distributieriem uitlijnen
distributieriem uitlijnen
Beste lezer,
Ik heb een Subaru Legacyblok (1993 EJ2.0 SOCS)in mijn kever gebouwd
Ik heb mijn waterpomp er af gehaald om de pakking te vervangen (met vloeibare pakking) maar heb bij het terug plaatsen de riem perongeluk verschoven. Ik was met mn stomme kop vergeten om de krukas te markeren!!!!
Ik heb geen idee hoe ik de riem moet uitlijnen tegen over de krukas en nokkenassen????? moet ik de tanden uittellen en welke markeringen moet ik aanhouden????
Kan iemand mij helpen? Of kan iemand langskomen (Bilthoven)?? tegen vergoeding uiteraard. Alles ligt open en bloot en is heeeeel toegangkelijk! zie foto
Ik heb heel veel problemen met de ombouw gehad en hoop dat alles nu werkt (vooral koeling die dus bij de pomp blek te lekken), dus alleen de distributi riem en go!
Mvg
Kester
Ik heb een Subaru Legacyblok (1993 EJ2.0 SOCS)in mijn kever gebouwd
Ik heb mijn waterpomp er af gehaald om de pakking te vervangen (met vloeibare pakking) maar heb bij het terug plaatsen de riem perongeluk verschoven. Ik was met mn stomme kop vergeten om de krukas te markeren!!!!
Ik heb geen idee hoe ik de riem moet uitlijnen tegen over de krukas en nokkenassen????? moet ik de tanden uittellen en welke markeringen moet ik aanhouden????
Kan iemand mij helpen? Of kan iemand langskomen (Bilthoven)?? tegen vergoeding uiteraard. Alles ligt open en bloot en is heeeeel toegangkelijk! zie foto
Ik heb heel veel problemen met de ombouw gehad en hoop dat alles nu werkt (vooral koeling die dus bij de pomp blek te lekken), dus alleen de distributi riem en go!
Mvg
Kester
- Bijlagen
-
- achterkant van de kever
- IMAG0124.jpg (23.49 KiB) 7785 keer bekeken
Re: distributieriem uitlijnen
Gebruik je wel een nieuwe riem?????? Is wel zo verstandig.
Als het goed is heb je streepjes en pijltjes op je nokkenas tandwielen staan. De streepjes moeten naar boven wijzen. De pijltjes moeten naar de witte lijntjes op je riem wijzen. Op je krukastandwiel staat ook een streepje. Deze moet ook naar boven wijzen. (zie je volgens mij op je kap staan) en dan spannen en minimaal 2 maal de motor met de hand rond draaien.
Succes.
Dennis
Als het goed is heb je streepjes en pijltjes op je nokkenas tandwielen staan. De streepjes moeten naar boven wijzen. De pijltjes moeten naar de witte lijntjes op je riem wijzen. Op je krukastandwiel staat ook een streepje. Deze moet ook naar boven wijzen. (zie je volgens mij op je kap staan) en dan spannen en minimaal 2 maal de motor met de hand rond draaien.
Succes.
Dennis
Re: distributieriem uitlijnen
Hay Dennis,
Bedankt voor je bericht. Op mijn riem staat helemaal niets van streepjes of uitlijn aanduidingen (waarschijnlijk versleten aangezien de riem aan beide kanten loop). Kan ik dus aannemen als ik een nieuwe riem koop dat hier hulp streepjes opstaan die overeen komen met de aanduidingen op mn nokkenastandwielen en krukastandwiel? Dan koop ik morgen gelijk zo'n riem!
Mvg, Kester
Bedankt voor je bericht. Op mijn riem staat helemaal niets van streepjes of uitlijn aanduidingen (waarschijnlijk versleten aangezien de riem aan beide kanten loop). Kan ik dus aannemen als ik een nieuwe riem koop dat hier hulp streepjes opstaan die overeen komen met de aanduidingen op mn nokkenastandwielen en krukastandwiel? Dan koop ik morgen gelijk zo'n riem!
Mvg, Kester
Re: distributieriem uitlijnen
Is de installatie/montage hetzelfde als de 1.8 van de XT, Dennis
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: distributieriem uitlijnen
Heeft de xt 1 of 2 riemen?the dude schreef:Is de installatie/montage hetzelfde als de 1.8 van de XT, Dennis
Je meot altijd een neiuwe riem nemen. Omdat je de spanning nu van de riem af heb gehaald en deze opnieuw moet gaan spannen. En het is zonde dat je dalijk al het werk voor niets heb gedaan en je riem afbreekt. De kosten zijn het niet.
