olie eruit of olie erin?

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Edu
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 nov 2008 11:11

olie eruit of olie erin?

Bericht door Edu »

Beste mensen,
Ik wil mijn impreza gt uit 1998 voor een lange tijd stallen. Moet ik mijn motorolie uit het blok halen of gewoon erin laten zitten.
Gr. Edu
Gebruikersavatar
klaasjan
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 okt 2010 18:37

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door klaasjan »

Een tip van Henk Hotrod uit Doesburg:

http://www.hotrod.nl/PDF/stalling%20inf ... l._pdf.pdf
Edu
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 nov 2008 11:11

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door Edu »

hartelijk dank
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door Verzamelaar »

Haha dat dichttapen, dat gaat he vocht echt niet buiten houden.

Belangrijkste tip is wel om de auto altijd goed warmgereden weg te zetten zodat alle vocht uit de olie verdampt is. En de tank nokje vol gooien. Je zult niet de eerste zijn waarbij de tank gaat roesten.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door SP-Boxer »

Dat tapen vond ik ook appart. Tegen ongedierte ala, maar vocht houdt het niet tegen.

Tank tot aan de dop gevuld heb ik ook met beide stilstaande auto's gedaan. Helaas met eentje wel pas na 1,5 jaar, dus hopelijk heeft dat niet al te veel schade aangericht.
Ik heb ook wel eens gehoord dat als je een auto lang stilzet, dan je op de zuigers olie moet gooien. Alleen dit geeft wel werk zodra je weer wilt gaan rijden.

Motorolie zou ik er in ieder geval ALTIJD in laten zitten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Dat tapen vond ik ook appart. Tegen ongedierte ala, maar vocht houdt het niet tegen.

Tank tot aan de dop gevuld heb ik ook met beide stilstaande auto's gedaan. Helaas met eentje wel pas na 1,5 jaar, dus hopelijk heeft dat niet al te veel schade aangericht.
Ik heb ook wel eens gehoord dat als je een auto lang stilzet, dan je op de zuigers olie moet gooien. Alleen dit geeft wel werk zodra je weer wilt gaan rijden.

Motorolie zou ik er in ieder geval ALTIJD in laten zitten.
Olie op de zuigers lijkt me erg lastig bij een boxer...ik zit straks ook 3 maanden met dit probleem als we niet met de L mogen rijden...
In elk geval zorg ik dat de tank vol zit en dat gedurende die tijd de accu is losgekoppeld of wat misschien beter is : geheel uit de auto om kapot vriezen te voorkomen..
Verder lijkt me het schoonmaken van de auto aan de binnen en buitenkant ook geen verkeerd idee..

Edit : een accu continu op een druppellader is ook funest , er loopt altijd een laadstroompje en het water in de accu verdampt op den duur waardoor de platen droog komen te staan...
Als daar niet naar gekeken word is de accu ook snel wijlen , vooral de onderhoudvrije exemplaren hebben daar last van omdat je die door de regel niet kunt bijvullen met gedemineraliseerd water.
Het beste is dan , mijn inziens , om die uit je auto te halen en 'm droog en koel te bewaren..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door SP-Boxer »

Erop is bij een boxer met het blok in de auto inderdaad wat lastig. Was meer een generieke opmerking (bedenk ik me ook nu pas :mrgreen: )

Een reserveblok zou je wel zo weg kunnen leggen. Gebruik je de bougie als olieplug :lol:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Erop is bij een boxer met het blok in de auto inderdaad wat lastig. Was meer een generieke opmerking (bedenk ik me ook nu pas :mrgreen: )

Een reserveblok zou je wel zo weg kunnen leggen. Gebruik je de bougie als olieplug :lol:
Olie op de zuigers is om te voorkomen dat de zuigers vastroesten in de cilinder en ook ter voorkoming van het vast roesten van de zuigerveren in de zuigers...
Daarnaast zou ik bij langdurige stalling ook de koelvloeistof laten zitten als dat nog in goede conditie is , anders vervangen voor verse....

In elk geval ga ik straks als volg te werk als de L noodgedwongen 3 maanden stil moet staan :
Voor stilstand de nodige vloeistoffen controleren en waar nodig bijvullen
Benzine tank nokje vol
Auto van binnen en buiten helemaal schoonmaken
Blokje goed warmrijden zodat al het vocht uit de motorolie is verdwenen..
Bij thuis komst haal ik de accu er af en stal die ergens droog in de (verwarmde) schuur , de polen invetten met zuurvrije vaseline
2 ramen op een heel klein kiertje ivm ventilatie , eventueel zet ik de auto op 4 krikken zodat het volle gewicht niet op de bandjes rust : dat voorkomt een platte zijde en is denk ik ook beter voor de wiellagertjes
De bandjes hoeven niet vrij van de grond te hangen , als de wagen al 2 a 3 cm hoger staat ben je al een heel eind denk ik..
Auto NIET op de handrem maar in een versnelling ( automaat in P stand ) , eventueel 1 of 2 wielblokken gebruiken....

Aan het eind van die 3 maand : accu controleren op lading , eventueel lader aansluiten en daarna weer in de auto plaatsen..
Krikken / wielblokken er onderweg en rijden ;)
Wel rijd ik na die 3 maanden het blokje met beleid op temperatuur , maar dat is meer persoonlijk : dat heb ik altijd al gedaan , langdurige stilstand of niet :idea:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Edu
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 nov 2008 11:11

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door Edu »

Allereerst bedankt voor de adviezen en die ga ik zeker opvolgen,
is het niet dat ik gekozen heb om de Subaru gt helemaal heb laten opknappen. heb er o.a het volgende aan laten doen;
Nieuwe distributieriem, spanrollen, nieuwe kleppendekselpakking, nieuwe radiateur, complete nieuwe schijven, blokken, klauwen
Grote beurt, apk etc.

Morgen ophalen!! heb er zin in.

Ps. Heeft in totaal 3 jaar stilgestaan.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door sufos »

Rene schreef:

Edit : een accu continu op een druppellader is ook funest , er loopt altijd een laadstroompje en het water in de accu verdampt op den duur waardoor de platen droog komen te staan...
Als daar niet naar gekeken word is de accu ook snel wijlen , vooral de onderhoudvrije exemplaren hebben daar last van omdat je die door de regel niet kunt bijvullen met gedemineraliseerd water.
Het beste is dan , mijn inziens , om die uit je auto te halen en 'm droog en koel te bewaren..

Een druppellader zorgt toch niet voor een continue stroom ? Vandaar de naam druppellader dacht ik, alleen een acculader zorgt toch voor een continue stroom ? En die is inderdaad niet goed voor je accu als deze langdurig in gebruik is.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: olie eruit of olie erin?

Bericht door Rene »

Het probleem dat bij druppelladen ontstaat, is dat in de praktijk de instellingen van een druppellader niet meer kloppen.
Door veroudering van cellen in een pakket worden die niet meer volledig geladen, omdat de slechtste cel in een accu de afslagcurve bepaalt.
De 'gezondere' cellen zijn dan nog niet geheel opgeladen , daardoor verliezen die op den duur ook hun capaciteit..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie