Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schudden/

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schudden/

Bericht door joop57 »

Sinds een tijdje neemt inhouden/stotteren etc. in absurde vormen toe.

Probleem.
1. tot voor kort pakte na ca. 30 km het gas niet meer goed op na gas terug.
met horten en stoten aan de gang houden, versnellingspook schudt de auto uit, totaal geen vermogen meer (leuk op rotondes en kruisingen...)
en pas boven de 3000 toeren komt er reactie, wat alleen maar lukt door het gas volledig in te drukken!
Zodra het gas weer op een vast toerental gehouden wordt, is het weer schudden en schokken.
Voor het stoplicht is dan het toerental niet vast te houden, moet continue veel gas blijven geven
en vervolgens rij je pruttelend weg in lage 1....
Het Nieuwe Rijden.

2. Inmiddels gebeurt dit al na 5 kilometer, motor slaat bij gas los soms zomaar af
(vooral handig in parkeergarages omdat dan ook meteen je rem- en stuurbekrachtiging het niet meer doet, levensgevaarlijk)

3. heeft probleem zowel op LPG als op benzine

Behandeling.
1. altijd in onderhoud bij goeie Subaru-garage, vanaf km 0 tot nu (440k)
2. inmiddels door 3 filialen uitgelezen en naar gekeken, geen storing te vinden.

Wat is de laatste 2 maanden gedaan.
1. kleppen gesteld
2. injectoren gecontroleerd
3. achterste lambdasonde vervangen
4. klopsensor vervangen
5. bougies vervangen
6. bougiekabels vervangen
7. met nieuwe bobine getest (zelfde probleem)
8. gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt
9. rooktest
10. LPG-verdamper gereviseerd (bij goede LPG-specialist)
11. nieuwe uitlaat incl. kat. (gewoon onderhoud)
11. nieuwe radiateur (gewoon onderhoud)
12. nieuwe koppeling (gewoon onderhoud)
13. nieuwe banden (gewoon onderhoud)

Auto bevalt op zich nog steeds erg goed, wil hem -ook gelet op wat er recent aan gedaan is- nog niet wegdoen voor wat ik denk waarschijnlijk iets relatief kleins is.

Heb als eens wat gelezen over soortgelijk problemen, daar werd dan ook nog genoemd:
1. luchtmassameter
2. nieuwe EGI (nr. 22611AD311), de EGI met 310 op het eind zou n.l. dit probleem veroorzaken.
Heb daar toen Subaru Duitsland over benaderd, kreeg van hen direct bericht terug de waarden nu ook softwarematig gereset kunnen worden.
Wel met garage over gehad, maar ben er niet zeker van of dat ook gebeurd is.

Iemand een oplossend idee?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

Massa aansluitingen motorblok.
Klopsensor die reageert op motorrammels.
Wat voor viscositeit van de motorolie zit erin?
Wanneer is deze klacht erin gekomen.
Lijkt wel een beetje op mijn sporadische klacht.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door joop57 »

Ha Eric,

Dank, bijgaand de antwoorden, heb je vragen vet gemaakt.
Constant toerental is dus niet mogelijk, het is 'planken' of 'gas los' en dan weer planken, gas los, enz.
Soms is het dan ineens weer over, rijdt dan als een zonnetje, totdat ik gas terug moet nemen en weer gas geef.

Massa aansluitingen motorblok.
Nog niet gecontroleerd, zorg dat 't gebeurt.

Klopsensor die reageert op motorrammels.
Dacht ik oorspronkelijk ook aan, maar zit een nieuwe in en probleem is nog hetzelfde.

Wat voor viscositeit van de motorolie zit erin?
Esso ultron 5W/40

Wanneer is deze klacht erin gekomen.
rond de 400k,
ca. 8000km na vervangen distr/grote beurt/compressiemeting.
Lijkt me geen verband tussen beurt en storing.

Lijkt wel een beetje op mijn sporadische klacht.
Begon bij mij ook sporadisch, steeds meer, nu continue.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

Ik zou eens dikkere olie 10W40 proberen en eens een stukje
rustig rijden met een loshangende knocksensor.
Welk bouwjaar heeft de auto.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door joop57 »

Auto is van maart 2002, nieuw gekocht.
Motor is of al van het nieuwere model (v.a. 05-2002) of heeft al veel onderdelen daarvan.
Viel me op bij bestellen van onderdelen, bijv. bougiekabels en heeft ook geen MAF maar een MAP, etc.

Zou iets te dunne olie echt tot zoiets kunnen leiden?
Heb net de rekeningen er eens bij gepakt, stotteren/inhouden begon nadat over gegaan was op de 5w40 olie, daarvoor werd altijd Helix plus gebruikt, staat helaas niet bij welke.

