Forester 2009 LPGg3

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Beste allemaal,

Mijn naam is Freek en ben op zoek naar een forester.
Nu heb ik er eentje gevonden uit 2009 met een LPG G3 installatie met 130000 op de teller.
Distributieriem is vervangen.
Alleen nu sprak ik iemand en die raadde het af een g3 te kopen in een forester van 2008-2012. De kleppen moeten elke 60-80000 km gesteld worsen en blok. Ket er dan uit en dat kost heel veel.
Is dit correct? En wat kost dat stellen van de kleppen.
Ik rij ong tot 15000 km per jaar.
Ga veel het bos in met de auto dus misschien lpg dan niet handig?

Dank voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door erichendri »

Kleppenstellen kost ongeveer rond de 1300 euro en moet met
een kleppensmeersysteem om de 90000 km gebeuren.
Is prijzig maar besparing op lpg ligt vele malen hoger.
Er zijn ook forester diesels maar die missen een lage gearing.
En die is erg handig in het bos.
Spreek een afleverbeurt met kleppenstellen af, kan je voorlopig voorruit.
Staat de auto bij een subarudealert?

Eric
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Dank je wel voor je reactie.
Auto staat niet bij een Subaru dealer.
Qua kosten is het met ong 15000 km per jaar rendabel of is een benzine dan toch voordeliger?
Wat loopt een Forester op LPG?
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Had ook nog even gemaild naar bedrijf over kleppen stellen bij evt aankoop.

Kreeg dit antwoord:

Goedemiddag de tandriem is bij 121.811 vervangen, en de hydraulisch kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door SP-Boxer »

Friki schreef:Had ook nog even gemaild naar bedrijf over kleppen stellen bij evt aankoop.

Kreeg dit antwoord:

Goedemiddag de tandriem is bij 121.811 vervangen, en de hydraulisch kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,
Ballentent dus! Hebben geen verstand van het product dat ze verkopen.
Subaru bouwt al ruim 15 jaar geen motoren met hydraulische stoters meer!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Rene »

Auto staat ook bij een niet-dealer , kun je ze niet kwalijk nemen denk ik...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Louis »

SP-Boxer schreef:
Friki schreef:Had ook nog even gemaild naar bedrijf over kleppen stellen bij evt aankoop.

Kreeg dit antwoord:

Goedemiddag de tandriem is bij 121.811 vervangen, en de hydraulisch kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,
Ballentent dus! Hebben geen verstand van het product dat ze verkopen.
Subaru bouwt al ruim 15 jaar geen motoren met hydraulische stoters meer!
De boodschap is duidelijk. Laten staan. Als je een Subaru wil haal je m' het best bij een merkdealer of specialist. Die hebben kennis van zaken.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door SP-Boxer »

Ook voor een universele garage is het eenvoudig te achterhalen hoe het systeem werkt. Ze hebben dus niet de moeite genomen om het even uit te zoeken.

Ik ben geen van van de dealer, maar dit vind ik ook niet erg hoopvol.
"I feel Legacy"
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Dat vind ik dus ook wel lastig.
Bij de dealer adviseerden ze mij geen LPG te nemen ivm kleppenstellen en kosten.
Maar als ik hier zo lees is het dus wel voordeliger gezien de km per jaar die ik rij en de eenmalige kosten per 90000 km.

En dan vind ik een mooie subaru met LPG maar niet bij de dealer. En die er dus geen verstand van heeft.

Tja moeilijk

Wat is het verbruik bij LPG?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door SP-Boxer »

Ga uit van 1 op 8, dan kan het eigenlijk alleen maar meevallen.
"I feel Legacy"
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Dank je!
denk dat ik deze maar laat staan omdat ze er dus weinig verstand van hebben.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door SP-Boxer »

De auto kan natuurlijk prima zijn. Het zou mij dan ook niet snel weerhouden van het kopen van de auto. Ik doe onderhoud zelf dus heb na aanschaf ook niets meer te maken met de verkopende partij. (Ik koop een auto altijd zonder garantie, of zaken als afleverpoespas)

Maar vooral het jaarkilometrage van max. 15.000km zou mij weerhouden van LPG ;)
"I feel Legacy"
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Hahaha ja als je zo handig bent! :)

Waar ligt het omslagpunt bij LPG dan?
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

En voor een diesel dan?
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Louis »

Omslagpunt LPG ten opzichte van benzine ligt bij 8.000 kilometer per jaar.
Bij diesel is dat veel meer gezien de literprijs.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Louis »

Friki schreef:Dank je!
denk dat ik deze maar laat staan omdat ze er dus weinig verstand van hebben.
Wat je ook kan doen is een proefrit maken en onderweg de auto goed laten nakijken bij een Subaru dealer of specialist. Het hoeft niet per se een kat in de zak te zijn.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Dank je!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door SP-Boxer »

Louis, reken je dan alleen de besparing op brandstof versus de meerkosten qua MRB?

Neem altijd het onderhoud mee! En op LPG is het onderhoud gewoon een beetje duurder, ook als je geen grote problemen krijgt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Louis »

MRB is hooguit €30 per maand meer ten opzichte van benzine, heb je er zo uit bespaard.
Onderhoud is niet meer dan ongeveer €100 per 20.000 km en dit komt inderdaad erbij. Maar ik vind het nog steeds voordeliger dan rijden op benzine.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

@louis,

En dan heb je per 90000 km eenmalig kleppen stellen voor +/- 1300€?
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Hoeveel ltr gas gaat er in een gastank gemiddeld?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door SP-Boxer »

Ringtanks heb je in diverse maten bijv. 66L of 72L. Dan 80% vulling, dus bij 72L gaat er ruim 57L gas in.

Die kilometerstand waarbij kleppen gesteld moeten worden vind ik nog een beetje discutabel. Opgave is op LPG volgens mij 30.000km. Kan men garanderen dat die interval 3x zo groot wordt met een klepsmeersysteem van een paar honderd euro?

Ik wil de eerste 2.0 DOHC motor van Subaru wel zien waarbij elke 90.000km de kleppen gesteld zijn en er inmiddels minimaal 300.000km op de klok staat. Uiteraard voorzien van een klepsmeersysteem.


Ik vind de besparing niet overweldigend bij 15.000km.
Even een eenvoudige calculatie:
Verbruik op LPG: 1 op 8
Verbruik op EURO95: 1 op 11

15000/8 = 1875L LPG
15000/11 = 1364L EURO95

1875*0.80 = €1500,-
1364*1.75 = €2386,-

Toeslag MRB voor een auto tussen de 1350 en 1450kg: €400,-/jaar.

---> verschil vóór extra onderhoud < €500,-/jaar.


Zonder klepsmeersysteem zou je elke 2 jaar de kleppen moeten laten stellen. ---> Kosten > Besparing
Met klepsmeersysteem zou je elke 6 jaar de kleppen moeten laten stellen. Dan zou je een kleine €1700,- kunnen besparen in 6 jaar tijd, maar dan mag je ook geen kosten aan het LPG systeem krijgen, want dan loopt de besparing nog verder terug.

Persoonlijk vind ik die €1700,- in 6 jaar tijd een te kleine besparing.
Nu kijk je naar een auto waar al LPG in zit, maar wanneer je de installatie ook nog zou moeten aanschaffen, moet je dus al minimaal 6-8 jaar probleemloos op LPG rijden voordat de besparing begint.

Voor mij is het simpel, dat model met 15.000km/jaar vind ik niet interessant op LPG.

Succes met je keuze ;)
"I feel Legacy"
Friki
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2014 08:03

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Friki »

Dank voor je heldere berekening.
Ja idd die 1700€ is dan minimale besparing, ook omdat je idd geen problemen verder moet krijgen.

Dus eigenlijk meer km maken per jaar :)

Ga idd maar verder kijken naar een mooie benzine :)
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door Mark »

Laat de kleppenstand checken bij een Subaru garage, voor het checken alleen hoeft het blok er niet uit. Alleen de kappen eraf. Duurt ongeveer 1,5 uur.

De nieuwere variant schijnt zachtere kleppen te hebben, tenminste dat zeggen ze.

Ik zou de kleppen laten checken en kijk hoe hij loopt op LPG. Dus rij hem warm ga de snelweg op rij rond de 110 en duw dan het gas stevig in, kijk dan eens of hij van het gas afspringt. Als dit zo is dan heb je een issue met het gas systeem. Kleppenstand van autodata klopt niet, stand op sticker aanhouden onder de kap.

Knippert het LPG lampje oranje/rood en gaat deze niet op groen? Dan heb je een storing in je LPG systeem. Laten maken en anders laten staan.

Kijk eens onder de kap met draaiende motor en ruik of je LPG ruikt ja of de nee. Merk van het systeem LPG dat erin zit? Bekende merken zijn BRC, Prins, Necam/koltec/AG of GFI. Ieder ander merk is niet echt een aanrader.

Kijk ook eens in de buurt naar wie er LPG inbouwt, vraag eens of die ervaring heeft met desbetreffende merk. Altijd handig mensen met verstand in de buurt.

Hoe ziet het boekje eruit? Volledige historie of zitten er grote gaten in? Hoe ziet NAP eruit met km stand?

Ga eens onder de auto door, hoe ziet dit eruit.

Check alle knopjes of dit werkt, zit er een dakraam in? Rij hem door de wasstraat.

Werkt de hoogteverstelling van de koplampen? Zijn ze verweerd? Check goed of alle deuren en verf hetzelfde is. Sinaasappelhuidje kan duiden op schade auto.

Of er terrein mee gereden is kom je dan wel achter. Veeg je vingers eens door de velsranden bij de wielkuipen. Veel troep eruit? Dan waarschijnlijk wel offroad geweest en niet goed schoongemaakt.

Is het een automaat of handgeschakeld? Wat is de stand van het koppelingspedaal? Staat deze ver boven de rest uit? Dan heb je binnenkort feestje, koppeling vervangen. Maken de differentiëlen geluid of loopt alles soepel? Zo ja, automaat hoe ziet de olie eruit. Indien frituurolie bruin, vervangen die handel. 2x vervangen bij eerste keer met filter. Filter is alleen te krijgen bij dealer. 2e keer na paar honderd KM. Inhoud totaal indien automaat 8,4 liter. Waar is de olie goedkoop te krijgen: motor-olie.com is NL site. Castrol Multivehicle, is speciaal voor Japanse auto's. Let goed op het J additief. Dex III niet doen. Haal anders origineel bij twijfel = duur 4 liter voor 125 euro.

Is alles vloeistof dicht of lekt er iets?

Koop een LPG variant niet zonder garantie, minimaal een half jaar. Maar zo te lezen jouw auto bouwjaar 2009. Dus dan moet een jaar ook mogelijk zijn.

Er zijn niet veel modellen 2009 op LPG, deze zijn schaars te koop meesten mensen rijden er nu nog in. Dus als het een goede auto is, lekker in toeren de komende jaren. Koop geen auto in Warmenhuizen, geen goede ervaringen mee. En neem geen turbo op LPG.

Deze denk:

http://link.marktplaats.nl/m825519914

http://link.marktplaats.nl/m825418955 iemand met verstand van zaken <----

http://link.marktplaats.nl/m824365876 dealer <------

http://link.marktplaats.nl/m823787470 dealer <------
Gebruikersavatar
baroen
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 nov 2013 17:57

Re: Forester 2009 LPGg3

Bericht door baroen »

Geen turbo op LPG :?: :?: :?: Dat gaat prima hoor….
Plaats reactie