Re: distributieriem uitlijnen
De XT heeft 2 riemen. Maar ik (en ook ReneTina) hebben ooit problemen met de riemen gehad. Stonden de nokkenasjes een 1/2 slag verkeerd.
Maar ik begrijp dat Kester's blok anders van opbouw is? SOCS is dan een enkele nokkenas?
Maar ik begrijp dat Kester's blok anders van opbouw is? SOCS is dan een enkele nokkenas?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: distributieriem uitlijnen
XT en Legacy is 100000% anders motorisch, enige overeenkomst is dat het beide boxers zijn
Riem uitlijnen (nieuwe riem, uiteraard):
1. krukas merkteken oplijnen met merktteken oliepomp (onder krukassensor), alle zuigers staan dan halverwege de slag (dus niet cil. 1 in BDP ofzo)
2. rechternokkenas (links als je ervoor staat dus) op tijd zetten, merkteken op tandwiel oplijnen met merkteken op distributiekap (nokkenas draait dan vrij, geen kleppen bediend)
3. linkernokkenas op tijd zetten, merkteken op tandwiel oplijnen met merkteken op distributiekap (nokkenas draait niet vrij, kleppen staan 'open')
4. onderste looprol (de linker als je ervoor staat) verwijderen
5. spanner langzaam op spanning brengen en met stift zekeren, dan spanner weer monteren
6. riem opleggen, stippellijn op krukasmerkteken en onderdeelnummers leesbaar
7. riem om rechternokkenas en looprol leggen
8. riem om linkernokkenas en spanner leggen
9. riem om waterpomp en getande looprol leggen
10. onderste looprol monteren
11. spanstift uit spanner verwijderen
12. krukas 2 slagen ronddraaien en controleer of de merktekens op de tandwielen en distrbutiekappen noh oplijnen, merktekens op riem niet meer naar kijken
Deze informatie is overigens ook her en der op het net in de vorm van een Factory Service Manual in PDF-formaat te vinden, onmisbaar bij een ombouw project!
Riem uitlijnen (nieuwe riem, uiteraard):
1. krukas merkteken oplijnen met merktteken oliepomp (onder krukassensor), alle zuigers staan dan halverwege de slag (dus niet cil. 1 in BDP ofzo)
2. rechternokkenas (links als je ervoor staat dus) op tijd zetten, merkteken op tandwiel oplijnen met merkteken op distributiekap (nokkenas draait dan vrij, geen kleppen bediend)
3. linkernokkenas op tijd zetten, merkteken op tandwiel oplijnen met merkteken op distributiekap (nokkenas draait niet vrij, kleppen staan 'open')
4. onderste looprol (de linker als je ervoor staat) verwijderen
5. spanner langzaam op spanning brengen en met stift zekeren, dan spanner weer monteren
6. riem opleggen, stippellijn op krukasmerkteken en onderdeelnummers leesbaar
7. riem om rechternokkenas en looprol leggen
8. riem om linkernokkenas en spanner leggen
9. riem om waterpomp en getande looprol leggen
10. onderste looprol monteren
11. spanstift uit spanner verwijderen
12. krukas 2 slagen ronddraaien en controleer of de merktekens op de tandwielen en distrbutiekappen noh oplijnen, merktekens op riem niet meer naar kijken
Deze informatie is overigens ook her en der op het net in de vorm van een Factory Service Manual in PDF-formaat te vinden, onmisbaar bij een ombouw project!
Re: distributieriem uitlijnen
Niet meer op vakantie gaan of zelfs ook maar zondag weg, Marnix
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: distributieriem uitlijnen
Wow, dit is volgens mij precies wat ik nodig heb!! onwijs bedankt voor de heldere puntsgewijze uitleg!
één vraagje; theoretisch kan ik dus de riem niet een tandje verkeerd op één van de nokkenastandwielen zetten als ik deze volg orde aanhoud? alles zit dan te strak om niet goed te zitten!?
Ik zal via Factory Service Manual zoeken, kon al niets vinden.
Ik ben bezig het chasis nr te achterhalen om de juiste distributie riem te kunnen kopen, Subaru werkt met chasis nummers volgens de dealer.
Bedankt voor de uitleg!
Als die bak eindelijk goed rijd gooi ik wel een paar foto's op de site.
groeten Kester
één vraagje; theoretisch kan ik dus de riem niet een tandje verkeerd op één van de nokkenastandwielen zetten als ik deze volg orde aanhoud? alles zit dan te strak om niet goed te zitten!?
Ik zal via Factory Service Manual zoeken, kon al niets vinden.
