Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

Beste medeforummers,

Het is een vrij lange tijd goed gegaan maar vanmiddag werd ik verrast met een motor die in de noodloop ging. Meteen Schalkwijk gebeld, Jaap wilde net sluiten maar heeft op me gewacht en me weer op weg geholpen. Grote dank daarvoor :okeee:

Na wat uitlezen met de computer, het grondig reinigen van een blokstekkertje en het resetten doet mijn Fozzie het weer, maar voor hoelang is de vraag. De secundaire luchtkleppen zijn eraan en vervangen zou me iets van €600 kosten. Nu heb ik gehoord dat die luchtkleppen uitlaatgas met lucht mengen bij een koude start als een soort choke en dat die kleppen zijn uit te schakelen en uit het motormanagement zijn te verwijderen (elektronisch dan). Dat schijnt echter specialisten werk te zijn om de kenvelden niet te verstoren. Kunnen jullie me nog volgen? :?

De vraag is: wat is voordeliger, de luchtkleppen laten vervangen of verwijderen en elektronisch uit het motormanagement gooien als dat al mogelijk is?
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door erichendri »

Hoi Louis.

Je had het over je luchtpomp uit programmeren, dat kost je 500 euro als ze
in het verleden nog niet in je autocomputer hebben gezeten.
Weet ook dat de luchtpompjes van de opel passen.
Vraag het me morgen maar over de details.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

Eric, je had het over de luchtpomp:
luchtpomp.jpg
Die is nog in orde. Het gaat om deze twee kleppen:
klep links.jpg
klep rechts.jpg
Vandaag neem ik contact op met EMS tuning en vraag wat de mogelijkheden zijn.
Wordt vervolgd...
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Mark »

Hoi Louis,

Deze kun je zo op de sloop weghalen voor weinig. Staan genoeg foresters lijkt mij.

Check eens op de onderdelenlijn. En in Amsterdam en Zeeland zitten 2 vrij grote Japanse sloperijen.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

Mark, ik kan de onderdelen wel vervangen maar dat is uitstel van executie. Ben meer voor een permanente oplossing.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

Afgelopen dagen met een expert heen en weer gemaild en het probleem uitgelegd. Verwijderen en uit de ECU gooien kan alleen bij een turbomotor. Zelfs het verwisselen van de ECU bij een ongeblazen motor door een van 2005 (toen waren die secundaire luchtkleppen er nog niet) werkt niet want de bedrading is totaal anders. Er zit dus niets anders op dan de boel te laten repareren. Aanstaande dinsdag gaat mijn Fozzie naar de garage. Wordt ongeveer even duur als uitprogrammeren.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Mark »

ik heb ergens op een ander forum gelezen dat ze het uit kunnen programmeren.

Maar dat kost ook best wel wat geld. Je kunt beter een 2e hands luchtpomp vandaan halen en zelf monteren. Scheelt je een berg duiten man.

En een foutcode uit de computer halen kan iedereen.

en ide pomp draait alleen het eerste moment en daarna niet meer. Meestal gaan ze stuk omdat de module die eronder zit stuk gaat waardoor dat pompje niet meer af slaat na een bepaalde tijd.

Check ff ebay.co.uk of ergens anders, je krijgt een lampje op het dashboard maar daar kun je gewoon mee rijden.

Wil je best helpen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door erichendri »

Pomp is goed Mark.
De kleppen zijn slecht / defect.
Met lampje kan hij inderdaad doorrijden maar
de cruise control werkt dan niet meer.
Louis, bel mijn garage in Volkel even.
Misschien weet hij een oplossing.
In Volkel zit ook Deijne, japanse auto sloperij.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

OK. Gisteren die luchtkleppen laten fiksen.
Onder de motorkap zag het er eerst zo uit:
vieze motor.jpg
Zo breng je de auto niet naar de garage. Dus aan de slag met een reiniger (waarvan ik denk dat het niets anders is dan een mix van petroleum en diesel in een spuitflesje). Gewoon erop spuiten, 3 minuten laten intrekken en dan afsproeien met veel water. Het resultaat is verbluffend:
schone motor.jpg
En dan heb ik niet eens echt mijn best gedaan. Moet wel de lens van mijn smartphone eens reinigen.
De afgekomen luchtkleppen zagen er zo uit:
linker luchtklep.jpg
rechter luchtklep.jpg
En zo zagen ze er van binnen uit:
internals luchtkleppen.jpg
Helemaal vol met roet. De membranen waren ook compleet naar de vaantjes. Leek wel of het spul op een tweetakt motor gezeten had. Redenen te meer om voor OEM te kiezen en geen gebruikte onderdelen.
Dit is een zeldzaam probleem waar maar weinig eigenaars tegenaan lopen. Enerzijds omdat deze luchtkleppen vanaf 2006 worden toegepast en anderzijds omdat die kleppen pas na een hele lange tijd aan vervanging toe zijn. Mijn auto was aan de beurt na 235.000 kilometer en 8 jaar.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
adele1953
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2011 21:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door adele1953 »

hallo Louis
kun je de membramen los krijgen bij de dealer en zoja wat kost zoiets,ik heb zelf ook een foz met 158 pk .
groet
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

@adele 1953 (en de rest uiteraard),
Die membranen zijn niet los te koop voor zover ik weet. De kleppen zijn alleen compleet en per stuk te koop. De monteur heeft de oude kleppen uit elkaar gehaald om te laten zien hoe ze eruit zien. Ik had nl. verteld van dit draadje en vroeg of ik ze mocht fotograferen.

