder de motorkap hadden zitten.
En je hebt in het weerbeeld soms ook een lage en hoge luchtdruk.
Eric
Weet dat Mazda's wel eens een luchtdrukmeter onder de motorkap hadden zitten.
En je hebt in het weerbeeld soms ook een lage en hoge luchtdruk.
Eric
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Ondanks de evt. compensatie door de ecu, blijft het verschil merkbaar. Ik dacht dat de ecu de hoeveel lucht meet, die de motor aanzuigt. Niet de buitendruk.
Bij een turbo-motor speelt dit probleem niet, aangezien de turbo het voor de ecu oplost. De drukvulling is immers altijd gelijk.
Bij een turbo-motor speelt dit probleem niet, aangezien de turbo het voor de ecu oplost. De drukvulling is immers altijd gelijk.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
meet je over 1 tank of over meerdere tankbeurten . als je tank vol is zakt de meter de eerste 100 kilometer amper. halverwege zakt hij heel snel om over de laatste kwart weer ontzettend lang te doen . althans bij mij
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Bij mij komt de meter de eerste 70km niet eens uit de hoek, om dan behoorlijk snel te zakken. Ik rij gemiddeld 350-400km per week, dus ik zie het meer dan genoeg
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
niksnut schreef:heb ook een 1.6 en mijn ervaring is ook dat boven de 130 het verbruik dramatisch is. haal ik bij normaal rijden Dusseldorf op minder dan een halve tank , toen ik een keer haast had en vanaf Arnhem het pedaal goed heb ingetrapt had ik aldaar nog maar een kwart tank over. heb geen cijfers maar ook als mijn boot er achter hangt is het verbruik eerder 1 op 8 dan de 1 op 11 a 12 die ik normaal haal.
ik voeg standaard X-bee toe en draai op 10W30 olie. dat lijkt wat te helpen. zolang je Nederlandse snelheden aanhoud gaat t wel maar doortrappen kost heel veel brandstof bij de EJ16. ik heb deze cijfers al zolang ik de auto heb . een jaar of 6. het enige wat ik merk na een beurd (die ik zelf uitvoer) is dat hij weer wat feller is maar qua verbruik merk ik geen verschil.
Jou soeb heeft toch FWD???
Een AWD verbruikt altijd wat meer dan een 2wd aangedreven auto..
Al het andere zoals rijrichting wat van invloed zou zijn is in mijn optiek flauwe kul..
Verschil in verbruik in de winter of zomer met de impreza die ik had was klein...
1:14 was ook het maximale wat ik uit mijn 2wd aangedreven impreza kon persen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Verbruik stuk hoger, en minder vermogen
Bij stevige wind kan wind mee, of tegen, het verschil maken tussen 1 op 10 en een beetje en 1 op 11.Rene schreef:Al het andere zoals rijrichting wat van invloed zou zijn is in mijn optiek flauwe kul..
"I feel Legacy"