Ik ben bezig het chasis nr te achterhalen om de juiste distributie riem te kunnen kopen, Subaru werkt met chasis nummers volgens de dealer.
Bedankt voor de uitleg!
Als die bak eindelijk goed rijd gooi ik wel een paar foto's op de site.
groeten Kester
Re: distributieriem uitlijnen
Ben wel benieuwd naar die foto's ja.
Re: distributieriem uitlijnen
misschien staat hier wat voor jeKester schreef: Ik zal via Factory Service Manual zoeken, kon al niets vinden.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=182
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: distributieriem uitlijnen
Deze riem moet je hebben: 13028AA102Kester schreef:Ik ben bezig het chasis nr te achterhalen om de juiste distributie riem te kunnen kopen, Subaru werkt met chasis nummers volgens de dealer.
Re: distributieriem uitlijnen
He he, Het is Gelukt!!! de distributie riem is allemaal gelukt, helemaal top, bedankt iedereen met de tips en links!!!!!
Ik heb echter weer een probleem die ik eigenlijk al vanaf het begin heb en allerlij oplossingen heb geprobeert maar niets werk, mijn koeling!!
intussen heb ik allemaal nieuwe siliconen verbindstukken met nieuwe klemmen (goede). nieuwe waterpomp, pakkingen van de waterpomp vervangen (3x), nieuwe thermostaat + pakking, vers koelvloeistof gebruikt, maar nog steeds komt er lucht op de een of andere manier bij mn thermostaat waardoor het niet opend!
Ik merk dit doordat als mn motor heet word (100 graden)zit er bovenop het blok geen water (onluchting gemaakt)Ook al giet ik hier voortduren (totdat het vol zit) vloestof in. Intussen onlucht ik ook bij de radiateur. (de thermostaat werkt, getest)
Ik begrijp er niets van, zonder thermostaat werkt het wel, maar dit wil ik liever niet, temp veel lastiger te regelen en duurt lang voordat het op temp is (helemaal in de winter!)
Het enige wat ik nog kan bedenken (kwam ik vanmiddag op) is dat er misschine een knik in de kachelslang zit (vooraan het blok), deze slang heb ik nu zonder kachel radiateur direct doorgeloopt maar daar zit wel een krappe bocht in (dus misschien een knik).
Dit is wel belangrijk voor de inwendige circulatie als de thermostaat dicht is, dus misschien krijgt het blok geen water door deze slang en zuigt het lucht aan (misschien bij deze slangen, zijn de enige die ik niet vervanegn heb of echt goed gecontroleerd!)
Heeft iemand hier ervaring mee? of herkend iemand dit, ik krijg dit al meer dan een jaar niet goed!!!
Mn engine lampje brand ook, weet bij god niet wat dat kan zijn, maar dat komt gelijk als ik het koeling heb aangepakt.
Oke, ik merk het wel, alvast bedankt.
Kester
Ik heb echter weer een probleem die ik eigenlijk al vanaf het begin heb en allerlij oplossingen heb geprobeert maar niets werk, mijn koeling!!
intussen heb ik allemaal nieuwe siliconen verbindstukken met nieuwe klemmen (goede). nieuwe waterpomp, pakkingen van de waterpomp vervangen (3x), nieuwe thermostaat + pakking, vers koelvloeistof gebruikt, maar nog steeds komt er lucht op de een of andere manier bij mn thermostaat waardoor het niet opend!
Ik merk dit doordat als mn motor heet word (100 graden)zit er bovenop het blok geen water (onluchting gemaakt)Ook al giet ik hier voortduren (totdat het vol zit) vloestof in. Intussen onlucht ik ook bij de radiateur. (de thermostaat werkt, getest)
Ik begrijp er niets van, zonder thermostaat werkt het wel, maar dit wil ik liever niet, temp veel lastiger te regelen en duurt lang voordat het op temp is (helemaal in de winter!)
Het enige wat ik nog kan bedenken (kwam ik vanmiddag op) is dat er misschine een knik in de kachelslang zit (vooraan het blok), deze slang heb ik nu zonder kachel radiateur direct doorgeloopt maar daar zit wel een krappe bocht in (dus misschien een knik).
Dit is wel belangrijk voor de inwendige circulatie als de thermostaat dicht is, dus misschien krijgt het blok geen water door deze slang en zuigt het lucht aan (misschien bij deze slangen, zijn de enige die ik niet vervanegn heb of echt goed gecontroleerd!)
Heeft iemand hier ervaring mee? of herkend iemand dit, ik krijg dit al meer dan een jaar niet goed!!!