De kosten:
14852AA040 pakking, 2 stuks a €3,24
14845AA230 valve assy-as rh 1 stuk a €232,37
14845AA220 valve assy-as lh 1 stuk a €246,49
met arbeidsloon en 21% BTW was de rekening €674,24.

Ik weet niet of de dealer ermee bekend is; de specialist die mijn auto heeft gedaan is ooit eens naar Subaru Utrecht geweest om een soortgelijk probleem op te lossen bij een andere auto omdat ze het zelf niet konden vinden...
En dat durft zich merkdealer te noemen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Mark »

En nu is alles goed?

Mijn fos rijdt als een trein, ken hem niet meer terug!!
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

Natuurlijk is alles goed Mark. Mijn Fozzie reed ook lekker met die gare luchtkleppen maar dat-ie in de noodloop ging zat me niet lekker. En omdat dit een nieuw probleem was (alleen bij auto's vanaf 2006) wilde ik deze ervaring graag delen op dit forum. Ik vind wel dat de nieuwere Subaru's vrij snel een CEL geven. Denk dat ik maar eens een OBDII uitlees apparaat ga kopen.
Ach, na ruim 2 ton loop je tegen mankementjes aan die wat verder gaan dan alleen de grote en kleine beurten. Gewoon goed in gaten houden dan is het nog steeds prima te doen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door eduard »

Louis, rijdt jij vaak korte ritjes? of heeft dit niets te maken dat je luchtkleppen sterk vervuilt zijn?
Aan je rijstijl kan het niet liggen :lol: kon je laatst amper bijhouden ;)

Je motorruimte is wel verbluffend schoon geworden :okeee:
Hoe heet dit spuitbusje?
Groet, Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

Eduard, ik rij geen korte ritjes maar die zijn wel funest voor de luchtkleppen. Heb een keer een Youtube filmpje gezien waarin werd uitgelegd hoe die dingen werken. Er lagen 4 kleppen op de tafel in verschillende stadia van ontbinding. De meest slechte klep kwam uit een auto met de laagste km.stand.
Mijn kleppen zijn zo gaar door normale vervuiling. En na ruim 2 ton mag het wel.
De motorreiniger die ik gebruikt heb heet Engine Cleaner, is een huismerk van het merk met die grote gele schelp. Flesje van 0,5 liter kost €5.
P.S. Om het milieu te ontzien ben ik natuurlijk naar een wasbox geweest. Dit moet je niet voor de deur doen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Mark »

heb je een foto van waar die kleppen precies zitten??
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Louis »

Mark schreef:heb je een foto van waar die kleppen precies zitten??
Heb jij er ook problemen mee?
Die kleppen zitten op het inlaatspruitstuk en zien er uit als metalen doppen. Als je inzoomt op de foto van de schone motor zie je ze zitten.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door Mark »

Nee, geen issues met die kleppen. Was gewoon nieuwsgierig.

Jouw foto even bekeken en vergeleken met mijn motor.

Het lijkt erop dat deze in het verleden al een keer vervangen zijn bij mij. Want ze zien er schoner uit dan de rest van de motor.

Hopelijk rijdt jouw Forester weer als nieuw.
BDN
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 aug 2015 20:14

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door BDN »

oud draadje - maar ik lijk hetzelfde te hebben. Lampje ging vrijdag aan en volgens de garage (Hartendorp in Hilversum) waren het de secundaire luchtkleppen. Gereset maar vandaag ging het lampje weer aan (en de cruise control uit).
Volgens de garage kan ik hier op zich wel even mee rond rijden - maar de volgende beurt is nog een maandje of 2 weg (315.000 km beurt), dus misschien toch maar apart laten fixen.
Iemand enig idee of het een probleem is om er toch een 8 a 9 duizend kilometer mee door te rijden (dan kan het mee met de beurt)?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Daar gaan we weer, P1410, secundaire luchtklep

Bericht door quikfit »

Weet niet wat ze in NL kosten maar ik heb ze in Duitsland besteld(vaak goedkoper) bij https://www.partacus.de/ ,even de OEM Nummers invoeren op de site.
Hier nog wat info... http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... j&start=20 o.a. de OEM Nummers... ;)
Ik zou ze eerder vervangen en niet zoveel kilometers rijden,er bestaat een kans dat je lambda signaal beïnvloed word als er lucht via de lekke klep in je uitlaat komt of dat er uitlaatgassen via de klep naar buiten verdwijnen.

Als je toch een beurt krijgt :lol: ...denk dan ook aan het benzinefilter in de tank!? Word vaak vergeten :!:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie