Forester 2009 LPGg3
Forester 2009 LPGg3
Beste allemaal,
Mijn naam is Freek en ben op zoek naar een forester.
Nu heb ik er eentje gevonden uit 2009 met een LPG G3 installatie met 130000 op de teller.
Distributieriem is vervangen.
Alleen nu sprak ik iemand en die raadde het af een g3 te kopen in een forester van 2008-2012. De kleppen moeten elke 60-80000 km gesteld worsen en blok. Ket er dan uit en dat kost heel veel.
Is dit correct? En wat kost dat stellen van de kleppen.
Ik rij ong tot 15000 km per jaar.
Ga veel het bos in met de auto dus misschien lpg dan niet handig?
Dank voor de antwoorden!
Mijn naam is Freek en ben op zoek naar een forester.
Nu heb ik er eentje gevonden uit 2009 met een LPG G3 installatie met 130000 op de teller.
Distributieriem is vervangen.
Alleen nu sprak ik iemand en die raadde het af een g3 te kopen in een forester van 2008-2012. De kleppen moeten elke 60-80000 km gesteld worsen en blok. Ket er dan uit en dat kost heel veel.
Is dit correct? En wat kost dat stellen van de kleppen.
Ik rij ong tot 15000 km per jaar.
Ga veel het bos in met de auto dus misschien lpg dan niet handig?
Dank voor de antwoorden!
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2009 LPGg3
Kleppenstellen kost ongeveer rond de 1300 euro en moet met
een kleppensmeersysteem om de 90000 km gebeuren.
Is prijzig maar besparing op lpg ligt vele malen hoger.
Er zijn ook forester diesels maar die missen een lage gearing.
En die is erg handig in het bos.
Spreek een afleverbeurt met kleppenstellen af, kan je voorlopig voorruit.
Staat de auto bij een subarudealert?
Eric
een kleppensmeersysteem om de 90000 km gebeuren.
Is prijzig maar besparing op lpg ligt vele malen hoger.
Er zijn ook forester diesels maar die missen een lage gearing.
En die is erg handig in het bos.
Spreek een afleverbeurt met kleppenstellen af, kan je voorlopig voorruit.
Staat de auto bij een subarudealert?
Eric
Re: Forester 2009 LPGg3
Dank je wel voor je reactie.
Auto staat niet bij een Subaru dealer.
Qua kosten is het met ong 15000 km per jaar rendabel of is een benzine dan toch voordeliger?
Wat loopt een Forester op LPG?
Auto staat niet bij een Subaru dealer.
Qua kosten is het met ong 15000 km per jaar rendabel of is een benzine dan toch voordeliger?
Wat loopt een Forester op LPG?
Re: Forester 2009 LPGg3
Had ook nog even gemaild naar bedrijf over kleppen stellen bij evt aankoop.
Kreeg dit antwoord:
Goedemiddag de tandriem is bij 121.811 vervangen, en de hydraulisch kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,
Kreeg dit antwoord:
Goedemiddag de tandriem is bij 121.811 vervangen, en de hydraulisch kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,
Re: Forester 2009 LPGg3
Ballentent dus! Hebben geen verstand van het product dat ze verkopen.Friki schreef:Had ook nog even gemaild naar bedrijf over kleppen stellen bij evt aankoop.
Kreeg dit antwoord:
Goedemiddag de tandriem is bij 121.811 vervangen, en de hydraulisch kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,
Subaru bouwt al ruim 15 jaar geen motoren met hydraulische stoters meer!
"I feel Legacy"
Re: Forester 2009 LPGg3
Auto staat ook bij een niet-dealer , kun je ze niet kwalijk nemen denk ik...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Forester 2009 LPGg3
De boodschap is duidelijk. Laten staan. Als je een Subaru wil haal je m' het best bij een merkdealer of specialist. Die hebben kennis van zaken.SP-Boxer schreef:Ballentent dus! Hebben geen verstand van het product dat ze verkopen.Friki schreef:Had ook nog even gemaild naar bedrijf over kleppen stellen bij evt aankoop.