Mn engine lampje brand ook, weet bij god niet wat dat kan zijn, maar dat komt gelijk als ik het koeling heb aangepakt.
Oke, ik merk het wel, alvast bedankt.
Kester
Re: distributieriem uitlijnen
Bij mij zat het probleem volgens mij op de zelfde plaats,vanaf de thermostaat gaat de slang naar voor omhoog over de achteras en daarna weer omlaag onder de treeplank. Daar midden boven de achteras heb ik op het hoogste punt een T stuk gemaakt met een stuk slang naar boven in de motorruimte, ontluchtingsnippel er op en probleem opgelost.
Toon.
Toon.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: distributieriem uitlijnen
Check engine lampje kan gerelateerd zijn aan koelprobleem. Deze motor zijn (extreem) gevoelig voor (de opbouw) van lucht in het koelsysteem. Het lijkt me dat er dus nog steeds ergens lucht zit, krijg je alleen weg als je op het hoogste punt een ontluchting hebt (origineel op de radiateur).
koelprobleem lijkt opgelost! foto's!
Ik heb het probleem opgelost (zo lijkt het!), het zoog een knik in de doorgeluste leiding van mn kachel! EINDELIJK lijkt mn koelprobleem opgelost te zijn!!!!!
Ik ben u bezig om de auto klaar te maklen voor een testrit (lichten etc..)
Ben erg benieuwd of alles goed
hier in ieder geval wat foto's. Ik heb er een oud model kofferklep en achterklep op gezet (lange modellen!),
Bedraging en benzine leidingen lopen door mn middenconsole.
Ontluchting en vulmogelijkheid op het blok gemaakt (hoogste punt)
P.S. krijg de foto's niet zo snel gedraaid
Ik ben u bezig om de auto klaar te maklen voor een testrit (lichten etc..)
Ben erg benieuwd of alles goed
hier in ieder geval wat foto's. Ik heb er een oud model kofferklep en achterklep op gezet (lange modellen!),
Bedraging en benzine leidingen lopen door mn middenconsole.
Ontluchting en vulmogelijkheid op het blok gemaakt (hoogste punt)
P.S. krijg de foto's niet zo snel gedraaid
- Bijlagen
-
- IMAG0147.jpg (20.56 KiB) 7499 keer bekeken
-
- IMAG0156.jpg (16.46 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0155.jpg (17.8 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0154.jpg (13.93 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0153.jpg (15.71 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0152.jpg (18.92 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0150.jpg (23.04 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0148.jpg (23.8 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0146.jpg (22.14 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0145.jpg (24.46 KiB) 7503 keer bekeken
-
- IMAG0144.jpg (22.79 KiB) 7503 keer bekeken
Re: distributieriem uitlijnen
Ziet er goed uit allemaal. Van welke auto komt die koelfan? En heb je ook gaatjes in je kofferklep zitten? Vraag mij nl af omdat je een lange klep voor heb die een stuk lager uitkomt of je dan nog voldoende rijwind opvangt tijdens het rijden.
Re: distributieriem uitlijnen
Radiateur is van een ford transit, diesel (zijn net wat dikker!)
Koelvan is volgens mij origineel van de subaru, maar alles er om heen heb ik zelf gemaakt.
Ik heb inderdaad geen gaten aan de voorkant (maak ik nog wel foto's van).
Ik heb onder een soort hapgat gemaakt zodat de rijwind als een S vorm door mn radiateur word geduwd. De plaat boven de radiateur
zorgt voor een gesloten ruimte.
Ik ga ook nog de kleine ovale roosters gebruiken die in de schermen komen te zitten , om zo nog wat meer rjiwind op te vangen.
Ik hoop dus dat het genoeg is!
Koelvan is volgens mij origineel van de subaru, maar alles er om heen heb ik zelf gemaakt.
Ik heb inderdaad geen gaten aan de voorkant (maak ik nog wel foto's van).
Ik heb onder een soort hapgat gemaakt zodat de rijwind als een S vorm door mn radiateur word geduwd. De plaat boven de radiateur
zorgt voor een gesloten ruimte.
Ik ga ook nog de kleine ovale roosters gebruiken die in de schermen komen te zitten , om zo nog wat meer rjiwind op te vangen.
Ik hoop dus dat het genoeg is!
Re: distributieriem uitlijnen
Heb je bij een dikkere radiateur dan nog wel een goede luchtdoorstroming? en koelt dat dan betere dan een dunnere radiateur?
Re: distributieriem uitlijnen
test ritjes gaan dat allemaal uitwijzen! ik weet het ook niet precies!