Heb je advies opgevolgd, klopsensor losgemaakt (zekerheidshalve eerst de -pool accu los) en met tiewrap aan een slang vastgezet.
Was overigens ook al eens geprobeerd door een monteur, was toen geen succes.
Heb ook olie gewisseld, zit nu 10w40 in.

Testrit gemaakt.
Eerste 10 kilometer probleemloos, daarna weer knudde, wel iets minder slecht dan eerst, maar dan nog steeds geen rijden.
Moet bij rotonde echt optrekken in 'low', kom anders niet weg.
In laag overigens ook alleen maar pruttelend.
Olie en klopsensor zit het dus ook niet in.

Wat me opvalt is dat als de stroom er een tijdje af is geweest (of de computer gereset of de foutcodes zijn gewist) er de eerste 10-15 kilometer geen probleem is, rijdt dan als een trein.

Is dat toeval?

Dank/groet,

Joop
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

De computer past zich aan de motorslijtages aan, dat noemen ze zelflerend.
Bij loshalen accupool begint hij weer bij de basis.
Hoe zit het met je hitteschilden op de uitlaat?

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door joop57 »

Ha Eric,
Dank, hier het antwoord en de update.

Antwoord:
Hitteschilden zijn goed, ook goed vast.

Update:
Vrijdag j.l. bij garage geweest, toch besloten om te kijken of alles op tijd stond bij de distributie. Was nog best een klus, zat het e.e.a. erg vast. Maar alles stond keurig en de riem was echt prima, zit er ook pas 50K om.
Daarna de ECU visueel bekeken, even losgehaald, geen losse stekkers o.i.d. weer teruggeplaatst.
Proefrit gemaakt van ruim 20 km. Op wat onregelmatig stationair lopen na (gaat soms van 800 naar 600 en dan naar 1200, weer 800)
liep motor prima. Pakte goed op vanuit lage toeren en ik kon gewoon optrekken bij stoplicht, was even wennen :-)
Weekend van Drenthe naar Heerhugowaard v.v.gereden, vrijwel probleemloos.
Motor wil wel soms meer dan dat íe doet, voel 'm dan wat 'duwen' maar is absoluut geen vergelijk met hoe het was.
Wel nog steeds vanaf ca. 3300 toeren merkbaar soepeler draaien.

Auto was in garage nogmaals uitgelezen, niets -behalve dan een standaard foutmelding over brandstof omdat je op LPG rijdt.

Vanochtend naar Emmen, rijdt prima weg, moet remmen voor ik de N34 op rij, trek op, begint te horten/stoten. Niet zo erg als het was, maar absoluut niet goed. Herstelde zich vrij snel, lang constante snelheid en bleef ook weg tot in Emmen. Stoplichten etc. weer zelfde probleem met optrekken, totaal verlies vermogen.
Maar motor herpakt zich wel veel sneller dan voor de distributie gecontroleerd was, maar toch niet goed.

Vraag me af door al het 'gedonder' de ECU toch niet wat van slag af kan zijn (reset fabrieksinstellingen??) of dat ik eens bij een 'ECU-specialist' de boel moet laten uitlezen, misschien dat zij dieper kunnen kijken.
Optie??
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door mikage »

Zonder nu direct een passend antwoord te hebben valt het me wel op dat 'als je iets doet', dat het dan beter wordt en na verloop van tijd? kilometers? draaiuren? weer achteruit gaat. Is het mss een optie om alle stekkers los te halen en in te spuiten met contactspray en meteen even te controleren of de bedrading nog goed is. Ook de massa aansluitingen loshalen en/of controleren. Zo sluit je uit dat het een vervelend bedradingsprobleem is. Heeft vocht, vochtige lucht, er mee te maken?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

Neem aan dat de auto is uitgelezen bij een subarudealer, anders
daar laten uitlezen.
Wat ook kan is dat er een inlaatspruitstukpakking lek is.
Hebben ze dat al eens gecontroleerd?

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door quikfit »

Stappenmotor :?:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
adele1953
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2011 21:19

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door adele1953 »

probeer maar eens het verhaal met de contactspray .ik heb met mijn forester een verglijkbaar probleem gehad en heb alle stekkers losgehad en ingespoten ,ook die op de bougies ,gasklep gereinigd .en het werkte .
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door joop57 »

Alvast dank allemaal voor de suggesties, hier de antwoorden op jullie vragen.

1. Alle stekkerverbindingen zijn los geweest, gecontroleerd en met contactspray ingespoten, nieuwe bougies en bougiekabels.
2. auto is bij 3 verschillende subarudealers (wel van zelfde moeder-bedrijf)met verschillende computers uitgelezen
Geen foutcodes, behalve de 'standaard' lpg-foutcode over brandstof.
auto is inmiddels ook 2x uitgelezen door ANWB, jammer voor de pechstatistieken maar was niet anders. Geen foutcodes.
3. Massa-aansluiting is losgeweest, geschuurd en weer vastgezet. Zat geen roest o.i.d. op.
4. inlaatspruitstukpakking, als dat te controleren is met 'rook-apparaat', dan is dat gebeurd.
5. Zon of regen maakt niets uit.