Kreeg dit antwoord:
Goedemiddag de tandriem is bij 121.811 vervangen, en de hydraulisch kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,
Subaru bouwt al ruim 15 jaar geen motoren met hydraulische stoters meer!
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Forester 2009 LPGg3
Ook voor een universele garage is het eenvoudig te achterhalen hoe het systeem werkt. Ze hebben dus niet de moeite genomen om het even uit te zoeken.
Ik ben geen van van de dealer, maar dit vind ik ook niet erg hoopvol.
Ik ben geen van van de dealer, maar dit vind ik ook niet erg hoopvol.
"I feel Legacy"
Re: Forester 2009 LPGg3
Dat vind ik dus ook wel lastig.
Bij de dealer adviseerden ze mij geen LPG te nemen ivm kleppenstellen en kosten.
Maar als ik hier zo lees is het dus wel voordeliger gezien de km per jaar die ik rij en de eenmalige kosten per 90000 km.
En dan vind ik een mooie subaru met LPG maar niet bij de dealer. En die er dus geen verstand van heeft.
Tja moeilijk
Wat is het verbruik bij LPG?
Bij de dealer adviseerden ze mij geen LPG te nemen ivm kleppenstellen en kosten.
Maar als ik hier zo lees is het dus wel voordeliger gezien de km per jaar die ik rij en de eenmalige kosten per 90000 km.
En dan vind ik een mooie subaru met LPG maar niet bij de dealer. En die er dus geen verstand van heeft.
Tja moeilijk
Wat is het verbruik bij LPG?
Re: Forester 2009 LPGg3
Ga uit van 1 op 8, dan kan het eigenlijk alleen maar meevallen.
"I feel Legacy"
Re: Forester 2009 LPGg3
Dank je!
denk dat ik deze maar laat staan omdat ze er dus weinig verstand van hebben.
denk dat ik deze maar laat staan omdat ze er dus weinig verstand van hebben.
Re: Forester 2009 LPGg3
De auto kan natuurlijk prima zijn. Het zou mij dan ook niet snel weerhouden van het kopen van de auto. Ik doe onderhoud zelf dus heb na aanschaf ook niets meer te maken met de verkopende partij. (Ik koop een auto altijd zonder garantie, of zaken als afleverpoespas)
Maar vooral het jaarkilometrage van max. 15.000km zou mij weerhouden van LPG
Maar vooral het jaarkilometrage van max. 15.000km zou mij weerhouden van LPG
"I feel Legacy"
Re: Forester 2009 LPGg3
Hahaha ja als je zo handig bent!
Waar ligt het omslagpunt bij LPG dan?
Waar ligt het omslagpunt bij LPG dan?
Re: Forester 2009 LPGg3
En voor een diesel dan?
Re: Forester 2009 LPGg3
Omslagpunt LPG ten opzichte van benzine ligt bij 8.000 kilometer per jaar.
Bij diesel is dat veel meer gezien de literprijs.
Bij diesel is dat veel meer gezien de literprijs.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Forester 2009 LPGg3
Wat je ook kan doen is een proefrit maken en onderweg de auto goed laten nakijken bij een Subaru dealer of specialist. Het hoeft niet per se een kat in de zak te zijn.Friki schreef:Dank je!
denk dat ik deze maar laat staan omdat ze er dus weinig verstand van hebben.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Forester 2009 LPGg3
Louis, reken je dan alleen de besparing op brandstof versus de meerkosten qua MRB?
Neem altijd het onderhoud mee! En op LPG is het onderhoud gewoon een beetje duurder, ook als je geen grote problemen krijgt.
Neem altijd het onderhoud mee! En op LPG is het onderhoud gewoon een beetje duurder, ook als je geen grote problemen krijgt.
"I feel Legacy"
Re: Forester 2009 LPGg3
MRB is hooguit €30 per maand meer ten opzichte van benzine, heb je er zo uit bespaard.
Onderhoud is niet meer dan ongeveer €100 per 20.000 km en dit komt inderdaad erbij. Maar ik vind het nog steeds voordeliger dan rijden op benzine.