Mikage, je hebt gelijk dat 'als je iets doet' het dan even beter is.
Dat 'iets' is dan toch het resetten van de ECU, omdat dan steeds de -pool is losgeweest, 4x rem getrapt, 30 minuten los, etc.

Dacht op enig moment écht aan slechte watertemperatuursensor (WTS), probleem doet zich immers steeds voor als motor een stukje gereden heeft, gas los en dan weer gas=horten.
Enige remedie is dan VOL gas, waarna motor vooruitschiet. Is een andere (niet nieuwe) WTS ingezet, maakt niets uit.
2x een slechte WTS zou wel heel toevallig zijn, toch....?

MAAR...
Tijdje geleden ging contactslot stuk, dealer heeft aan/uit schakelaar en startknop gemonteerd.
Sleutel moet wel in contactslot zitten om te kunnen starten.
Maar...als de motor draait, kan de sleutel er uit en blijft de motor lopen, ook als je met sleutel bij auto wegloopt blijft motor draaien.
Heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, maar kwam daar paar dagen geleden bij toeval achter.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

Dat met de sleutel klopt, de startonderbreker controleert
alleen met starten een eventuele code.
Zo te lezen kom je uit Drenthe en ben je bij luth-tangenberg geweest.
Tsja, hebben ze ook al gereden met je subaru terwijl ze de sensoren uitlezen?
Denk dat er 1 het nog wel doet maar een verkeerd signaal afgeeft.
Een sensor die stuk is geeft vaak een foutcode.
En alleen een stekker loshalen en weer in elkaar klikken kan al
de storing oplossen, vaak genoeg meegemeekt.
Ik heb bij mijn auto al een keer rondgereden voor de waardes
van de diverse sensoren onder wisselende omstandigheden.
Heb daarvan alle "printscreens" in een word document geplaatst.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door niksnut »

Het enige wat ik kan bedenken is dat er een pennetje in een stekker niet goed zit. Ooit een soort gelijk probleem gehoord bij een BMW. Uiteindelijk bleek een pootje in de stekker van de ecm iets minder uit te steken en daardoor onvoldoende contact te maken . Minutieus onderzoek van alle verbindingen bracht het aan t licht. Anders zou het de ecm zelf nog kunnen zijn
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door SP-Boxer »

Ik zou het toch heel graag wel eens willen proberen met een ruil ECU.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door joop57 »

Verzamelde reactie op laatste berichten:

erichendri: dank voor de sleutel-verklaring. Gisteren heb ik (helder moment?) de sleutel er uit gehaald en daarna met sleutel ZONDER batterij gestart.
Dat ging net zo goed (en reed net zo beroerd) als een sleutel met (goede) batterij.
Hoe en wat controleert die ECU dan nog met de sleutel........?

Zit idd bij de jongens van Luth, alleen maar goeie ervaringen maar helaas zijn het ook maar mensen en geen tovenaars....
Hebben ook uitgelezen terwijl ik reed, hortend/stotend, GEEN foutcodes.

SP-Boxer: Mij was verteld dat als je de ECU vervangt, je ook de sleutels moet vervangen wegens voortdurende afstemming sleutelchip en ECU.
Maar -lees bovenstaande- ik vraag me inmiddels serieus af of dat wel zo is, ik neem de optie van een andere ECU dus wéér mee.

Niksnut: Als ECM hetzelfde is als ECU, zie boven.
Ik haal van het weekend ALLE stekkerverbindingen los, maak ze voorzichtig schoon, contactspray etc.

Iemand noemde ook nog 'stappenmotor', maar dan zou je het toch continue moeten hebben en heeft loshalen van -pool (zie hieronder)
toch niet zo'n tijdelijk reparerend effect.

Moest eergisteren naar het Westen, ca. 225km vv, de nacht ervoor -pool los gehad.
Ging geweldig tot aan de open brug bij afsluitdijk.
Liep 126 km perfect, motor af bij open brug, weer starten, vervolgens naatje, superslecht.
Onderweg nog 2 keer -pool los gehad (leve sleuteltje 10), even gewacht etc. en dan ging het wel een beetje minder slecht.
Lijkt me dus echt een electronisch regelprobleem (ECU?)

Garage heeft nu voorgesteld om motor uit te laten lezen door specialist, lijkt me niet verkeerd.

Wat me wel opvalt, beetje zoekwerk op Engelstalige forums, is dat dit probleem toch best vaak voorkomt.
Trouwens ook in NL, onder verschillende benamingen.
Dan niet vreemd dat daar een 'fabrieks-oplossing' voor is?