Onderhoud is niet meer dan ongeveer €100 per 20.000 km en dit komt inderdaad erbij. Maar ik vind het nog steeds voordeliger dan rijden op benzine.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Forester 2009 LPGg3
@louis,
En dan heb je per 90000 km eenmalig kleppen stellen voor +/- 1300€?
En dan heb je per 90000 km eenmalig kleppen stellen voor +/- 1300€?
Re: Forester 2009 LPGg3
Hoeveel ltr gas gaat er in een gastank gemiddeld?
Re: Forester 2009 LPGg3
Ringtanks heb je in diverse maten bijv. 66L of 72L. Dan 80% vulling, dus bij 72L gaat er ruim 57L gas in.
Die kilometerstand waarbij kleppen gesteld moeten worden vind ik nog een beetje discutabel. Opgave is op LPG volgens mij 30.000km. Kan men garanderen dat die interval 3x zo groot wordt met een klepsmeersysteem van een paar honderd euro?
Ik wil de eerste 2.0 DOHC motor van Subaru wel zien waarbij elke 90.000km de kleppen gesteld zijn en er inmiddels minimaal 300.000km op de klok staat. Uiteraard voorzien van een klepsmeersysteem.
Ik vind de besparing niet overweldigend bij 15.000km.
Even een eenvoudige calculatie:
Verbruik op LPG: 1 op 8
Verbruik op EURO95: 1 op 11
15000/8 = 1875L LPG
15000/11 = 1364L EURO95
1875*0.80 = €1500,-
1364*1.75 = €2386,-
Toeslag MRB voor een auto tussen de 1350 en 1450kg: €400,-/jaar.
---> verschil vóór extra onderhoud < €500,-/jaar.
Zonder klepsmeersysteem zou je elke 2 jaar de kleppen moeten laten stellen. ---> Kosten > Besparing
Met klepsmeersysteem zou je elke 6 jaar de kleppen moeten laten stellen. Dan zou je een kleine €1700,- kunnen besparen in 6 jaar tijd, maar dan mag je ook geen kosten aan het LPG systeem krijgen, want dan loopt de besparing nog verder terug.
Persoonlijk vind ik die €1700,- in 6 jaar tijd een te kleine besparing.
Nu kijk je naar een auto waar al LPG in zit, maar wanneer je de installatie ook nog zou moeten aanschaffen, moet je dus al minimaal 6-8 jaar probleemloos op LPG rijden voordat de besparing begint.
Voor mij is het simpel, dat model met 15.000km/jaar vind ik niet interessant op LPG.
Succes met je keuze
Die kilometerstand waarbij kleppen gesteld moeten worden vind ik nog een beetje discutabel. Opgave is op LPG volgens mij 30.000km. Kan men garanderen dat die interval 3x zo groot wordt met een klepsmeersysteem van een paar honderd euro?
Ik wil de eerste 2.0 DOHC motor van Subaru wel zien waarbij elke 90.000km de kleppen gesteld zijn en er inmiddels minimaal 300.000km op de klok staat. Uiteraard voorzien van een klepsmeersysteem.
Ik vind de besparing niet overweldigend bij 15.000km.
Even een eenvoudige calculatie:
Verbruik op LPG: 1 op 8
Verbruik op EURO95: 1 op 11
15000/8 = 1875L LPG
15000/11 = 1364L EURO95
1875*0.80 = €1500,-
1364*1.75 = €2386,-
Toeslag MRB voor een auto tussen de 1350 en 1450kg: €400,-/jaar.
---> verschil vóór extra onderhoud < €500,-/jaar.
Zonder klepsmeersysteem zou je elke 2 jaar de kleppen moeten laten stellen. ---> Kosten > Besparing
Met klepsmeersysteem zou je elke 6 jaar de kleppen moeten laten stellen. Dan zou je een kleine €1700,- kunnen besparen in 6 jaar tijd, maar dan mag je ook geen kosten aan het LPG systeem krijgen, want dan loopt de besparing nog verder terug.