Hou jullie op de hoogte, nogmaals dank voor aandacht!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

De batterij zit erin voor je afstandsbediening van je deursloten.
De transponder in je sleutel wekt een spanning op door een spoeltje in de ring
die om je contactslot zit.
Ze moeten niet de foutcodes uitlezen tijdens het rijden maar naar de signalen of
waardes kijken die de sensoren doorgeven aan de ECU.
Als deze afwijkende waardes afgeven doen ze het nog en komt er geen code in je ECU.
In het werkplaatshandboek staan volgens mij wat de waardes moeten zijn.
Mazda had ook een soort troubleshooting in hun boeken staan.
Kon je kijken naar bepaalde rijomstandigheden en welke sensoren dan de boosdoener waren.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door joop57 »

Eric, dank voor verduidelijking!
Neem het volgende week mee als ik er ben
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door Verzamelaar »

erichendri schreef:Ze moeten niet de foutcodes uitlezen tijdens het rijden maar naar de signalen of
waardes kijken die de sensoren doorgeven aan de ECU.
Als deze afwijkende waardes afgeven doen ze het nog en komt er geen code in je ECU.
In het werkplaatshandboek staan volgens mij wat de waardes moeten zijn.
Mazda had ook een soort troubleshooting in hun boeken staan.
Kon je kijken naar bepaalde rijomstandigheden en welke sensoren dan de boosdoener waren.

Eric
Precies. Maar ik ben tot op heden nog geen monteur tegen gekomen die dat fatsoenlijk kon. Je moet namelijk naar de combinatie van een aantal waardes kijken en die met elkaar in verband brengen. Een gemiddelde monteur ziet alleen maar of een waarde binnen of buiten de norm is.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door joop57 »

OPGELOST
Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie advies, durf nu (pas) te zeggen dat het écht is opgelost.

Met alle goeie wil en ervaring kwam de dealer er toch niet uit, ben uiteindelijk naar uitleesspecialist in Hoogeveen gegaan.
Die zat eigenlijk binnen 3 minuten op het juiste spoor door te meten en te ruiken....
Onvolledige verbranding, zowel op LPG als benzine.
Meten bevestigde dat, MAP-sensor en achterste Lambda-sonde werkten niet goed meer samen (vertel het maar even in mijn lekentaal)
Waarschijnlijk was vervangen lambdasonde voldoende, voor de zekerheid toch ook maar meteen die MAP-sensor laten vervangen.

Direct daarna liep íe als een zonnetje, en na inmiddels zo'n 3.000 nieuwe km's nog steeds! Vandaar dat ik nu durf te zeggen: opgelost!

Achteraf is die lambdasonde niet zo vreemd.
Heeft een vervangingsinterval (info Bosch) van 160.000km.
Autootje heeft inmiddels bijna 450.000 gedraaid en de voorste lambdasonde was dus al een tijdje terug vervangen.

Natuurlijk best vreemd dat een goeie dealer (in 3 vestigingen) hier niet achter kon komen, heb dat ook verteld.
De reactie was eigenlijk best logisch: wij zaten er ook echt mee, maar dit soort pech maken we nooit mee.
Ik geloof dat wel, tot op zekere hoogte,want tot 415.000 had ik nog nooit iets behalve regulier onderhoud.
Dat is het nadeel van een zeer betrouwbaar merk, bij de 'reparateurs d'automobiles' ;) hebben ze die reparatie-ervaring waarschijnlijk wel...

Hoe dan ook: opgelost, dank!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

Een originele lambdasonde moet of kan je niet vergelijken met bosch.
Sterker nog, het advies is altijd origineel (ook de MAF) te monteren.
Heb zelf 20 jaar bij mazda in de werkplaats gestaan en bij mazda
speelt hetzelfde als bij subaru.
Het gaat nooit stuk en loopt voor 99,8% altijd goed.
Toch kan je met eerst simpel denken, uitlezen en begrjjpen, daarna
moeilijk denken een hoop oplossen.
Ook heeft een dealer het voordeel dat er vaak een donor
in de occassionhal staat om 1 en ander even te proberen.
Want het wordt een dure bedoeling als je alles maar op
de gok gaat bestellen zoals je hier wel eens leest.
Zowel door garages als door subarubestuurders en dan
lees je als oplossing dat het iets simpels was.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schud

Bericht door erichendri »

Oh ja, las aan het begin dat je al de achterste lambdasonde al
had vervangen, werd daar origineel gemonteerd?

Maar mooi dat het is opgelost en hoe plus het vermelden hier.

Eric
hansboswachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42

Re: Hopeloos...nodeloos..? inhouden/stotteren/afslaan/schudden/

Bericht door hansboswachter »

Welke diagnose specialist in Hoogeveen?
Plaats reactie