Persoonlijk vind ik die €1700,- in 6 jaar tijd een te kleine besparing.
Nu kijk je naar een auto waar al LPG in zit, maar wanneer je de installatie ook nog zou moeten aanschaffen, moet je dus al minimaal 6-8 jaar probleemloos op LPG rijden voordat de besparing begint.
Voor mij is het simpel, dat model met 15.000km/jaar vind ik niet interessant op LPG.
Succes met je keuze
"I feel Legacy"
Re: Forester 2009 LPGg3
Dank voor je heldere berekening.
Ja idd die 1700€ is dan minimale besparing, ook omdat je idd geen problemen verder moet krijgen.
Dus eigenlijk meer km maken per jaar
Ga idd maar verder kijken naar een mooie benzine
Ja idd die 1700€ is dan minimale besparing, ook omdat je idd geen problemen verder moet krijgen.
Dus eigenlijk meer km maken per jaar
Ga idd maar verder kijken naar een mooie benzine
Re: Forester 2009 LPGg3
Laat de kleppenstand checken bij een Subaru garage, voor het checken alleen hoeft het blok er niet uit. Alleen de kappen eraf. Duurt ongeveer 1,5 uur.
De nieuwere variant schijnt zachtere kleppen te hebben, tenminste dat zeggen ze.
Ik zou de kleppen laten checken en kijk hoe hij loopt op LPG. Dus rij hem warm ga de snelweg op rij rond de 110 en duw dan het gas stevig in, kijk dan eens of hij van het gas afspringt. Als dit zo is dan heb je een issue met het gas systeem. Kleppenstand van autodata klopt niet, stand op sticker aanhouden onder de kap.
Knippert het LPG lampje oranje/rood en gaat deze niet op groen? Dan heb je een storing in je LPG systeem. Laten maken en anders laten staan.
Kijk eens onder de kap met draaiende motor en ruik of je LPG ruikt ja of de nee. Merk van het systeem LPG dat erin zit? Bekende merken zijn BRC, Prins, Necam/koltec/AG of GFI. Ieder ander merk is niet echt een aanrader.
Kijk ook eens in de buurt naar wie er LPG inbouwt, vraag eens of die ervaring heeft met desbetreffende merk. Altijd handig mensen met verstand in de buurt.
Hoe ziet het boekje eruit? Volledige historie of zitten er grote gaten in? Hoe ziet NAP eruit met km stand?
Ga eens onder de auto door, hoe ziet dit eruit.
Check alle knopjes of dit werkt, zit er een dakraam in? Rij hem door de wasstraat.
Werkt de hoogteverstelling van de koplampen? Zijn ze verweerd? Check goed of alle deuren en verf hetzelfde is. Sinaasappelhuidje kan duiden op schade auto.
Of er terrein mee gereden is kom je dan wel achter. Veeg je vingers eens door de velsranden bij de wielkuipen. Veel troep eruit? Dan waarschijnlijk wel offroad geweest en niet goed schoongemaakt.
Is het een automaat of handgeschakeld? Wat is de stand van het koppelingspedaal? Staat deze ver boven de rest uit? Dan heb je binnenkort feestje, koppeling vervangen. Maken de differentiëlen geluid of loopt alles soepel? Zo ja, automaat hoe ziet de olie eruit. Indien frituurolie bruin, vervangen die handel. 2x vervangen bij eerste keer met filter. Filter is alleen te krijgen bij dealer. 2e keer na paar honderd KM. Inhoud totaal indien automaat 8,4 liter. Waar is de olie goedkoop te krijgen: motor-olie.com is NL site. Castrol Multivehicle, is speciaal voor Japanse auto's. Let goed op het J additief. Dex III niet doen. Haal anders origineel bij twijfel = duur 4 liter voor 125 euro.
Is alles vloeistof dicht of lekt er iets?
Koop een LPG variant niet zonder garantie, minimaal een half jaar. Maar zo te lezen jouw auto bouwjaar 2009. Dus dan moet een jaar ook mogelijk zijn.
Er zijn niet veel modellen 2009 op LPG, deze zijn schaars te koop meesten mensen rijden er nu nog in. Dus als het een goede auto is, lekker in toeren de komende jaren. Koop geen auto in Warmenhuizen, geen goede ervaringen mee. En neem geen turbo op LPG.
Deze denk:
http://link.marktplaats.nl/m825519914
http://link.marktplaats.nl/m825418955 iemand met verstand van zaken <----
http://link.marktplaats.nl/m824365876 dealer <------
http://link.marktplaats.nl/m823787470 dealer <------
De nieuwere variant schijnt zachtere kleppen te hebben, tenminste dat zeggen ze.
Ik zou de kleppen laten checken en kijk hoe hij loopt op LPG. Dus rij hem warm ga de snelweg op rij rond de 110 en duw dan het gas stevig in, kijk dan eens of hij van het gas afspringt. Als dit zo is dan heb je een issue met het gas systeem. Kleppenstand van autodata klopt niet, stand op sticker aanhouden onder de kap.
Knippert het LPG lampje oranje/rood en gaat deze niet op groen? Dan heb je een storing in je LPG systeem. Laten maken en anders laten staan.
Kijk eens onder de kap met draaiende motor en ruik of je LPG ruikt ja of de nee. Merk van het systeem LPG dat erin zit? Bekende merken zijn BRC, Prins, Necam/koltec/AG of GFI. Ieder ander merk is niet echt een aanrader.
Kijk ook eens in de buurt naar wie er LPG inbouwt, vraag eens of die ervaring heeft met desbetreffende merk. Altijd handig mensen met verstand in de buurt.
Hoe ziet het boekje eruit? Volledige historie of zitten er grote gaten in? Hoe ziet NAP eruit met km stand?
Ga eens onder de auto door, hoe ziet dit eruit.
Check alle knopjes of dit werkt, zit er een dakraam in? Rij hem door de wasstraat.
Werkt de hoogteverstelling van de koplampen? Zijn ze verweerd? Check goed of alle deuren en verf hetzelfde is. Sinaasappelhuidje kan duiden op schade auto.
Of er terrein mee gereden is kom je dan wel achter. Veeg je vingers eens door de velsranden bij de wielkuipen. Veel troep eruit? Dan waarschijnlijk wel offroad geweest en niet goed schoongemaakt.
Is het een automaat of handgeschakeld? Wat is de stand van het koppelingspedaal? Staat deze ver boven de rest uit? Dan heb je binnenkort feestje, koppeling vervangen. Maken de differentiëlen geluid of loopt alles soepel? Zo ja, automaat hoe ziet de olie eruit. Indien frituurolie bruin, vervangen die handel. 2x vervangen bij eerste keer met filter. Filter is alleen te krijgen bij dealer. 2e keer na paar honderd KM. Inhoud totaal indien automaat 8,4 liter. Waar is de olie goedkoop te krijgen: motor-olie.com is NL site. Castrol Multivehicle, is speciaal voor Japanse auto's. Let goed op het J additief. Dex III niet doen. Haal anders origineel bij twijfel = duur 4 liter voor 125 euro.
Is alles vloeistof dicht of lekt er iets?
Koop een LPG variant niet zonder garantie, minimaal een half jaar. Maar zo te lezen jouw auto bouwjaar 2009. Dus dan moet een jaar ook mogelijk zijn.
Er zijn niet veel modellen 2009 op LPG, deze zijn schaars te koop meesten mensen rijden er nu nog in. Dus als het een goede auto is, lekker in toeren de komende jaren. Koop geen auto in Warmenhuizen, geen goede ervaringen mee. En neem geen turbo op LPG.
Deze denk:
http://link.marktplaats.nl/m825519914
http://link.marktplaats.nl/m825418955 iemand met verstand van zaken <----
http://link.marktplaats.nl/m824365876 dealer <------
http://link.marktplaats.nl/m823787470 dealer <------
Re: Forester 2009 LPGg3
Geen turbo op LPG Dat gaat prima hoor….